quote="Noir"@Schaapje: juist. Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Ik heb heel goed begrepen wat Jezus zei, de Joden hadden de wet te houden, en dat waren uiterlijke
dingen, zoals gij zult geen overspel plegen, ....de Here Jezus zei, alleen al als je denkt aan overspel heb je die al gepleegt n.l. in je hart. Dus wat de Joden werd opgedragen zegt niets over hun hart. Ze konden veel geboden van de wet houden...UITERLIJK .. leek er niets aan de hand.
Maar in hun hart was het vaak een venijn. Hoe vaak zullen ze de meest gore gedachten hebben gehad
over een vrouw die ze begeerden, en toch konden ze zeggen aan het eind, ik heb geen overspel gepleegd.
En Daarom is er wedergeboorte nodig dat de Wet in ons hart wordt uitgestort, als je met Jezus
een levende relatie hebt weet je van nature waar je in gedachten fout bezig bent.
Volgens mij probeert Horeb te zeggen dat je de wet moet houden. Al wordt je daar niet zalig van. Net zoals de tekst die hij aanhaalde
Precies van uiterlijke daden en z.g. goed gedrag wordt men niet zalig.
Je bent het aan God verplicht om je aan die wet te houden. Maar omdat wij zo zondig zijn en onvolmaakt door het eten in het paradijs, zullen wij dat hier nooit volmaakt kunnen doen.
Daarom om onze zonden en zonde-macht is de Here Jezus gestorven om ons vrij te maken
van de vloek van de (uiterlijke) wet waar niemand zich aan kon houden, en zijn wij IN Christus
volmaakt je kent vast deze teksten wel in de Bijbel.
Het probleem is dat wij niet voortdurend IN Hem blijven.
Maar dan is het nog wel je plicht om er naar te leven en je leven daaraan te toetsen.
Je plicht en bedoeling is te leven en te luisteren en te gehoorzamen naar de Heilige Geest
die in ons hart is uitgestort door wedergeboorte. En het is zo dat we daar veel strijd mee
krijgen want elka dag opnieuw komen we zaken tegen die wij van ons zelf anders zouden
willen en vaak ook zo doen zodat wij zondigen. Maar daar is het Kruis en Bloed van onze
Here Jezus die ons reinigt van al onze zonden.
Het leven met de Here Jezus kost je je oude zondige leven, Hij wil je hele hart en denken en Hij wil je
leren te leven naar Zijn wil, daar is een heel leven voor nodig.
Heb God lief met heel je hart heel je ziel en heel je verstand.
Jullie liggen dood in zonden......ik ben bezig en steeds weer opnieuw met de vraag
heb ik God lief met heel mijn hart, en besef steeds weer opnieuw dat deze liefde
moet groeien dat het nooit genoeg is.