2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 02 sep 2004 15:57

Toch is het iets wat wij altijd bespreken met de eventuele "nieuwe" partner" van één van onze kinderen. Hoe belangrijk het is om gelijk een goede basis te leggen onder je relatie. En die basis is God.
Als je vanaf het begin samen met al je noden en verlangens bij God durft te komen, dan leg je daarmee al een vast fundament onder je relatie.
Vaster dan het zoenen of knuffelen kan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 16:01

Ah, ik zou echt de kriebels krijgen als m´n schoonouders dat eventjes zouden gaan bespreken.. :? Ik hou op dat gebied liever wat afstand, dus dat je zelf wel bepaalt wat je met je relatie doet. Maargoed, misschien is dat ook weer mijn allergie voor autoriteit oid.. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2004 16:41

Same here. Maar als het dan een keer wat minder gaat, kan het best goed zijn om met een ouder & wijzer iemand daarover te praten. Die heeft het allemaal al een keer meegemaakt en ziet vaak ook dingen die je zelf niet ziet. M'n moeder kent me heel goed en ik wilde er eerst ook nooit over praten, maar nu ik dat wel heb gedaan, heb ik er geen spijt van.

Je ouders moeten je natuurlijk wel de vrijheid geven om zelf te kiezen wat je met ze bespreekt en wat niet. Maar ik denk dat de kinderen van joepie dat ook wel krijgen en anders nemen ze die vrijheid wel. Er zijn toch genoeg pubers die het niet meteen aan hun ouders vertellen als ze verkering hebben ;) Je moet ook de vrijheid krijgen om alles een beetje te ontdekken.

Verder: Mijn relatie met Jezus is nog altijd intiemer dan met Borkdude. God weet dingen die Borkdude misschien niet weet. Hij kent me natuurlijk ook veel beter, nog beter dan ik mezelf ken. Daarom is het best wel even wennen om die intieme relatie samen met Borkdude te beleven. Als je hardop bidt, doe je dat ook anders dan wanneer je dat in je binnenkamer doet. En daarom is dat even wennen. Als je gewend bent aan een kringgebed, is het wel wat makkelijker.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 17:08

Lalage schreef:Same here. Maar als het dan een keer wat minder gaat, kan het best goed zijn om met een ouder & wijzer iemand daarover te praten. Die heeft het allemaal al een keer meegemaakt en ziet vaak ook dingen die je zelf niet ziet. M'n moeder kent me heel goed en ik wilde er eerst ook nooit over praten, maar nu ik dat wel heb gedaan, heb ik er geen spijt van.

Je ouders moeten je natuurlijk wel de vrijheid geven om zelf te kiezen wat je met ze bespreekt en wat niet. Maar ik denk dat de kinderen van joepie dat ook wel krijgen en anders nemen ze die vrijheid wel. Er zijn toch genoeg pubers die het niet meteen aan hun ouders vertellen als ze verkering hebben ;) Je moet ook de vrijheid krijgen om alles een beetje te ontdekken.

Inderdaad, tuurlijk mogen ze bijvoorbeeld advies geven ofzo, maar dan wel als je dat zelf ook wilt. Ze moeten zich niet zomaar met je relatie gaan bemoeien, zoals je soms hoort van ouders die tegen hun kinderen zeggen dat ze het uit moeten maken ofzo (ervanuitgaande dat die kinderen ook geen 15 meer zijn natuurlijk), dat zouden ze echt niet moeten proberen. :roll:

Dus dingen bespreken: prima! Maar dan wel als je dat zelf ook wilt en de verantwoordelijkheid bij jezelf gelaten wordt.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 sep 2004 17:09

Aragorn schreef:Ah, ik zou echt de kriebels krijgen als m´n schoonouders dat eventjes zouden gaan bespreken.. :? Ik hou op dat gebied liever wat afstand, dus dat je zelf wel bepaalt wat je met je relatie doet. Maargoed, misschien is dat ook weer mijn allergie voor autoriteit oid.. :)

Dus jij hebt niet eerst toestemming gevraagd aan de ouders van je meisje?
Zo gaat dat bij ons dus nog steeds wel.
En ik moet zeggen dat onze a.s. schoonzoon er eerst ook wel erg vreemd tegenaan keek, maar als we nu vragen hoe hij er nu op terug kijkt. Zegt hij dat het wel gelijk een open en goede band schiep. Daardoor durfd hij eerder naar ons toe te komen. En weet dat we altijd voor ze klaar staan.
En hij vind het nog steeds het allerbeste advies wat hij ooit heeft gekregen.
En je kunt het op een autoritaire manier brengen maar ook op een gelijkwaardige manier. Want als ouders mag je naar je kinderen toe best wel blijven toezien. En om te zorgen dat ze naar ons toe open zijn, zijn wij dat naar hun toe ook altijd geweest.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 17:11

joepie schreef:
Aragorn schreef:Ah, ik zou echt de kriebels krijgen als m´n schoonouders dat eventjes zouden gaan bespreken.. :? Ik hou op dat gebied liever wat afstand, dus dat je zelf wel bepaalt wat je met je relatie doet. Maargoed, misschien is dat ook weer mijn allergie voor autoriteit oid.. :)

Nee, ik vind dat niet relevant. Tuurlijk is het fijn als zij zich ook prettig voelen bij de keuze van hun dochter, maar het blijft haar leven en haar keuze dus. Daarom heb ik ook alleen maar toestemming aan haar gevraagd.. :D

joepie

Berichtdoor joepie » 02 sep 2004 17:14

Aragorn schreef:
Lalage schreef:Same here. Maar als het dan een keer wat minder gaat, kan het best goed zijn om met een ouder & wijzer iemand daarover te praten. Die heeft het allemaal al een keer meegemaakt en ziet vaak ook dingen die je zelf niet ziet. M'n moeder kent me heel goed en ik wilde er eerst ook nooit over praten, maar nu ik dat wel heb gedaan, heb ik er geen spijt van.

Inderdaad, tuurlijk mogen ze bijvoorbeeld advies geven ofzo, maar dan wel als je dat zelf ook wilt. Ze moeten zich niet zomaar met je relatie gaan bemoeien, zoals je soms hoort van ouders die tegen hun kinderen zeggen dat ze het uit moeten maken ofzo (ervanuitgaande dat die kinderen ook geen 15 meer zijn natuurlijk), dat zouden ze echt niet moeten proberen. :roll:

Dus dingen bespreken: prima! Maar dan wel als je dat zelf ook wilt en de verantwoordelijkheid bij jezelf gelaten wordt.

Nu hoe denk je dat het dan zou gaan? Wij elke avond voor de slaapkamer deur met de Bijbel en met het advies: Denken jullie er wel om dat jullie eerst samen bidden???? :wink:
En dat iemand het uit moet maken hebben we nog nooit gezegd. Wel hou je als ouders soms je hart vast. Maar moeten je kinderen toch echt hun eigen keus maken. Je kunt ze soms wel wat sturen, maar de keus is toch echt aan hun zelf.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 sep 2004 17:16

Aragorn schreef:
joepie schreef:

Nee, ik vind dat niet relevant. Tuurlijk is het fijn als zij zich ook prettig voelen bij de keuze van hun dochter, maar het blijft haar leven en haar keuze dus. Daarom heb ik ook alleen maar toestemming aan haar gevraagd.. :D

Misschien toch eens lezen hoe dat in de Bijbel toe ging. En het is wel degelijk relevant. Je zit tenslotte wel aan hun dochter waar ze zuinig op zijn. Die ze met liefde hebben opgevoed. Alleen al vanuit respect naar hun toe zou je het kunnen doen.
Je bent tenslotte wel blij dat je hun dochter hebt gevonden :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 17:27

joepie schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:

Misschien toch eens lezen hoe dat in de Bijbel toe ging. En het is wel degelijk relevant. Je zit tenslotte wel aan hun dochter waar ze zuinig op zijn. Die ze met liefde hebben opgevoed. Alleen al vanuit respect naar hun toe zou je het kunnen doen.
Je bent tenslotte wel blij dat je hun dochter hebt gevonden :wink:

Je hebt gelijk dat het getuigt van respect naar de ouders, maar ik zou me niet laten beinvloeden door hun antwoord, zodat het alsnog een schijnvertoning zou zijn. Dan doe ik het liever maar niet.. :)

En ik heb altijd nog meer respect voor de zelfstandigheid van die dochter die in staat is haar eigen keuzes te maken. Die ontken je ook min of meer door het aan een ander te vragen. Zij hebben haar idd opgevoed, maar als het goed is hebben ze haar opgevoed tot zelfstandigheid, waarna ze alleen maar kunnen hopen dat ze daar (in hun ogen) goed mee omgaat.

André

Berichtdoor André » 02 sep 2004 20:20

Aragorn schreef:Nee, ik vind dat niet relevant. Tuurlijk is het fijn als zij zich ook prettig voelen bij de keuze van hun dochter, maar het blijft haar leven en haar keuze dus. Daarom heb ik ook alleen maar toestemming aan haar gevraagd.. :D

Vind ik ook, ik heb een schat van een (ex) schoonmoeder, maar ben niet met haar getrouwd geweest!
Schoonouders hebben meestal toch iets anders voor hun zoon/dochter in de gedachten, dus idd niet relevant wat ze er van vinden :!:

joepie

Berichtdoor joepie » 02 sep 2004 20:41

Andre schreef:
Aragorn schreef:Nee, ik vind dat niet relevant. Tuurlijk is het fijn als zij zich ook prettig voelen bij de keuze van hun dochter, maar het blijft haar leven en haar keuze dus. Daarom heb ik ook alleen maar toestemming aan haar gevraagd.. :D

Vind ik ook, ik heb een schat van een (ex) schoonmoeder, maar ben niet met haar getrouwd geweest!
Schoonouders hebben meestal toch iets anders voor hun zoon/dochter in de gedachten, dus idd niet relevant wat ze er van vinden :!:

Volgens mij kunnen a.s. schoonouders behoorlijk een relatie tegenwerken, en op die manier kun je weleens op een nare manier er achter komen hoe relavant schoonouders kunnen zijn.
En het heeft niets te maken met de zelfstandigheid van het meisje als je haar ouders om de hand van hun dochter vraagt.
Maar voor mij heeft het met weinig respect en zeker geen zelfstandigheid te maken van je jongen als hij het niet durft te vragen. En denkt dat ze er niks mee te maken hebben wat hij met hun dochter wil. Dat maken ze zelf wel uit.
Gelukkig hebben wij schoonzoons die weten hoe het hoort. En voor wie ik veel respect heb dat ze het ook aandurfden om er met ons over in gesprek te gaan. Daarmee stijgen ze in mijn achting.
We hebben dan ook fijne herinneringen aan de gesprekken die we met elkaar gevoerd hebben hierover.
En ik moet zeggen dat de ouders van onze schoonzoons ook erop aandrongen dat hij ons netjes zou vragen om de hand van onze dochter. Dus gelukkig zijn er nog meer "ouderwetse" ouders in de wereld.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2004 21:08

Verkering is niet hetzelfde als trouwen. Bovendien ken je die jongen nog helemaal niet. Hoe kan je hem dan toestemming geven om verkering te krijgen met je dochter? Ik vind dat veel te officieel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 21:12

joepie schreef:Volgens mij kunnen a.s. schoonouders behoorlijk een relatie tegenwerken, en op die manier kun je weleens op een nare manier er achter komen hoe relavant schoonouders kunnen zijn.

Dat kunnen ze inderdaad, dat is al erg genoeg. Maar ik was niet van plan om me daardoor te laten leiden. Ik acht mijn (ge)liefde nog altijd belangrijker dan de voorkeuren van m´n as. schoonouders..

En het heeft niets te maken met de zelfstandigheid van het meisje als je haar ouders om de hand van hun dochter vraagt.
Maar voor mij heeft het met weinig respect en zeker geen zelfstandigheid te maken van je jongen als hij het niet durft te vragen. En denkt dat ze er niks mee te maken hebben wat hij met hun dochter wil. Dat maken ze zelf wel uit.

Het heeft helemaal niets te maken met durven, ik zie er gewoon het belang niet van in. En de ouders maken helemaal niet zelf uit of ze er iets mee te maken hebben, en ook ik niet, maar hun dochter. :wink: Ik zie mijn vriendin als een zelfstandig denkend indvidu dat haar eigen keuzes maakt, ook aangaande haar vriend. Als zij het nodig vindt om zich te conformeren aan de wensen van haar ouders in deze moet ze dat vooral doen, en anders niet. Dat is niet mijn zaak in ieder geval. :wink:

Gelukkig hebben wij schoonzoons die weten hoe het hoort. En voor wie ik veel respect heb dat ze het ook aandurfden om er met ons over in gesprek te gaan. Daarmee stijgen ze in mijn achting.
We hebben dan ook fijne herinneringen aan de gesprekken die we met elkaar gevoerd hebben hierover.

Daar zeg ik natuurlijk helemaal niets van, fijne gesprekken zijn altijd goed en het is waardevol om goed contact met je schoonouders te hebben.

En ik moet zeggen dat de ouders van onze schoonzoons ook erop aandrongen dat hij ons netjes zou vragen om de hand van onze dochter. Dus gelukkig zijn er nog meer "ouderwetse" ouders in de wereld.

Je hebt het wel met jezelf getroffen of niet? :P Ik ben blij dat jij mijn schoonmoeder niet bent, maar dat zal wel wederzijds zijn.. :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 02 sep 2004 21:12

joepie schreef:
Volgens mij kunnen a.s. schoonouders behoorlijk een relatie tegenwerken, en op die manier kun je weleens op een nare manier er achter komen hoe relavant schoonouders kunnen zijn.

Ik neem aan dat ik dit niet persoonlijk moet opvatten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2004 21:22

Aragorn schreef:
joepie schreef:

Hehe Joepie, zo gaat dat tegenwoordig ook niet meer. De tijd dat ouders nog de macht hadden om een huwelijk te maken of te breken is wel voorbij. Kortom, dan zou je het als iets symbolisch kunnen doen maar wat heeft het dan voor waarde? Nee, je kunt dan beter gewoon je respect voor haar ouders laten merken in je omgang met hen... en verder kunnen ouders niet voor zo iemand meer beslissen wat ze doet, dat is de verantwoordelijkheid van hun kind, dus waarom zou je het de ouders dan vragen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”