Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 23:03

Aragorn schreef:
TheKeimpe schreef:Maar als de bloem je troost moet bieden, als bloemen je begrafenis een beetje minder triest moeten maken, dan kun je ze maar beter weglaten.

Waarom?

Als een bloem het gemis van God goed moet maken, dan is het toch zinloos. Hooguit een beetje gevoeligheid van troost, maar met Troost heeft het niets te maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 23:09

TheKeimpe schreef:
Aragorn schreef:
TheKeimpe schreef:Maar als de bloem je troost moet bieden, als bloemen je begrafenis een beetje minder triest moeten maken, dan kun je ze maar beter weglaten.

Waarom?

Als een bloem het gemis van God goed moet maken, dan is het toch zinloos. Hooguit een beetje gevoeligheid van troost, maar met Troost heeft het niets te maken.

Een gemis van God, idd. Maar triestheid op een begrafenis komt meestal door het gemis van een geliefde, niet van God. En dan kunnen bloemen symbool staan voor en herinneren aan het mooie dat er was bijvoorbeeld.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 23:11

Ehm,
een begrafenis gaat over het gemis van de overledene, accoord.

Maar als je de troost heb dat deze overledene nu bij God is, dan zet dat het gemis in een heel andere context.

Als je nu de troost niet hebt dat de overledene bij God is, dan zorgt dat voor een stuk leegte. En die leegte laat zich mijns inziens niet met bloemen verbloemen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 23:24

Nee, geen enkele leegte laat zich verbloemen, dat lijkt me duidelijk. Ik weet niet.. ook al zou de overledene niet bij God zijn, dan kunnen bloemen toch nog wel een soort 'laatste eer' zijn zegmaar. Ik weet niet of het veel met het hiernamaals te maken heeft.. misschien meer wat geweest is.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2005 07:48

Ik vind de opmerkingen van Alex Leusink, van Caprice en enigermate van TheKempe, zo ontzettend veroordelend en getuigen van heel weinig inlevingsvermogen van degene die graag bloemen wil leggen op een graf of wil gebruiken bij een begrafenis.

Geef er toch eens geen waarde-oordeel aan, noch godsdienstig, noch anderszins, maar accepteer ieders uiting van rouw...

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 feb 2005 08:27

TheKeimpe schreef:Ehm,
een begrafenis gaat over het gemis van de overledene, accoord.

Maar als je de troost heb dat deze overledene nu bij God is, dan zet dat het gemis in een heel andere context.

Als je nu de troost niet hebt dat de overledene bij God is, dan zorgt dat voor een stuk leegte. En die leegte laat zich mijns inziens niet met bloemen verbloemen.

Als je weet dat de overledene bij God is, betekent dat niet dat er geen leegte is hoor. Dat is nl. puur menselijk om leegte te ervaren als een geliefde ons ontvalt. Verder, bloemen vullen die leegte niet op, maar dat is m.i. ook niet de bedoeling ervan. De bedoeling is meer, iets te willen doen, iets postuum aan diegene te betonen, bijv. eer, liefde, respect.
Je zoekt er aan de ene kant veel te veel achter als je zegt dat bloemen slechts dienen om de dood te verbloemen en aan de andere kant onderschat je de betekenis ervan in het hele verwerkingsproces van de dood. Overigens vind ik dat hele verbloemverhaal maar nonsens. De meeste mensen denken tegenwoordig niet eens meer zo na over de dood en vinden het vaker een uitkomst dan dat het als een verschrikking wordt ervaren. Er zit dus een zekere inconsequentie in dat verbloemverhaal.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2005 08:38

johannes1 schreef:
joepie schreef:Alleen is het vaak zo jammer dat dat dus ook niet gebeurd. Want ik vind dit dus typisch een opmerking die kant nog wal raakt. Meestal worden die gemaakt door mensen die zelfs dat gewoon nooit doen.
Want hoe vaak heb jij iemand die ziek is of gewoon zomaar een kaartje gestuurd?
Of bloemen gegeven aan je Moeder? Je Vader?

nu eerst een opmerking van jou die wal nog kant raakt. je zegt doe het dan beide, je weet mijn mening en nog ga je zeggen doe het beide :?

ik hoef hier geen verantwoording af te leggen of ik bij ziekte iemand een kaartje stuur of dat ik van me laat horen, want daar gaat het in het beginsel niet eens om. maar bloemen leggen op een graf vind ik een leeg gebaar, in sommige gevallen zelfs een nutteloos gebaar.

Waar ik op reageerde was je reactie : dat je het beter kunt doen als iemand nog leefd. Dan vraag ik me dus af of je dat dan ook doet. En niet alleen bij jou, maar eigenlijk vraag ik me dat af bij iedereen. Doen we dat ook. Regelmatig aan de zieken denken of zomaar eens iets mee nemen voor onze geliefden. Want als je zoiets zegt als: dat je het beter kunt doen bij iemands leven, dan schept dat ook een bepaalde verplichting.

En dat voor beide, is niet voor jou. Want je zult in ieder geval het ene niet doen.

Maar tot nog toe heb ik niet èèn Bijbels argument gehoord om geen bloemen bij een begrafenis of op een graf te mogen leggen.
Dan vind ik de argumenten voor eigenlijk het sterkst.
Laatst gewijzigd door joepie op 10 feb 2005 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 10 feb 2005 08:41

jas schreef: De meeste mensen denken tegenwoordig niet eens meer zo na over de dood en vinden het vaker een uitkomst dan dat het als een verschrikking wordt ervaren. Er zit dus een zekere inconsequentie in dat verbloemverhaal.

kun je dit toelichten, jas?

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2005 09:55

Jas schreef:Als je weet dat de overledene bij God is, betekent dat niet dat er geen leegte is hoor. Dat is nl. puur menselijk om leegte te ervaren als een geliefde ons ontvalt. Verder, bloemen vullen die leegte niet op, maar dat is m.i. ook niet de bedoeling ervan. De bedoeling is meer, iets te willen doen, iets postuum aan diegene te betonen, bijv. eer, liefde, respect.
Je zoekt er aan de ene kant veel te veel achter als je zegt dat bloemen slechts dienen om de dood te verbloemen en aan de andere kant onderschat je de betekenis ervan in het hele verwerkingsproces van de dood. Overigens vind ik dat hele verbloemverhaal maar nonsens. De meeste mensen denken tegenwoordig niet eens meer zo na over de dood en vinden het vaker een uitkomst dan dat het als een verschrikking wordt ervaren. Er zit dus een zekere inconsequentie in dat verbloemverhaal

Het komt niet zo vaak voor, maar tot nu toe kan ik me helemaal vinden in de bijdragen van jou Jas. Ik ben het zeer grondig met je eens!

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 feb 2005 10:52

Maar tot nog toe heb ik niet èèn Bijbels argument gehoord om geen bloemen bij een begrafenis of op een graf te mogen leggen.

er is ook geen bijbels argument om het wel te doen. er staan zoveel dingen niet in de bijbel en toch doen we het wel of niet. nergens in de bijbel spreekt men van dat ze bloemen legde bij een graf, niet bij het graf van lazarus, niet bij het graf van Jezus, niet bij het graf van david en alle andere koningen, nergens. dus de argumenten voor zijn ook niet sterk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

sela

Berichtdoor sela » 10 feb 2005 11:01

daarom suggereerde ik ook:

bij sommige zaken zouden we zonder argumenten daarom misschien moeten zeggen: dat is zo de gewoonte, laten we het daarom daarbij houden.. wel of niet..

laten wij zacht zijn voor elkaar, kind
want o de maatloze verlatenheden,
die over onze moegezworen leden
onder de sterren waaie in de oude wind

a. roland holst

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 feb 2005 12:25

sela schreef:
jas schreef: De meeste mensen denken tegenwoordig niet eens meer zo na over de dood en vinden het vaker een uitkomst dan dat het als een verschrikking wordt ervaren. Er zit dus een zekere inconsequentie in dat verbloemverhaal.

kun je dit toelichten, jas?

Wel, het verbloemen wordt door de tegenstanders aangegrepen als argument tegen bloemen op het graf. Maar ik heb niet het idee dat mensen de dood willen verbloemen. Men vindt het niet eens meer zo erg, en het dood is dood prinicpe wint sterk terrein. Het argument dat bloemen gebruikt worden om de verschrikking van de dood af te zwakken gaat dus m.i. niet op omdat door velen de dood niet langer als een verschrikking gezien wordt. Niet dat dit goed is, maar het is wel een feit.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sela

Berichtdoor sela » 10 feb 2005 12:33

dankje jas voor de moeite, dan begreep ik het toch goed.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2005 14:11

johannes1 schreef:

er is ook geen bijbels argument om het wel te doen. er staan zoveel dingen niet in de bijbel en toch doen we het wel of niet. nergens in de bijbel spreekt men van dat ze bloemen legde bij een graf, niet bij het graf van lazarus, niet bij het graf van Jezus, niet bij het graf van david en alle andere koningen, nergens. dus de argumenten voor zijn ook niet sterk.

Dat het er niet staat wil niet zeggen dat het niet gedaan werd.
Er staat wel dat ze hun doden en graven bezochten.
En dat ze dan sterk geurende en dure olie en kruiden meenamen.
Dat ze hun doden dus verzorgden.
En er was ook met zorg een graf uitgezocht en aangekocht.
Om precies te weten hoe ze toen met hun doden omgingen zou je de geschiedenis van toen moeten lezen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 feb 2005 15:12

joepie schreef:Dat het er niet staat wil niet zeggen dat het niet gedaan werd.

dus joepie, we kunnen er alle kanten mee op.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”