Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 11:37

Equilibrist schreef:
Markie schreef:En als je zelfmoord pleegt leef je direct na die zonde niet meer, dus leg mij is uit hóe die zonde dan vergeven zou kunnen worden?

Daar ben ik toch wel benieuwd naar!

Ok. Op die vraag staan ook al een aantal antwoorden hoor. Over mensen die vergeving krijgen van de Here Jezus voor de zonden die ze vroeger, nu en in de toekomst zullen doen.
Het is niet: hoe meer zonden wij kunnen onthouden en belijden, hoe meer vergeving we krijgen.
Je kunt niet al je zonden onthouden. En er gaan zo veel mensen dood zonder dat ze het van tevoren zien aankomen.
Ik geloof niet dat jij de hele dag je zonden aan het belijden bent, met de gedachte dat het wel eens verkeerd af zou kunnen lopen wanneer je één zonde vergeet.

Groetjes.[/quote]

Bedoel je hiermee dat je eerst je zonde (zelfmoord dus) kan belijden en hem daarna gaat plegen?

Daar geloof ik niet in, maar ik weet ook niet of je het wel zo bedoeld.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 mar 2004 11:45

Markie schreef:Bedoel je hiermee dat je eerst je zonde (zelfmoord dus) kan belijden en hem daarna gaat plegen?

Nee hij bedoelt dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Niet dat wij per zonde die we belijden vergeving krijgen. Dat is namelijk niet te doen, dan vliegen we allemaal de hel in. Het meeste wat je heel de dag doet aan liegen en begeren en noem maar op dat besef je niet eens.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 11:49

Okeej, dan snap ik het geloof ik.

Maar niet dat zelfmoord vergeefelijk is, want dat kan niet, omdat je genadetijd dan voorbij is.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 mar 2004 11:54

Wanneer denk jij dan dat je per zonde vergeving krijgt?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 12:02

Vin schreef:Wanneer denk jij dan dat je per zonde vergeving krijgt?

Als je erom vraagt kán het je vergeven worden.Wil ook niet zeggen dat dat per definitie zo is.Mensen zeggen zovaak dat ze spijt hebben ook van begane dingen.Maar wanneer is dat echt?Alleen God weet dat, en zal ze wanneer de spijt oprecht is ook vergeven.Als je van tevoren vergeving vraagt voor een zonde die je nog moet begaan is het niet oprecht, kan ik je vertellen.Anders bega je hem niet namelijk.

En het kan ook pas nádat de zonde gepleegd is en niet daarvoor.Zou helemaal erg zijn:Je weet dat je gaat zondigen en vraagt alvast vergeving voor je nog niet begane zonde.Dan ben je écht verkeerd bezig!

Vin

Berichtdoor Vin » 07 mar 2004 12:09

Markie schreef:Als je erom vraagt kán het je vergeven worden.

Als God in een goeie bui is?
Als je van tevoren vergeving vraagt voor een zonde die je nog moet begaan is het niet oprecht, kan ik je vertellen.Anders bega je hem niet namelijk.

Ik bedoelde ook niet in de trant van van te voren vergeving vragen. Maar ik vind de uitspraak over oprechtheid toch ietwat wringen; ik heb ook dingen fout gedaan waarvan ik wist dat het fout was en ik het liever niet deed en toch de fout in ging. Was mijn wroeging niet oprecht? Ik weet haast wel zeker dat je ook jezelf daarmee te kort doet.

En het kan ook pas nádat de zonde gepleegd is en niet daarvoor.Zou helemaal erg zijn:Je weet dat je gaat zondigen en vraagt alvast vergeving voor je nog niet begane zonde.Dan ben je écht verkeerd bezig!

En dat was mijn vraag dus. Dus jij bent van mening dat je na elke zonde vergeving moet vragen. Maar zoals ik (dacht ik) al even eerder aangaf: dat is geen realistische mogelijkheid. Dan zou je alles bij moeten houden wat je fout doet EN ook nog besef hebben van alles wat je fout doet. En als je het dan allemaal zo goed weet, waarom doe je het dan steeds fout? Ik kan ook je eigen argument terugspelen natuurlijk ;)

Hoe dan ook, zoals jij 't verteld klinkt het offer van Jezus als een contract met een heleboel kleine lettertjes.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 07 mar 2004 12:12

Markie schreef:
Bedoel je hiermee dat je eerst je zonde (zelfmoord dus) kan belijden en hem daarna gaat plegen?

Neenee, dat bedoel ik niet hoor. Goed dat je er nog even naar vraagt.
Ik bedoel dat anders. Wanneer je tot geloof komt worden de zonden vergeven. Ook de zonden die je niet meer weet. De vergeving van God is niet éénmalig. Spijtig maar helaas doe ik ook veel dingen verkeerd, en bij het bidden heb ik lang niet altijd al mijn zonden van de dag door. Toch mogen we verttrouwen op God, dat Hij ons kent, en Zijn vergeving is zoveel groter dan wij kunnen bedenken.

Ik ben het absoluut met je eens dat we zonden moeten belijden. Zie ook deze link voor een studie daarover. http://www.bible.org/foreign/dutch/conf ... mon-nl.htm, maar we moeten het wel in perspectief zien.

Natuurlijk kunnen wij niet door onze eigen ‘slechte werken’ (stomme fouten) verloren gaan; wij kunnen toch ook niet door onze ‘goede werken’ behouden worden?

Onze zonden hebben geen invloed op ons behoud wanneer wij immers Christen zijn; op onze toegang tot de hemel; op het feit dat wij voor eeuwig kinderen van God zijn.

Johannes 10:28+29
Ik geef hun (Mijn schapen) eeuwig leven en zij zullen zeker weten niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand roven. Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand van mijn Vader.

Efeziërs 2:8
Door genade bent u behouden, door het geloof; en dat komt niet uit uzelf; het is een gave van God.

2 Timotheüs 1:9
God heeft ons behouden en geroepen met een heilige roeping, niet op grond van onze werken, maar op grond van Zijn eigen voornemen en de genade die ons in Christus Jezus gegeven is voor eeuwig.

Het is mijns inziens een misvatting dat bewuste zonden die niet beleden zijn onze redding beïnvloeden. Afgezien van de zojuist genoemde duidelijke bijbelteksten kun je dat ook door logisch (Bijbels) te redeneren beseffen. Want als straks dat oordeel plaatsvindt, is Jezus onze advocaat. Toen wij Gods kinderen werden, heeft Hij voor al onze zonden betaald; niet alleen voor de zonden die we deden, maar ook voor onze toekomstige zonden; anders zouden wij nooit contact met God kunnen hebben. Dat komt omdat Hij voorgoed met onze zondige natuur heeft afgerekend. Vandaar:

Romeinen 5:10
Vroeger waren wij vijanden van God. Maar doordat Gods Zoon ons Zijn leven gaf, is die vijandschap verandert in vriendschap (zo ziet Hij ons; onafhankelijk van hoe wij Hem zien/ervaren). En omdat Jezus leeft, zijn wij voor altijd veilig.

Romeinen 8:1
Het is duidelijk dat de mensen die van Christus Jezus zijn niet veroordeeld zullen worden.

Lees ook Hebreen 6 vers 16-19 ,2 Timotheus 2 vers 13 en Romeinen 5 vers 15+16.
(Met dank aan Adios)

En dan nog hier: http://www.studiebijbel.nl/schuldbelijden.htm !
Dit stukje tekst was echt een heel interessante aanvulling voor deze discussie.
Net als: http://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/ ... behoud.htm (dat ik na even zoeken vond!)

Een aantal quotes uit het laatstgenoemde wil ik jullie niet onthouden:
We zien dus dat we door het aanvaarden van het volbrachte werk van Jezus Christus aan het kruis van Golgotha ZEKER MOGEN WETEN dat we het eeuwige leven hebben. Er zijn nog veel meer passages aan te halen om dat te bewijzen (Joh. 3 : 16, 36; Joh. 5 : 24; Rom. 5 : 9; Rom. 8 : 29; 1 Kor. 1 : 7 – 9; 1 Thess. 5 : 23, 24). Zoek ze maar eens op.

Maar voor zover hebben we genoeg voorbeelden gezien, om te beseffen dat de Heere in verschillende tijden op verschillende wijzen met mensen werkt, ook als het gaat om hun behoud. Daar waar mensen in het Oude Testament altijd afhankelijk waren van het feit hoe de Heere hun werken zou beoordelen, en zij meestal geen zekerheid hadden met betrekking tot hun behoud, spelen de werken in de Gemeente-bedeling geen rol met betrekking tot het wel of niet behouden zijn. Een ieder in deze tijd, die wederom geboren is, is behouden! Iemand, die stelt dat het behoud in het Oude Testament gelijk is aan het behoud in het Nieuwe Testament, kent de Bijbel gewoon weg niet! We zien dat het ook hier weer belangrijk is om de bedelingen te kennen.

en zo verder. Neem vooral even de moeite om het laatste stuk te lezen!

Voorlopig groetjes!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 12:30

Markie schreef:
Als je erom vraagt kán het je vergeven worden.

Als God in een goeie bui is?

Nee, als jij oprecht spijt hebt

Quote:
Als je van tevoren vergeving vraagt voor een zonde die je nog moet begaan is het niet oprecht, kan ik je vertellen.Anders bega je hem niet namelijk.

Ik bedoelde ook niet in de trant van van te voren vergeving vragen. Maar ik vind de uitspraak over oprechtheid toch ietwat wringen; ik heb ook dingen fout gedaan waarvan ik wist dat het fout was en ik het liever niet deed en toch de fout in ging. Was mijn wroeging niet oprecht? Ik weet haast wel zeker dat je ook jezelf daarmee te kort doet.

Daar doe ik mezelf zeker mee tekort ja, maar het is niet anders.Kan het slecht zo gaan verdraaien dat het wél in mijn straatje past en mezelf niet tekort doe, maar dan houd ik mezelf behoorlijk voor de gek natuurlijk.De waarheid is hard.Ook voor mij.

En dat was mijn vraag dus. Dus jij bent van mening dat je na elke zonde vergeving moet vragen. Maar zoals ik (dacht ik) al even eerder aangaf: dat is geen realistische mogelijkheid. Dan zou je alles bij moeten houden wat je fout doet EN ook nog besef hebben van alles wat je fout doet. En als je het dan allemaal zo goed weet, waarom doe je het dan steeds fout? Ik kan ook je eigen argument terugspelen natuurlijk

Hoe dan ook, zoals jij 't verteld klinkt het offer van Jezus als een contract met een heleboel kleine lettertjes.

Ik vind niet dat je voor elke zonde apart vergeving hoeft te vragen nee, want dat is idd, zoals je ook al aangaf ondoenlijk.Ook omdat je zelf niet eens beseft wat voor zonden je allemaal begaat.
En een mens is van nature geneigd om alle kwaad te doen, dus ik ook.

Het offer van Jezus is geen contract met kleine lettertjes ook, maar gebract voor mensen die oprecht spijt hebben van hun zonden, en dat zijn mi niet de mensen die van te voren hun nog niet begane zonden belijden.Dan doel ik dus op de zelfmoord waar het hier over gaat.Want zo werd hier ook door sommige mensen geredeneerd.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 mar 2004 13:02

Markie schreef:Daar doe ik mezelf zeker mee tekort ja, maar het is niet anders.Kan het slecht zo gaan verdraaien dat het wél in mijn straatje past en mezelf niet tekort doe, maar dan houd ik mezelf behoorlijk voor de gek natuurlijk.De waarheid is hard.Ook voor mij.

Dus als je iets oprecht voelt, dan geloof je niet dat je oprecht bent?

Het offer van Jezus is geen contract met kleine lettertjes ook, maar gebract voor mensen die oprecht spijt hebben van hun zonden, en dat zijn mi niet de mensen die van te voren hun nog niet begane zonden belijden.Dan doel ik dus op de zelfmoord waar het hier over gaat.Want zo werd hier ook door sommige mensen geredeneerd.

Nou dat vind ik maar gemeen van God dan. Ik bedoel... Doe je nu net alsof jij al je zonden begaat zonder dat je weet dat je iets fout doet? Die doe je dan zogenaamd ook allemaal expres fout zoals je dat zegt. En dan is mijn vraag, waar haal je het lef vandaan om het fout te doen als je weet dat het fout is? Dat is toch hetzelfde als zelfmoord dan? Dan weet je ook dat 't niet slim is.

Maar in het geval van zelfmoord weet je iniedergeval ook zeker dat het echt hoge nood is voor iemand, en de zonde die we elke dag nu begaan zijn puur voor ons eigen genot. Dat is erger toch? Maar voor die mogen we nog vergeving krijgen? Vreemde gang van zaken.

Nogmaals, en voor de derde keer: is het dus volgens jou noodzakelijk om achteraf al je zonden te belijden om vergeving te ontvangen? Volgens mij zie je niet dat je jezelf een beetje in de wielen rijd. Als dit noodzakelijk is dan staat nog steeds dezelfde vraag, hoe doe je dat met alle zonden waar jij je niet bewust van bent.

En waarom mag jij volgens deze, in mijn ogen ziekelijke, redenering wel 20 babies verkrachten en vermoorden en vergeving vragen... maar zou je de klos zijn als je jezelf van het leven berooft uit wroeging na de eerste baby?

Groetjes,

Vin

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 07 mar 2004 13:05

Mensen ik heb t hele topic door zitten lezen, maar ik zou eigenlijk echt geen antwoord weten op de vraag vrees ik..
Tis erg moeilijk. Aan de ene kant is het inderdaad zo dat de mens natuurlijk niet zelf over leven en dood mag beschikken, dus het is wel een zonde. Maar als je verder een kind van God bent, waarom zou je dan ineens verdoemd worden als je dan, in dit geval, zefmoord pleegt. Aan de andere kant is zelfmoord idd in veel gevallen gevolg van een ziekten en mesnen weten vaak op dat moment niet helemaal wat ze aan het doen zijn enzo..
*is slecht in uitleggen*
Ik vraag me soms ook af waarom ik nog leef enzo maar ik ben dan nog helder genoeg om te weten dat ik als ik zelfmoord ofzo zou plegen ikgewoon iets doe wat ik helemaal niet mag doen.
Maar er zijn ook mensen die t echt zo erg enzo hebben dat ze daar niet eens meer over na (kunnen) denken omdat er gewoon echt geen andere uitweg ofzo meer is.
*naja laat ook maar verder, ik kan niet eens uitleggen wat ik bedoel..*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 13:29

Dus als je iets oprecht voelt, dan geloof je niet dat je oprecht bent?

Alleen God weet of het oprecht is, of weet jij van jezelf wel wanneer je oprecht bent?Alleen dan zal het vergeven worden.

Nou dat vind ik maar gemeen van God dan. Ik bedoel... Doe je nu net alsof jij al je zonden begaat zonder dat je weet dat je iets fout doet? Die doe je dan zogenaamd ook allemaal expres fout zoals je dat zegt. En dan is mijn vraag, waar haal je het lef vandaan om het fout te doen als je weet dat het fout is? Dat is toch hetzelfde als zelfmoord dan? Dan weet je ook dat 't niet slim is.

God gemeen noemen doe ik persoonlijk liever niet.Ook bega ik zeker niet alle zonden zonder ik weet wat ik fout doe, maar dat zei ik net al.Ik zei dus dat een mens geneigd is tot alle kwaad.
Je vraagt waar ik het lef vandaan haal om alles fout te doen, terwijl ik weet dat het fout is..
Dan denk ik dat iedereen veel lef heeft, en niet alleen ik.
Of bega jij geen zonden?Als je het wel doet heb je dus evenveel lef dan mij en speel ik je die vraag dus terug.

Maar in het geval van zelfmoord weet je iniedergeval ook zeker dat het echt hoge nood is voor iemand, en de zonde die we elke dag nu begaan zijn puur voor ons eigen genot. Dat is erger toch? Maar voor die mogen we nog vergeving krijgen? Vreemde gang van zaken.

Dat het hoge nood is, is zeker.Je gaat wel de mist in door te stellen dat zelfmoord niet voor eigen genot zou zijn.Dat doe iemand wel om uit het leven te stappen, en denkt het beter te krijgen ná dit leven.
Met deze stelling beweer je dus dat er vergeving plaats kan vinden voordat de zonde begaan is.Dat is in mijn visie een vreemde gang van zaken.
Zelfmoord is dus als het er op aan komt ook voor eigen genot.Men kan het hier niet meer aan, en daarom maakt men maar een eind aan zijn/haar leven omdat men het beter denkt te krijgen.Egoistisch ook.

Nogmaals, en voor de derde keer: is het dus volgens jou noodzakelijk om achteraf al je zonden te belijden om vergeving te ontvangen? Volgens mij zie je niet dat je jezelf een beetje in de wielen rijd. Als dit noodzakelijk is dan staat nog steeds dezelfde vraag, hoe doe je dat met alle zonden waar jij je niet bewust van bent.

Ja dat is noodzakelijk.En je hoeft niet voor elke zonde apart vergeving te vragen.Dat heb ik ook nergens beweerd.Integendeel zelf!
Ik heb net geschreven dat mensen, dus ook ik, zich van veel zonden niet eens bewust zijn!Ff goed lezen dus :wink:

En waarom mag jij volgens deze, in mijn ogen ziekelijke, redenering wel 20 babies verkrachten en vermoorden en vergeving vragen... maar zou je de klos zijn als je jezelf van het leven berooft uit wroeging na de eerste baby?

Dat is idd een ziekelijke redenering ja.Hij is wel juist.Als je de hand aan jezelf slaat ben je idd de klos.
Omdat je dan geen vergeving meer kunt vragen voor de door jezelf begane zonden.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 mar 2004 14:25

Markie schreef:Alleen God weet of het oprecht is, of weet jij van jezelf wel wanneer je oprecht bent? Alleen dan zal het vergeven worden.

Ik ga toch niet iets zeggen en maar hopen dat ik eerlijk ben? :roll: :? :|

God gemeen noemen doe ik persoonlijk liever niet. Ook bega ik zeker niet alle zonden zonder ik weet wat ik fout doe, maar dat zei ik net al. Ik zei dus dat een mens geneigd is tot alle kwaad. Je vraagt waar ik het lef vandaan haal om alles fout te doen, terwijl ik weet dat het fout is..
Dan denk ik dat iedereen veel lef heeft, en niet alleen ik. Of bega jij geen zonden? Als je het wel doet heb je dus evenveel lef dan mij en speel ik je die vraag dus terug.

:mrgreen: Je mag hem wel terugspelen maar het ging er juist om dat je eerdere opmerking een beetje weerspreekt. Ik doe dingen fout ja.

En nu is de mens plots ook nog geniegd tot alle kwaad? Nou dan kun je het me al helemaaaaal niet kwalijk nemen als ik zelfmoord pleeg. Ik begin een beetje de indruk te krijgen dat de discussie met jou tot weinig leid; je ziet niet in hoezeer je jezelf steeds tegenspreekt en volgens mij gaat het me niet lukken om het je uit te leggen, als je 'vragen terugspeelt' puur omdat ik dat deed.. dan begrijp je niet waar het om ging. :roll:

Dat het hoge nood is, is zeker.Je gaat wel de mist in door te stellen dat zelfmoord niet voor eigen genot zou zijn.

Je van het leven beroven omdat het leven klote is, is van een heel andere orde dan een meisje van 14 verkrachten omdat je dat lekker vind, chips te stelen omdat je honger hebt, enz enz. Hoe dan ook, ik ontken niet dat het een zonde is, dus je punt is me onduidelijk.

Met deze stelling beweer je dus dat er vergeving plaats kan vinden voordat de zonde begaan is. Dat is in mijn visie een vreemde gang van zaken.

Natuurlijk beweer ik dat. Jezus is namelijk al gestorven. Al onze zonden zijn vergeven. Bovendien, ga er nou eens op in, vergeving na elke zonde, en na berouw, is niet reeel
Zelfmoord is dus als het er op aan komt ook voor eigen genot.Men kan het hier niet meer aan, en daarom maakt men maar een eind aan zijn/haar leven omdat men het beter denkt te krijgen. Egoistisch ook.

Vind je dat nou leuk om dat zo te zeggen? Dat het egoistisch is? Snap je wel wat iemand in zo'n positie voelt? Je begrijpt er echt helemaal niets van heh? Vind je het leuk om al die mensen zo te veroordelen? Het is echt net alsof je er van geniet dat ze dan naar de hel gaan in jouw optiekt, terwijl jij nog steeds lekker vergeving kan vragen. Begin maar met vergeving vragen voor het op deze manier veroordelen van mensen; mensen waar Jezus ook voor gestorven is! Voor alle zonden!

Ja dat is noodzakelijk. En je hoeft niet voor elke zonde apart vergeving te vragen. Dat heb ik ook nergens beweerd. Integendeel zelf!
Ik heb net geschreven dat mensen, dus ook ik, zich van veel zonden niet eens bewust zijn!Ff goed lezen dus :wink:

Dus je hoeft niet voor elke zonde apart vergeving te vragen? Als je het maar wel doet nadat je de zonde begaan hebt? En je moet berouw hebben over iets wat je dan misschien niet eens weet? Als je je maar globaal gezien zondaar voelt? Nou dat zal wel lukken bij mensen die zelfmoord plegen. Zeker als ze een nog veel groter schuldgevoel word aangepraat door mensen die ze uitmaken voor egoist.

Maar dan kan ik ook berouw hebben net als ik van de flat af spring toch? En waarom is het allemaal noodzakelijk? Zou je voor de grap bijbelteksten erbij willen pakken?

Markie schreef:Dat is idd een ziekelijke redenering ja. Hij is wel juist. Als je de hand aan jezelf slaat ben je idd de klos. Omdat je dan geen vergeving meer kunt vragen voor de door jezelf begane zonden.

Misschien moet je je dan eens afvragen wat daar nog rechtvaardig aan is. En of dat wel klopt, als zogenaamd voor God de zonden gelijk zijn. Of jij dan niet naar de hel gaat als je nu van de trap valt en je nek breekt, zonder gebeden te hebben voor vergeving voor vanochtend. Je zegt eigenlijk dat God Zijn rechtvaardigheid ziekelijk is, maar dat accepteer je vervolgens ook nog! God's ondoorgrondelijkheid zeker :roll: . Misschien heb je wel een heel verkeerd beeld van God dan, want mijn God walgt net als wij van die redenering.

Dan is er nog het menselijke aspect. Dat ik er echt treurig van word om te zien met hoe weinig medeleven er zo makkelijk word neergekeken op mensen die zo ver in de put zijn gevallen (en er in worden getrapt!). Wat een onbegrip. Zou je niet liever ongelijk hebben in dit gesprek? Ja toch? Zo klinkt het niet, zo klinkt het jammergenoeg nooit als discussier gaan over het oordelen over mensen. Ik zou liever niet oordelen, misschien ben ik wel raar dan.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 07 mar 2004 14:40

Markie schreef:
Dat is idd een ziekelijke redenering ja.Hij is wel juist.Als je de hand aan jezelf slaat ben je idd de klos.
Omdat je dan geen vergeving meer kunt vragen voor de door jezelf begane zonden.

Lees even mijn laatste post.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 mar 2004 15:01

Zou je voor de grap een keer een bijbeltekst erbij willen halen Markie, waar staat dat je zonden achteraf vergeven moet worden?

Dan doe ik het ook:
Jezus zei tegen de mensen die ziek waren en om vergeving vroegen: "Je zonden zijn vergeve", niet "de zonden die je gedaan hebt en die je beleden hebt zijn vergeven."

Maar een ieder die in mij gelooft zal behouden worden
Die gelooft heeft het eeuwige leven
Maar die niet gelooft is reeds veroordeeld.

Voor alle mensen ligt het oordeel al klaar, dat wordt niet nog eens opgeteld nadat alle zonden geteld zijn (hoeft ook niet alles is toch al bekend bij God)
Maar die gelooft is niet onder en komt niet onder het oordeel. Of hij nou een zondetje heeft vergeten te belijden of niet. Jouw zijn ongeveer vergelijkbaar met het idee: Als ik een keer vergeet te bidden voor het eten wordt ik ziek. Dat heeft namelijk dezelfde strekking.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2004 15:13

Markie... ik hoop niet dat je 's middags door een verkeersongeluk om eht leven komt terwijl je je had voorgenomen 's avonds vergeving te vragen voor wat je die dag fout had gedaan.

Je zonde is je vergeven door geloof in Christus. Als je in Hem gelooft heeft Hij AL je zonden gedragen. Hij is de opstanding en het leven, wie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven.

Terug naar “Archief”