caprice schreef:Marnix schreef:Of het aannemen nou van God komt of van mensen, deze tekst wijst wel op actie van mensen... Hem aannemen... God maakt dat mogelijk maar dat moet je dan vervolgens wel doen. Hoeveel mensen kunnen God aannemen maar doen het niet omdat ze op een bijzondere roeping of zo wachten terwijl God hen oproept om Hem aan te nemen? Maar als je op een speciale roeping wacht terwijl God je de mogelijkheid geeft Hem aan te nemen en je in de bijbel zelfs daartoe oproept, neem je Hem dan aan of wijs je Hem dan af omdat er volgens jou nog meer moet gebeuren?
Daarbij moet wel gezegd wordend dat de mens van nature uit zichzelf dit niet kan en wil, en dat het alleen maar bijzondere Goddelijke genade is als hij Christus mag aannemen tot zijn Borg en Zaligmaker. Het blijft een eenzijdig Godswerk, maar het gaat inderdaad zeker niet buiten de mens om.
Juist die grote verantwoordelijkheid moet ons in de klem brengen om het te móeten doen, maar het niet te kúnnen, en dat moet ons dan uitdrijven naar God.
Ik ben het dus wel eens met je post, maar vind dat je de 'bijzondere roeping' verkeerd beschrijft. Die inwendige roeping, namelijk, die nodig is om het Heilig Avondmaal des Heeren te mogen vieren, is niets anders dan de wedergeboorte. Leeft een mens nog in zijn oude natuurstaat? Dan mag hij niet ten Avondmaal gaan omdat hij dat door Christus betaalde bruiloftskleed niet
ontvangen heeft. Als dat wel zo mag zijn, heeft hij dat niet zelf betaald, maar is het uit enkel genade.
(Lees ook mattheüs 22, zie ook vers 12 in dat hoofdstuk).
Toch zijn er veel mensen die in hun leven maar afwachten of ze nog eens inwendig geroepen mogen worden. Zondag aan zondag zitten ze onder de uitwendige roeping, de bediening des Woords, maar ze doen dit onder de verkeerde gestalte. 'Als God mij uitverkoren heeft, dan kom ik er wel', is een veel gehoord argument.
Anderen zitten hun hele leven passief in de kerk, maar ze bidden niet of Gods Woord kracht mag doen in hun hart. Uit de kerk gaan ze weer over tot de orde van de dag. Dit doet mij best wel eens pijn, als ik dat om mij heen zie. Voor zulke mensen is het Avondmaal des Heeren toch niet ingesteld?