Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jul 2008 10:11

Gisteren was er een vriendje van Boudin, mensenmina, mn hele huis in no time ondersteboven. Niet dat mijn kind nou normaal gesproken zo'n 'lieverdje' is maar als er iemand is dan wordtie zooooo vreselijk druk en baldadig. Gaat dat nog over of is dit mijn voorland?

Nu moet ik er wel bij zeggen dat het vriendje een kind is uit een gezin van 4 kids waar de hele dag geschreeuwd en gegild word (ook door de ouders). Uit de buurt word al gedreigd de kinderbescherming te waarschuwen en de politie is ook al eens aan de deur geweest wat er allemaal aan de hand was..

Boudin speelt ook daar, misschien dattie denkt dat het normaal is zo te doen als het ventje bij ons is. :roll:

Toen hij weer weg was, was Boudin weer een mak lammetje. Nog nooit zo netjes de zooi opgeruimd etc.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 jul 2008 10:19

Ik heb gisteren voor het eerst mijn oppaskindje gehad en dat ging echt ontzettend goed.
Alleen haar broer en zus zijn DRUK! :shock: Toen ze haar op kwamen halen renden ze met modder laarzen zo naar binnen (moeder zei niks) Dus ik gelijk willen jullie a.u.b. even je laazen uit doen.
Toen doken ze gelijk de bank op mijn trouwboeket vloog door de kamer. Toen ben ik even boos geworden. pfff je zou maar zulke kinderen hebben die niet luisteren.
Maar ik vind zelf wel dat het heeel veel aan de ouders ligt.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 jul 2008 11:38

Als mijn kinders zich zo gedragen fluit ik ze meteen terug. Zeker als ze voor het eerst (?) bij iemand komen dan doen ze toch rustig/netjes/verlegen?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 jul 2008 11:45

ja maar die kinderen niet en zijn onze buurkinderen nog ook! Maar ik zeg er gewoon wat van ze hoeven mijn spullen niet te slopen.
Maar gelukkig is mijn oppas kindje precies der vader rustig en heel erg lief :D

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2008 14:33

liefie schreef:ja maar die kinderen niet en zijn onze buurkinderen nog ook! Maar ik zeg er gewoon wat van ze hoeven mijn spullen niet te slopen.
Maar gelukkig is mijn oppas kindje precies der vader rustig en heel erg lief :D
Je hebt groot gelijk liefie, ik bedoel. Het zijn jouw spullen en daar ben je zuinig op. Hun vinden het ook niet leuk als jij hun speelgoed sloopt. Toch?!
Gelukkig is er nog een lief, heb je daar geen kind aan :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 11 jul 2008 19:59

Hoe ga je om met pubers? Me broertje is de laatste tijd ontzettend dwars. Alles wat je van hem vraagt doet hij niet, wil hij niet, geen tijd voor, heb de hele dag al gewerkt, heb dit van de week al voor je gedaan etc. Het liefst is hij 7 dagen per week weg, alleen thuis om te eten en te slapen. Van maandag t/m vrijdag werkt hij, maar zijn ze bijvoorbeeld om half 5 weer op het bedrijf , komt die gerust om half 7 nog eens een keer thuis om te eten. Een keertje is niet erg, maar thuis zitten we wel te wachten op hem met het eten. 'S avonds gaat die er gerust weer heen, het enigste wat hij dan doet is toekijken wat z'n baas doet, ff ergens mee helpen en koffieleuten. Zaterdags gaat die gerust weer de hele dag naar z'n baas. Dan moet die naar het vriendje hier en dan daar. Alleen zondags is hij thuis, een enkele keer tussen kerktijd door bij een vriendje ofzo, of een vriendje hier.

Van me ouders moet hij soms gewoon thuis ook even wat doen, we hebben een boerderij. En iedereen kan gewoon z'n handen wel ns ff uit de mouwen steken en n klusje doen. Me broer is voor z'n studie/werk/vakantie naar het buitenland voor een bepaalde tijd. Normaal helpt hij thuis ook veel, nu moeten de andere gewoon ff wat meer doen, me vader kan gewoon ff (hoop tijdelijk) niet alles alleen aan.

Gaan we een dagje weg, me ouders hadden hem 'verplicht' om mee tegaan, we gaan bijna nooit met z'n alle weg. Nu gaan we een keertje en kan hij ook gewoon mee. Hij had vrij gevraagd en gekregen, hij is meegeweest maar de hele dag dwars geweest en zitten zeuren. Hij vond er niks aan blabla, me broertje wou er heel graag een keertje heen. Ik ging ook voor hem mee. Hij kreeg als engiste van me ouders een kaartje zodat hij kon quad rijden, en twas niet goedkoop om ff op zo'n ding te mogen rijden. Z'n leven bestaat alleen maar uit 1 ding, naar z'n baas toe. Fijn voor hem dat hij er graag komt, maar er bestaat ook nog familie.

Altijd denkt hij leuk te zijn, geeft die zomaar z'n broertje n mep, n tikje in zijn ogen. Maar je krijgt wel n dikke mep, met als gevolg ruzie tussen hun. Huilen etc. Hij denkt niet na voordat hij wat zegt/doet. Zegt iemand wat tijdens het eten, 9 van de 10 keer moet hij dan wel ff reageren en dat gaat dan nog eens op een hatelijk toon. Bijv. achter de kassa bij de supermarkt zit iemand die er totaal geen tempo in heeft, tijdens het eten zegt me moeder dan bij de c1000 had ik er 1 achter de kassa, dat was ook niet 1 van de snelste. Dan zegt hij bijv, nou is ma wel 1 van de snelste dan. Aan z'n stem hoor je dan al dat hij twijfeld moet ik het nu wel of niet zeggen, maar hij lacht erom. Hij denkt dat het leuk is om dat te zeggen.

Vanavond was het weer 'oorlog', hij smsde mij dat hij niet thuis kwam eten of later (me ouders hadden afgesproken dat als hij later kwam ofzo hij dan bellen zou, zodat ze het wisten). Toen wij gingen eten heeft me vader hem gebeld, me vader was langs het bedrijf gekomen om half 5 en toen waren ze eral. Dat het eten met n kwartier op tafel stond. Na een half uur was hij er nog niet, nam z'n mobiel niet op. Dus me pa zei ik ga hm wel halen, bleek dat ze aan het borrelen waren. Toen hij thuis kwam, heeft me vader uitgelegd waarom hij hem ging 'halen' (hij kwam zelf net bij het bedrijf vandaan, om na huis te gaan), en dat die de volgende keer dan gewoon moet zeggen waarom hij niet thuis komt eten of later. Hij mocht vanavond niet weg van me ouders, gisteravond was die ook al weggegaan terwijl hij niks gezegd had, dus dan vanavond maar thuis. Werd hij boos, wat moest hij dan thuis doen etc. Dus met andere woorden, ik weet thuis niet wat ik doen moet dus ga ik maar iedere dag/avond weg. Toen ben ik gigantisch kwaad geworden, ons hele gezin brokkeld langzaam uit elkaar, er kan nooit samen wat leuks worden gedaan. Het is altijd maar klieren met elkaar etc. Regelmatig moet er boos worden gedaan.

Ik kan er gewoon niet meer tegen!! Waarom moet er hier altijd ruzie zijn? Kan er niet gewoon met elkaar worden omgegaan? Waarom kan er hier niet gepraat worden in het gezin? Zijn er dingen afgesproken, 2 weken gaat het goed en dan gaat het weer fout. Heb vanavond gezegd dat als het zo door blijft gaan, er niks aan gedaan word ik er voor ga zorgen dat het veranderd. Dit is gewoon niet vol te houden..... vanavond is er 'oorlog' geweest, me broertje is naar bed gegaan, boos etc. En verder..... er zijn dingen gezegd..... maar meer? Zal het nu misschien ooit eens veranderen en hij begrijpen wat er gebeurd zo?

Tuurlijk ligt de schuld niet alleen bij me broertje, omdat hij zo dwars en puberachtig is maar hij heeft zo'n drukte in het gezin. Het frustreerd mij soms echt gigantisch, ik kan hem niet uitstaan. Vaak moet er op hem boos geworden worden, is er iets 4 keer tegen hem gezegd, maar hij negeerd het gewoon. Het geduld bij m'n ouders is een keer op. En als me vader boos is.....

Hoe ga je hiermee om? Me ouders weten soms zelf ook gewoon niet hoe ze het aan moeten pakken.

En kom a.u.b. niet aan met dingen van, dat is toch het probleem van je ouders, dat is wel zo maar het gaat wel door het hele gezin heen!
Wat de toekomst brengen moge........

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 11 jul 2008 20:48

Ga in de vakantie een dag met hem weg, iets doen wat hij leuk vind, en maak het zo één op één eens bespreekbaar. Hij wil dit waarschijnlijk ook niet zo, de sfeer thuis, maar het is zijn leeftijd en hij weet ook niet wat'ie moet waarschijnlijk en gaat dus zo reageren.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jul 2008 20:51

*Annette* schreef:
En kom a.u.b. niet aan met dingen van, dat is toch het probleem van je ouders, dat is wel zo maar het gaat wel door het hele gezin heen!

En dat wilde ik nu net zeggen :wink:

Natuurlijk snap ik dat jij er last van hebt dat het gedoe het hele gezin aantast. Is het voor jou niet eens tijd 'uit huis' te gaan? Als ik lees wat jij allemaal al thuis doet, en jezelf aantrekt en weet ik het al niet wat..

Ik zou zeggen, klinkt misschien hard, maar doe je eigen ding, leef je eigen leven. Het is tenslotte niet de bedoeling dat een puberend broertje jouw jonge leventje vergald.

sela

Berichtdoor sela » 11 jul 2008 20:59

op kamers gaan is tof.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 11 jul 2008 21:42

Ik snap dat je het je zo aantrekt want het verknoeid de sfeer in huis. Toch denk ik dat je het een beetje los moet laten. Wat ik uit je verhaal lees is dat jij het je heel erg aantrekt e.d. Maar jij hoeft geen oplossing voor dit probleem te zoeken. Het zijn je ouders doe hem opvoeden (klinkt hard, sorry). Ik weet niet hoe oud je broertje is? Misschien ligt het aan de leeftijd en gaat het nog over :wink:

De raad van Zeekanter vind ik wel tof, misschien helpt het wat.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jul 2008 22:14

Er gewoon om lachen. En het laten. tenminste, zo doen mijn ouders het nu vooral. Het is gezond, het hoort erbij. Al werd ik er soms helemaal gek van, omdat wij er twee hadden die lekker met elkaar bekvechten, dan vluchtte ik wel naar mijn kamer, ze doen maar.
Mijn broertje doet ook niks, soms weet niemand waar hij is, hij zit dagenlang achter zijn computer (das zn opleiding ook, dus verbieden heeft geen zin) of hij is met vrienden de hort op of hij werkt. En niemand heeft ooit gelijk. Al zegt hij A en ik zeg B, dan blijft hij erbij dat het A is.
Ach, dan lach ik hem uit en zeg ik niks meer, of ik negeer het gewoon.

Maargoed, wij zijn dan ook opgevoed met niks hoeven doen in huis. Dat zal op een boerderij anders zijn, en als iedereen wel iets doet, is het idd irritant, maar ik geloof echt dat het een gezonde leeftijd is, en gezond gedrag dat eigenljk wel moet voorkomen in die pubertijd.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 12 jul 2008 09:48

Speelt dit gedrag alleen sinds hij puber is of ook al jonger?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jul 2008 10:02

Als hij de hele dag al aan het werk is, dan is het toch niet gek als hij 's avonds even wil uitrusten... Althans, dat zou zijn gedachtegang kunnen zijn.

Mijn broertje en zusje hebben ook een paar jaar oorlog gehad, hij negeerde haar gewoon en zij vond dat op een gegeven moment heel erg (terwijl zij notabene drie jaar jonger is). Gelukkig veranderde dat op een gegeven moment wel weer en nu kunnen we allemaal goed met elkaar opschieten. Dus ik denk dat het gewoon een fase is, sommige tieners puberen nu eenmaal erger dan anderen. Laat hem met rust, ik denk dat het enkel tegenwerkt als jij hem op het matje gaat roepen. Ook al zijn je ouders niet thuis, laat dat alsjeblieft aan hen over.

En hoe oud ben jij eigenlijk? Het lijkt alsof je de zorgen van je ouders teveel op je neemt, durf je daarom niet goed uit huis te gaan, omdat je denk dat ze je nodig hebben? Misschien is het goed om daar eens een balletje over op te gooien... Het lijkt misschien vluchtgedrag, maar het is heel normaal om op een gegeven moment op jezelf te gaan wonen. En dan mag je lekker je eigen huishouden bestieren, heerlijk toch. Het betekent niet dat je je ouders nooit meer ziet, want daar kan je natuurlijk gerust op bezoek gaan en even een handje meehelpen. Maar je zit dan niet meer steeds in het vuur van de strijd (of hoe zeg je dat ;))

Succes he!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 jul 2008 10:26

Tja..... tijd om hem wat los te laten..

En, als hij niet wil laat weten hoelaat hij er is, en of hij uberhaupt wel komt eten zou ik echt niet gaan wachten! Gewoon gezellig gaan eten als jullie zover zijn. En als hij dan veel te laat is warmt ie z'n eigen prut maar op.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jul 2008 14:55

*Annette* schreef: Werd hij boos, wat moest hij dan thuis doen etc. Dus met andere woorden, ik weet thuis niet wat ik doen moet dus ga ik maar iedere dag/avond weg. Toen ben ik gigantisch kwaad geworden, ons hele gezin brokkeld langzaam uit elkaar, er kan nooit samen wat leuks worden gedaan. Het is altijd maar klieren met elkaar etc. Regelmatig moet er boos worden gedaan.

Maar dat is toch heel logisch, op die leeftijd?
Wij gaan elk voorjaar met zijn allen (zus, zwager, broertje, zusje, mijn man en ik, en mijn ouders) een weekendje weg. Maar mijn broertje gaat nooit het hele weekend. Of hij komt een dag later of gaat al eerder weg. Hij moet werken, heetf feestjes. Ik vind het juist super gezond!
Ik zou het eerder verbazend vinden als mijn broertje steeds thuis zou zijn. Iemand in de pubertijd moet toch ook de hort op? En dan kun je als ouders best grenzen stellen, maar ik begrijp nooit zo waarom er van alles met elkaar gedaan moet worden. Mijn broertje vindt dat niet leuk, dus waarom zou hij dat dan doen? Laat hem lekker feesten met zijn vrienden. En alstie shago is gaattie maar lekker achter zn computer zitten, heb ik er geen last van.
Gaat vanzelf over hoor. Er waren ook tijden dat ik nooit ergens mee naartoe ging, niet op vakantie, niet naar verjaardagen, niks met mijn ouders. En nu vind ik het soms best leuk om mee te gaan naar mijn oma.
Het is denk ik makkelijker om het als gezond dan ongezond te zien. En een gezin brokkelt er net zo van af als je zelf als ouders en broers/zussen wilt. Als je er continu bovenop zit en er een probleem van maakt, dan zogrt het voor spanning. Mijn broertje en zusje vechten elkaar echt de keet wel eens uit, maar er wordt amper aandacht aan geschonken en er wordt eens gelachen om die shagrijnige koppen en er wordt niks van het gezin verpest
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”