eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 feb 2004 12:39

Je mag je mening geven.... maar ben je ook bereid hem aan te passen als anderen die wel naar de eo-jongerendag zijn geweest aangeven dat die niet klopt?

ja dat zal ik zeker doen, maar ik ben nog niet overtuigd.

Alle vrouwen gingen uit, haar na.... met reien... oei... lijkt toch wel verdacht veel op een polonaise Zouden ze dat wel voor God hebben gedaan?

als je mijn posting leest is reien een fluit. maar ja het zullen de oogkleppen wel zijn 8)

laten we deze discussie maar stoppen want ik mocht gisteravond in me bijbel lezen uit romeinen 14 dat we elkaar niet moeten veroordelen. en marnix jij veroordeelt mij en ik veroordeel jou. en we geven elkaar aanstoot. en ook dat is niet bijbels. en dan lezen we in vers 12 zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven God rekenschap geven. en daar zullen we zien of jij met je kick op de EOJD het goed had of dat ik het met mijn traditie goed had. en ik hoop dat we beide het goede voor hebben gehad. zullen we het hier bij houden
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2004 13:46

ja dat zal ik zeker doen, maar ik ben nog niet overtuigd.

12 juni is dacht ik weer een EO-jongerendag. Ik zou zeggen, kom jezelf overtuigen! Het is helemaal gratis. De beste manier om er achter te komen is door er zelf te gaan kijken.

als je mijn posting leest is reien een fluit. maar ja het zullen de oogkleppen wel zijn

En wat betreft mijn stukje over David dan?

laten we deze discussie maar stoppen want ik mocht gisteravond in me bijbel lezen uit romeinen 14 dat we elkaar niet moeten veroordelen. en marnix jij veroordeelt mij en ik veroordeel jou. en we geven elkaar aanstoot. en ook dat is niet bijbels. en dan lezen we in vers 12 zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven God rekenschap geven. en daar zullen we zien of jij met je kick op de EOJD het goed had of dat ik het met mijn traditie goed had. en ik hoop dat we beide het goede voor hebben gehad. zullen we het hier bij houden

Prima, je hebt gelijk... Ik kan er alleen moeilijk tegen dat je twijfelt aan waarom ik bij een EO-jongerendag zo blij ben en velen met mij. Misschien is dat wel een zwak punt van mij. Kijk in elk geval uit dat je naast mij niet ook jongeren gaat veroordelen die voor God uit hun dak gaan. Ik hoop dat we het inderdaad allebei goed hebben op de jongste dag. In elk geval zal ik me daar niet hoeven schamen voor God vanwege mijn bezoek aan de EO-jongerendag. Wel vanwege een hoop andere dingen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 feb 2004 16:18

Ik heb absoluut niets tegen het krijgen van een kick (tenzij letterlijk bedoeld uiteraard) en ik denk ook dat de meeste EO-jongerendag bezoekers de inhoudelijke kant van deze dag erg belangrijk vinden. Ik vind echter wel dat we realistisch moeten blijven.

Veel van de jongeren die uit hun dak gaan tijdens de optredens zullen dit idd doen op basis van de muziek. Daarin heeft Johannes denk ik wel gelijk. Lang niet iedereen gaat 'uit z'n dak voor Jezus'. Omdat ik er geen enkele moeite mee heb dat mensen genieten (of uit hun dak gaan) van muziek an sich lijkt me dat 'uit je dak gaan voor Jezus' ook geen zinvol excuus. Ik heb absoluut geen enkele theologische moeite (wel andere) met het idee dat de muziek een middel is om mensen op een plek te krijgen waar ze ook in aanraking komen met het evangelie. Prima toch?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 feb 2004 21:06

marnix schreef:12 juni is dacht ik weer een EO-jongerendag. Ik zou zeggen, kom jezelf overtuigen! Het is helemaal gratis. De beste manier om er achter te komen is door er zelf te gaan kijken.

ik kan het doen, maar ik doe het niet, want ik had ook een oordeel over refocafe's en ben die toen eens wezen bezoeken, omdat ik wilde weten hoe het nu echt was en ik voelde me rotter dan toen ik er in ging. en ben bang dat dit hetzelfde is als met de EOJD.

En wat betreft mijn stukje over David dan?

als je nu even de de bijbeltekst geeft waar ik het kan vinden zal ik er eens naar kijken.

bedankt klaas voor je reactie
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2004 15:35

12 Toen David dat hoorde, bracht hij de ark naar de Stad van David en maakte er een groot feest van. 13 Nadat de mannen die de ark droegen, zes passen hadden gedaan, stopten zij om David de gelegenheid te geven een rund en een gemest lam te offeren. 14 In priesterkleding gestoken (A), danste David uitbundig onder het oog van de HERE voor de ark uit. 15 Zo brachten David en het volk Israël de ark van de HERE met veel gejubel en bazuingeschal terug naar de plaats waar hij hoorde. 16 Sauls dochter Michal keek uit het raam toen de stoet de stad binnenkwam. Zij zag hoe koning David voor het oog van de HERE danste en sprong en voelde diepe minachting voor hem.... ....19 Toen de hele plechtigheid achter de rug was en iedereen naar huis was gegaan, 20 ging ook David naar huis om zijn gezin te zegenen. Maar Michal kwam hem tegemoet en zei met verachting in haar stem: "Wat heeft de koning van Israël zich vandaag weer prachtig gedragen! Als een losbandige ging hij halfnaakt over straat en liet zich bekijken door de meisjes langs de weg!" 21 Maar David was het niet met haar eens. "Ik danste voor de HERE", zei hij, "Die aan mij de voorkeur gaf boven jouw vader en zijn familie en mij aanstelde als leider van Zijn volk Israël! Daarom ben ik ook niet bang mijn vreugde in de HERE te laten zien. 22 Ja, in de toekomst zal ik me nog meer moeten verlagen en vernederen, maar dan nog zullen de meisjes over wie je het had, net zo tegen mij opkijken!" 23 Om haar minachtende houding (B) bleef Michal haar hele verdere leven kinderloos. (2 Samuel 6)

Kijk uit dat je niet als Michal mensen minacht die voor de Heer dansen.

Verder ben ik het met Klaas eens dat er ook mensen zullen zijn op de muziek uit hun dak gaan... die mensen vind je overal... toch ben ik ook blij dat die mensen er zijn, ik heb liever dat ze op de eo-jongerendag uit hun dak gaan dan op een of ander trancefeest of zo. En misschien worden ze geraakt door God en komen ze tot geloof, of wordt hun dood geloof weer levend! Je moet echter niet gaan generaliseren... omdat een aantal mensen vanwege de muziek uit hun dak gaat vraagtekens bij de jongerendag zetten.... want er zijn een heleboel mensen die echt voor God gaan, dorst hebben naar Hem (zoals psalm 42 en 63 zo mooi zeggen)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 feb 2004 20:20

dank je voor de bijbeltekst

Het Hebreeuwse woord komt van Car, hetwelk betekent een lam, hetwelk, al voorgaande, huppelt en springt. Versta dit niet vleselijk, of naar de wijze van de kinderen dezer wereld, maar uit enkel heilige geestelijke vreugde, die de Heilige Geest in zijn hart ontstak over de bestelling van de reinen godsdienst, en de goddelijke voorbeelden en tekenen der zaligmakende genade van onzen Heiligen Jezus Christus, die uit zijn zaad zou voortkomen naar het vlees. dit gaat over vers 14 waar het gaat over het huppelen van david. zou men geen andere huppelen bedoelen dan bij de EOJD?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2004 14:22

huh?! Wat is dan het verschil.

David danste gewoon, hij huppelde als een vrolijk klein kind door de straten van Jeruzalem... Geestelijk huppelen? Kan dat ook dan? En hoe kon Michal dat dan zien?

En waarom zou gewone vreugde wel zichtbaar mogen zijn en geestelijke vreugde niet? Waar het hart vol van is loopt de mond toch van over?

Leg mij eens het verschil uit?

En ja, ik denk dat je dit huppelen kunt vergelijken met het dansen bij de EOJD.... Uiting van blijdschap, omdat je van God bent.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 21 feb 2004 17:46

huh?! Wat is dan het verschil.

zou ik niet precies weten.

David danste gewoon, hij huppelde als een vrolijk klein kind door de straten van Jeruzalem... Geestelijk huppelen? Kan dat ook dan? En hoe kon Michal dat dan zien?

hoe ze het zag weet ik niet, maar ze zag het verschil.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2004 12:42

Kom op... open your eyes.... Dit noem ik dus echt een bijbeltekst naar je eigen hand zetten.... zo uitleggen dat ie precies bij jou visie klopt.

Kom op... het is Het is toch overduidelijk dat David gewoon door de straten danste.... Uit blijdschap. Dat is niet blijdshcap in zijn hart alleen nee, je zag het ook aan hem. Michal zag het vanuit een vensterraam...

Probeer nou geen teksten te verdraaien omdat ze niet aansluiten bij hoe jij tegen dingen aankijkt.

David dartelde, huppelde, sprong als een jong lammetje dat voor het eerst in de lente naar buiten mag door de straten omdat hij blij was voor God. Het staat er zwart op wit... just face it.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 feb 2004 14:59

Als je David naar je hand gezet heb zijn er nog wel een tiental vergelijkbare situaties die je mag verklaren. Suc6 alvast. Als je dat dan eindelijk voor elkaar hebt denk ik dat je wel de neiging hebt om een vreugdedansje te houden :wink:

(ja dat was sarcastisch)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 feb 2004 13:07

marnix schreef:Kom op... open your eyes.... Dit noem ik dus echt een bijbeltekst naar je eigen hand zetten.... zo uitleggen dat ie precies bij jou visie klopt.

ik zet niks naar mijn hand. ik geef alleen maar aan dat ze het zag. dat jij het gelijk wil opvatten dat ik de bijbeltekst naar mijn eigen inzicht wil omzetten dat is jou probleem. zelf heb je er ook weinig moeite mee.

lees nou dit: Versta dit niet vleselijk, of naar de wijze van de kinderen dezer wereld, maar uit enkel heilige geestelijke vreugde.

het dansen van david moet je niet vleselijk zien, maar in geestelijke zin. klaas geeft in zijn posting aan: Veel van de jongeren die uit hun dak gaan tijdens de optredens zullen dit idd doen op basis van de muziek. just face it.

zoals amic al zegt als je david naar je hand hebt gezet mag je verder gaan :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2004 13:12

Hm ik las de uitleg alsof David in zijn hart blij was en niet uitgebreid danste, dan heb ik dat verkeerd gezien, sorry.

Maar ik heb het idee dat je (zie ook de reaktei van Klaas trouwens) er van uitgaan dat een groot deel vanwege de muziek uit hun dak gaat. Veel jongeren schrijf je... Daar wil ik tegenover zetten dat veel jongeren daar net zo dansen als David, uit geestelijke vreugde. Dat zijn er denk ik meer dan je denkt. Tuurlijk speelt de muziek daarin een rol, maar die is op God gericht, daarom kom je dansen op de muziek, voor God. En dat gebeurt absoluut.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 feb 2004 13:23

johannes1 schreef:
marnix schreef:Kom op... open your eyes.... Dit noem ik dus echt een bijbeltekst naar je eigen hand zetten.... zo uitleggen dat ie precies bij jou visie klopt.

ik zet niks naar mijn hand. ik geef alleen maar aan dat ze het zag. dat jij het gelijk wil opvatten dat ik de bijbeltekst naar mijn eigen inzicht wil omzetten dat is jou probleem. zelf heb je er ook weinig moeite mee.

lees nou dit: Versta dit niet vleselijk, of naar de wijze van de kinderen dezer wereld, maar uit enkel heilige geestelijke vreugde.

het dansen van david moet je niet vleselijk zien, maar in geestelijke zin. klaas geeft in zijn posting aan: Veel van de jongeren die uit hun dak gaan tijdens de optredens zullen dit idd doen op basis van de muziek. just face it.

Zingt de heere is dan zeker ook geestelijk bedoelt, en het is nooit de bedoeling geweest dat je je mond opentrekt...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 feb 2004 13:30

marnix schreef:Daar wil ik tegenover zetten dat veel jongeren daar net zo dansen als David, uit geestelijke vreugde. Dat zijn er denk ik meer dan je denkt. Tuurlijk speelt de muziek daarin een rol, maar die is op God gericht, daarom kom je dansen op de muziek, voor God. En dat gebeurt absoluut

als ik het goed begreep trek jij in twijfel hoe michal zag dat david niet voor God danste (als dat niet zo is, dan vervalt de vraag die hier na komt) hoe zie jij dat die jongeren niet dansen om de muziek maar voor God.

ook twijfel ik aan de zangers die daar spelen, maar dat is al een discussie over geweest ooit.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 23 feb 2004 13:32

@mic schreef:
johannes1 schreef:

Zingt de heere is dan zeker ook geestelijk bedoelt, en het is nooit de bedoeling geweest dat je je mond opentrekt...

nou zeg, inderdaad, dat schoot bij mij ook te binnen. het lijkt mij niet de bedoeling dat je de bijbel naar je eigen hand (kerk) moet zetten. als er staat dat David danste, dan is dat ook zo. anders kun je de hele bijbel wel gaan verbouwen.

dan gebruikte Mirjam zeker een orgel ipv een tamboerijn, en de priesters die om Jericho liepen hadden zeker ook een orgel ipv een bazuin, want stel je voor...

lijkt me goed dat bepaalde mensen de evangelien eens heel erg goed gaan lezen. als je ziet hoe Jezus op e.e.a. reageert, dan zie je dat Hij vooruitstrevender was dan menigeen tegenwoordig

Terug naar “Archief”