Marnix schreef:Tja, lastig over te oordelen, ik weet niet wat die bands kosten en of ze betere alternatieven hadden. Daarnaast trekken onbekende bands vaak ook weinig bezoekers, mensen komen toch op bekende namen af, wat dat betreft moet je altijd een mix zoeken tussen bands die mensen trekken en onbekendere bands. Je moest eens weten hoeveel mensen er opnieuw komen voor The Gentlemen, Flatfoot en NWS. Een hoop meer dan dat er zouden komen voor onbekendere bands. En tja, je moet gewoon rekening houden met bezoekersaantallen en dus niet alleen boeken wat je het liefst zou willen, maar ook dat wat het publiek graag wil.
Dan heb ik de bezoeker van het Flevo Festival wellicht te hoog ingeschat. Andere festivals richten zich namelijk echt op muziekliefhebbers. Natuurlijk moet je dan een paar grote namen hebben, maar het is wel erg zwak als je jaren achter elkaar dezelfde 'grote' namen (die eigenlijk niet eens echt groot zijn, op een uitzondering na) haalt om mensen te trekken. Daarbij vind ik de kleine bands die geboekt worden doorgaans interessanter, maar ook wat dat betreft valt het dit jaar erg tegen (zelfs vorig jaar, toen de line-up ook niet goed was, was het beter). Als je naar Pinkpop kijkt - en ik vond de line-up van Pinkpop dit jaar niet eens echt goed - komen er natuurlijk ook veel mensen voor grote acts als Rammstein en Green Day, maar ten eerste zijn die bands vaak beter, ten tweede interessanter en origineler (want niet vier keer in vier jaar) en ten derde staat er naast die bands nog een heel arsenaal aan (iets en veel) kleinere bands die óók zeer de moeite waard zijn. Normaal gesproken wil het publiek aantrekkelijke grote namen en originaliteit (zowel wat betreft die grote namen als wat betreft de kleine, onbekende bands), maar misschien ligt dat bij het publiek van Flevo heel anders. Of misschien zijn christenen gewoon sneller tevreden en minder kritisch. Lowlands zou afgestraft worden met zo bizar slechte line-up. En daar zit ook wel eens een minder jaar tussen, maar de laatste jaren is het in ieder geval zó goed dat het steevast keihard ver van te voren uitverkoopt.
Ze beginnen op tijd en proberen ook slim te handelen, des ondanks ging het moeizaam en kan je echt niet "alles krijgen wat je wilt"
Wat is op tijd? En natuurlijk kun je niet alles krijgen wat je wilt, maar als je bijna niets kunt krijgen wat je wilt of gewoon geen idee hebt wie je eens moet boeken, doe je iets heel erg fout. En als het jaren achter elkaar moeizaam gaat, doe je óók iets fout.
Dat is jou mening, ik denk dat de gemiddelde bezoeker er anders over denkt. Verder klopt het inderdaad dat de doelgroep de laatste 10 jaar is verschoven naar wat meer main stream (en dan is de jongerendag gericht op jongeren en Flevo op zowel jongeren als ouderen en niet zozeer op de alternatievere jongeren). Dat kan je jammer vinden, dat snap ik, maar zo is het nou eenmaal. En ik denk dat als Leeland het goed doet op de jongerendag, ze wat bekender worden en een heleboel mensen er naar gaan kijken en het allicht nog leuk vinden ook

Maar zelfs als je je richt op main stream publiek moet je toch gewoon een fatsoenlijke line-up kunnen aanbieden? Ik begrijp niet waarom jij probeert het wanbeleid qua boekingen de laatste jaren goed te praten en af te doen als alleen maar een kwestie van smaak. Als ik puur naar mijn smaak zou kijken, zou ik sowieso niet naar Flevo gaan, maar naar andere festivals. Het gaat me er echter om dat ik
an sich Flevo wel een warm hart toedraag en het gewoon schandalig vind dat er al jarenlang een slechte of hooguit zeer matige line-up wordt voorgeschoteld aan het publiek.
Ik heb die ook gesproken, en ik heb ook een hoop gesproken die er wel blij mee waren. Het was niet zo dat er haast niemand op het Stellar Kart-concert af kwam. Maar dat zal per groep ook wel verschillen, alternatievere mensen zullen er allicht niet zo blij mee zijn en nogmaals, dat snap ik.
Stellar Kart stond vorig jaar niet op Flevo. Overigens een grappig voorbeeld. Flatfoot 56 komt voor de zoveelste keer dit jaar, terwijl tijdens de zogenaamde
kick-off toch wel bleek dat niemand meer écht geïnteresseerd is in die band: de
kick-off werd afgelast omdat niemand kaartjes kocht (maar dat lag natuurlijk weer niet aan de band?).
De afgelopen jaren was het altijd rond de 10000 bezoekers, net iets er boven of net iets er onder.
Hmm. Dat valt nog mee. Dan denk ik serieus dat christenen minder kritisch en sneller tevreden zijn.
En tja, wat Peacedog betreft, dat is veel meer gericht op rock / metal enzo dus zal de gemiddelde alternatieve christen meer aanspreken qua line up.
Dat klopt wel gedeeltelijk, hoewel er met ME, Rue Royale, Dufvan, Lingby, Borgaard, Rogier Pelgrim, Mariecke Borger en Novack ook een heel aantal acts staat waarbij de rock- en metalinvloeden wel heel ver te zoeken zijn. Zelfs zo'n festival weet in de breedte en de diepte een heel aardige line-up neer te zetten. Dat moet Flevo zich aantrekken, me dunkt.
Flevo is veel breder en dus komen er ook bands die sommigen totaal niet kunnen waarderen. Voor de ene kant is dat Leeland, voor de andere kant is dat Slechtvalk. Hoe breder de doelgroep, hoe sneller je dat hebt.
Dat is geen excuus, want dat geldt voor ieder festival. Ik predik dan ook niet voor welke stijl dan ook. Ik vind dat er zowel goede hiphop als goede metal en zowel goede rock als goede dance moet staan op een breed festival als Flevo. En op álle gebieden is de line-up zéér matig.