masturberen is net zo zondig als homoseksualiteit.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 dec 2004 17:55

Even voor de goede orde. Als mod wil ik me wat preutser opstellen. Je mag je best duidelijk maken in dit topic maar ga niet onnodig in details treden.

Tweede: Laat iedereen eens net doen alsof de ander oprecht in zijn mening is.

Jas, je beweert ergens dat je aangetoond hebt dat masturbatie zonde is. Nu zijn er anderen daar niet van overtuigd. Ook omdat in hun ogen je Bijbelgebruik wat dubieus is, je gebruikt teksten die niet perse over zelfbevrediging hoeven te gaan, zeker niet als je ze in het verband leest. Het kan zijn dat mensen deze teksten gewoon anders uitleggen (wat in dit geval nog niet eens zo'n geweld aan de Bijbel doen lijkt) en het daarom niet met je eens zijn. Dit heeft niets met onoprechtheid te maken.

Dat wij niet homoseksualiteit of welke (andere?) zonde dan ook, als zonde mogen benoemen, omdat dat ons tot hypocrieten maakt is niet waar. Ik krijg bij de manier waarop je in deze discussie bezig bent echt sterk het idee dat jij je wel het recht toekent om eerst de steen te werpen. (En nee ik geloof dat we dat recht geen van alle hebben, maar als vergeven zondaars onder elkaar kunnen we elkaar wel op zonde wijzen).

Om over het onderwerp verder te gaan. Het boek "Mijn hart blijft onbevredigd" van Walter Trobisch is een heel goed boek om te lezen, vooral voor hen die moeite hebben met zelfbevrediging, omdat ze het echt niet met een rein geweten kunnen doen, maar er toch heel moeilijk van af komen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 20:15

Lalage schreef:ja tuurlijk jas
maar ik hou er een andere mening op na dan jij
en als je iets doet waarvan je denkt dat het fout is, vraag ik me af of het echt zo moeilijk is om het te laten. Ik ken die film niet die hannibal noemt, misschien zou ik daar zonder problemen naar kijken, dat weet je niet. Je moet het kunnen verantwoorden tegenover God.

Ja maar open dan een topic over films, dit gaat over de zondigheid van masturberen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 dec 2004 20:21

jas schreef:
Lalage schreef:ja tuurlijk jas
maar ik hou er een andere mening op na dan jij
en als je iets doet waarvan je denkt dat het fout is, vraag ik me af of het echt zo moeilijk is om het te laten. Ik ken die film niet die hannibal noemt, misschien zou ik daar zonder problemen naar kijken, dat weet je niet. Je moet het kunnen verantwoorden tegenover God.

Ja maar open dan een topic over films, dit gaat over de zondigheid van masturberen.

Voor masturberen geldt hetzelfde. Jij vindt dat sneller fout dan ik ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 20:25

parsifal schreef:Jas, je beweert ergens dat je aangetoond hebt dat masturbatie zonde is. Nu zijn er anderen daar niet van overtuigd. Ook omdat in hun ogen je Bijbelgebruik wat dubieus is, je gebruikt teksten die niet perse over zelfbevrediging hoeven te gaan, zeker niet als je ze in het verband leest. Het kan zijn dat mensen deze teksten gewoon anders uitleggen (wat in dit geval nog niet eens zo'n geweld aan de Bijbel doen lijkt) en het daarom niet met je eens zijn. Dit heeft niets met onoprechtheid te maken.

Ik gebruik teksten waarvan ik denk dat ze op onrein seksueel gedrag slaan. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar ik laat me ook niet verbieden om die teksten aan te halen. Ik heb nog eens wat dingen zitten naspeuren, en ook verschillende rechtzinnige prekers van vroeger hebben die teksten gebruikt. Ik heb al genoemd J. Bavinck in zn. Catechismus, maar ik denk ook aan ds. J.J. Knap, die een heel boekje over kuisheid geschreven heeft.
parsifal schreef:Dat wij niet homoseksualiteit of welke (andere?) zonde dan ook, als zonde mogen benoemen, omdat dat ons tot hypocrieten maakt is niet waar. Ik krijg bij de manier waarop je in deze discussie bezig bent echt sterk het idee dat jij je wel het recht toekent om eerst de steen te werpen.

Ja dit is dus gewoon een misselijke beschuldiging van je. Ik ben er al vrij duidelijk in geweest dat ik mezelf aan betreffende zonde vreselijk schuldig heb gemaakt en nog wel aan ergere zonden ook. Bovendien gaat het me er totaal niet om een steen naar iemand te werpen. Het gaat er om dat masturberen voortkomt uit de vuile bron van wanbedrijven uit ons menselijk hart. Dat alleen wil ik aantonen. Maar ik wil het nog wel eens expliciet zeggen voor iedereen hier:
Ja, ik heb me suf getrokken vroeger, totdat me dat vreselijk zonde werd.
Toen dat zonde werd, merkte ik, wanneer ik er toch weer in verviel, dat God van me week, Hij was gewoon weg en ik bleef achter in diepe eenzaamheid. Daar wil ik anderen op wijzen, dat het een grote zonde is, en ja, ik denk nog groter dan homoseksualiteit.
En nou niet meer zeggen dat ik eerste stenen gooi, ja, naar mezelf Ok?
Je moet je niet zo achter het karretje laten spannen van mr. Dikberkhout, dan zou je in elk geval deze beschuldiging niet tegen me geuit hebben.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 dec 2004 20:31

jas schreef:
parsifal schreef:Jas, je beweert ergens dat je aangetoond hebt dat masturbatie zonde is. Nu zijn er anderen daar niet van overtuigd. Ook omdat in hun ogen je Bijbelgebruik wat dubieus is, je gebruikt teksten die niet perse over zelfbevrediging hoeven te gaan, zeker niet als je ze in het verband leest. Het kan zijn dat mensen deze teksten gewoon anders uitleggen (wat in dit geval nog niet eens zo'n geweld aan de Bijbel doen lijkt) en het daarom niet met je eens zijn. Dit heeft niets met onoprechtheid te maken.

Ik gebruik teksten waarvan ik denk dat ze op onrein seksueel gedrag slaan. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar ik laat me ook niet verbieden om die teksten aan te halen. Ik heb nog eens wat dingen zitten naspeuren, en ook verschillende rechtzinnige prekers van vroeger hebben die teksten gebruikt. Ik heb al genoemd J. Bavinck in zn. Catechismus, maar ik denk ook aan ds. J.J. Knap, die een heel boekje over kuisheid geschreven heeft.
parsifal schreef:Dat wij niet homoseksualiteit of welke (andere?) zonde dan ook, als zonde mogen benoemen, omdat dat ons tot hypocrieten maakt is niet waar. Ik krijg bij de manier waarop je in deze discussie bezig bent echt sterk het idee dat jij je wel het recht toekent om eerst de steen te werpen.

Ja dit is dus gewoon een misselijke beschuldiging van je. Ik ben er al vrij duidelijk in geweest dat ik mezelf aan betreffende zonde vreselijk schuldig heb gemaakt en nog wel aan ergere zonden ook. Bovendien gaat het me er totaal niet om een steen naar iemand te werpen. Het gaat er om dat masturberen voortkomt uit de vuile bron van wanbedrijven uit ons menselijk hart. Dat alleen wil ik aantonen. Maar ik wil het nog wel eens expliciet zeggen voor iedereen hier:
Ja, ik heb me suf getrokken vroeger, totdat me dat vreselijk zonde werd.
Toen dat zonde werd, merkte ik, wanneer ik er toch weer in verviel, dat God van me week, Hij was gewoon weg en ik bleef achter in diepe eenzaamheid. Daar wil ik anderen op wijzen, dat het een grote zonde is, en ja, ik denk nog groter dan homoseksualiteit.
En nou niet meer zeggen dat ik eerste stenen gooi, ja, naar mezelf Ok?
Je moet je niet zo achter het karretje laten spannen van mr. Dikberkhout, dan zou je in elk geval deze beschuldiging niet tegen me geuit hebben.

Oke, oke, ik had het misschien anders moeten zeggen. Sorry, nu weer over het onderwerp verder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 23 dec 2004 20:31

beste JAS

ben het wat zondigheid masturberen wel met je eens begrijp alleen de link naar het punt over homofilie niet.

en een vraag! stel jij hebt een zoon van +-12die e erachter komt wat zijn lichaam doet wat ga jij hem dan vertellen jo jongen dat is zonde dat mag niet.of leg je het anders uit.

ik zie zelf dat je onderscheid moet maken naar het leren kennen van je zelf of het uitleven.

en twee weet zelf hoe lang het duurde voor ik er af was! nu gelukkig zo goed als van af.

vlieger
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor vlieger » 23 dec 2004 21:00

Soms heb ik het idee of hier mensen zijn die hun mening willen opdringen aan andere.

Volgens mij is dit een eindeloze discussie...

Code: Selecteer alles

<?php echo "Hello World!"; ?>

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 dec 2004 22:21

STOP

God kijkt naar ons hart!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 22:22

Inderdaad.

Geef de moed maar op Jas. Je kunt geen mensen bekeren. Alleen God kan het.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 22:43

Mondriaan schreef:beste JAS

ben het wat zondigheid masturberen wel met je eens begrijp alleen de link naar het punt over homofilie niet.

Ok, kijk nu kunnen we praten. De link is er helemaal niet. Het enige wat tussen die twee zaken zit, is hypocrisie. Dat wilde ik uitdrukken door beide begrippen in relatie tot elkaar te noemen. Het lijkt er vaak op of homoseksualiteit de enige seksuele zonde is. Terwijl het er natuurlijk maar één is, en m.i. nog niet eens de ergste. Daarom stelde ik dat masturbatie eveneens een seksuele zonde is, en dan ook nog eens één waar zowat iedereen zich aan schuldig maakt. Ik vind dat er vaak vanuit de ger.gezindte liefdeloos en weinig begripvol gereageerd wordt naar homo's. Daarom zeg ik; mensen steek de hand eens in eigen boezem.
Mondriaan schreef:en een vraag! stel jij hebt een zoon van +-12die e erachter komt wat zijn lichaam doet wat ga jij hem dan vertellen jo jongen dat is zonde dat mag niet.of leg je het anders uit.

Ik zal hem in elk geval wel uitleggen waarvoor ons lichaam bestemd is. Dat seks in combinatie met liefde iets heel moois is, maar dat het bedrijven van seks puur om de seks, om het genot, zondig is. Daar komt ook nog bij, dat is hier amper aan de orde geweest in de discussie, dat masturberen zwaar verslavend is. Ik weet daar in elk geval alles van.
Mondriaan schreef:ik zie zelf dat je onderscheid moet maken naar het leren kennen van je zelf of het uitleven
en twee weet zelf hoe lang het duurde voor ik er af was! nu gelukkig zo goed als van af.

Precies, God wil onze zonden graag vergeven. Als wij hartvernieuwende genade hebben ontvangen, dan zullen wij een leedwezen over de zonde met ons meedragen. Het bedroeft ons dat wij God door onze zonde bedroeven. Daar staat het uitleven van zonde uiteraard haaks op.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 22:45

parsifal schreef:
Oke, oke, ik had het misschien anders moeten zeggen. Sorry, nu weer over het onderwerp verder.

Het is je van harte vergeven. Ik dacht dat je me inmiddels al wel een beetje kende, dat ik mezelf nooit buiten wat voor zonde dan ook sluit.
Vandaar dat ik dit niet eerlijk van je vond.
We gaan weer goedsmoeds verder. :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 22:48

caprice schreef:Inderdaad.

Geef de moed maar op Jas. Je kunt geen mensen bekeren. Alleen God kan het.

Dat is een dooddoener caprice. Dan moet er ook maar niet meer gepreekt worden. En toch heb ik altijd hoop dat het mensen soms aan het nadenken zet. Al zeggen ze in eerste instantie, nee, het is geen zonde.
De volgende keer als ze de hand aan zichzelf slaan, zullen ze aan mij denken i.p.v. aan een mooie vrouw, en of het dan nog zo leuk is, betwijfel ik. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 dec 2004 23:16

jas,

Ben je werkelijk blij dat je niet meer toegeeft aan je begeertes? Geef je God de eer dat je niet meer toegeeft aan je gevoelens? Ben je er trots op dat je jou "verkeerde" begeertes heb overwonnen, of geeft je God de eer dat Hij ze heeft overwonnen?

Ik proef bij jou, een hartheid tegen jezelf. Jij moet je begeertes overwinnen. Jij moet voldoen aan Jezus. Jij moet de wet houden. En andere moeten de wet houden. Maar je vergeet de bron waaruit we de wet kunnen houden! Jezus Christus!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 23:53

hijwel schreef:jas,

Ben je werkelijk blij dat je niet meer toegeeft aan je begeertes? Geef je God de eer dat je niet meer toegeeft aan je gevoelens? Ben je er trots op dat je jou "verkeerde" begeertes heb overwonnen, of geeft je God de eer dat Hij ze heeft overwonnen?

Ik heb nooit in deze trant geredeneerd als wat jij nu doet. Ik heb nooit gezegd dat ik mijn begeertes overwonnen heb, maar dat ik er tegen strijd. Mij komt geen enkele eer toe, het is een wonder als ik een keer niet zondig.
hijwel schreef:Ik proef bij jou, een hartheid tegen jezelf. Jij moet je begeertes overwinnen. Jij moet voldoen aan Jezus. Jij moet de wet houden. En andere moeten de wet houden. Maar je vergeet de bron waaruit we de wet kunnen houden! Jezus Christus!

Je beschuldigt ongefundeerd, dat noemen we in goed nederlands lasteren. Ik ben hard voor mezelf in die zin, dat ik mezelf niet spaar als het over zonden gaat. Hoe zou ik ook kunnen, ik ben erger dan jullie allemaal bij elkaar. Ik wil graag leven naar Gods Wet, uit dankbaarheid, niet om door de wet zalig te worden. Ik begrijp trouwens niet waarom je deze beschuldiging tegen me uit, want ik heb daar nimmer aanleiding toe gegeven. Je pakt een steen op, en gooit.
Nee, m.b.t. je laatste beschuldiging, je stelt het verkeerd. Wij kunnen, ook na ontvangene genade, de wet niet houden, omdat we tot onze dood, met onze oude mens te maken hebben. Ik ken wel de Bron waaruit ik mijn genade ontvang, misschien bedoel je dat. Ja, die Bron ken ik en die Bron kan ik ook niet vergeten, Hij is mijn ademtocht, zonder Wie ik niet kan en wil leven.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 dec 2004 00:10

Ik las dat voor G-d elke zonde gelijk is. Nou dat blijkt evenwel niet uit de Torah waar duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen zondes die enkel beleden dienden en waarbij gerevereerd moest worden aan een offer en die waarop een doostraf of snel afsnijding van het volk op stond (een gericht uit de "hemel" waardoor je status van burgerschap G-ds dus vervalt).
Masturberen valt niet onder de categorie zonde genoemd in de Torah. Onan was verwerpelijk omdat hij de wet van het Leviraat huwelijk versmaade en liever zijn zaad op de grond spilde dan zijn plich, waarom hij immers Tamar gehuwd, te voldoen.
Het in een levend wezen spuiten van zaad met het eigen lid terwijl dat niet je vrouw is is zonde volgens de Torah. Verscheiden mogelijkheden van toepassing van deze zonde worden opgenoemd in Leviticus.
Nergens staat echter dat masturberen zondig is. Het fantaseren erbij kan wel onrein zijn. En herhaling van die fantasien kan corruptie van het denken bewerkstelligen op zo'n schaal dat het begeerte gaat heeten die zo groot zou kunnen worden dat overweging tot of overgaan tot overspel niet meer geheel, of geheel nier meer uitgesloten wordt.

Sam

Terug naar “Archief”