Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor meribel » 10 jan 2012 09:57

Mortlach schreef:Yep, het probleem is alleen dat je een huis kopen wel kunt vergeten als je niet 'academisch' verdient na een studie. Ik betaal al 5 jaar, en zal nog ongeveer 10 jaar moeten terugbetalen. (nu nog 150 euro per maand maar dat gaat elk jaar omhoog)

Nu ben ik in de gezegende positie dat ik dat kan missen nu ik wel aardig verdien in Ierland, maar toen ik 2 jaar geleden mijn maximale hypotheek wilde berekenen kwam ik daar niet heel ver mee en iets redelijks huren kun je ook wel vergeten. En mijn studieschuld valt nog alleszins mee, nog maar 19.000 euro. *na 5 jaar aflossen. Ik heb vrienden die daar het dubbele van aan schuld hebben.

ik ken de studieschuld situatie.

let wel, als je berekent hoeveel je mag lenen om een huis te kunnen kopen hoef je daar dus je studieschuld niet bij te tellen. Dat staat er los van. Het heeft geen invloed op het bedrag wat je mag lenen.
Daarnaast als je ooit in de situatie komt dat je de studieschuld niet terug kan betalen ( denk aan arbeidsongeschikt ofzo ) is er ook de mogelijkheid voor kwijtschelding. Dit alles natuurlijk alleen als je via de ib-groep leent.

Verder klopt het dat de huizenprijzen in nederland zo hoog liggen ( zeker in bepaalde delen ) dat het heel lastig is om als je alleen bent een huis te kopen. Alhoewel ik wel vriendinnen ken hoor die met een eenpersoonsinkomen een heel leuk appartementje hebben gekocht...een hbo-inkomen. Ligt ook wel aan je eisen natuurlijk. Met zijn tweeen gaat het al iets beter( als je geen super inkomen maar gewoon modaal heb ), maar één fulltime huisvrouw daarna, dat zit er echt niet in.

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 10 jan 2012 10:43

kijk, dat bedoel ik nu.
gniffel

Het ''gij geheel anders'' wordt slechts toegepast op uiterlijke onzin als gewaad, gelaat en praat,, en blijkt ook nu weer slechts een selectief begrip te zijn.
Ik snap even niet wat dit met het topic te maken heeft. Leg eens uit?

''Wie niet wedergeboren is, kan het koninkrijk der hemelen niet zien", zegt de bijbel. Dat koninkrijk is niet van deze wereld, wij zijn vreemdelingen hier en zullen moeten lijden en dienen, nooit heersen.
Nooit heersen? Je veroordeelt Daniël ook? Die 'slechterik' zat zelfs in de regering van een ander volk! Ezra, Nehemia, de koningen, Mordechai na zijn promotie...

Je niet in laten enten of verzekeren, maar wel een stevige vinger in de pap willen hebben om een homohuwelijk of een koopzondag tegen te houden
De eerste twee zijn niet te vergelijken met de rest. Inenten en verzekering heeft in de ogen van sommigen te maken met gebrek aan vertrouwen in Gods leiding en voorzienigheid. Ik hoef niet uit te leggen dat koopzondagen en de mening over homo-huwelijk van andere orde zijn.

en goedkeuring geven over bommen op Libie, waar ineens de overheid niet door God is ingesteld, selectief beoordeeld door een paar mannetjes
Zijn dictators die de macht grijpen middels een coupe door God ingestelde overheden? Hmmm...

....oh ja, een mens mag en kan zich ook niet zellf bekeren, of laten dopen, want het initiatief mag niet bij de mens liggen, toch?
Pardon? Volgens mij móet de mens aan de slag met de opdrachten die hij van God krijgt. Andere discussie trouwens.

Staatkundig gereformeerd beweren dat staat en religie toch gescheiden zijn.je blijft je eigenlijk verbazen, nietwaar?
Nou zeg, inderdaad, ik heb me zeer verbaasd. Vergeef me mijn beknoptheid, maar dit topic ging oorspronkelijk over de cruciale rol van de SGP in de Nederlandse wetgeving. Helaas werd ik getriggerd door alles wat je er bij haalde, als dit nujij.nl was geweest was er ook vast en zeker iets over Wilders of de linkse kerk bijgehaald (bij dezen gedaan ;))
Ik heb me laten 'verleiden', maar heb er teveel werk aan gehad om het weer uit te vegen. Zo ben ik dan ook weer. Zullen we weer terug gaan naar het topic? :)
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 jan 2012 11:06

:-) Om een lang verhaal kort te maken:Dit is dit weer OT versus NT.
In het OT was rijkdom een zegening, in het NT lijkt het eerder een vloek.
Want iemand die rijk is, zal erg moeilijk in kunnen gaan..
God heeft echt geen SGP-ers nodig als helpertjes hoor :-)
En wat dictators betreft, ook die zijn volgens Zijn plannen daar neergezet.
Alle apostelen behalve Johannes zijn door marteling en onthoofding om het leven geholpen.
Christenen lijdden enorm gedurende de eerste 3 eeuwen, en werden vervolgd.
Tot Nicea en Keizer Constantijn dus.
De wereld kwam in de kerk, ze ging heersen ipv dienen en 50-100 miljoen mensen werden in Zijn naam omgebracht, sindsdien.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 10 jan 2012 11:50

Ach ja boer, we weten onderhand wel dat je een hekel aan SGP'ers hebt. :roll:
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2012 12:17

meribel schreef:ik ken de studieschuld situatie.

let wel, als je berekent hoeveel je mag lenen om een huis te kunnen kopen hoef je daar dus je studieschuld niet bij te tellen. Dat staat er los van. Het heeft geen invloed op het bedrag wat je mag lenen.

Klopt, maar je moet het toch echt meerekenen in je maandlasten...

Daarnaast als je ooit in de situatie komt dat je de studieschuld niet terug kan betalen ( denk aan arbeidsongeschikt ofzo ) is er ook de mogelijkheid voor kwijtschelding. Dit alles natuurlijk alleen als je via de ib-groep leent.

Klopt ook, maar als je er tussen invalt, niet arbeidsongeschikt maar ook niet academisch verdienen, dan is het niet altijd een pretje. Maar goed, ik zei al dat ik dankbaar ben dat ik het allemaal kan opbrengen zonder er al te veel voor te hoeven laten.

Verder klopt het dat de huizenprijzen in nederland zo hoog liggen ( zeker in bepaalde delen ) dat het heel lastig is om als je alleen bent een huis te kopen. Alhoewel ik wel vriendinnen ken hoor die met een eenpersoonsinkomen een heel leuk appartementje hebben gekocht...een hbo-inkomen. Ligt ook wel aan je eisen natuurlijk. Met zijn tweeen gaat het al iets beter( als je geen super inkomen maar gewoon modaal heb ), maar één fulltime huisvrouw daarna, dat zit er echt niet in.

Tja, in Utrecht was er niet veel keus hoor, met een 1-persoonsinkomen (10% onder modaal). Een appartementje van 50 m in een galerijflat, dan heb je het wel. Een echt huis kun je wel vergeten. En zelfs dat ging alleen met koopsubsidie (die ik achteraf niet kreeg omdat de aanvraag te laat was ingediend, al met al maar goed dat die koop niet is doorgegaan).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 jan 2012 14:47

Het klopt dat je officieel je studieschuld niet bij de hypotheek aanvraag hoeft te laten meerekenen, maar sommige banken doen het wel. Toen wij bij de Rabobank onze hypotheek gingen afsluiten, hebben ze dat dus wel meegerekend. En dan merk je dat je dus beduidend minder kunt lenen. Is dat erg? Nee, want die 145 euro die ik per maand naar de DUO overmaak, kan ik niet aan de bank overmaken voor de hypotheek. Dus je bent eigenlijk jezelf voor de gek aan het houden als je weet dat je een x-bedrag per maand aan studieschuld kwijt bent.

Het terugbetalen is ook gebaseerd op je inkomen. Je kunt een draagkrachtmeting aanvragen als je het gevoel hebt dat je meer moet terugbetalen, dan wat je feitelijk kunt opbrengen. Uiteindelijk is een studie doen beter voor je inkomen. Mits je de studie afmaakt natuurlijk. ( ik ken er ook die geen studie hebben afgemaakt en een schuld hebben waar je een zeer royale auto van koopt).

Wat betreft huizen: de prijzen zijn aan het dalen, maar het is helaas wel zo in de Randstad, dat je op 1 inkomen niet echt veel kunt kopen, als je uitgaat van een modaal salaris. Een en ander heeft ook wel met de wensen te maken. Ik kan hier in de stad ook wel leuke wijken aanwijzen waar ik wil wonen, maar vrouwlief en ik verdienen niet genoeg om daar te gaan wonen, dus doen we het met wat minder. Dat wil niet zeggen dat we minder gelukkig zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 10 jan 2012 15:15

Katlheen schreef:Het terugbetalen is ook gebaseerd op je inkomen. Je kunt een draagkrachtmeting aanvragen als je het gevoel hebt dat je meer moet terugbetalen, dan wat je feitelijk kunt opbrengen. Uiteindelijk is een studie doen beter voor je inkomen. Mits je de studie afmaakt natuurlijk.

Idd, als men een studie geneeskunde volgt, maar ik ken ook studies waarbij de banen niet voor het oprapen liggen. Vaak is men dan nog beter af wanneer men zelfstandig ondernemer is geworden binnen een bepaalde branche waarbij een mbo opleiding nog niet eens een vereiste is.
Zelf heb ik een aanvullende beurs gekregen wegens het lage inkomen van mijn ouders en werk 1 dag per week en ben thuiswonend. In de zomervakantie werk ik een aantal weken waarmee ik mijn collegegeld en een eventuele vakantie van kan betalen. Kortom voor mij is het goed te doen, maar iedere situatie is weer anders;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2012 15:38

Toen schreef:Zelf heb ik een aanvullende beurs gekregen wegens het lage inkomen van mijn ouders en werk 1 dag per week en ben thuiswonend. In de zomervakantie werk ik een aantal weken waarmee ik mijn collegegeld en een eventuele vakantie van kan betalen. Kortom voor mij is het goed te doen, maar iedere situatie is weer anders;)

Thuiswonend is sowieso niet te vergelijken met uitwonend qua kosten. Van de stufi (uitwondende basisbeurs) die ik kreeg kon ik de huur nog niet eens betalen en ik had toch echt maar een 12 vierkante meter kamer.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 10 jan 2012 16:33

Mortlach schreef:Thuiswonend is sowieso niet te vergelijken met uitwonend qua kosten.

Klopt, maar ik zou met uitwonende beurs ongeveer 500 euro totaal krijgen. Ik ken mensen die het met nog minder doen en ook in Utrecht studeren. Het ligt er ook aan hoeveel tijd er naast de studie beschikbaar is om iets bij te verdienen.
Al vind ik wel dat de huidige ontwikkeling binnen de wetgeving geen eerlijke is. Er is zelfs over gesproken om een sociaal leenstelsel in te voeren, dat bevordert naar alle waarschijnlijkheid niet de toegankelijkheid van studeren voor mensen uit de 'arbeidersklasse'.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 jan 2012 19:06

Mortlach schreef:Tja, in Utrecht was er niet veel keus hoor, met een 1-persoonsinkomen (10% onder modaal). Een appartementje van 50 m in een galerijflat, dan heb je het wel. Een echt huis kun je wel vergeten. En zelfs dat ging alleen met koopsubsidie (die ik achteraf niet kreeg omdat de aanvraag te laat was ingediend, al met al maar goed dat die koop niet is doorgegaan).

ja dat bedoel ik..ligt aan je eisen. jouw voorbeeld is waar ik met mijn man ooit begonnen ben, nu woon ik ong. 20 m2 groter..ach. Woonde als kindje altijd in een portiekflatje, was ook gezellig.

verder ben ik het met je eens hoor.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 jan 2012 19:34

Volgens mij kan je in Kanaleneiland of Overvecht echt wel goedkoop zitten hoor... :mrgreen:

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 10 jan 2012 19:47

...en wij heb ben thuis ook een magnetron.
Vaker doordeweeks dan dinsdags.

:?
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2012 20:05

Toen schreef:Klopt, maar ik zou met uitwonende beurs ongeveer 500 euro totaal krijgen. Ik ken mensen die het met nog minder doen en ook in Utrecht studeren. Het ligt er ook aan hoeveel tijd er naast de studie beschikbaar is om iets bij te verdienen.

Idd:

Rekensommetje: 250 euro de maand huur, 100 euro boodschappen (3 euro per dag? niet echt luxe), 150 euro per maand collegegeld en hopla, het is alweer op. Voor de rest moet worden gewerkt (telefoon en internet, uitgaan, kleding, studiematerialen, gewoon kleine dagelijkse kosten... dat tikt allemaal aardig aan en dan ga ik er nog vanuit dat je geen roker of veelvuldig drinker bent.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 jan 2012 23:21

dat tikt allemaal aardig aan en dan ga ik er nog vanuit dat je geen roker of veelvuldig drinker bent.

Ja maar...ja maar, dat zijn toch essentiële voorwaarden om student te zijn? :-oo

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 jan 2012 08:03

Noir schreef:Ach ja boer, we weten onderhand wel dat je een hekel aan SGP'ers hebt. :roll:

valt wel mee hoor.
Een koningin mag een land besturen, en wordt vereerdd als zijnde de Overheid door God ingesteld, maar een vrouw mag weer niet gekozen worden of meebesturen, als het om de politiek gaat.
Snap je't zelf wel?

Terug naar “Archief”