Concerten die komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kris
Mineur
Mineur

Re: Concerten die komen

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 12:03

Wat een onzin. Omdat ik me toevallig verdiept heb in muziek en niet snel tevreden ben omdat ik beter ben gewend en omdat ik een uitgesproken mening over muziek (en bands) heb, gebruik ik spierballentaal. Laat me niet lachen.

Noem eens wat bands die op Flevo staan die echt heel erg goed zijn (zo goed dat ze de concurrentie met de seculiere bands aan kunnen gaan) en ook nog origineel zijn (en dus niet voor de tachtigste keer onterecht op Flevo staan)?

Ik kan er maar een paar noemen, maar dat is verdraaid weinig ten opzichte van andere festivals in Nederland. En ook weinig ten opzichte van bijvoorbeeld het christelijke (Amerikaanse) Cornerstone Festival.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2010 12:08

Het gaat mij helemaal niet om welke bands er staan, maar puur om je verwoording.

En verder val je met deze reactie gruwelijk door de mand. De bands op een christelijk festival mogen niet christelijk zijn? Vind je het nu echt raar dat de organisatie eerst christelijke bands zoekt en daaruit een keuze maakt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 13:01

Kris schreef:Ik heb net de line-up eens bekeken (ben járen geleden ooit een paar keer op Flevo geweest), maar wat is die dramatisch slecht zeg! Schandalig slecht zelfs. Er staat een aantal aardige bands, maar die staan ook op het Peacedog Reünie Festival. De enige interessante band verder is Anberlin.
Je kunt wel merken dat de EO zich bemoeit met het festival sinds een tijdje. :(

Tja, Flevo is inderdaad wat meer main stream dan het vroeger was. Jammer voor de "alternatieven" maar het aantal bezoekers is er niet minder om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jun 2010 13:28

En het is (vooral financieel gezien) wel ietwat flauw om Flevo te vergelijken met Cornerstone :mrgreen:
pobody's nerfect

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 13:41

Ik val helemaal niet door de mand. Ik geef aan dat er op Flevo dit jaar bijna geen bands staan die de concurrentie aan kunnen gaan met seculiere bands. Er zijn best christelijke bands die goed zijn, maar die worden niet geboekt door Flevo. Dat betreur ik, want op deze wijze zijn seculiere festivals veel interessanter omdat er simpelweg veel betere bands staan. Nu weet ik ook wel dat er meer seculiere en dus ook meer goede seculiere bands zijn dan goede christelijke bands, maar je gaat me niet vertellen dat er niet genoeg bands zijn om elk jaar een enigszins spannende line-up te bieden aan de bezoekers. (Ik vraag me overigens af waar ik zeg dat ik het raar vind dat een christelijke organisatie christelijke bands boekt voor een festival.)

De bands die dit jaar interessant en origineel zijn:
Anberlin - goede boeking, maar wel jaren te laat.
Slechtvalk - deze band heeft wel eerder al op Flevo gestaan, maar treedt vaker op voor een niet-christelijk publiek dan voor een christelijke publiek, bovendien hebben ze net een nieuw album uitgebracht.
Little Things That Kill - een christelijke Nederlandse band met veel potentie, die zijn er niet zo heel erg veel.
House Of Heroes - ik vind het niet erg leuk, maar ik denk dat deze band kan rekenen op veel fans en liefhebbers.
The Listening - ze stonden weliswaar eerder op Flevo, maar dat is alreeds een paar jaar geleden en het is een erg goede band.
Lee Mitchell - is redelijk onbekend, maar ik vond de nummers op haar MySpace heel aardig, voordeel van de twijfel dus.
David Ahlen - hetzelfde verhaal: onbekend, maar het klinkt aardig: voordeel van de twijfel.
Six Star Hotel - paar keer in Nederland gespeeld en de band deed dat best leuk, bovendien is het alweer even geleden; nieuw werk heb ik nog niet gehoord, dus voordeel van de twijfel.
Silent Disco - een leuk initiatief dat je op ieder festival inmiddels terugziet: Flevo doet er goed aan het ook weer te organiseren.

Artiesten die an sich best tof zijn, maar al op het Peacedog Reünie Festival staan in juli (dus grotendeels overbodig voor Flevo):
John Coffey - weliswaar een toffe, energieke band, maar ja, ze staan al op Peacedog en bovendien treden ze veel vaker op in het land (want: Nederlandse band).
Rue Royale - best aardige muziek, maar staan dus al in Ede in juli, daarbij vraag ik me af of ze interessant genoeg zijn om ze twee keer in korte tijd naar Nederland te halen.
ME - maakt goede muziek, maar staat al op Peacedog en heeft bovendien met allerlei projecten al heel vaak op Flevo gestaan.
Mariecke Borger - ik vind er niet heel veel aan en ze staat bovendien al op Peacedog.
Eins, Zwei Orchestra - veelbelovend nieuw Nederlands bandje; ik begrijp de boeking (nieuwe christelijke band mét potentie), maar ze staan anderhalve maand voor Flevo al op Peacedog; desalniettemin geef ik ze met deze boeking nog wel het voordeel van de twijfel.
Dufvan - staat al op Peacedog en is bovendien niet zo geweldig dat je hem twee keer binnen twee maanden tijd naar Nederland moet halen.

Dan zijn er nog bands die best goed zijn, maar die je vaker kunt zien optreden of die komen als mosterd na de maaltijd:
The Black Atlantic - speelt zo'n beetje in iedere zaal in Nederland vanwege zijn goed ontvangen album Reverence For Fallen Trees.
Daniel Benjamin - was jaren geleden hip en stond toen op Peacedog, het is nog maar zeer de vraag of hij nu nog iets toevoegd, maar welaan: het voordeel van de twijfel.
Burial Earth - goede metalband en ik begrijp de boeking (band uit Nederland die nooit eerder op Flevo stond en bovendien goed is), maar treedt wel vaak op in Nederland (veel christelijke metalliefhebbers zagen de band de afgelopen maanden al meerdere malen).
Kutless - was jaren geleden best een aardige band, maar stelt inmiddels niets meer voor.
Blood Command - misschien leuk voor een enkele liefhebber, maar het komt érg amateuristisch over (en ik vind er weinig aan), maar goed: wellicht nog het voordeel van de twijfel.
Rend Collective Experiment - worship, daar hebben we de EO Jongerendag toch voor? En ik vind er totaal niets aan en muzikaal vind ik het vaak ondermaats, maar goed, wellicht nog wel leuk voor de liefhebbers: voordeel van de twijfel.

Dan heb je nog de categorie slechte of zelfs belachelijke boekingen:
Leeland - ik vind het muzikaal erg matig, maar goed, ook voor de mensen die de band wél leuk vinden is het overbodig: ze staan al op de EO Jongerendag zaterdag.
Stellar Kart - heel erg matige band in een genre waar echt wel betere bands te vinden zijn (die niet eens uit Amerika komen zodat het financieel ook nog eens een stuk aantrekkelijker is) en het is een typische EO-band.
Handsome Poets - best een aardig bandje, maar is te klein en onbetekenend om twee keer achter elkaar geboekt te worden.
Good Weather Forecast - er moeten toch echt betere bands in het genre te vinden zijn.
Menno Wiegeraad - aardige kerel, maar muzikaal stelt het allemaal niet veel voor.
The Gentlemen - een keer is leuk, maar drie keer in korte tijd is totaal belachelijk en over de top.
Flatfoot 56 - een keer is leuk, maar vier keer (!) in vier jaar tijd (volgens mij, of in ieder geval korte tijd) is totaal belachelijk.
NewWorldSon - muzikaal aardig, maar niet geweldig en erg overschat en bovendien is vier keer in vier jaar tijd (of in ieder geval korte tijd) totaal belachelijk.
Remedy Drive - middelmatig is nog een te positieve omschrijving.
Children 18:3 - de band heeft nog niets (!) bewezen en wordt direct gehaald, en op basis van de nummers die ik heb gehoord heb ik totaal geen hoop.
The Afters - deze band heeft niet meer in zijn mars dan de status van opvulband (al zijn ze vast niet met dat doel gehaald).
Reilly - een van de argumenten voor de stelling dat christelijke muziek vaak (dus niet altijd!) clichématige rommel is.
The Violet Burning - inmiddels is dit zo'n beetje de huisband van Flevo: prima band, maar om ze nu wéér te halen zonder goede reden...

Dus...

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 13:43

En natuurlijk is het flauw om Flevo te vergelijken met Cornerstone, maar je gaat mij niet vertellen dat Flevo niet in staat zou moeten zijn om ieder jaar een betere line-up te regelen dan nu.

@Marnix: Tsja... ik hoorde vorig jaar een ander verhaal en het zag er toen (ik ben een dagje geweest) heel erg rustig uit (zeker in vergelijking met andere festivals die qua opzet vergelijkbaar zijn). Ik hoorde diverse verhalen over tegenvallende bezoekersaantallen de afgelopen jaren. Maar misschien is het christelijke publiek zo dom dat ze het festival niet afstraffen. Pinkpop werd een paar jaar geleden nog keihard afgestraft vanwege een matige line-up. En terecht.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 14:36

Tja, de vraag blijft of de line-up slecht IS of dat jij het slecht vindt.

Sowieso was het dit jaar erg lastig om bands te boeken die men wilde, vanwege niet passende tourschema's, geld etc.

Vandaar dat er een aantal bands weer komen, waarbij dat van tevoren allicht helemaal niet de bedoeling was.

Wat betreft een band als Leeland, hoeveel niet-jongeren komen er op Flevo? Er zijn talloze mensen die niet in de doelgroep van de Jongerendag zitten en wel in die van Flevo. The Violet Burning is bij veel mensen wel degelijk erg geliefd. De afgelopen 3 jaar waren ze niet op Flevo dus het werd weer eens tijd. En misschien is er wel een goede reden voor (er zijn geruchten dat ze stoppen)

En tja, jij kan tegen "typische EO-bands" zijn maar een hoop bezoekers delen je mening daarin niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jun 2010 14:44

Je argument van 'ze staan op Peacedog dus overbodig voor Flevo' vind ik niet helemaal terecht. Je kúnt ze daar zien, maar zet 10.000 festival bezoekers tegenover de paar honderd op Peacedog: dat is te verwaarlozen. Helemaal omdat een flink deel van het Peacedog publiek denk ik niet naar Flevo komt ;)
Wat bezoekersaantallen betreft: daar is de laatste jaren niet over geklaagd dacht ik hoor!

Ik snap je punt hoor, ik vind ook dat ze wel eens boeiender hebben geboekt. Maar vergeet niet dat geld echt een rol speelt en bovendien: je ontwikkelt, groeit door, misschien groei je eruit?
pobody's nerfect

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 14:49

Marnix schreef:Tja, de vraag blijft of de line-up slecht IS of dat jij het slecht vindt.

Ik heb bij sommige bands duidelijk vermeld dat het gaat om mijn persoonlijke smaak, maar voor andere bands lever ik uitstekende argumenten. Niemand kan ontkennen dat het voor de zoveelste keer boeken van best aardige, maar tevens overschatte en middelmatige bands als The Gentlemen, Flatfoot 56 en NewWorldSon gewoon erg dom is. En ik denk ook niet dat iemand kan ontkennen dat bandjes als Reilly, Remedy Drive en Children 18:3 echt weinig toevoegen en beter vervangen zouden kunnen worden door andere, wellicht iets kleinere, maar tevens spannendere bands in het genre die bovendien een stuk goedkoper zijn.

Sowieso was het dit jaar erg lastig om bands te boeken die men wilde, vanwege niet passende tourschema's, geld etc.

Dan moeten ze eerder beginnen met boeken en slimmer handelen.

Vandaar dat er een aantal bands weer komen, waarbij dat van tevoren allicht helemaal niet de bedoeling was.

Dat geloof ik best, maar het blijft een zwaktebod.

Wat betreft een band als Leeland, hoeveel niet-jongeren komen er op Flevo? Er zijn talloze mensen die niet in de doelgroep van de Jongerendag zitten en wel in die van Flevo. The Violet Burning is bij veel mensen wel degelijk erg geliefd. De afgelopen 3 jaar waren ze niet op Flevo dus het werd weer eens tijd. En misschien is er wel een goede reden voor (er zijn geruchten dat ze stoppen).

Leeland staat op de EO Jongerendag en aangezien Flevo steeds meer een EO-activiteit wordt, vind ik het geen verstandige keuze. Leeland is heel geschikt voor de EO Jongerendag, maar mijns inziens past de band muzikaal niet op een festival als Flevo. Ik denk dat een band ook beter aansluit bij de doelgroep van de Jongerendag dan bij de doelgroep van Flevo. Overigens: wat is de doelgroep van Flevo eigenlijk? Dat is de laatste jaren ook bepaald niet meer duidelijk en het lijkt erop dat de doelgroep langzamerhand verschuift van de christenen die er een ietwat alternatieve muzieksmaak op na lijken te houden richting het meer standaard christelijke publiek. (Dat zie ik de laatste jaren aan de line-up en vorig jaar zag ik het ook aan het publiek.)
Over The Violet Burning. Tsja, dat ze stoppen is heel jammer (en dat meen ik oprecht want ik vind dat de band een paar heel aardige albums heeft gemaakt), maar geen reden om een band uit te nodigen als er geen directe aanleiding voor is. Ik heb de laatste jaren weinig nieuw materiaal gehoord van deze band, dus is er geen reden om ze terug te halen. En wat betreft het stoppen: dan organiseren ze maar een afscheidstour.

En tja, jij kan tegen "typische EO-bands" zijn maar een hoop bezoekers delen je mening daarin niet.

En heel bezoekers delen mijn mening wel. Ik heb vorig jaar veel mensen gesproken die niet blij waren met de line-up en de 'typische EO-bands' en ook dit jaar zie ik, o.a. op het forum waar ik af en toe meelees, veel kritiek op dit soort bands (Stellar Kart bijvoorbeeld, daar zitten maar weinig mensen op te wachten).

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 14:54

Jo'tje schreef:Je argument van 'ze staan op Peacedog dus overbodig voor Flevo' vind ik niet helemaal terecht. Je kúnt ze daar zien, maar zet 10.000 festival bezoekers tegenover de paar honderd op Peacedog: dat is te verwaarlozen. Helemaal omdat een flink deel van het Peacedog publiek denk ik niet naar Flevo komt ;)

Daar heb je wel gelijk in, daarom geef ik bij een paar bands al aan dat ik Flevo het voordeel van de twijfel geef met de boeking. Maar ik vind het afkijken bij Flevo wel een beetje zwak, zeker omdat ik me sterk afvraag of mensen echt zitten te wachten op bijvoorbeeld Rue Royale en Dufvan. Om ze nu twee keer in korte tijd naar Nederland te halen terwijl ze nog bepaald niet veel gepresteerd hebben... Ik denk ook niet dat van de Peacedogbezoekers (waartoe ik hopelijk zelf behoor) iemand over de streep is getrokken door Dufvan of Rue Royale.

Wat bezoekersaantallen betreft: daar is de laatste jaren niet over geklaagd dacht ik hoor!

Dan heb ik het wellicht verkeerd begrepen of de verwachtingen zijn (naar beneden) bijgesteld.

Ik snap je punt hoor, ik vind ook dat ze wel eens boeiender hebben geboekt. Maar vergeet niet dat geld echt een rol speelt en bovendien: je ontwikkelt, groeit door, misschien groei je eruit?

Geld speelt een rol voor alle festivals. Ik besef best wel dat Flevo veel minder geld te besteden heeft (crisis of geen crisis) dan festivals als Rock Werchter, Pinkpop, Pukkelpop, Lowlands, et cetera (om het voor jullie even dicht bij huis te houden ;)), maar je gaat me niet vertellen dat het niet mogelijk is om ook met beperkte middelen een aardig festival met een goede line-up te organiseren. Kijk naar Peacedog. Ik heb uit bepaalde bronnen vernomen dat het totale bandbudget een aantal duizenden euro's bedroeg - en dat is belachelijk weinig: alleen de vliegtickets van de mannen van mewithoutYou komen al in de buurt van dat bedrag. Toch lukt het ze om een heel aardige line-up neer te zetten met hun beperkte middelen. Puur door middel van verstandige keuzes maken, goed met geld om te gaan en contacten te benutten. (De band mewithoutYou zou niet kunnen komen zonder hulp van anderen waarmee een tour voor de band is opgezet, volgens mij.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 15:40

Kris schreef:k heb bij sommige bands duidelijk vermeld dat het gaat om mijn persoonlijke smaak, maar voor andere bands lever ik uitstekende argumenten. Niemand kan ontkennen dat het voor de zoveelste keer boeken van best aardige, maar tevens overschatte en middelmatige bands als The Gentlemen, Flatfoot 56 en NewWorldSon gewoon erg dom is. En ik denk ook niet dat iemand kan ontkennen dat bandjes als Reilly, Remedy Drive en Children 18:3 echt weinig toevoegen en beter vervangen zouden kunnen worden door andere, wellicht iets kleinere, maar tevens spannendere bands in het genre die bovendien een stuk goedkoper zijn.

Tja, lastig over te oordelen, ik weet niet wat die bands kosten en of ze betere alternatieven hadden. Daarnaast trekken onbekende bands vaak ook weinig bezoekers, mensen komen toch op bekende namen af, wat dat betreft moet je altijd een mix zoeken tussen bands die mensen trekken en onbekendere bands. Je moest eens weten hoeveel mensen er opnieuw komen voor The Gentlemen, Flatfoot en NWS. Een hoop meer dan dat er zouden komen voor onbekendere bands. En tja, je moet gewoon rekening houden met bezoekersaantallen en dus niet alleen boeken wat je het liefst zou willen, maar ook dat wat het publiek graag wil.

Dan moeten ze eerder beginnen met boeken en slimmer handelen.

Ze beginnen op tijd en proberen ook slim te handelen, des ondanks ging het moeizaam en kan je echt niet "alles krijgen wat je wilt"

Leeland staat op de EO Jongerendag en aangezien Flevo steeds meer een EO-activiteit wordt, vind ik het geen verstandige keuze. Leeland is heel geschikt voor de EO Jongerendag, maar mijns inziens past de band muzikaal niet op een festival als Flevo. Ik denk dat een band ook beter aansluit bij de doelgroep van de Jongerendag dan bij de doelgroep van Flevo. Overigens: wat is de doelgroep van Flevo eigenlijk? Dat is de laatste jaren ook bepaald niet meer duidelijk en het lijkt erop dat de doelgroep langzamerhand verschuift van de christenen die er een ietwat alternatieve muzieksmaak op na lijken te houden richting het meer standaard christelijke publiek. (Dat zie ik de laatste jaren aan de line-up en vorig jaar zag ik het ook aan het publiek.)
Over The Violet Burning. Tsja, dat ze stoppen is heel jammer (en dat meen ik oprecht want ik vind dat de band een paar heel aardige albums heeft gemaakt), maar geen reden om een band uit te nodigen als er geen directe aanleiding voor is. Ik heb de laatste jaren weinig nieuw materiaal gehoord van deze band, dus is er geen reden om ze terug te halen. En wat betreft het stoppen: dan organiseren ze maar een afscheidstour.
\

Dat is jou mening, ik denk dat de gemiddelde bezoeker er anders over denkt. Verder klopt het inderdaad dat de doelgroep de laatste 10 jaar is verschoven naar wat meer main stream (en dan is de jongerendag gericht op jongeren en Flevo op zowel jongeren als ouderen en niet zozeer op de alternatievere jongeren). Dat kan je jammer vinden, dat snap ik, maar zo is het nou eenmaal. En ik denk dat als Leeland het goed doet op de jongerendag, ze wat bekender worden en een heleboel mensen er naar gaan kijken en het allicht nog leuk vinden ook :)

En heel bezoekers delen mijn mening wel. Ik heb vorig jaar veel mensen gesproken die niet blij waren met de line-up en de 'typische EO-bands' en ook dit jaar zie ik, o.a. op het forum waar ik af en toe meelees, veel kritiek op dit soort bands (Stellar Kart bijvoorbeeld, daar zitten maar weinig mensen op te wachten).

Ik heb die ook gesproken, en ik heb ook een hoop gesproken die er wel blij mee waren. Het was niet zo dat er haast niemand op het Stellar Kart-concert af kwam. Maar dat zal per groep ook wel verschillen, alternatievere mensen zullen er allicht niet zo blij mee zijn en nogmaals, dat snap ik.

Dan heb ik het wellicht verkeerd begrepen of de verwachtingen zijn (naar beneden) bijgesteld.

De afgelopen jaren was het altijd rond de 10000 bezoekers, net iets er boven of net iets er onder.

En tja, wat Peacedog betreft, dat is veel meer gericht op rock / metal enzo dus zal de gemiddelde alternatieve christen meer aanspreken qua line up. Flevo is veel breder en dus komen er ook bands die sommigen totaal niet kunnen waarderen. Voor de ene kant is dat Leeland, voor de andere kant is dat Slechtvalk. Hoe breder de doelgroep, hoe sneller je dat hebt.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 16:09

Marnix schreef:Tja, lastig over te oordelen, ik weet niet wat die bands kosten en of ze betere alternatieven hadden. Daarnaast trekken onbekende bands vaak ook weinig bezoekers, mensen komen toch op bekende namen af, wat dat betreft moet je altijd een mix zoeken tussen bands die mensen trekken en onbekendere bands. Je moest eens weten hoeveel mensen er opnieuw komen voor The Gentlemen, Flatfoot en NWS. Een hoop meer dan dat er zouden komen voor onbekendere bands. En tja, je moet gewoon rekening houden met bezoekersaantallen en dus niet alleen boeken wat je het liefst zou willen, maar ook dat wat het publiek graag wil.

Dan heb ik de bezoeker van het Flevo Festival wellicht te hoog ingeschat. Andere festivals richten zich namelijk echt op muziekliefhebbers. Natuurlijk moet je dan een paar grote namen hebben, maar het is wel erg zwak als je jaren achter elkaar dezelfde 'grote' namen (die eigenlijk niet eens echt groot zijn, op een uitzondering na) haalt om mensen te trekken. Daarbij vind ik de kleine bands die geboekt worden doorgaans interessanter, maar ook wat dat betreft valt het dit jaar erg tegen (zelfs vorig jaar, toen de line-up ook niet goed was, was het beter). Als je naar Pinkpop kijkt - en ik vond de line-up van Pinkpop dit jaar niet eens echt goed - komen er natuurlijk ook veel mensen voor grote acts als Rammstein en Green Day, maar ten eerste zijn die bands vaak beter, ten tweede interessanter en origineler (want niet vier keer in vier jaar) en ten derde staat er naast die bands nog een heel arsenaal aan (iets en veel) kleinere bands die óók zeer de moeite waard zijn. Normaal gesproken wil het publiek aantrekkelijke grote namen en originaliteit (zowel wat betreft die grote namen als wat betreft de kleine, onbekende bands), maar misschien ligt dat bij het publiek van Flevo heel anders. Of misschien zijn christenen gewoon sneller tevreden en minder kritisch. Lowlands zou afgestraft worden met zo bizar slechte line-up. En daar zit ook wel eens een minder jaar tussen, maar de laatste jaren is het in ieder geval zó goed dat het steevast keihard ver van te voren uitverkoopt.

Ze beginnen op tijd en proberen ook slim te handelen, des ondanks ging het moeizaam en kan je echt niet "alles krijgen wat je wilt"

Wat is op tijd? En natuurlijk kun je niet alles krijgen wat je wilt, maar als je bijna niets kunt krijgen wat je wilt of gewoon geen idee hebt wie je eens moet boeken, doe je iets heel erg fout. En als het jaren achter elkaar moeizaam gaat, doe je óók iets fout.

Dat is jou mening, ik denk dat de gemiddelde bezoeker er anders over denkt. Verder klopt het inderdaad dat de doelgroep de laatste 10 jaar is verschoven naar wat meer main stream (en dan is de jongerendag gericht op jongeren en Flevo op zowel jongeren als ouderen en niet zozeer op de alternatievere jongeren). Dat kan je jammer vinden, dat snap ik, maar zo is het nou eenmaal. En ik denk dat als Leeland het goed doet op de jongerendag, ze wat bekender worden en een heleboel mensen er naar gaan kijken en het allicht nog leuk vinden ook :)

Maar zelfs als je je richt op main stream publiek moet je toch gewoon een fatsoenlijke line-up kunnen aanbieden? Ik begrijp niet waarom jij probeert het wanbeleid qua boekingen de laatste jaren goed te praten en af te doen als alleen maar een kwestie van smaak. Als ik puur naar mijn smaak zou kijken, zou ik sowieso niet naar Flevo gaan, maar naar andere festivals. Het gaat me er echter om dat ik an sich Flevo wel een warm hart toedraag en het gewoon schandalig vind dat er al jarenlang een slechte of hooguit zeer matige line-up wordt voorgeschoteld aan het publiek.

Ik heb die ook gesproken, en ik heb ook een hoop gesproken die er wel blij mee waren. Het was niet zo dat er haast niemand op het Stellar Kart-concert af kwam. Maar dat zal per groep ook wel verschillen, alternatievere mensen zullen er allicht niet zo blij mee zijn en nogmaals, dat snap ik.

Stellar Kart stond vorig jaar niet op Flevo. Overigens een grappig voorbeeld. Flatfoot 56 komt voor de zoveelste keer dit jaar, terwijl tijdens de zogenaamde kick-off toch wel bleek dat niemand meer écht geïnteresseerd is in die band: de kick-off werd afgelast omdat niemand kaartjes kocht (maar dat lag natuurlijk weer niet aan de band?).

De afgelopen jaren was het altijd rond de 10000 bezoekers, net iets er boven of net iets er onder.

Hmm. Dat valt nog mee. Dan denk ik serieus dat christenen minder kritisch en sneller tevreden zijn.

En tja, wat Peacedog betreft, dat is veel meer gericht op rock / metal enzo dus zal de gemiddelde alternatieve christen meer aanspreken qua line up.

Dat klopt wel gedeeltelijk, hoewel er met ME, Rue Royale, Dufvan, Lingby, Borgaard, Rogier Pelgrim, Mariecke Borger en Novack ook een heel aantal acts staat waarbij de rock- en metalinvloeden wel heel ver te zoeken zijn. Zelfs zo'n festival weet in de breedte en de diepte een heel aardige line-up neer te zetten. Dat moet Flevo zich aantrekken, me dunkt.

Flevo is veel breder en dus komen er ook bands die sommigen totaal niet kunnen waarderen. Voor de ene kant is dat Leeland, voor de andere kant is dat Slechtvalk. Hoe breder de doelgroep, hoe sneller je dat hebt.

Dat is geen excuus, want dat geldt voor ieder festival. Ik predik dan ook niet voor welke stijl dan ook. Ik vind dat er zowel goede hiphop als goede metal en zowel goede rock als goede dance moet staan op een breed festival als Flevo. En op álle gebieden is de line-up zéér matig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 17:03

Dan heb ik de bezoeker van het Flevo Festival wellicht te hoog ingeschat. Andere festivals richten zich namelijk echt op muziekliefhebbers. Natuurlijk moet je dan een paar grote namen hebben, maar het is wel erg zwak als je jaren achter elkaar dezelfde 'grote' namen (die eigenlijk niet eens echt groot zijn, op een uitzondering na) haalt om mensen te trekken. Daarbij vind ik de kleine bands die geboekt worden doorgaans interessanter, maar ook wat dat betreft valt het dit jaar erg tegen (zelfs vorig jaar, toen de line-up ook niet goed was, was het beter). Als je naar Pinkpop kijkt - en ik vond de line-up van Pinkpop dit jaar niet eens echt goed - komen er natuurlijk ook veel mensen voor grote acts als Rammstein en Green Day, maar ten eerste zijn die bands vaak beter, ten tweede interessanter en origineler (want niet vier keer in vier jaar) en ten derde staat er naast die bands nog een heel arsenaal aan (iets en veel) kleinere bands die óók zeer de moeite waard zijn. Normaal gesproken wil het publiek aantrekkelijke grote namen en originaliteit (zowel wat betreft die grote namen als wat betreft de kleine, onbekende bands), maar misschien ligt dat bij het publiek van Flevo heel anders. Of misschien zijn christenen gewoon sneller tevreden en minder kritisch. Lowlands zou afgestraft worden met zo bizar slechte line-up. En daar zit ook wel eens een minder jaar tussen, maar de laatste jaren is het in ieder geval zó goed dat het steevast keihard ver van te voren uitverkoopt.

Als je dat in termen als "te hoog ingeschat" wil afdoen moet je dat maar doen. Flevo richt zich op christelijke muziekliefhebbers, waarbij het overigens niet alleen om muziek gaat, er is veel ruimte voor andere zaken. En ja, misschien zijn de bezoekers ook wel iets minder kritisch, ik ken een hoop mensen die voor de line-up bekend is al hun ticket boeken omdat het toch wel weer heel erg leuk en gezellig gaat worden :)

Wat is op tijd? En natuurlijk kun je niet alles krijgen wat je wilt, maar als je bijna niets kunt krijgen wat je wilt of gewoon geen idee hebt wie je eens moet boeken, doe je iets heel erg fout. En als het jaren achter elkaar moeizaam gaat, doe je óók iets fout.

Het is altijd lastig omdat je op seculier niveau megaveel bands hebt, op christelijk niveau is het aantal bekende bands gewoon een stuk kleiner, veel uit Amerika ook wat het lastiger maakt om bands te boeken. (Heeft Pinkpop misschien toch iets minder last van, die hebben verhoudingsgewijs vooral veel Europese bands, van de grotere namen alleen Slash, Green Day en Pink)

Oh, ik moet gaan :)

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 18:17

Marnix schreef:Als je dat in termen als "te hoog ingeschat" wil afdoen moet je dat maar doen. Flevo richt zich op christelijke muziekliefhebbers, waarbij het overigens niet alleen om muziek gaat, er is veel ruimte voor andere zaken. En ja, misschien zijn de bezoekers ook wel iets minder kritisch, ik ken een hoop mensen die voor de line-up bekend is al hun ticket boeken omdat het toch wel weer heel erg leuk en gezellig gaat worden :)

Lowlands is al jaren uitverkocht voordat het (hele) programma bekend is. Soms zijn er amper namen bekend gemaakt en verkoopt het al uit. Weet je waarom? Ten eerste natuurlijk omdat he toch wel gezellig wordt, zoals jij zegt, maar ten tweede omdat de mensen toch wel weten dat er een goede (en soms zelfs fenomenale) line-up is. Als het echter een paar jaar achter elkaar tegenvalt, weet ik zeker dat ook Lowlands het moeilijk gaat krijgen met uitverkopen (dat is in het verleden zeker wel eens gebeurd, en bij Pinkpop en andere festivals ook). Andere festivals worden namelijk afgestraft op fouten. Flevo blijkbaar een stuk minder.
Wat ik bedoelde met 'te hoog ingeschat' is, dat ik het Flevopubliek altijd gezien heb als muziekliefhebbende christenen met smaak. Nu blijkt dat die mensen wellicht (voor een deel) wel een ontwikkelde muzieksmaak hebben (ik ken er een heel aantal die ik op muziekgebied hoog heb zitten en die ook Flevo bezoeken), maar richting Flevo een stuk minder kritisch zijn. In ieder geval niet zo kritisch dat ze de fouten van Flevo (die het festival al jaren maakt!) niet afstraffen door geen kaartje te kopen. Een actie waartoe ik zelf over zou gaan na jaren bedonderd te worden qua line-up. Een slechte line-up is een slechte line-up, daar veranderen gezelligheid en een leuke sfeer en een goede vriendengroep niets aan. Daarbij: een gezellige tijd kan ik ook hebben met mijn vrienden thuis of op een goedkope camping zonder daarvoor een paar honderd euro (inclusief eten, drinken, reiskosten, et cetera) te betalen.

Het is altijd lastig omdat je op seculier niveau megaveel bands hebt, op christelijk niveau is het aantal bekende bands gewoon een stuk kleiner, veel uit Amerika ook wat het lastiger maakt om bands te boeken. (Heeft Pinkpop misschien toch iets minder last van, die hebben verhoudingsgewijs vooral veel Europese bands, van de grotere namen alleen Slash, Green Day en Pink)

En toch geloof ik niet dat het zo onmogelijk is als jij het schetst. Er zijn hartstikke veel christelijke bands die wel de moeite waard zijn maar nooit of zelden op Flevo staan. Natuurlijk, ook Pinkpop boekt veel Europese bands omdat er veel grote Europese bands zijn. En ik snap ook wel dat de main stream christelijke scene in Amerika veel groter is dan in Europa en dat allemaal bands uit Amerika halen geen optie is. Maar dan doe je als festival toch iets fout. Wellicht moeten ze zich dan toch weer meer richten op de iets alternatievere muziekliefhebber, want qua alternatieve rock, punk, metal, hardcore, metalcore, et cetera, is er in Europa echt een hele hoop te vinden. En wellicht moeten ze eens af van die - wat mij betreft nogal achterlijke en arbitraire - scheiding tussen christelijke en 'niet-christelijke' muziek/bands. Je kunt ook kiezen voor bands met een positieve boodschap, bijvoorbeeld. Dat vergroot je markt enorm.

Oh, ik moet gaan :)

Ik ben benieuwd naar je reactie op de rest van mijn vorige bericht en dit bericht. ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2010 20:30

Hm nou ja, ik heb deze reactie een beetje laten liggen omdat het nog zo'n lap is. Ik ga het dan ook maar kort houden. Ik ben het er mee eens dat sommige bands te vaak komen, aan de andere kant hoor ik ook wel eens iets over dat het in de christelijke wereld lastig is met boeken en daarnaast hebben we te maken met een smaakgebonden gedeelte. Flevo is wat opgeschoven naar de mainstream kant en daar kan je blij mee zijn of niet, het zorgt voor een verandering in de line-up.

En tja, christenen zijn misschien ook wel iets sneller tevreden, omdat je samen een wat sterker "wij-gevoel" hebt, naast passie voor muziek heb je nog meer gezamenlijk en zijn er ook meer dingen te doen, is de sfeer voor mensen speciaal etc.

Gisteren overigens wel een stukje Leeland gezien en ik denk dat dat toch wel een succes wordt op Flevo, gezien de populariteit, hoeveel cd's ze verkochten enzo.... en ik vond hun optreden ook niet verkeerd. Niet helemaal mijn stijl, maar het zat goed in elkaar.

Terug naar “Archief”