Moderator: Moderafo's
Jantjes schreef:Raido schreef:Wat voor de ene een accentverschil is, is voor de ander een leerverschil.Ik vind 'hele andere leer' nogal wat, de dingen waarover wij gestruikeld zijn, zijn vaak niet eens 'hele andere leren' hooguit accentverschillen die in de loop van 100 jaar alleen maar meer benadrukt worden.
Bij de zware kant hebben zei het over de ‘zuiverleer der waarheid’. Die zuiverheid is door een klein accentverschil al snel onzuiver, want gooi in een helder glaswater maar een minuscuul drupje inkt en het hele glas is troebel.
De zware hun zwarigheid de luchtige hun luchtigheid en die twee horen bij elkaar.Optimatus schreef:Jantjes schreef:Raido schreef:Wat voor de ene een accentverschil is, is voor de ander een leerverschil.Ik vind 'hele andere leer' nogal wat, de dingen waarover wij gestruikeld zijn, zijn vaak niet eens 'hele andere leren' hooguit accentverschillen die in de loop van 100 jaar alleen maar meer benadrukt worden.
Bij de zware kant hebben zei het over de ‘zuiverleer der waarheid’. Die zuiverheid is door een klein accentverschil al snel onzuiver, want gooi in een helder glaswater maar een minuscuul drupje inkt en het hele glas is troebel.
Dus de "zwaren" hebben de waarheid in pacht? Met alle respect, zij hebben de zwaarmoedigheid in pacht, maar de waarheid heeft NIEMAND in pacht.
Jantjes schreef:Frekje geeft zijn een mening onder jou reactie. Daar ben ik het gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet mee eens. Waar ik het voornamelijk niet mee eens ben is zijn de laatste alinea. Even zijn laatse regels hiervan gekopieerd waarin hij zegt: ‘Want iedereen die in de hemel zal komen zal denk ik moeten zeggen: oooooh is het echt zo (mooi)! Die voorstelling heb ik niet eens kunnen maken...’. Nou persoonlijk vind ik dat een dwaling en leugen, een beetje 'jehova getuigen' uitspraak, want het hemel leven wordt door een waar christen hier op aarde reeds gekend en zal bij de binnen komst van de hemel geen verwondering zijn maar een thuis komen.
Marnix schreef:Als we allemaal een stukje van de waarheid hebben en we blijven in onze eigen evangelische of reformatorische wereldje, en komen niet bij elkaar, dan horen we allemaal maar een halve waarheid (of nog minder) in onze kerk. Kortom, die verdeeldheid is alleen goed als mensen samen komen, één worden en van elkaar leren.... en dat is nou juist het probleem.
Jantjes schreef:Als je eerst de eenheid persoonlijk met Hem zoekt en gekregen heeft, volgt als het ware vanzelf de eenheid in de gemeente. De oorzaak dat de gemeente verdeeld is of wordt, komt door het verslappen van de mens die God in Christus niet meer zoekt of er in berust dat hij het gevonden heeft. Bekering is iedere dag opnieuw nodig, met het oude kun je het niet doen. Wat blijkt het tegendeel in veel kerken.
In de twee teksten die jij citeer lees ik toch geen verwondering, verbijstering, verbazing of verrassing, wel een waarmaking waarvan hier op aarde, inderdaad ten delen, beleeft wordt. daarom vind ik verwondering en thuis komen toch wel een onderscheid.
Marnix schreef:ter overdenking:
14 Daarom buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 die de vader is van elke gemeenschap in de hemelsferen en op aarde. 16 Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, 17 zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. 18 Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, 19 ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
20 Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, 21 aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid. Amen.
Hoe vaak heeft Christus zelf in de Bijbel laten beschrijven over het ´Koninkrijk der Hemelen is gelijk aan´. Tiental keren wordt het Koninkrijk der Hemelen aangehaald en moet jij nu nog gissen hoe het daar zal zijn. Zijn de woorden van de zaligmaker dan niet genoeg voor jou?frekje schreef:Jantjes schreef:Frekje geeft zijn een mening onder jou reactie. Daar ben ik het gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet mee eens. Waar ik het voornamelijk niet mee eens ben is zijn de laatste alinea. Even zijn laatse regels hiervan gekopieerd waarin hij zegt: ‘Want iedereen die in de hemel zal komen zal denk ik moeten zeggen: oooooh is het echt zo (mooi)! Die voorstelling heb ik niet eens kunnen maken...’. Nou persoonlijk vind ik dat een dwaling en leugen, een beetje 'jehova getuigen' uitspraak, want het hemel leven wordt door een waar christen hier op aarde reeds gekend en zal bij de binnen komst van de hemel geen verwondering zijn maar een thuis komen.
Ik ben blij een christen ontmoet te hebben die begrijpt hoe de hemel eruit ziet. (sorry bedoel het niet zoals je mss denkt) Ik kan er namelijk maar niet uitkomen. Ik geloof niet dat het eruit ziet zoals ik thuiskom: links een computer, rechts een kraan, rechtdoor weer een door, jassen e.d. Het is zo anders. Het is idd voor een christen een thuiskomen, zoals een vis in zijn element, de vijver bijvoorbeeld. Maar voorstellen hoe het is... gouden straten, heb jij die wel eens gezien? Ook heb ik wel eens nagedacht over liefde daar, als je enigszins ervaring hebt met liefde, weetje wat het betekent. En om boven die ervaring nog hoger getild te worden... ik heb het gevoel dat liefde nog meer kan (liefde van Christus) maar ik kan er absoluut niet bij.
En dat zal allemaal zo anders zijnMarnix schreef:Als we allemaal een stukje van de waarheid hebben en we blijven in onze eigen evangelische of reformatorische wereldje, en komen niet bij elkaar, dan horen we allemaal maar een halve waarheid (of nog minder) in onze kerk. Kortom, die verdeeldheid is alleen goed als mensen samen komen, één worden en van elkaar leren.... en dat is nou juist het probleem.
Ben ik het helemaal met je eens, maar de realiteit is nu eenmaal dat er zoveel verdeeldheid is, en daar trok ik een conclusie uitTuurlijk, eenheid is veel beter
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten