Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jan 2006 14:05

Raido schreef:Naar mijn idee zitten die dingen verweven in elke kerk, in elk bedrijf en in elk gezien. Waarom eten wij altijd 's maandags sla? ja gewoon omdat wij 's maandags altijd sla eten

Nee, omdat het op maandag markt is en je moeder dan sla koopt van de markt :wink:

Raido schreef:Nee hoor, maar dat is mijn punt ook niet.

Jij had het over tradities die best mogen worden gehandhaafd, als ze geen mensen bij de kerk vandaan houden. Nou, sommige tradities stoten wel degelijk af!

Raido schreef:Bregman was ook true-gergemmer maar het komt inderdaad vooral door kerkenraden, en niet alleen in Rijssen. Maar er komt gewoon een dag dat ook die mensen sterven, en er een weg op staat voor anderen.
En denk je dat die zomaar iets zullen veranderen? Nee hoor: "zo is't altied ewest, zo mu'w 't loatn".

Raido schreef:Luther heeft het gezegt over de Roomsche kerk, niets mag, maar wat mag dat moet.. en dat is in veel andere kerken nu ook zo.

De GerGem is in velerlei opzicht behoorlijk rooms ja, alleen heet de paus anders en zetelt hij niet in Rome...
Laatst gewijzigd door SDG op 17 jan 2006 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2006 14:17

In hoeverre erkennen de Gereformeerde Gemeenten de doop van andere kerkgenootschappen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 17 jan 2006 15:13

Inzoverre die bediend is in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jan 2006 15:56

theoretisch gezien denk ik, dat verschilt per gemeente denk ik.
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 16:44

Dreamster schreef:theoretisch gezien denk ik, dat verschilt per gemeente denk ik.
Nee, eens gedoopt is gedoopt.. zelfs als het in dien roomschen kerk is geschied
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 16:48

Nee, omdat het op maandag markt is en je moeder dan sla koopt van de markt
Oh echt niet waar... don't mess the plusmarkt!

Jij had het over tradities die best mogen worden gehandhaafd, als ze geen mensen bij de kerk vandaan houden. Nou, sommige tradities stoten wel degelijk af!
Maar dat heb je in elke kerk SDG, ook in de PKN, in de RKK of in een Evangelische Kerk, mij schrikken klappende mensen af, moet je het daarom verbieden?

En denk je dat die zomaar iets zullen veranderen? Nee hoor: "zo is't altied ewest, zo mu'w 't loatn".
Zo ist', zo zalt wean, en zo zalt bliewn, de mensen verandert wa' maar God nit! Je hebt gelijk hoor.

De GerGem is in velerlei opzicht behoorlijk rooms ja, alleen heet de paus anders en zetelt hij niet in Rome...
Niet alleen de Gergem stiekem alle kerken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2006 16:53

Die van mijn kerk zetelt in Utrecht, maar hij wordt wel gekozen zonder conclaaf... ;)

Het aardige is dat de drie oude geloofsbelijdenissen, te weten het Apostolicum, de Niceaanse en die van Athanasius in vrijwel alle kerkgenootschappen worden beleden.

Och, mocht het toch nog eens staan te gebeuren dat de kerkelijke genootschappen in ons vaderland hunne muren zouden neerhalen gelijk Jericho's muren werden neergehaald opdat het zou staan te gebeuren dat de kerkelijke genootschappen in ons vaderland een weinigje meer zouden aanschouwen dat dien enen Naam van de Drieënig God, van den +Vader, van den +Zoon en van den +Heiligen Geest van de kerkelijke genootschappen in ons vaderland aangebeden en verheerlijkt wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jan 2006 20:55

Op http://www.derokendevlaswiek.nl/ wordt het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten ook stevig bekritiseerd.
Nou kan er waarheid in zitten, wat er geschreven wordt. Dat heb ik allemaal niet onderzocht. Maar de manier waarop dat daar gebeurt, vind ik wel erg liefdeloos en onbarmhartig. (Vooral wat er onder 'persberichten' te lezen valt is niet mooi.) Het lijkt er wel op alsof die auteur er slechts op uit is om alle andersdenkenden dan hij neer te maaien met zijn mitrailleur, alsof hij hen het liefst in de gehaktmolen gooit.
Andere bekritiseerbare zaken van die website die mij opvallen:
- het bijbelgebruik lijkt nogal een spreekbuis van een bepaalde dogmatiek, gesmijt met losse teksten, maar over het tekstverband laat staan de grotere lijnen in de bijbel hoor je niets;
- onevenredig veel NT-teksten die geciteerd worden, het OT lijkt wel als een aanhangsel van het NT te functioneren;
- een radicale tegenstelling van wet en genade (antinomianisme), zoals dat in de bijbel niet functioneert, en wat bar weinig begrip verraadt van de Torah van Mozes (en dat hangt ongetwijfeld ook weer samen met het vorige punt);
- ik proef een dopers radicalisme die niks met het gereformeerde heeft uit te staan;
- de man is verschrikkelijk overtuigd van eigen gelijk op een benauwende manier.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 18 jan 2006 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 18 jan 2006 11:25

Boekenlezer schreef:- de man is verschrikkelijk overtuigd van eigen gelijk op een benauwende manier.

Laten we aan GPPB nou geen woorden besteden. Dat is volstrekt zinloos.
~~Soli Deo Gloria~~

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2006 11:49

SDG schreef:
Boekenlezer schreef:- de man is verschrikkelijk overtuigd van eigen gelijk op een benauwende manier.

Ken je hem vanuit de praktijk?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jan 2006 12:10

SDG schreef:

Het topic over deze website in het Open Forum is dan ook op slot gegaan. [|:)
Eventuele vragen hierover kunnen jullie beter per PB bespreken.
Hier liever verder over de GG.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jan 2006 17:30

Optimatus schreef:In hoeverre erkennen de Gereformeerde Gemeenten de doop van andere kerkgenootschappen?

in zoverre dat je gedoopt moet zijn in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Daarbij moet de doop door een dominee of priester uitgevoerd zijn.

Als iemand in de roomse kerk gedoopt is, wordt die persoon binnen de ger gem niet weer gedoopt. Ten zij die persoon de nooddoop ontvangen heeft door bijv. een arts, vader.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 jan 2006 17:59

Een nooddoop, wat is dat?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jan 2006 18:05

Als een kind geboren is en het ziet er naar uit dat het kind elk moment kan overlijden, mogen andere mensen het kind dopen. Zodat het kind niet ongedoopt sterft. Dus dan mag bijv. de arts, de vader of iemand anders het kind dopen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jan 2006 09:09

Van der Zwaag gaat in beroep:

Nederlands Dagblad, 21 januari 2006

Van der Zwaag in beroep tegen tucht
van onze redactie kerk
BARNEVELD - Dr. Klaas van der Zwaag legt zich niet neer bij de uitspraak dat hij terecht onder tucht staat in zijn kerk. Hij is in beroep gegaan bij de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten.
Om niet te lang op een uitspraak te moeten wachten, vraagt Van der Zwaag om een vervroegde zitting. Deze week heeft hij een brief gestuurd naar de particuliere synode Oost van zijn kerkverband, waarin hij aangeeft niet in te stemmen met de beslissing van deze kerkelijke vergadering. In november besloten de leden van deze synode dat de auteur terecht door de kerkenraad in zijn woonplaats Barneveld onder tucht is gezet.
De kerkenraad deed dat nadat Van der Zwaag in augustus 2003 het boek Afwachten of verwachten? uitbracht. Daarin schrijft hij over de toe-eigening van het heil. Hoe weet een mens zeker dat Gods belofte ook voor hem is en op welke manier kan hij die zich eigen maken? Van der Zwaag stelt dat God ruimer 'nodigt' dan in bepaalde reformatorische kerkgenootschappen wordt gepredikt.
De Gereformeerde Gemeenten interpreteren zijn vuistdikke boek niet als een objectief-wetenschappelijke studie zoals Van der Zwaag het presenteerde, maar als bezwaarschrift tegen de leer van het kerkverband. Met zijn boek zaaide hij ,,onrust en tweedracht'' in de Gereformeerde Gemeenten. Hij zou het kerkelijk gezag hebben miskend door niet binnen het kerkverband zijn bezwaren kenbaar te maken.
Van der Zwaag liet na het besluit van de particuliere synode Oost doorschemeren niet in beroep te willen gaan, omdat de weg naar de generale synode voor hem te lang zou duren. De vergadering staat pas eind 2007 gepland. Enkele juristen uit zijn kerkverband en zijn eigen predikant wezen hem op de mogelijkheid om de generale synode vervroegd bijeen te laten komen.
Bij zijn verzoek om een vervroegde zitting van de generale synode tekent hij aan: ,,De klemmende reden daarvoor is dat de tucht al ruim twee jaar duurt.'' De kerkorde van de Gereformeerde Gemeenten biedt de mogelijkheid een vervroegde synode te houden. In het bijna honderdjarig bestaan van het kerkverband is dat echter nog nooit gebeurd.
Toch vertrouwt Van der Zwaag er op dat er een vervroegde synode komt. Het is volgens hem verstandig de kwestie af te handelen voordat in 2007 de herdenkingen zullen plaatsvinden van het honderdjarig bestaan van het kerkverband. Bovendien is binnen de Gereformeerde Gemeenten de laatste jaren met ongenoegen gesproken over het feit dat kerkelijke tuchtzaken te lang voortslepen.
,,Ik kan mij niet voorstellen dat de zaak opnieuw twee jaar zal gaan spelen of 'gerekt' wordt, temeer omdat de onvrede in het kerkverband toeneemt en de uittocht naar andere kerken onverminderd doorgaat.'' Van der Zwaag is er van overtuigd dat de Gereformeerde Gemeenten hebben geleerd van ,,de lange kerkelijke weg'' die kerkleden zijn gegaan met hun bezwaren tegen de recensie van ds. D. de. Wit van Afwachten of verwachten? in De Saambinder. Eind vorig jaar is hun appèl uiteindelijk afgewezen door het deputaatschap ter behartiging van de belangen van De Saambinder.
Van der Zwaag - kerknieuwsjournalist bij het Reformatorisch Dagblad - is teleurgesteld dat na zijn veroordeling geen enkele predikant of ambtsdrager bezwaren over de gang van zaken heeft geuit. Hij weet dat er onder predikanten onvrede is. ,,Enkelen hebben zelfs gezegd dat deze maatregel in hun gemeente niet genomen zou worden. Maar geen van de predikanten laat een positief geluid horen. Zij durven elkaar niet te bekritiseren.''
Van der Zwaag hoopt dat de kritische voorgangers zich de komende tijd zullen inzetten voor een spoedige afhandeling van zijn zaak op een vervroegde synode. ,,Zo niet, dan blijven ze naar mijn mening innerlijk verscheurd door twee meningen: één privé en één voor de kerkelijke vergaderingen.’’
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”