afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 10 nov 2004 21:52

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:
Aragorn schreef:En aangezien Jezus nogal revolutionaire trekjes had, zal Hij in de jaren '60 sowieso in spijkerbroek hebben gelopen. 8)

Leg uit!!!!

Jezus had nogal eens de neiging om Zich te verzetten tegen de bestaande orde en lak te hebben aan het establishment. Vandaar het revolutionaire, maar mijn opmerking was ook niet 100% serieus, omdat de Provo's zich ook vaak afzetten OM het afzetten, wat van Jezus niet gezegd kan worden.

Overigens weet ik zo net maar niet of Hij in zwart pak naar de kerk zou gaan. Hij hield er niet zo van om Zich aan te passen aan door mensen en niet door God bedachte regels en sociale structuren.

Maar hij ging wel naar de tempel, wat in die tijd een religieuze traditie was, en bijna pure vormendienst. Bovendien verdreef Hij de kopers en verkopers uit het voorhof met een zweep, Hij is besneden (was helemaal niet nodig, maar was een traditie)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 22:02

Dat klopt. Daarom denk ik ook dat Hij wel naar de kerk zou gaan (maar ook de kroeg niet zou schuwen), maar Zich waarschijnlijk toch dusdanig zou gedragen dat de meesten van ons eerder zouden denken: wat is dat voor rare kwast, als: kijk, dat moet Jezus zijn. (met eerbied gesproken en serieus bedoeld)

Adrian Plass heeft er ook een boekje over geschreven trouwens. Wellicht niet zo'n orthodoxe schrijver, maar er zitten toch interessante elementen in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 22:07

alex leusink schreef:
Marnix schreef:Ik had het niet over jou maar over Jezus :)

Ik draag ook geen spijkerbroeken maar dat heeft andere redenen :)

En denk je dat Jezus een Persoon was die ergeren zou? Nee, hij zou bij ons naar de kerk gaan in een zwart pak, dat weet ik heel zeker! Ik wil hiermee niets beweren over kleding, maar Godskennis wordt zichtbaar in ootmoed=eenvoud!

Dat denk ik ook! Jezus zou niet willen dat al die refo's zich zouden gaan ergeren.... Geen aanstoot geven he... Als Hij in een spijkerbroek een gereformeerde gemeente in zou komen lopen zou niemand Hem serieus nemen... en dat is wel het laatste wat Hij zou willen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 22:08

of in een zwart pak de evang gemeente of vrijgemaakte kerk binnengaat, dat zal Hij niet willen
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 10 nov 2004 22:09

Marnix schreef:
alex leusink schreef:

En denk je dat Jezus een Persoon was die ergeren zou? Nee, hij zou bij ons naar de kerk gaan in een zwart pak, dat weet ik heel zeker! Ik wil hiermee niets beweren over kleding, maar Godskennis wordt zichtbaar in ootmoed=eenvoud!

Dat denk ik ook! Jezus zou niet willen dat al die refo's zich zouden gaan ergeren.... Geen aanstoot geven he... Als Hij in een spijkerbroek een gereformeerde gemeente in zou komen lopen zou niemand Hem serieus nemen... en dat is wel het laatste wat Hij zou willen.

Dat bedoel ik, ik wil hiermee niet beweren dat dat het enige echte zou zijn, maar Hij had een uitspraak 'geef des keizers wat des keizers is', dus doe een ieder naar dat diegene verlangt. (mits binnen de structuren van Gods wet)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 22:15

Marnix schreef:
alex leusink schreef:

Ik weet niet of ik dat met je eens kan zijn Marnix. Jezus maakte Zich ook niet echt geloofwaardig bij de schriftgeleerden door op zondag aren te plukken, zieken te genezen, Zichzelf de Zoon van God te noemen en een zondares niet te veroordelen.
Nu wil ik de gergem of andere kerken/gemeenten niet gelijk op 1 lijn zetten met de schriftgeleerden, maar ik denk wel dat we allemaal een klein farizeeertje in ons hebben met onze kerken structuren en vooroordelen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 nov 2004 22:29

Inderdaad. Ik denk dat Jezus een typisch voorbeeld is van 'hoe ga ik niet-verkrampt met verkrampte culturen om'.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 10 nov 2004 22:35

goed, ik denk dan dat niemand me ooit meer serieus neemt... ik draag altijd een spijkerbroek in de kerk :(

de farizeeen waren behoorlijk vastgeroest in hun leer. het ging niet meer om het geloof in God maar eerder om al die wetten in stand te houden en het Jood-zijn in ere te houden. een soort van trots dus. ik heb het ook wel meegemaakt dat ik dat tegenkwam in een hervormde gemeente. vreselijk, kreeg ik meteen de jeugdoudste van lopik over me heen en daarna nog der dominee himself. ik had een piercing en gekleurd haar en een lelijke brommer en mn ouders waren niet christelijk dus alles was fout! :roll:

misschien is dat na 5 jaar wel verandert......

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 nov 2004 22:51

Ehm, ik ben blij dat het gelukt is in ieder geval de tegenstanders van de tekeningen van de Heere Jezus zover te krijgen dat zo proberen over te stappen op een ander onderwerp, namelijk kleding. Maar helaas, dat is off-topic.
Zullen we daar dan maar een ander topic over openen?

Inmiddels hebben jullie (Alex en Johannes1 en evt andere tegenstanders) niets meer toe te voegen aan de discussie en zijn jullie nu om?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 23:06

alex leusink schreef:

Hahahahaha, dit vind ik hou echt humor van de bovenste plank. Wat kun jij een mens laten lachen zeg. Ik kom werkelijk niet meer bij. Voor het eerst dat ik hier zo'n schik heb. De tranen rollen werkelijk over mn wangen. Hahahaha, Jezus in een zwart pak naar een GG of OG of GGiN. Oeeewaha. Ik meen het, wat een humor. Jezus zou idd eerder in een spijkerbroek (Hij was ook timmerman) van leer trekken tegen al die schijnheiligheid die hij in alle kerken zou aantreffen. En bij jullie naar de kerk gaan? O o o, Alex toch, je moet cabaretier worden man. Denk jij dan dat ze daar Jezus zouden willen hebben? Ze zouden Hem niet eens herkennen en ze zouden niet eens door Hem zalig willen worden. Dat zou veel te gemakkelijk gaan. Hij zou zeggen: Wee u, gij bekommerden in Adam, wee u gij leraars der arglistigheid, die paden stelt die de Mijne niet zijn, die wegen uitdenkt die Ik nooit gekend heb. Wee u, die de mensen van Mij af houdt, wee u die met uw hoofd tooit met hoeden van eigengerechtigheid en verwaandheid, wee u, die uw naaste laat kreperen omdat hij niet van uw 'kerk' is. O o o Alex, wat zou het je toch tegenvallen als Jezus jouw kerk voorbijliep, naar een gewone PKN ging en daar Zichzelf zou openbaar maken. In spijkerbroek uiteraard.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2004 00:31

Hm daar hebben jullie allemaal wel een puntje... Misschien maar eens beginnen met het serieus gaan nemen van mensen die in spijkerbroek naar de kerk gaan... in plaats van ze met de nek aan te kijken. Misschien wordt het wel eens tijd dat die mensen hun farizeese gedachten en het oordelen op basis van zelf verzonnen wetjes waar je aan moet voldoen om goed gelovig te zijn, te laten varen... en te zien waar het echt om draait.

Ik denk dat Jezus inderdaad toch in spijkerbroek zou gaan... zodat het onderwerp ter sprake zou komen, dan zou Hij de mensen vertellen waar het echt om draait.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 11 nov 2004 11:08

jas schreef:
alex leusink schreef:

Hahahahaha, dit vind ik hou echt humor van de bovenste plank. Wat kun jij een mens laten lachen zeg. Ik kom werkelijk niet meer bij. Voor het eerst dat ik hier zo'n schik heb. De tranen rollen werkelijk over mn wangen. Hahahaha, Jezus in een zwart pak naar een GG of OG of GGiN. Oeeewaha. Ik meen het, wat een humor. Jezus zou idd eerder in een spijkerbroek (Hij was ook timmerman) van leer trekken tegen al die schijnheiligheid die hij in alle kerken zou aantreffen. En bij jullie naar de kerk gaan? O o o, Alex toch, je moet cabaretier worden man. Denk jij dan dat ze daar Jezus zouden willen hebben? Ze zouden Hem niet eens herkennen en ze zouden niet eens door Hem zalig willen worden. Dat zou veel te gemakkelijk gaan. Hij zou zeggen: Wee u, gij bekommerden in Adam, wee u gij leraars der arglistigheid, die paden stelt die de Mijne niet zijn, die wegen uitdenkt die Ik nooit gekend heb. Wee u, die de mensen van Mij af houdt, wee u die met uw hoofd tooit met hoeden van eigengerechtigheid en verwaandheid, wee u, die uw naaste laat kreperen omdat hij niet van uw 'kerk' is. O o o Alex, wat zou het je toch tegenvallen als Jezus jouw kerk voorbijliep, naar een gewone PKN ging en daar Zichzelf zou openbaar maken. In spijkerbroek uiteraard.

:cry: Jezus zou in ieder geval niet zoals jij het graag zou wille, partij kiezen voor een bepaald kerkgenootschap, geen ogg, maar ook geen pkn. En dat ze bij ons in de kerken niet door Hem zalig zouden willen worden, dat is een grove, persoonlijke, gemene aanval!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 11 nov 2004 11:10

Jij hebt nog weinig geleerd van de christelijke naastenliefde Jas! Het was maar een voorbeeld waarbij ik nadrukkelijk bij heb vermeld dat het niet ging om de tradities, maar om respect! Als je dan zo om gaat met de tere, diepere gevoelens van je medemensen dan ken je Hem niet zo als Hij is!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 11:46

alex leusink schreef:
:cry: Jezus zou in ieder geval niet zoals jij het graag zou wille, partij kiezen voor een bepaald kerkgenootschap, geen ogg, maar ook geen pkn. En dat ze bij ons in de kerken niet door Hem zalig zouden willen worden, dat is een grove, persoonlijke, gemene aanval!

Maar alex, ik reageerde zo fel omdat jij even bepaalde dat Jezus wel voor jouw kerk zou kiezen. Nu herroep je dat dus?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 nov 2004 11:49

We zijn Afbeelding

Terug naar “Archief”