MissF schreef:Mijn nekharen gaan wel van 2 zinnen overeind staan.
Dat we hier niet zijn om te genieten, maar om bekeerd te worden. Pardon???? Als dat de enige reden is van het hier zijn (waarbij je dus ook nog niet eens geniet van het leven), dan kan ik nu vast opdoeken. Want dat doel is bereikt. Een beetje grof gezegd, excuses.
In de Bijbel staat mijns inziens dat het grote doel van het leven is dat je bij Hem mag komen als je sterft, of als Hij terugkomt. En daarnaast nog doelen genoeg in het aardse leven, zoals uitdragen dat je Christen bent.
En de tweede zin, dat er genoeg mensen aangaan die niet bekeerd zijn. Ik vind het erg heftig, dat iemand dat durft te zeggen.
Ik kan me niet herinneren dat er in onze gemeente ooit zo gekeken is naar een Avondmaalganger. Ik merk bij ons altijd grote blijdschap als iemand aangaat die nog niet gegaan is, of gewoon over iedereen die gaat. Dat lijkt me de goede houding, in plaats van het af te keuren.
Ik ben het zeker met Lammetje eens, dat sommige dingen wat strakker mogen, maar met die dingen ben ik het ten zeerste oneens!
De eerste zin:
Ik heb niet willen zeggen dat je leven hier klaar is als je bekeerd bent, als het zo is overgekomen, zal ik dat bij deze recht zetten. Ons grootste doel is niet genieten, al mag je best wel van het leven genieten, maar dan wel op de manier zoals God het van ons vraagt. Wij bezitten hier op aarde niks, het is niet van ons zelf, maar we krijgen alles van God. En genieten kun je ook op een andere manier dan de wereld verkiest.
De tweede:
Ik zit heus niet in de kerk te kijken als het Avondmaal is: oh die gaat vast aan, nou daar valt ook niks van te merken dat die bekeerd is. Of ohh die moet ook nog aangaan, want die is vast en zeker bekeerd. Nee, dat is fout. Maar ik geef aan dat de scheidslijn dwars over de tafel en dwars door de kerk heen gaat.