Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 27 dec 2006 22:42

vind je niet dat je God een tikje onderschat door over menselijk beredeneerde volgordes te neuzelen?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 dec 2006 22:49

Jantjes schreef:
Raido, ik heb wel kinderen en die moet je opvoeden zodat ze aan hun ouders het voorbeeld kunnen zien, Pa en Moe nemen de wet serieus en dat is eigelijk alles wat er in kinderopvoeding van ouders gevraagd wordt. Ellendekennis wordt door de wet bewerkt of is en tuchtmeester waarop de verlossing kan en wil geboren worden.
Van zuigelingen en levenloze kinderen is men er van oudst uitgegaan dat van Godsvruchtige ouders de kinderen behouden zijn opgrond van verantwoordelijkheid niet alleen in lichamelijke (vlees) maar ook in geestelijk zin. Enorme verantwoordelijkheid van ouders dus daar waar kinderen geboren worden.

Jij laat wel een hele hoop achterwege als je aan je kinderen alleen laat zien dat je de wet serieus neemt. Iemand die het christelijk geloof niet aanhangt kan ook zich aan die regels te houden. In Gods Woord word er wel meer gevraagd dan alleen de wet naleven. Vertrouwen op God hebben, bidden met je kinderen, leren dat de Here Jezus voor onze zonden gestorven is en je Zijn genade nodig hebt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 dec 2006 22:49

leclerc schreef:vind je niet dat je God een tikje onderschat door over menselijk beredeneerde volgordes te neuzelen?

Nee, jij redeneert precies andersom. Alsof God zich aan een menselijke volgorde heeft te houden. Nee, het is een dogmatische uiteenzetting van hoe God normalerwijze werkt.

En voor het geval je dogmatiek een moeilijk woord vindt: het is een stelselmatige uiteenzetting van Bijbelse waarheden.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 27 dec 2006 22:59

PeterD schreef:
leclerc schreef:vind je niet dat je God een tikje onderschat door over menselijk beredeneerde volgordes te neuzelen?

Nee, jij redeneert precies andersom. Alsof God zich aan een menselijke volgorde heeft te houden. Nee, het is een dogmatische uiteenzetting van hoe God normalerwijze werkt.

En voor het geval je dogmatiek een moeilijk woord vindt: het is een stelselmatige uiteenzetting van Bijbelse waarheden.

Correct me if i am wrong; dat was jij toch die andere mensen op hun toon wenste aan te spreken?
my goodness! wat ben jij een belerende eikel!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 dec 2006 23:00

leclerc schreef:
PeterD schreef:

Correct me if i am wrong; dat was jij toch die andere mensen op hun toon wenste aan te spreken?
my goodness! wat ben jij een belerende eikel!

Dank :mrgreen:

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 27 dec 2006 23:01

Overigens excuus voor mijn opmerking.
De strekking houd ik overigens overeind.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 dec 2006 23:03

Soms krijg ik zo de neiging om is flink uit te varen als ik zulke postings lees.

Mensen... waar gaat het nou om in het geloof, in het leven?
God laat zich echt niet binden aan de door mensen bedachte regeltjes, wetjes, tradities, kerkmuurtjes e.d. God is wel wijzer!! (met eerbied gesproken)
Ga dus niet kibbelen of God zich aan de regels houdt van de mensen of dat de mensen Gods wegen goed op papier hebben gezet (bijv. de ellende vlossing en dankbaarheid volgorde).

Zorg dat je God persoonlijk kent! Je zult er dan achter komen dat God op manieren kan werken, die de mens zelf niet had kunnen bedenken
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 27 dec 2006 23:07

Hoewel ik het volledig met je eens ben, Gerdien, hoor ik nu al mensen sputteren over zelf je best doen :roll:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 dec 2006 23:07

Wullimpie schreef:Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan mijn post?

Zo´n zin waarin ik toch hoofdzakelijk frustratie proef voegt niets toe aan de discussie.
Als die frustratie voorkomt uit ervaring in de eigen gemeente, wat natuurlijk jammer zou zijn, kun je daar beter actie ondernemen dan hier af te reageren.
En natuurlijk de zaken in gebed voorleggen aan God.( laatste zin van je onderschrift)

Nu duidelijk?

Ja. Dank je voor je opheldering. Ik ben niet gefrustreerd, en kom dit ook al helemaal niet tegen in mijn gemeente. Wij blijven met beide benen op de grond staan. Maar ik ken veel mensen die in een dergelijke gemeente zitten en die met allerlei regeltjes en vage leringen voor de gek worden gehouden. Zodoende mijn reactie. Snappie? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 dec 2006 23:08

leclerc schreef:Hoewel ik het volledig met je eens ben, Gerdien, hoor ik nu al mensen sputteren over zelf je best doen :roll:

Als ze het daar over willen gaan hebben, gaan we offtopic :lol:

*net als deze posting dus* :roll: :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 dec 2006 23:09

marina87 schreef:
Jij laat wel een hele hoop achterwege als je aan je kinderen alleen laat zien dat je de wet serieus neemt. Iemand die het christelijk geloof niet aanhangt kan ook zich aan die regels te houden. In Gods Woord word er wel meer gevraagd dan alleen de wet naleven. Vertrouwen op God hebben, bidden met je kinderen, leren dat de Here Jezus voor onze zonden gestorven is en je Zijn genade nodig hebt.

Natuurlijk had ik nog veel meer over opvoeding van kinderen kunnen zeggen zoals jij zei bidden enz. maar het gaat om het grondbeginsel, want vertrouwen krijg je op dat grondbeginsel en daar gaat deze topic over namelijk een spagaat tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 dec 2006 23:15

Jantjes.... jij als hoofd van het gezin hoort een afspiegeling van Christus te zijn zoals Hij het hoofd is van de gemeente. Christus liet enorm veel liefde zien. Hield zich niet altijd aan de wetten (van anderen). Ik hoop toch echt dat jij ook iets van die echte liefde laat zien aan je kinderen. Dat het geloof niet alleen wetten is, maar iets prachtig moois wat in je hart zit en niet in het verstand
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2006 00:13

Raido, ik heb wel kinderen en die moet je opvoeden zodat ze aan hun ouders het voorbeeld kunnen zien, Pa en Moe nemen de wet serieus en dat is eigelijk alles wat er in kinderopvoeding van ouders gevraagd wordt.
Ik denk dat je daar een heel eind mee komt, Jezus hield zich volkomen aan de wet en daarin is Hij het voorbeeld geweest voor zijn kinderen, wat dat betreft kun je niets beter doen dan een lichtend voorbeeld zijn en een heenwijzer naar Jezus Christus, onze verlosser en zaligmaker.

Ellendekennis wordt door de wet bewerkt of is en tuchtmeester waarop de verlossing kan en wil geboren worden.
Zeker, maar.. soms denken wij wat te menselijk van ellendekennis. Ik weet nog dat ik zeven of acht jaar oud was. Het was het eind van het jaar en ik was zo intens doodsbenouwd, ik geloofde stellig dat het volgende jaar niet meer zou komen omdat ik zoveel zondigde. Ik heb de Heere de laatste week van dat jaar gebeden alsof het de laatste week van mijn leven was. Het volgende jaar kwam, en ik zag dat als teken dat de Heere van mij hield.

Ook dat is ellendekennis, je moet eerlijk tegen je kinderen zijn en God niet afbeelden als een God de Opa die alles maar vergeeft en goed vind, je met een aai over je bolletje in zijn grote armen sluit en een verhaaltje verteld.

PeterD schreef:Nee, jij redeneert precies andersom. Alsof God zich aan een menselijke volgorde heeft te houden. Nee, het is een dogmatische uiteenzetting van hoe God normalerwijze werkt.

Ik zou het anders willen definieren. Dogma betekend in het grieks 'mening' maar ook 'besluit', een dogma is een bepaalde geloofsaanname of een bepaalde doctrine die voor gezaghebbend wordt gehouden. Binnen het protestantisme is dat op grond van Bijbelse waarheden. Hoeveel protestantse stromingen kennen we? Hoeveel leerstellingen? Hoeveel net-iets-verschillende dogma's? Hoeveel worden geclaimed Bijbelse waarheid te zijn? Juist, Legio (niet voor niets de naam van een bezetene).

mw schreef:Jantjes.... jij als hoofd van het gezin hoort een afspiegeling van Christus te zijn zoals Hij het hoofd is van de gemeente. Christus liet enorm veel liefde zien. Hield zich niet altijd aan de wetten (van anderen).
Als een protestant (in iedergeval een gereformeerde) de term de Wet gebruikt gaat het om de tien geboden. Lees je Heidelberger maar 'waaruit ken je jou ellende?' uit de wet Gods.

Ik hoop toch echt dat jij ook iets van die echte liefde laat zien aan je kinderen. Dat het geloof niet alleen wetten is, maar iets prachtig moois wat in je hart zit en niet in het verstand
Hoe kun je jou kinderen voorgaan in de liefde voor de Wet zonder de liefde van Christus te kennen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2006 07:57

PeterD schreef:
Marnix schreef:
PeterD schreef:Volgens mij is de verhandeling Ellende-Verlossing-Dankbaarheid iets wat niet helemaal in dit topic thuishoort, maar goed, het staat er nu eenmaal dus ga ik meedoen.

In ben er van overtuigd dat God altijd werkt door de volgorde van Ellende-verlossing-dankbaarheid. Immers, zonder ellende heb je geen verlossing nodig, maar ook zonder de verlossing kan er geen dankbaarheid zijn. Het houdt met de dankbaarheid echter niet op en de gelovige komt opnieuw in een ellendestaat terecht waarvan hij verlost wordt.

God werkt toch een liefde tot Hem in het hart? Daarna gaat die mens zoeken om God te gaan behagen. Die mens wil niet meer zonde doen tegenover God. Die mens gaat zoeken hoe hij het goed kan krijgen tussen God en zijn ziel. Gaat het wellicht zelf proberen door de wet te houden, gaat wellicht van alles proberen om maar die band tussen God en hem goed te krijgen. Maar die mens komt er achter dat hij het zelf niet kan. Dat het van zijn kant geheel afgesneden is door de val in Adam. Dat noemt men de ellendestaat van de mens.
Die "zoekende" en "ellendige" periode kan bij de één heel lang duren. Bij de ander is het zo voorbij.
Maar dan gaat Christus zich aan die mens openbaren, en dan zal die mens mogen weten dat Christus is gestorven, ook voor hem/haar.

Dit is toch het begin van ieder zaligmakend werk van God uit?

Zit wat in, maar God hebben we niet alleen nodig om verlost te worden van onze ellende. Als je een kind opvoedt met het geloof en het kind houdt van God terwijl het nog niet echt over zonde en ellende nagedacht heeft, maar omdat God zijn vader is en hij van God houdt omdat God voor hem zorgt en van hem houdt, is het geloof van het kind dan niet echt omdat het geen ellendekennis heeft? Heeft het God daarom niet nodig dan? Ik vraag het me sterk af.

Dat is geen zaligmakend geloof. Het is een verstandelijk geloven (of historisch geloof) dat God bestaat en Hij in Zijn algemene genade voor de mensheid zorgt.

Dat is zaligmakend geloof want zo'n kind wordt gered als Christus op dat moment terugkomt of het kind vroegtijdig overlijdt. Ooit gehoord van geloven als een kind? Dat zo'n kind op kinderlijke wijze vertrouwt op Vader is niet iets waar je minachtend over moet doen, of afwijzend... maar iets waar je maar eens naar moet kijken en er van leren... als volwassene met mooie praatjes over verstandelijk geloof en historisch geloof.Misschien wordt het tijd om te leren wat meer als een kind te geloven. Dan zou je kinderlijk geloof misschien ook niet meer zo makkelijk afdoen als verstandelijk geloof.

Jantjes schreef:Raido, ik heb wel kinderen en die moet je opvoeden zodat ze aan hun ouders het voorbeeld kunnen zien, Pa en Moe nemen de wet serieus en dat is eigelijk alles wat er in kinderopvoeding van ouders gevraagd wordt. Ellendekennis wordt door de wet bewerkt of is en tuchtmeester waarop de verlossing kan en wil geboren worden.

Dat is niet het enige wat in de opvoeding van je gevraagd wordt. Laten zien dat je de wet serieus neemt zegt namelijk nog niks. Je mag ze wijzen op Christus als verlosser en mag ze een levende relatie met Hem voorleven. Dat is belangrijk, je mag ze leren dat ze de wet niet moeten houden om bij God te kunnen komen, maar dat ze de wet mogen houden omdat God naar hen toe is gekomen.Je moet niet eerst bij de wet beginnen en dan hopen dat ze vanzelf zo bij Christus uitkomen want uit jezelf kan je niet de wet houden en zo Christus verdienen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 dec 2006 09:07

Gerdien B. schreef:Soms krijg ik zo de neiging om is flink uit te varen als ik zulke postings lees.

Mensen... waar gaat het nou om in het geloof, in het leven?
God laat zich echt niet binden aan de door mensen bedachte regeltjes, wetjes, tradities, kerkmuurtjes e.d. God is wel wijzer!! (met eerbied gesproken)
Ga dus niet kibbelen of God zich aan de regels houdt van de mensen of dat de mensen Gods wegen goed op papier hebben gezet (bijv. de ellende vlossing en dankbaarheid volgorde).

Zorg dat je God persoonlijk kent! Je zult er dan achter komen dat God op manieren kan werken, die de mens zelf niet had kunnen bedenken

Ik ben het helemaal met je eens Gerdien. Echter ben ik heel vaak bang dat er veel mensen zijn die bedrogen uit zullen komen in de eeuwigheid. En ik ben niet alleen bang over het heil van anderen maar ook over dat van mezelf.
Als ik lees hoe God in vroegere tijden mensen bekeerde, en als ik dan kijk wat er in mijn eigen leven gebeurd is, en ik zet dat tegenover zoveel verhalen die ik hier op RW lees, dan huiver ik wel eens.
Gelukig hoef en kan ik niet oordelen over de staat van mensen, maar ik wordt wel eens bang als ik alleen maar mensen hoor (lees) die het altijd maar hebben. Die nou nooit eens strijd hebben, die altijd kunnen juichen over Christus. Het zogenaamde "juichende Christendom".

En juist daarom dat ook door mij zaken als Ellende-Verlossing-Dankbaarheid worden aangehaald. Een dogma zoals dat al vanuds door Gods kinderen wordt beleden, maar o.a. met de komst van Arminius steeds vaker onder vuur komt te liggen.

Terug naar “Archief”