voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 jan 2004 23:39

caprice schreef:Toch ben en blijf ik heel bang dat ik me ergens bedrieg.

Dat gevoel heb ik ook wel eens hoor.
Maar kijk maar naar het werk dat God in jou doet.
Volgens mij ben jij daar erg zeker van, op dat werk wat Hij in jou is begonnen mag jij op rusten. Jij mag weten dat hij in jou werkt, en je mag groeien in je geloof, en net als petrus over het water mag lopen.

Ik geef je 1 tip..

ga op je geloof af en laat je gevoel maar links liggen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2004 00:04

ik heb een keer een tip gekregen om een dag lang een kladblokje mee te slepen en alle zonden die ik merk op te schrijven> Door het kladblokje denk je eraan. Maar aan het eind van de dag was de score slechts: een vloek, een lelijke gedachte over iemand, een roddel.

Valt mee toch? Leer je zonden maar een skennen!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 jan 2004 01:27

Else16 schreef:
@mic schreef:
Else16 schreef:Wat mag je blij zijn zeg als je er zo over kan praten... :shock:
Dat kun je je toeeigenen door geloof...

Geloof kan je je niet toeeigenen, het kan je alleen maar geschonken worden!

Ho stop! Geloven is niet in de eerste plaats een gave, het is een opdracht. Als de discipelen vragen waarom waarom ze geen wonderen kunnen doen verwijt Jezus hen dat ze niet genoeg geloven. (matt 17). Niet dat ze het niet gekregen hebben.

De mens wordt niet veroordeeld omdat hij het geloof niet gekregen heeft, maar omdat hij niet gelooft heeft. De discipelen vroegen Jezus om meer geloof, waarop Zijn reactie is dat ze het geloof dat ze hebben gewoon maar eens moeten gebruiken.

Volgende de Bijbel is ongeloof de grootste zonde, dus onze grootste zonde zou iets zijn dat we niet gekregen hebben? Onzin, onze grootste zonde is dat we het niet wilden ontvangen.

Geloof jij dat de zon morgen opgaat? Heb je daar veel geloof voor nodig? Nee. En toch is de kans dat morgen de zon niet opgaat groter dan de kans dat Jezus een zondaar die tot Hem komt en om genade vraagt laat staan.

P.S. ik zei niet dat je het geloof kan toeeigenen, maar dat je de genade kan toeeigenen door geloof. (hoewel ik niet zeg dat het 1e niet waar is)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 04:59

joris schreef:ik heb een keer een tip gekregen om een dag lang een kladblokje mee te slepen en alle zonden die ik merk op te schrijven> Door het kladblokje denk je eraan. Maar aan het eind van de dag was de score slechts: een vloek, een lelijke gedachte over iemand, een roddel.

We zijn al aan zoveel zonden gewend dat we ze niet eens opmerken.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 20 jan 2004 13:34

caprice schreef:
joris schreef:ik heb een keer een tip gekregen om een dag lang een kladblokje mee te slepen en alle zonden die ik merk op te schrijven> Door het kladblokje denk je eraan. Maar aan het eind van de dag was de score slechts: een vloek, een lelijke gedachte over iemand, een roddel.

We zijn al aan zoveel zonden gewend dat we ze niet eens opmerken.

Ja, ik heb het ook weleens gedaan... ik wist van te voren al meerdere zonden van mezelf... die ben ik gaan turven... en gedurende die dagen kwamen er meer bij... maar ik sluit me aan bij caprice, er zijn veel zonden die we niet eens meer als zonden ervaren :?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 22:37

Hier nog een mooi stuk:

Theodorus van der Groe schreef:Leerrede over Micha 7:1-2

“Ai mij! want ik ben, als wanneer de zomervruchten zijn ingezameld; als wanneer de nalezingen in den wijnoogst geschied zijn; er is geen druif om te eten; mijn ziel begeert vroegrijpe vrucht. De goedertierene is vergaan uit het land, en er is niemand oprecht onder de mensen”.

5. Gods vijfde woord tot ons is uit Openb. 2:5: Gedenk dan, vanwaar gij uitgevallen zijt en bekeert u, en doet de eerste werken, gelijk het was in de dagen van des Heeren wijnoogst, en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert. O volk van Nederland! Bekering, bekering alleen kan u op deze dag nog behouden; een oprechte bekering, een volkomen bekering, een algemene bekering, een haastige bekering, een openbare bekering en een dagelijkse en toenemende bekering. Wanneer deze bekering niet eens spoedig door de Geest van God onder ons komt ontstaan, dan zullen mogelijk velen die nu hier zijn, nog voor hun ogen vervuld zien dat woord van de Heere: daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en een volk gegeven, dat zijn vrucht voortbrengt, Matth. 21:43. Bekeert u dan van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven , o huis Israëls! Dit is nog het woord van de Heere tot een ieder van ons, Jes. 55:7: De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de Heere, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldig, O wordt dan toch eens allen tezamen behouden van de toekomende toorn en brengt vruchten voort der bekering waardig, zomervruchten, vroege rijpe vruchten.

6. Eindelijk, Gods zesde of laatste woord is tot al de nog overgebleven goedertierenen en oprechten onder ons, uit Zef. 2:3: Zoekt de Heere, alle gij zachtmoedigen des lands, die Zijn recht werken, zoekt gerechtigheid, zoekt zachtmoedigheid; misschien zult gij verborgen worden in de dag des toorns des Heeren. O zoekt goedertierenheid, zoekt oprechtheid, zoekt het, ai mij! in deze benauwde dagen; zoekt uw wijnstok, waarin u als ranken ingeënt bent. Zoekt uw Landman Die u reinigt, opdat u vele vruchten mag dragen in een onvruchtbare tijd. Zoekt uw Springader, Die u alle ogenblikken wil bevochtigen. Zoekt de zuivere fonteinen en de stil ruisende waterbeekjes, van de heilig bevelen, die vlieten van de berg Libanon. Zoekt de Geest Zelf, en de put van de wateren.

Nu is mijn laatste verzuchting tot God, dat van deze geringe predikatie van mij nog enige druppels van hemelse vochtigheid mogen gevallen zijn op deze dorre en droge wijnstok, en dat de Heere deze wens van mij, die ik heden doe in navolging van de heilige Mozes, onder u naar de rijkdom van Zijn genade wil vervullen: mijn leer druppe als een regen, mijn rede vloeie als een dauw, als een stofregen op de grasscheutjes en als druppelen op het kruid, Deut. 32:2.

joris

Berichtdoor joris » 21 jan 2004 06:33

Zonde is het uitdagen van Gods rechtvaardigheid, het verkrachten van Zijn genade, het bespotten van Zijn geduld, het geringschatten van Zijn macht en het verachten van Zijn liefde.
genade is; God gaf zijn zoon om de relatie tussen God en mensen te verzoenen.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 07:18

joris schreef:
Zonde is het uitdagen van Gods rechtvaardigheid, het verkrachten van Zijn genade, het bespotten van Zijn geduld, het geringschatten van Zijn macht en het verachten van Zijn liefde.

Maar dan moeten we wel tot die Zoon gaan, en niet in de zonden blijven leven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 10:07

caprice schreef:
joris schreef:

Maar dan moeten we wel tot die Zoon gaan, en niet in de zonden blijven leven.

Ja en nee caprice, we mogen nooit in zonde blijven, maar het in zonde zijn mag ons nooit weerhouden om tot de Zoon te gaan....
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 16:30

Nee, want het is juist de bedoeling om van die zonden verlost te worden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 17:53

dat bedoel ik :wink:
volgens mij raken we het steeds meer eens met elkaar :mrgreen:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2004 17:55

Inderdaad, en daar is maar 1 mogelijkheid toe. Geloven houdt niet in dat je niet zondigt, als dat zo was hoefde Jezus ook niet te sterven want dan hadden we het zonder hem wel kunnen redden. Van die zonde zul je ook nooit helemaal afkomen in de leven. Maar daarna wel :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jan 2004 18:18

mooi stukje caprice

alleen je moet er wel heel diep overna denken voordat je de werkelijke betekenis van de woorden doorhebt...

caprice

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 18:21

hijwel schreef:mooi stukje caprice

alleen je moet er wel heel diep overna denken voordat je de werkelijke betekenis van de woorden doorhebt...

Ik denk dat je het wel toe kan passen op de eindtijd.
Punt 6 bevat wel troost.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jan 2004 18:35

caprice schreef:
hijwel schreef:mooi stukje caprice

Ik denk dat je het wel toe kan passen op de eindtijd.
Punt 6 bevat wel troost.

Nu is mijn laatste verzuchting tot God, dat van deze geringe predikatie van mij nog enige druppels van hemelse vochtigheid mogen gevallen zijn op deze dorre en droge wijnstok

Geloof je dat nu ook? dat er iets van de hemelse liefde op jou is gevallen. En dat je in de wijnstok (jezus) vruchten mag gaan geven?

Terug naar “Archief”