moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tha Knee L
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tha Knee L » 06 nov 2005 09:03

Arco schreef:Ik ben het niet eens met de uitleg van Esra over Gen. 9:6.

God laat het niet zomaar toe dat mensen elkaar vermoorden. God heeft de overheid het zwaard gegeven om de overheid ook de mogelijkheid te geven om mensen te veroordelen tot de doodstraf.

Maar net zoals God het zwaard geeft aan de overheid, heeft God ook de wetenschap gegeven om te bewijzen dat iemand een moord heeft gepleegd. Zoiets als DNA-bewijs, daar kan je niet onderuit.

Vind ik echt een menselijke reactie.

Misschien zou Jezus wel hebben gezegt dat overheden het zwaard hebben gekregen om genade te tonen!

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 06 nov 2005 10:07

Raido schreef:
Big Mac schreef:Maar is het wel rechtvaardig om mensen een tweede of een derde kans/mogelijkheid te geven om andere/meerdere mensen te vermoorden?
Dat kan niet als ze levenslang op gesloten zitten.

Toevallig de Telegraaf gelezen afgelopen vrijdag?

Telegraaf schreef: 4 november 2005 MOORDENAAR GEMIDDELD 6 JAAR IN CEL

door Alexandra van den Bos

DEN HAAG, vrijdag
Moordenaars krijgen in ons land gemiddeld 10,4 jaar cel opgelegd. De straf voor doodslag is door de bank genomen 6,5 jaar cel. Het gaat dan om personen die één slachtoffer hebben gemaakt en verder geen zware strafbare feiten hebben begaan.

Dat blijkt uit een onderzoek van de LPF naar de bijna 250 moord en doodslagzaken van de afgelopen twee jaar.

Volgens LPF-Kamerlid Joost Eerdmans zijn de straffen weliswaar licht hoger dan de jaren daarvoor, maar nog steeds „totaal onvoldoende”.

Hij wijst erop dat in werkelijkheid de veroordeelde veel sneller in vrijheid komt. „Van deze straffen gaat ook nog eens eenderde vervroegde invrijheidsstelling vanaf. Ook krijgt de gedetineerde in het laatste jaar meer vrijheden zoals weekendverlof”, aldus Eerdmans. Als deze perioden ervan worden afgetrokken, komen er volgens hem gemiddelde straffen van 6 jaar voor moord en 3,3 jaar voor doodslag.

Wie zit hier nou nog levenslang? Slachtoffers van de daders, die hebben levenslang !! :|
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 nov 2005 10:25

Big Mac schreef:Wie zit hier nou nog levenslang? Slachtoffers van de daders, die hebben levenslang !! :|

Wel eens bij stil gestaan dat er nog wel wat nuance aan te brengen is in de groep "moordenaars" (dat die nuance in de telegraaf totaal ontbreekt verbaast me trouwens niets).

Voor een berekende, koelbloedige moord uit winstbejag krijg je echt gewoon levenslang. De meeste moorden worden echter gepleegd binnen de familiekring; Een vader die het recht in eigen hand neemt en de verkrachter van zijn dochter dood slaat ofzo, iemand die uit zelfverdediging een aanvaller/een inbreker dood slaat).

ook die moorden zijn verschrikkelijk en ik praat niks goed, maa je kunt moorden niet zo maar over één kam scheren zonder naar de omstandigheden te kijken.

Ah, het verbaast me trouwens ook niet dat het de mening van Eerdmans is; die heeft wel vaker van die malle ideeën.

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 06 nov 2005 11:11

Big Mac schreef:Wie zit hier nou nog levenslang? Slachtoffers van de daders, die hebben levenslang !! :|

MrSokkie schreef:Wel eens bij stil gestaan dat er nog wel wat nuance aan te brengen is in de groep "moordenaars" (dat die nuance in de telegraaf totaal ontbreekt verbaast me trouwens niets).

Die nuance staat er ook .... straf voor mensen die doodslag hebben begaan en verder geen zware delicten hebben begaan. Beter lezen.

MrSokkie schreef:Voor een berekende, koelbloedige moord uit winstbejag krijg je echt gewoon levenslang.

Daar gaat ook nog heelveel vanaf, wat dacht je van het voorarrest? En dan gaan ze een TBS kliniek in, mogen ze zomaar naar hun zieke tante toe onder 'begeleiding'. Of ze gaan een potje zeilen ....

MrSokkie schreef:De meeste moorden worden echter gepleegd binnen de familiekring; Een vader die het recht in eigen hand neemt en de verkrachter van zijn dochter dood slaat ofzo, iemand die uit zelfverdediging een aanvaller/een inbreker dood slaat).

Als je de afgelopen dagen de kranten hebt gelezen, zijn die moorden niet in de familiekring gepleegd. Maar waar jij het over hebt, die worden altijd gestrafd onder verzachtende omstandigheden.

MrSokkie schreef:ook die moorden zijn verschrikkelijk en ik praat niks goed, maa je kunt moorden niet zo maar over één kam scheren zonder naar de omstandigheden te kijken.

Dat doe ik toch ook niet! Ik heb alleen gezegd in het begin, dat ze voor bepaalde extreme gevallen de doodstraf best mogen invoeren.

MrSokkie schreef:Ah, het verbaast me trouwens ook niet dat het de mening van Eerdmans is; die heeft wel vaker van die malle ideeën.

Hij komt tenminste met ideën .... Hij maakt het tenminste bespreekbaar. Wat iedereen al in dit land vind. Wat er verder ook stond:

Telegraaf schreef:’Minimumstraf voor moord’

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, vrijdag
LPF-Kamerlid Joost Eerdmans wil dat minimumstraffen worden ingesteld voor moord en doodslag.

„Een moordenaar in Nederland moet rekenen op een gegarandeerde straf van minimaal 15 jaar en iemand die doodslag pleegt 10 jaar. Van die straf moet dus niet automatisch eenderde afgaan”, aldus Eerdmans, die zijn wetsvoorstel hierover binnenkort presenteert.

Het CDA heeft zich al uitgesproken voor minimumstraffen en ook bij de VVD gaan hiervoor stemmen op.

Een onderzoek van zijn eigen partij, waaruit blijkt dat de straf voor moord effectief niet hoger is dan gemiddeld zes jaar, zet volgens Eerdmans zijn pleidooi kracht bij.

Eerdmans heeft de signalen dat sommige moordenaars zeer calculerend te werk gaan door deze in zijn ogen relatief lage straffen. „Ik heb echt gehoord dat sommige moordenaars het er wel voor over hebben omdat ze de effectieve straffen toch laag vinden. Dat hangt ons en de burgers in het land echt de keel uit.”
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 nov 2005 11:51

Big Mac schreef:
Die nuance staat er ook .... straf voor mensen die doodslag hebben begaan en verder geen zware delicten hebben begaan. Beter lezen.

Doodslag heeft er niets mee te maken. De vader die de verkrachter van zijn dochter vermoord heeft misschien wel iedere intentie de verkrachter om te brengen.. maak daar maar eens doodslag van.

MrSokkie schreef:Voor een berekende, koelbloedige moord uit winstbejag krijg je echt gewoon levenslang.

Daar gaat ook nog heelveel vanaf, wat dacht je van het voorarrest? En dan gaan ze een TBS kliniek in, mogen ze zomaar naar hun zieke tante toe onder 'begeleiding'. Of ze gaan een potje zeilen ....

Ik geloof dat je ons strafsysteem niet helemaal snapt. Levenslang is echt levenslang en TBS'ers krijgen eerst 10 jaar cel en daarna worden ze verplicht opgenomen in een zwaar beveiligde psychiatrische kliniek om zich onder dwang te laten behandelen voor een plethora aan psychische stoornissen. Het is geen dagje pretpark.
En aftrek van voorarrest?? Bij levenslang??? tuurlijk.

Hij komt tenminste met ideën .... Hij maakt het tenminste bespreekbaar.

Wat heb je er aan ideeën te spuien die enkel de onderbuikgevoelens van de samenleving aanspreken en door de mensen die er wél wat vanaf weten (rechters, advocaten én aanklagers als complete waanzin wordt weggelachen)

Telegraaf schreef:’Minimumstraf voor moord’

Precies het idee dat ik ook in mijn hoofd had; complete waanzin.

Terug naar “Archief”