Beleid PKN t.o.v. homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Antoinette » 14 jan 2011 10:15

JeeWee schreef:Tja, dan ben ik toch blij dat ik in een PKN gemeente zit waar ik heel erg welkom ben en toch elke zondag de volle bediening van Gods Woord te vinden is...
Maar ja, wij zijn dan ook heeeeeeeeel licht: HSV en ritmisch gezongen Psalmen. 't Is wat!
Er kan bij ons inderdaad heel veel Horeb: zondaren kunnen zelfs zalig worden. Er kan zelfs zoveel dat ook brave mensen zalig kunnen worden...

=D>
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 jan 2011 10:19

JeeWee schreef:
Bastiaan30 schreef:Alsof de letters PKN ook maar iets zegt. ga je nog reageren op mijn vraag van 0845?

Dat zegt inderdaad net zo weinig als GG, GGiN, GKV, CGK, HHK en wat wil je nog meer horen...
Het gaat er om dat het Levende Woord wordt doorgegeven: er is behoud in Jezus Christus.

En je vraagt of ik op je 'vraag van 0845' wil ingaan...
Bedoel je de vraag of homoseksualiteit een straf is? Rare vraag. Ook erg off topic.
Is blindheid een straf? Is migraine een straf? Is diabetes een straf?
Alle onvolkomenheden zijn een straf op de zonde. Zonder zonde zou er geen onvolkomenheid zijn. Dan was er volmaaktheid.

Kunnen we concluderen dat elke PKN gemeente zelf zijn beleid maakt t.a.v. homofilie?
Topic sluiten? En wat betreft homofilie kunnen we volgens mij beter in een ander topic verder gaan?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 jan 2011 10:25

Antoinette schreef:
JeeWee schreef:
Bastiaan30 schreef:Alsof de letters PKN ook maar iets zegt. ga je nog reageren op mijn vraag van 0845?

Dat zegt inderdaad net zo weinig als GG, GGiN, GKV, CGK, HHK en wat wil je nog meer horen...
Het gaat er om dat het Levende Woord wordt doorgegeven: er is behoud in Jezus Christus.

En je vraagt of ik op je 'vraag van 0845' wil ingaan...
Bedoel je de vraag of homoseksualiteit een straf is? Rare vraag. Ook erg off topic.
Is blindheid een straf? Is migraine een straf? Is diabetes een straf?
Alle onvolkomenheden zijn een straf op de zonde. Zonder zonde zou er geen onvolkomenheid zijn. Dan was er volmaaktheid.

Kunnen we concluderen dat elke PKN gemeente zelf zijn beleid maakt t.a.v. homofilie?
Topic sluiten? En wat betreft homofilie kunnen we volgens mij beter in een ander topic verder gaan?

de vraag is in hoeverre de PKN 's beleid het toegeven aan zonde ziet.
sommige PKN gemeente's hebben een dominee die niet eens gelooft...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 jan 2011 19:44

Bastiaan30 schreef:de vraag is in hoeverre de PKN 's beleid het toegeven aan zonde ziet.

Je laatste opmerking is hier niet aan de orde en hoort in een ander topic thuis.
En je eerste: in de PKN gemeenten waar homo's de ruimte krijgen, dus ook met een relatie in liefde en trouw, wordt dit zeker niet gezien al 'toegeven aan zonde' zoals jij dat zegt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 jan 2011 08:13

JeeWee schreef:
Bastiaan30 schreef:de vraag is in hoeverre de PKN 's beleid het toegeven aan zonde ziet.

Je laatste opmerking is hier niet aan de orde en hoort in een ander topic thuis.
En je eerste: in de PKN gemeenten waar homo's de ruimte krijgen, dus ook met een relatie in liefde en trouw, wordt dit zeker niet gezien al 'toegeven aan zonde' zoals jij dat zegt.

Tsja, je vraagt je af wat voor beproevingen en strijd we nog hebben te voeren, tegenwoordig. We zijn rijk en verrijkt en hebben niets van node.
We sussen ons geweten wel even met een gironummer en onder het mom van liefde en trouw keuren we ons alternatief voor de door Hem ingestelde scheppingsorde goed.
Wat houd het 'bekeer je' nog in, als je het allemaal al goed denkt te doen?
[-X
Het probleem is niet alleen de homostelletjes in de kerk, maar iedereen die zich nog niet heeft bekeerd.
In menig kerk zit menig mens vroom te zijn met een hoed van 200 Euro, gehuld in mysterien incl. de tale kanaans en andere beperkingen ter versmalling van het geloof.
En maar verkondigen dat we het zelf niet kunnen, fatalistisch als dit is.
Ook in de HC is er van alles verdraaid, in Zondag 1 begint het al met ''de wil van de Vader''
Het gaat in de Bijbel niet over de WIL van de Vader, wanneer het gaat over de haren die geteld zijn, of de musjes.

Maar goed, zolang de gemiddelde boekenkast uitpuilt van allerlei boekjes die het allemaal wel even uitleggen, ben ik bang dat de huidige verwarring alleen maar verder toe zal nemen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jan 2011 11:34

Ik denk dat het niet zozeer de boekenkasten zijn die uitpuilen, maar meer de hoofden van mensen. Eerlijk gezegd ben je daar in bovenstaand stukje een typisch voorbeeld van. Je weet het allemaal zo goed: Dit gaat niet goed in die kerk en dat gaat fout in die andere kerk.
En dan die zondige PKN die ook nog eens ruimte biedt aan homostellen die daar samen met andere gelovigen de Heere willen zoeken. Waar gaat het heen?

Linksom of rechtsom: de duivel heeft passende manieren om ons af te houden van een eerlijk antwoord op de enige essentiële vraag: "maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?"
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2011 15:45

Bastiaan30 schreef:Ook in de HC is er van alles verdraaid, in Zondag 1 begint het al met ''de wil van de Vader''

Laat ik nou altijd geleerd hebben dat de HC bij zondag 1 begint met:
"Wat is uw enige troost, zowel in leven als in sterven?" Dat ik met lichaam en ziel, zowel in leven als in sterven niet mijzelf toebehoor, maar het eigendom ben van mijn getrouwe Heiland, Jezus Christus...

Misschien dat je een 0 vergat? Want zondag 10 gaat inderdaad over een wil die niet in de Bijbel staat (behalve in de NBV, een grove vertaalfout).

Het probleem is niet alleen de homostelletjes in de kerk, maar iedereen die zich nog niet heeft bekeerd.
Hoe weet jij dat? Laat ik nou altijd geleerd én gelezen hebben dat God het hart aanziet? Ben jij God geworden?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 16 jan 2011 15:51

Riska schreef:
Bastiaan30 schreef:Ook in de HC is er van alles verdraaid, in Zondag 1 begint het al met ''de wil van de Vader''

"Wat is uw enige troost, zowel in leven als in sterven?" Dat ik met lichaam en ziel, zowel in leven als in sterven niet mijzelf toebehoor, maar het eigendom ben van mijn getrouwe Heiland, Jezus Christus...

Misschien dat je een 0 vergat? Want zondag 10 gaat inderdaad over een wil die niet in de Bijbel staat (behalve in de NBV, een grove vertaalfout).

Hoe weet jij dat? Laat ik nou altijd geleerd én gelezen hebben dat God het hart aanziet? Ben jij God geworden?

Als we het over bekering gaan hebben dan moeten we naar een ander topic.
Mag deze gesloten worden als het niet meer over het betreffende onderwerp gaat?
Volgens mij is te concluderen dat iedere pkn gemeente op hun eigen manier met homofilie omgaat.
En of dat bijbels is ... is weer een ander punt...

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2011 16:15

Lijkt mij prima.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jan 2011 16:48

Wat is dat toch, om topics te willen sluiten als de discussie je niet meer zint?
Blijf dan weg bij zo'n topic, kom niet meer, kijk niet meer, maar laat anderen vrij om daar nog wel over te praten! Is het nu niet dan is het misschien over een paar weken, maanden.
Maar sluiten heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Je ontneemt anderen de mogelijkheid om wel iets te doen met een topic.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jan 2011 16:51

"Het probleem is niet alleen de homostelletjes in de kerk, maar iedereen die zich nog niet heeft bekeerd." aldus iemand in de reactievelden.

Ik vind dit een schokkende uitspraak. Is niet iedereen welkom in Gods huis om Zijn woord te horen? Is het kerkgebouw enkel voor een bepaalde elite?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 jan 2011 16:53

Riska schreef:

Met iets meer ontzag over Hem redeneren zou je niet slecht staan.
WEL zondag 1,:Vraag 1: Wat is uw enige troost in leven en sterven?
Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.
Hij bewaart mij zo, dat zonder DE WIL van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil .

Waar halen ze het vandaan.....niet uit de grondtekst in ieder geval....
En als ieder zich waarlijk bekeerd heeft, moet ieder ook het avondmaal vieren.Anders ook het doop sacrament niet toepassen, lijkt me.
En nee, invoegingen als "verondersteld" passen alleen om theologieen kloppend te maken.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 jan 2011 16:59

Faramir schreef:"Het probleem is niet alleen de homostelletjes in de kerk, maar iedereen die zich nog niet heeft bekeerd." aldus iemand in de reactievelden.

Ik vind dit een schokkende uitspraak. Is niet iedereen welkom in Gods huis om Zijn woord te horen? Is het kerkgebouw enkel voor een bepaalde elite?

Nee juist niet voor de elite, maar hen die zich bekeerd en vernederd hebben.
Zij die God's geboden onderhouden, een mens is in of buiten de gemeente. Paulus, Cornelius, Lydia, noem maar op, ze kwamen allen tot bekering, lieten zich dopen, hun zonden afwassen, en ontvingen de gave/belofte van de heilige Geest.

Dit is pas schokkend:
WO 05 jan 2011 | 11.23
Volgens de Italiaanse krant 'Il Giornale' heeft de Congregatie voor de Heiligverklaringen een wonder van paus Johannes Paulus II erkend. Kardinalen en bisschoppen zullen dat deze maand nog bevestigen.

De erkenning van een wonder is een belangrijke stap in het proces van zaligverklaring. De paus zou op 2 april al zalig verklaard kunnen worden. Het is dan zes jaar geleden dat hij is overleden.

Een Franse zuster genas van haar ziekte Parkinson nadat ze twee maanden na de dood van de paus tot hem bad. Voor zijn heiligverklaring heeft de paus nog een wonder nodig.

Bron: IKON

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jan 2011 17:03

Kortom, zoekende en/of zondige mensen hebben volgens jou niets in een kerk te zoeken. Naar de kerk gaan is voorbehouden aan een elite die vooral zichzelf zondeloos vinden.

Over de zaligverklaring van Johannes Paulus II ben ik zeer te spreken. Ik vind het geweldig en ben al sinds dat ik vernam van de bekendmaking in een bijzonder goede stemming. Je rood gearceerde stukje laat slechts zien dat je niet begrijpt wat er allemaal onder bidden kan vallen. Maar goed, dat is geheel offtopic, het feit dat je daar nu mee meent te moeten strooien om anderen de mond te snoeren zegt eigenlijk al genoeg.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2011 17:04

Ik heb m'n vraagtekens bij het proces inzake heiligverklaring. Echter, dat JP2 een markant christen geweest is en zijn geloof een voorbeeld voor velen kan zijn, staat buiten kijf.

Voorts: gelukkig is in onze kerkelijke gemeente iedereen welkom. En zo hoort het.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”