Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schaapje » 21 jun 2011 10:08

quote="Noir"@Schaapje: juist. Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.

Ik heb heel goed begrepen wat Jezus zei, de Joden hadden de wet te houden, en dat waren uiterlijke
dingen, zoals gij zult geen overspel plegen, ....de Here Jezus zei, alleen al als je denkt aan overspel heb je die al gepleegt n.l. in je hart. Dus wat de Joden werd opgedragen zegt niets over hun hart. Ze konden veel geboden van de wet houden...UITERLIJK .. leek er niets aan de hand.
Maar in hun hart was het vaak een venijn. Hoe vaak zullen ze de meest gore gedachten hebben gehad
over een vrouw die ze begeerden, en toch konden ze zeggen aan het eind, ik heb geen overspel gepleegd.
En Daarom is er wedergeboorte nodig dat de Wet in ons hart wordt uitgestort, als je met Jezus
een levende relatie hebt weet je van nature waar je in gedachten fout bezig bent.

Volgens mij probeert Horeb te zeggen dat je de wet moet houden. Al wordt je daar niet zalig van. Net zoals de tekst die hij aanhaalde

Precies van uiterlijke daden en z.g. goed gedrag wordt men niet zalig.
Je bent het aan God verplicht om je aan die wet te houden. Maar omdat wij zo zondig zijn en onvolmaakt door het eten in het paradijs, zullen wij dat hier nooit volmaakt kunnen doen.

Daarom om onze zonden en zonde-macht is de Here Jezus gestorven om ons vrij te maken
van de vloek van de (uiterlijke) wet waar niemand zich aan kon houden, en zijn wij IN Christus
volmaakt je kent vast deze teksten wel in de Bijbel.
Het probleem is dat wij niet voortdurend IN Hem blijven.
Maar dan is het nog wel je plicht om er naar te leven en je leven daaraan te toetsen.

Je plicht en bedoeling is te leven en te luisteren en te gehoorzamen naar de Heilige Geest
die in ons hart is uitgestort door wedergeboorte. En het is zo dat we daar veel strijd mee
krijgen want elka dag opnieuw komen we zaken tegen die wij van ons zelf anders zouden
willen en vaak ook zo doen zodat wij zondigen. Maar daar is het Kruis en Bloed van onze
Here Jezus die ons reinigt van al onze zonden.
Het leven met de Here Jezus kost je je oude zondige leven, Hij wil je hele hart en denken en Hij wil je
leren te leven naar Zijn wil, daar is een heel leven voor nodig.

Heb God lief met heel je hart heel je ziel en heel je verstand.
Jullie liggen dood in zonden......ik ben bezig en steeds weer opnieuw met de vraag
heb ik God lief met heel mijn hart, en besef steeds weer opnieuw dat deze liefde
moet groeien dat het nooit genoeg is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 21 jun 2011 10:19

Schaapje: in dit leven zal je nooit volmaakt zijn! Ook niet als je wedergeboren bent. Misschien ken je de uitspraak wel: minder zonden gaan doen, groter zondaar worden. Daar wordt niet mee bedoelt dat je geen zonden meer doet in dit leven want wij zijn onvolmaakt.

Waarom val je me zo aan door te zeggen van:
'Jullie liggen dood in zonden......ik ben bezig en steeds weer opnieuw met de vraag
heb ik God lief met heel mijn hart, en besef steeds weer opnieuw dat deze liefde
moet groeien dat het nooit genoeg is.'

Daar hebben we het nu toch helemaal niet over?
We hebben het over de wet en dat je verplicht bent aan God om die te houden met gedachten, woorden en werken. Wat jij aanhaalt, hoort in een andere discussie thuis.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jun 2011 13:03

quote="Noir"Schaapje: in dit leven zal je nooit volmaakt zijn! Ook niet als je wedergeboren bent. Misschien ken je de uitspraak wel: minder zonden gaan doen, groter zondaar worden. Daar wordt niet mee bedoelt dat je geen zonden meer doet in dit leven want wij zijn onvolmaakt.

Als je goed leest heb ik niet beweerd dat we ooit op deze aarde zonder zonden zullen zijn, maar
misschien komt het door mijn laatste regel hierover, ik ken wel mensen die in hun laatste dagen
hierop aarde iets uitstralen van de Here Jezus, die zijn zachtmoedig en nederig en hebben
een wijsheid ontvangen door hun leven met God, dat ze als het ware heel dicht bij die volmaaktheid
zijn.

Waarom val je me zo aan door te zeggen van:
'Jullie liggen dood in zonden.....

Ik ken die uitdrukking niet vanuit de Bijbel...wel dat het zo is dat ongelovigen geestelijk dood
zijn voor de Here God.

ik ben bezig en steeds weer opnieuw met de vraag
moet groeien dat het nooit genoeg is.'

Daar hebben we het nu toch helemaal niet over?
We hebben het over de wet en dat je verplicht bent aan God om die te houden met gedachten, woorden en werken. Wat jij aanhaalt, hoort in een andere discussie thuis.

Dan vraag ik me af wat voor jou de woorden van Jezus betekenen, als er gevraagd wordt
door de discipelen wat is het belangrijkste gebod,...toen antwoorde Hij God liefhebben
met heel je hart heel je ziel en heel je verstand.....want daaraan hangt de gehele Wet.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 22 jun 2011 07:50

@Schaapje: sorry voor mijn late reactie maar ik had gister niet zo veel tijd om uitgebreid op je antwoord in te gaan.

'ik ken wel mensen die in hun laatste dagen
hierop aarde iets uitstralen van de Here Jezus, die zijn zachtmoedig en nederig en hebben
een wijsheid ontvangen door hun leven met God, dat ze als het ware heel dicht bij die volmaaktheid
zijn.'
Schaapje, wij zullen nooit dicht bij de volmaaktheid komen. Zelfs niet een stapje ervandaan. Wij zijn er wel 100 mijl van verwijderd. 'Mensen kunnen als het ware heel dicht bij die volmaaktheid zijn'. Schijn bedriegt schaapje. Want van binnen zijn ze zwart van zonden. En staat niet voor niks in Hooglied: ik ben zwart doch liefelijk. Daar zegt de bruid van zichzelf niet dat ze bijna wit is, nee ze is zwart. En toch liefelijk! Ik heb daar een keer zo'n mooie preek over gehoord. Hoe zwart dat die bruid is, hoeveel zonde ze ook doet, Wanneer ze weerspannig is, de Bruidegom zoekt haar altijd op. Netzoals het schaapje van de Goede Herder. Dat schaap was ook weerspannig en weerbarstig en hij dwaalde ook af. En toen raakte hij verwardt in een strik en viel bijna in het ravijn. Maar dan komt dat grote Godswonder. de Goede Herder Zelf ging dat schaap zoeken. Dat schaap kon niet meer naar hem toekomen maar Hij ging zelf dat verloren schaap opzoeken. Wat een wonder als wij dat in ons leven deelachtig mogen worden. Dat wij mogen gaan zien dat alles maar dan ook alles bij God vandaan moet komen.
Aan dat schaap zie je ook hoe de mens is. Weerspannig, weerbarstig, een wegloper en een zondaar. Altijd maar weer afdwalen. Niet volmaakt, verkeerd, en noem maar op. Maar daar tegenover staat een Goede Herder die het verlorene opzoekt. Naar Zijn wil en welbehagen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 08:17

quote="Noir"@Schaapje: sorry voor mijn late reactie maar ik had gister niet zo veel tijd om uitgebreid op je antwoord in te gaan.

Ik vraag me af....je bent wel uitgebreidt bezig geweest met anderen te antwoorden, maar goed...
Schaapje, wij zullen nooit dicht bij de volmaaktheid komen. Zelfs niet een stapje ervandaan. Wij zijn er wel 100 mijl van verwijderd. 'Mensen kunnen als het ware heel dicht bij die volmaaktheid zijn'. Schijn bedriegt schaapje.

Dat is jouw benadering of misschien moet ik zeggen ..geen herkenning?
Valt me op dat er uit jou "riching" altijd mensen beticht worden van bedrog, vind ik heel jammer.

Want van binnen zijn ze zwart van zonden.

Ik ben verbaasd over dit antwoord, want ik de Bijbel staat dat God ons een nieuw hart zal geven.
Geloof jij wel in het werk van de Here Jezus aan het Kruis, is Hij voor niets gestorven, worden
mensen niet veranderd door de Heilige Geest?

En staat niet voor niks in Hooglied: ik ben zwart doch liefelijk. Daar zegt de bruid van zichzelf niet dat ze bijna wit is, nee ze is zwart. En toch liefelijk! Ik heb daar een keer zo'n mooie preek over gehoord. Hoe zwart dat die bruid is, hoeveel zonde ze ook doet, Wanneer ze weerspannig is, de Bruidegom zoekt haar altijd op. Netzoals het schaapje van de Goede Herder. Dat schaap was ook weerspannig en weerbarstig en hij dwaalde ook af. En toen raakte hij verwardt in een strik en viel bijna in het ravijn. Maar dan komt dat grote Godswonder. de Goede Herder Zelf ging dat schaap zoeken. Dat schaap kon niet meer naar hem toekomen maar Hij ging zelf dat verloren schaap opzoeken.

Dat is helemaal waar.
Wat een wonder als wij dat in ons leven deelachtig mogen worden. Dat wij mogen gaan zien dat alles maar dan ook alles bij God vandaan moet komen.

Als ik jouw eerdere woorden lees, dan mag dat deel hebben aan dat wonder niet zoveel uit te halen,
want je zegt dat een mens niet verandert kan worden en altijd zwart zal zijn van binnen.
N.m.i. wel tegenstrijdig.
Aan dat schaap zie je ook hoe de mens is. Weerspannig, weerbarstig, een wegloper en een zondaar. Altijd maar weer afdwalen. Niet volmaakt, verkeerd, en noem maar op. Maar daar tegenover staat een Goede Herder die het verlorene opzoekt. Naar Zijn wil en welbehagen.

Ben jij dan nog steeds een wegloper en een dwaler ?

Maar het ging over de wet en dwaal jij zelf af door over iets heel anders te beginnen en geef
je geen antwoord op mijn laatste vraag.

EN NOGMAALS EN IK SCHRIJF DIT MET GROTE LETTERS IK BEWEER NERGENS DAT ALS EEN
MENS TOT BEKERING IS GEKOMEN GEEN ZONDEN MEER ZAL DOEN OF HEBBEN.

Groeten :D

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 22 jun 2011 08:44

@Schaapje: ik had tijd nodig om over dit onderwerp na te denken. En volgens mij hoef ik geen verantwoording af te leggen waarom ik op anderen wel reageerde en bij jou niet. :)

Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegt heb. Ik heb jou niet beticht van bedrog. Dàt vind ik jammer dat je dat zegt.

Zeker geloof ik in het heilige werk van God. Maar ik geloof ook dat mensen (ook al zijn ze bekeerd) nog zwart zijn van zonden. Ken je de uitdrukking: minder zonden gaan doen, groter zondaar worden. Er staat niet voor niks in Hooglied: ik ben zwart. Dat duidt op de bruid die toch al in haar bekeerde staat was. Maar door zonden wordt je zwart. En je zult pas wit worden in het eeuwige leven.

Bij mij is deelachtig worden aan God het grootste wonder wat er kan gebeuren. Ik denk dat dat wonder dan nog groter wordt omdat je zwart bent. Want wie wil er nu omkijken naar een zwart en besmeurt mens die zwart is door zonden? En wie blijft er omkijken naar die zondaar die zwart is? Juist, dat is God. Daarom is het wonder ook zo groot. Wanneer je bijna volmaakt zou zijn, zou je rein zijn voor Gods ogen. Dan is het wonder toch minder groot? Omdat je zo vies en zwart bent door zonden wordt de genade alleen maar groter.

Sorry, ik heb je laatste vraag gemist. :?

Hartelijke groet,

Noir :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 09:25

Hallo Noir, natuurlijk hoef je geen verantwoording af te leggen, sterker nog je hoeft niet eens
te antwoorden, en dat je na moest denken snap ik wel hoor.
Maar nu heb ik evengeen tijd om verder op jou antwoord in te gaan,.... maar ik kom er op terug
ok

Groeten :D

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2011 10:15

Noir, is er nog één moment in je leven dat je vreugde ervaart?

Ik begrijp er echt helemaal niks van.
Waar is Goede Vrijdag, waar Pasen?
Leven uit: "Heer, ik weet dat ik fouten maak,
dat ik zondig ben, maar toch: U vergeeft mij keer op keer"?
Dankbaarheid? Verwondering?

Ik moet denken aan een gedicht van Jacqueline van der Waals:

Ik ben mijn zonde moe en mijn berouw,
Ik ben mij zelve moede en ik ben
Het zoeken moe naar God, dien ik niet ken,
En dien ik toch zoo gaarne kennen zou.

Ik ben mijn zwakheid moe en mijn verdriet,
Mijn arbeid en mijn hoop en mijn genot,
Maar bovenal het zoeken naar mijn God!-
Ik ben het zoeken moede - maar God niet.

Hij ziet en kent mijn zonde en vergeeft
Ze zeventig maal zeven maal en meer.
Hij wil niet, dat mijn ziele sterft maar leeft.
O, wonderbare goedheid van den Heer,
Die naar zoo moedeloos een ziel nog vraagt,
Die alle dingen, en ook mij verdraagt.

Dat mis ik in al die verhalen over zwarte harten en zonden:
de verwondering, de diepe dankbaarheid
dat Hij naar mij heeft omgezien en
alle dagen weer omziet...

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 22 jun 2011 10:23

@Riska: die blijdschap is er heus wel hoor. Je hele leven bestaat niet uit droefheid. Maar die blijdschap momenten zijn soms zo kort. Zoals iemand dat pas zo mooi tegen me zei: het zijn maar uurtjes van korte duurtjes'. En dan kom je jezelf weer tegen. Het wordt niet voor niks de strijdende kerk hier op aarde genoemd. De strijd tegen de zonde, tegen de duivel en bovenal: tegen je jezelf. Het is niet altijd pasen in de ziel!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2011 10:26

Riska:
Gij hebt m'in 't hart meer vreugd gegeven,
dan and'ren smaken in een tijd.
Als zij door aards geluk verheven
bij koorn en most wellustig leven....

Zie hier de blijdschap beschreven die Noir zo af en toe mag ervaren. :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 11:30

quote="Noir
Zeker geloof ik in het heilige werk van God. Maar ik geloof ook dat mensen (ook al zijn ze bekeerd) nog zwart zijn van zonden

Jij mag geloven wat je wilt Noir, maar in Gods Woord staat dat gelovigen geheiligd zijn en we
worden kinderen/zonen/dochters van God genoemd.
Ken je de uitdrukking: minder zonden gaan doen, groter zondaar worden.

Ik ken deze uitdrukking niet ik zou me liever aan Gods woord houden waarin staat wie
en wat we Zijn in Hem. Wel moeten we ons zelf onderzoeken of we wel IN Christus ziin.
Maar door zonden wordt je zwart. En je zult pas wit worden in het eeuwige leven.

Dan wil ik jou vragen Noir, ken jij de uitdrukking niet, wie om vergeving vraagt met een oprecht
hart van berouw zal vergeving ontvangen om niet ? En die persoon is gereinigt door het Bloed
van onze Here Jezus Christus ?
Bij mij is deelachtig worden aan God het grootste wonder wat er kan gebeuren. Ik denk dat dat wonder dan nog groter wordt omdat je zwart bent. Want wie wil er nu omkijken naar een zwart en besmeurt mens die zwart is door zonden? En wie blijft er omkijken naar die zondaar die zwart is? Juist, dat is God. Daarom is het wonder ook zo groot.

Noir met heel mijn wezen ben ik het eens wat je nu schrijft.
Wanneer je bijna volmaakt zou zijn, zou je rein zijn voor Gods ogen.
Dan is het wonder toch minder groot? Omdat je zo vies en zwart bent door zonden wordt de genade alleen maar groter.

Hier is er een misverstand wanneer ooit een mens "bijna" volmaakt zou zijn dan is de genade
van God juist groter omdat het ZIJN WERK is in die mens die zo vies en zwart was.
Sorry, ik heb je laatste vraag gemist. :?

Die ging over de wet :D

en een groet terug

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 22 jun 2011 17:57

@allen,

onderstaand gedicht spreekt over alles waar we over discusseren. misschien moeten we allemaal alle coupletten beter waarnemen..........
sommige spreken te veel over de eerste..........andere alleen over de laatste.

ze zijn echter allemaal nodig gekend te worden

Het wachtwoord der hervormers
ds. R. Murray MacCheyne
Eens was ik een vreemdeling voor God en mijn hart;
Ik gevoelde geen schuld en ik kende geen smart.
Ik vroeg niet:,,Mijn ziele door ziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"

Al sprak daar een stem uit de Heilige Blaân,
Van 't Lam, met de zonden der wereld belaân.
Ik zocht bij de Kruispaal geen veilige wijk;
'k Stond blind, en van verre, in mij zelve zo rijk.

Ik deed als Jeruzalems dochters weleer;
Ik weende om de pijn van mijn lijdende Heer,
En dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld,
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
Toen voelde ik wat eisen Godsheiligheid deed;
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet;
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij;
Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
Nu neemt mij geen Satan de zegekroon af!

Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis,
Naar het erfgoed daar Boven, in het Vaderlijk Huis,
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn,
,,Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 18:49

@ Horeb, wat een prachtig gedicht, het raakt me diep.
Alleen In Jezus kunnen we elkaar vinden, in wat voor gezindte we ook bijhoren.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jun 2011 20:16

@Horeb,
Ooit was ik op een winterconferentie van de JBGG, waar na een zeer persoonlijk getuigenis van een predikant hij dit lied opgaf.
Een moment wat ik nooit vergeet.

Atro

Berichtdoor Atro » 27 jun 2011 14:48

schelpje3 schreef:Gij hebt m'in 't hart meer vreugd gegeven,
dan and'ren smaken in een tijd.

Als zij door aards geluk verheven
bij koorn en most wellustig leven....

Ongerechtige dingen hadden de overhand over mij; maar onze overtredingen, die verzoent Gij. (Psalm 65:4)

Terug naar “Archief”