Mortlach schreef:Yep, het probleem is alleen dat je een huis kopen wel kunt vergeten als je niet 'academisch' verdient na een studie. Ik betaal al 5 jaar, en zal nog ongeveer 10 jaar moeten terugbetalen. (nu nog 150 euro per maand maar dat gaat elk jaar omhoog)
Nu ben ik in de gezegende positie dat ik dat kan missen nu ik wel aardig verdien in Ierland, maar toen ik 2 jaar geleden mijn maximale hypotheek wilde berekenen kwam ik daar niet heel ver mee en iets redelijks huren kun je ook wel vergeten. En mijn studieschuld valt nog alleszins mee, nog maar 19.000 euro. *na 5 jaar aflossen. Ik heb vrienden die daar het dubbele van aan schuld hebben.
ik ken de studieschuld situatie.
let wel, als je berekent hoeveel je mag lenen om een huis te kunnen kopen hoef je daar dus je studieschuld niet bij te tellen. Dat staat er los van. Het heeft geen invloed op het bedrag wat je mag lenen.
Daarnaast als je ooit in de situatie komt dat je de studieschuld niet terug kan betalen ( denk aan arbeidsongeschikt ofzo ) is er ook de mogelijkheid voor kwijtschelding. Dit alles natuurlijk alleen als je via de ib-groep leent.
Verder klopt het dat de huizenprijzen in nederland zo hoog liggen ( zeker in bepaalde delen ) dat het heel lastig is om als je alleen bent een huis te kopen. Alhoewel ik wel vriendinnen ken hoor die met een eenpersoonsinkomen een heel leuk appartementje hebben gekocht...een hbo-inkomen. Ligt ook wel aan je eisen natuurlijk. Met zijn tweeen gaat het al iets beter( als je geen super inkomen maar gewoon modaal heb ), maar één fulltime huisvrouw daarna, dat zit er echt niet in.