het koningshuis? AFSCHAFFEN!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

topkok

Berichtdoor topkok » 07 jul 2006 21:07

Aragorn schreef:
Ri@nne schreef:Als het koningshuis wordt afgeschaft ben ik weg.

Waarheen?

Overal waar ik in het buitenland kom en we praten over Nederland noemen ze als eerste het koningshuis. (Engeland, Frankrijk, Hongarije, Roemenië en Duitsland) Leuk visitekaartje voor ons. :)

Oh, bij mij beginnen ze altijd over Amsterdam. Dat is kennelijk toch een iets aantrekkelijker visitekaartje. :wink:

hier anders ook jah. de legale prostitie in bijna alle steden in nederland, en wat dacht je van de alle drugs die hier rond zwerft het grote alcohol probleem. dat zijn dingen waar ik als nederlander mee wordt geconfonteert egt niet met die mannetjes van het koningshuis!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jul 2006 22:01

Nou, in Engeland zijn de alcoholproblemen groter dan hier, en veel minder drugs is er ook al niet - dus wat dat betreft kunnen ze weinig zeggen. Maargoed, ze doen het idd wel.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 08 jul 2006 10:33

@topkok, het koningshuis bestaat niet alleen uit mannetjes ;)

Maar goed, er zouden wel wat miljoentjes minder aan het koningshuis uitgegeven kunnen worden. Beatrix kan rustig de bloemetjesjurk die ze vorig jaar aan had dit jaar nog een keer dragen. Maar niet afschaffen het koningshuis, ik zie het toch als een echte Nederlandse instelling, waarmee we onze indentiteit een beetje mee kunnen tonen. (zeg ik als anti-EU'er)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 jul 2006 14:17

Hm, zou de koningin dat niet gewoon van haar salaris betalen? Anderzijds kun je het ook zien als 'bedrijfskleding' 8) Ik bedoel, het is ook een beetje status..mensen letten daar nu eenmaal op :) En ach, ze betaalt ook gewoon de volkspremies hoor..

Ik vind het prima gasten, voor zover ik ze 'ken' :P

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 11 jul 2006 22:47

Maxima doet het al wat beter, die draagt wel iets vaker dezelfde kleding :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2006 09:06

TKF schreef:@topkok, het koningshuis bestaat niet alleen uit mannetjes ;)

Maar goed, er zouden wel wat miljoentjes minder aan het koningshuis uitgegeven kunnen worden. Beatrix kan rustig de bloemetjesjurk die ze vorig jaar aan had dit jaar nog een keer dragen. Maar niet afschaffen het koningshuis, ik zie het toch als een echte Nederlandse instelling, waarmee we onze indentiteit een beetje mee kunnen tonen. (zeg ik als anti-EU'er)

Nederlandse indentiteit dan moet het ook koninklijk huis ook ausländer-rein zijn (blut und bodem toch :P) we hebben nu een welhaast volbloed Duits koningshuis met hier en daar wat een Spaans bloed. Hoe Nederlands...

Wat is Nederlands? over 50 jaar is de Nederlandse-cultuur totaal anders.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2006 09:21

Ik heb me laten vertellen dat de monarchie de Nederlander jaarlijks anderhalf biertje per jaar kost, niet helemaal toevallig met prins Pils, maar in elk geval geen schokkend bedrag. Daar komt bij dat de monarchie middels invloed en vaardigheden en een zekere allure de Nederlander meer dan een krat pils per jaar oplevert.

Dus al dat gezeur over geld is totaal onzinnig, zeker als je bedenkt dat de monarchie ook nog eens werkgelegenheid biedt aan diverse bedrijfstakken (en dan doel ik nog niet op de opblaasbare koninginnedagkronen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 jul 2006 16:38

Hoe kunnen ze die positieve invloed v.h. koninklijk huis meten/omzetten in bierkratjes? Het resultaat van 'allure', 'het onderhouden van internationale (handels)contacten', etc. is nogal ongrijpbaar...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 jul 2006 18:09

Optimatus schreef:Ik heb me laten vertellen dat de monarchie de Nederlander jaarlijks anderhalf biertje per jaar kost, niet helemaal toevallig met prins Pils, maar in elk geval geen schokkend bedrag. Daar komt bij dat de monarchie middels invloed en vaardigheden en een zekere allure de Nederlander meer dan een krat pils per jaar oplevert.

Dus al dat gezeur over geld is totaal onzinnig, zeker als je bedenkt dat de monarchie ook nog eens werkgelegenheid biedt aan diverse bedrijfstakken (en dan doel ik nog niet op de opblaasbare koninginnedagkronen).
Dat is mij toch anderhalf biertje teveel per jaar. Zeker omdat het een instelling is die hopeloos veroudert is en niet te rechtvaardigen is in een modern democratisch land.

Zeker, ze hebben een representatieve functie maar die kan ook worden vervult door een MP of een president.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2006 21:58

De baten van de monarchie zijn veel groter dan de lasten van de monarchie. Het afschaffen van het koningshuis is het slachten van de kip met de gouden eieren.

Alleen leeghoofden doen dat.

Los daarvan, de koningin staat boven de partijen en een president heeft altijd een politieke kleur. Verder wisselen regeringen in Nederland vrij regelmatig en de koningin blijft zitten, met als gevolg een zekere continuïteit in het staatsbestel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jul 2006 08:19

Blijft mijn vraag: hoe worden die baten v.d. monarchie gemeten?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 jul 2006 10:25

Optimatus schreef:De baten van de monarchie zijn veel groter dan de lasten van de monarchie. Het afschaffen van het koningshuis is het slachten van de kip met de gouden eieren.

Alleen leeghoofden doen dat.

Los daarvan, de koningin staat boven de partijen en een president heeft altijd een politieke kleur. Verder wisselen regeringen in Nederland vrij regelmatig en de koningin blijft zitten, met als gevolg een zekere continuïteit in het staatsbestel.
Die baten zijn nauwelijks meetbaar. Daarnaast is het voor mij ook een principiele kwestie. In een democratisch land kan en mag het niet zo zijn dat we opgescheept zitten met een staatshoofd die door middel van afstamming zijn of haar positie verkregen heeft.

Dank je.

Dat is in een land als Duitsland ook nooit echt een probleem geweest.

huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 12 mar 2007 14:18

Het enige positieve van ons Koningshuis is dat het nog een Multicultureel land -dat als los zand in elkaar zit- enigzins bij elkaar houdt. Dit valt dus redelijk te vergelijken met wat het Nederlandse elftal doet.
Tevens mogen we naar mijn mening nog behoorlijk tevreden zijn met ons koningshuis in vergelijking met andere koningshuizen.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 12 mar 2007 18:33

Zeker de refo's zouden hier toch pro-monarchie moeten zijn... Ons Koningshuis is het laatste overblijfsel van de protestantse natie die Nederland in vervlogen tijden is geweest. En wat leerde Calvijn ons over onze aardse heersers? (.......... Juist!)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 mar 2007 18:37

GKN'er schreef:Zeker de refo's zouden hier toch pro-monarchie moeten zijn... Ons Koningshuis is het laatste overblijfsel van de protestantse natie die Nederland in vervlogen tijden is geweest. En wat leerde Calvijn ons over onze aardse heersers? (.......... Juist!)
Geen flauw idee wat Calvijn ons daarover leerde, wel weet ik dat het protestantisme van ons koningshuis het mijne niet is en ik betwijfel of het wel het protestantisme van Calvijn zou zijn geweest.
Daarnaast, gaat wat Calvijn leerde over aardse heersers ook niet op voor gekozen heersers?

Terug naar “Archief”