bindingsangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mormeltje
Mineur
Mineur

Re: bindingsangst

Berichtdoor mormeltje » 17 okt 2009 18:52

Zou best kunnen, en is ook niet zo gek toch, als een psycholoog die kant op wil?
Het is slechts een middel, geen doel op zich..
Ik denk dat veel mensen best een therapiesessie zouden kunnen gebruiken.
What goes around, comes around

Riska

Berichtdoor Riska » 17 okt 2009 20:53

nou... één... dat is dan meestal niet opgelost hoor. :mrgreen:

Joannah

Berichtdoor Joannah » 18 okt 2009 09:32

Bindingsangst.
Wat een positief woord, eigenlijk.
Hadden we toch vroeger nooit last van?
Niet dat ik al zo oud ben, maar is dit niet een typisch verschijnsel in een tijd, waar veel mensen gewoon te egoistisch en zelfzuchtig zijn, dat ze maar weinig met een ander willen delen, en dan maar zeggen dat ze een angst hebben voor commitment.
lekker vrij zijn, individualisme, doen en laten wat je wilt, klinkt tenslotte heerlijk nietwaar?
Individualisme was HET toverwoord, zelfs de Troonrede stond er bol van, eind vorige eeuw.
Straks met D66 aan het bewind zal ook "God" er wel uit gaan, en dan is het pas echt alles wat WIJ willen, ipv dat ZIJN wil geschiede.
Zijn we wellicht doorgeschoten?
Psychologen zijn doorgaans mensen die deze "studie" zijn gaan doen, om eerst zichzelf eens te determineren, heb ik het idee.
Met de bijbel voor je, is iedereen zijn eigen psycholoog.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 18 okt 2009 10:25

"studie"? Het is maar goed dat er psychologen rondlopen. Met alleen de Bijbel zou het mooi zijn om psychische problemen op te lossen ja, maar helaas zijn daar ook dokters voor nodig. Als je kanker hebt, laat je je toch ook opereren? Als je psychotisch bent of ernstig depressief, ga je toch ook naar een psychiater/psycholoog?
Ik vind dit eerlijk gezegd erg pijnlijk voor mensen die vastzitten in psychische problemen, als ik je niet verkeerd begrijp... Zo krijg je het onbegrip in de wereld voor psychische problemen!
Het is echt een vooroordeel dat psychologen die studie zijn gaan doen om aan zichzelf te werken. Ik weet zeker dat 99% die studie kiest om mensen met psychische problematiek te helpen. Ik snap niet dat je zo'n uitspraak kunt doen...

Joannah

Berichtdoor Joannah » 18 okt 2009 11:22

mormeltje schreef:"studie"? Het is maar goed dat er psychologen rondlopen. Met alleen de Bijbel zou het mooi zijn om psychische problemen op te lossen ja, maar helaas zijn daar ook dokters voor nodig. Als je kanker hebt, laat je je toch ook opereren? Als je psychotisch bent of ernstig depressief, ga je toch ook naar een psychiater/psycholoog?
Ik vind dit eerlijk gezegd erg pijnlijk voor mensen die vastzitten in psychische problemen, als ik je niet verkeerd begrijp... Zo krijg je het onbegrip in de wereld voor psychische problemen!
Het is echt een vooroordeel dat psychologen die studie zijn gaan doen om aan zichzelf te werken. Ik weet zeker dat 99% die studie kiest om mensen met psychische problematiek te helpen. Ik snap niet dat je zo'n uitspraak kunt doen...

De mensen die ik ken die bij een psycholoog lopen in Nederland hebben wel baat bij hun behandeling, maar die psycholoog is wel open atheistisch en ik heb dan wel verbetering gezien in de gezondheid, maar geloof is verdrongen.
We willen echter gezond zijn, mooi en geliefd.Geen kruizen dragen!
Persoonlijk heb ik zelf aardig wat redenen om een psycholoog te bezoeken, geloof me, maar ik draag liever mijn kruis dan dat ik mijn geloof verlies, en een psycholoog redeneert vanuit MENS, ik denk liever aan Hem.
De psychologen en psychiaters die ik ken, willen niets met God te maken hebben, terwijl veel psychische problemen voortkomen uit de manier waarop we traditioneel met de kerk's standpunten zijn grootgebracht.
Bij ziekte ga ik natuurlijk wel naar een dokter, maar ik probeer te zeggen, dat veel psychische problemen ontstaan door verkeerde theologieen en opleggingen, predestinatie enz enz...Lees de Bijbel zelf, en laat je niet door allerlei depressieve dwaalleraren dol maken.
Voor mij werkte het in ieder geval.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 okt 2009 12:14

Joannah schreef:De mensen die ik ken die bij een psycholoog lopen in Nederland hebben wel baat bij hun behandeling, maar die psycholoog is wel open atheistisch en ik heb dan wel verbetering gezien in de gezondheid, maar geloof is verdrongen.

Wat maakt het uit wat een psycholoog gelooft of niet gelooft? Het boeit mij echt totaal niet tot welke stroming mijn huisarts of psych of fietsenmaker behoort, als ze maar professioneel zijn en hun werk goed doen. Het vind het behoorlijk lastig te geloven dat er psychologen zijn die hun patiënten hun geloof af praten; maar goed.

Bij ziekte ga ik natuurlijk wel naar een dokter, maar ik probeer te zeggen, dat veel psychische problemen ontstaan door verkeerde theologieen en opleggingen, predestinatie enz enz...

Ah, het heeft niks te maken met traumatische gebeurtenissen, met afwijkende hormoonhuishoudingen in de hersenen, met het karakter van een persoon, etc. Je hebt het over een kruis dragen. Het is fijn dat jij daar de kracht nog voor hebt; de mensen die bij de psycholoog terecht komen zijn vaak mensen die zich totaal geen raad meer weten.

Lees de Bijbel zelf, en laat je niet door allerlei depressieve dwaalleraren dol maken.
Voor mij werkte het in ieder geval.

Het is fijn dat het voor jou werkte, maar je ziet toch ook wel in dat dat geen algemeen geldende stelling hoeft te zijn. Verder ben ik er nooit zo voor om de Bijbel in te zetten als wondermedicijn/palcebo tegen al wat de mens maar kan mankeren. Het is zo makkelijk gezegd: lees de Bijbel maar en dan komt alles vanzelf goed. Dat is simpelweg niet waar, en er is helemaal niks mis met mensen die zo nu en dan professionele hulp inschakelen, theologische of psychologische.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 18 okt 2009 12:39

Joannah schreef:Bindingsangst.
Wat een positief woord, eigenlijk.
Hadden we toch vroeger nooit last van?
Niet dat ik al zo oud ben, maar is dit niet een typisch verschijnsel in een tijd, waar veel mensen gewoon te egoistisch en zelfzuchtig zijn, dat ze maar weinig met een ander willen delen, en dan maar zeggen dat ze een angst hebben voor commitment.
lekker vrij zijn, individualisme, doen en laten wat je wilt, klinkt tenslotte heerlijk nietwaar?
Individualisme was HET toverwoord, zelfs de Troonrede stond er bol van, eind vorige eeuw.
Straks met D66 aan het bewind zal ook "God" er wel uit gaan, en dan is het pas echt alles wat WIJ willen, ipv dat ZIJN wil geschiede.
Zijn we wellicht doorgeschoten?
Psychologen zijn doorgaans mensen die deze "studie" zijn gaan doen, om eerst zichzelf eens te determineren, heb ik het idee.
Met de bijbel voor je, is iedereen zijn eigen psycholoog.

Wat een schandalig verhaal steek je hier af. Er spreekt geen enkel, maar dan ook geen enkel invoelingsvermogen in over mensen die last hebben van bindingsangst.
Ja, ik heb toevallig last van bindingsangst. Want alle mensen die mij lief waren of een steun en toeverlaat, verloor ik aan de dood (mijn moeder toen ik net 4 was bv.) of doordat ze domweg verdwenen uit mijn leven. Mensen kwamen er die alleen maar hun regels oplegden en als ik wist hoe ze het wilden hebben, verdwenen ze weer en kwamen er mensen met andere regels. (zo'n 30 huishoudsters bedoel ik, in 3 jaar tijd, want het was oorlog). Nee, dan is het gewoon individualisme, dat ik me niet binden wil en dan noem ik het angst. Lekker makkelijk... Maar wat een liefdeloze post op deze manier geschreven.

Joannah schreef:De mensen die ik ken die bij een psycholoog lopen in Nederland hebben wel baat bij hun behandeling, maar die psycholoog is wel open atheistisch en ik heb dan wel verbetering gezien in de gezondheid, maar geloof is verdrongen.
We willen echter gezond zijn, mooi en geliefd.Geen kruizen dragen!
Persoonlijk heb ik zelf aardig wat redenen om een psycholoog te bezoeken, geloof me, maar ik draag liever mijn kruis dan dat ik mijn geloof verlies, en een psycholoog redeneert vanuit MENS, ik denk liever aan Hem.
De psychologen en psychiaters die ik ken, willen niets met God te maken hebben, terwijl veel psychische problemen voortkomen uit de manier waarop we traditioneel met de kerk's standpunten zijn grootgebracht.

Laat ik nou toevallig zat psychologen en psychiaters kennen die wel degelijk gelovig zijn. Of, als ze dat niet zijn, tenminste respecteren dat het geloof voor iemand persoonlijk een dragende kracht kan zijn.
En dat jij toevallig wel iets op eigen kracht kan, is een reden om dankbaar te zijn, maar je niet op voor te staan. Dat een ander dat niet kan is helemaal niet verkeerd. "Het zijn de sterken die hulp zoeken" hoorde ik ooit iemand zeggen.

Mortlach schreef:Het is zo makkelijk gezegd: lees de Bijbel maar en dan komt alles vanzelf goed. Dat is simpelweg niet waar, en er is helemaal niks mis met mensen die zo nu en dan professionele hulp inschakelen, theologische of psychologische.

Het is me uit het hart gegrepen.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 18 okt 2009 12:46

ik sluit me helemaal bij de laatste reacties van Mortlach en Riska aan. Wat jammer, Joannah, dat je zo'n negatief beeld van psychologen hebt! Ik ben er toevallig zelf eentje (en Christen) en ben deze studie gaan doen om andere mensen beter te kunnen helpen...
Overigens: in de psychologie wordt geloof gezien als een positieve factor, die veel aandoeningen kan helpen voorkomen of kan helpen deze beter te behandelen....

Joannah

Berichtdoor Joannah » 18 okt 2009 12:51

Het spijt me oprecht dat ik bij het woord bindingangst eigenlijk alleen maar heb gedacht aan mensen die geen relatie willen/kunnen beginnen met als motief, ik heb nu eenmaal "'bindingsangst", wat ze goed uitkomt, omdat ze eigenlijk gewoon lekker vrij willen zijn, en niet rekening willen houden met een ander, wat in een relatie natuurlijk vereist is.

Een vriend die bij een psycholoog loopt, al jaren, is door deze psycholoog,( die zg.respect heeft voor zijn geloof, en dit is ook waardoor de problemen waren ontstaan mbt zijn geaardheid) aangeraden om te leven alsof er geen morgen is en geen schuldgevoelens te hebben, enfin, dat doet hij nu , en hij is een stuk blijer, hij is praktiserend homo geworden en de wet is vergeten.Een atheistische psycholoog kan geen problemen oplossen van een gelovige, denk ik, als de reden van de problemen bij het geloof ligt)
Zo, heeft die psycholoog even het geweten toegeschroeid van die vriend)
De slang heeft zijn doel bereikt.
Allemaal blij, behalve God, denk ik...
Hoe dan ook, sorry nogmaals voor de ongevoeligheid, was niet zo bedoeld.
ik ben blij te horen dat er nog christelijke psychologen zijn ook :-)

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 18 okt 2009 13:18

AMEN Riska!!

Psychische problemen m.b.t. het persoonlijk geloofsleven van een mens zijn niet op te lossen door een psycholoog die geen geloof heeft. Maar het zou dan ook vreemd zijn als je met problemen van je geloofsleven naar een wereldse psycholoog gaat. Daar is namelijk een psycholoog niet voor. Daar is de kerk voor, de kerkenraad en vooral God! God is de beste Psycholoog die er bestaat

Mijn persoon heeft ook 2 jaar bij een psycholoog gelopen die christelijk was. Dat heeft zeker voordeel als je door je probleem ook erg van je geloof afgedwaald ben. Ook mede door de behandeling ben ik weer naar de kerk gegaan.

Daarbij is niet gezegd, dat psychologen die niet geloven of een geloof aanhangen wat tegen Gods Woord in druist, geen goede psychologen zijn. Zo kun je namelijk eindeloos doorgaan, van een psycholoog die praktiserend homo is en je geweten dicht schroeit, tot een onchristelijke verkoper die je verleid tot het kopen van een veel te kort rokje.

Je bent er ten alle tijde zelf bij. En dan geloof ik dat we als mensen onze verantwoordelijkheid moeten kennen en ook bij het kiezen van maatschappelijke hulp, rekening moeten houden of God deze middelen wil zegenen.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 18 okt 2009 13:35

Bij een goede psycholoog (ik spreek uit ervaring) heb je de regie van de coaching helemaal zelf in handen, en word je helemaal niet een bepaalde richting uit geduwd. Dat zou ook niet werken. Je moet zelf dingen gaan inzien, en je de handvaten die de psycholoog je aanreikt om bepaalde problemen te kunnen handelen eigen maken. Want dat is therapie/coaching. Je problemen worden niet weggenomen, je leert ermee om te gaan, dus je kruis te dragen!
Ik heb daar aangegeven dat ik een christelijke achtergrond en geloof heb, en daar werd absoluut niets van mijn problemen aan verweten. Die hadden daar ook helemaal niets mee te maken. Mensen die bijv. borderline of PDD-NOS hebben of wat dan ook, hebben dat door een aangeboren afwijking in hun hersenen. Totaal niet door depressieve dwaalleraren in de kerk!
In alle rangen en standen in de samenleving komt psychische problematiek voor, omdat nu te wijten aan dwaalleraren...
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.

Terug naar “Archief”