jas schreef:caprice schreef:SDG schreef:Mensen als Caprice blijven immers roepen dat je bij langzaam zingen beter kunt nadenken over de inhoud. Jij hebt 't over een "eerbiedige invulling": misschien bedoel je wel hetzelfde als Caprice, hopelijk zonder alle negatieve waardeoordelen over mensen die anders zingen dan hij...
Maar je stelt nu ook (m.i. terecht) dat het 'm niet zit in snel of langzaam, in ritmisch of niet-ritmisch. Ik zou graag willen dat je dàt nog eens herhaalde tegen Caprice en alle anderen die (relatief) snel en ritmisch zingen zo gemakkelijk bestempelen als symptomen van schijngeloof, als kenmerk van mensen die het niet te doen is om de Gunst maar om de kunst, van mensen die de verkeerde dingen belangrijk vinden - enzovoort....
Of je begrijpt mij niet, of je wilt het niet begrijpen. Het is een zaak van het hart, en daar heeft niemand bij een ander over te oordelen. Ik geef slechts aan hoe mijn beleving is van de Psalmen. Dit ís geen meetlat om rechtzinnigheid te toetsen. Een mens kan heel rechtzinnig en godsdienstig zijn, maar zonder de vreze Gods bewandelt hij de korste weg naar de hel.
De godsdienst zonder God zingt om de kunst, voor mijn part de bovenstem in de Psalmen van de ber. van Datheen, en zo kan er ook volk van God zijn dat ritmisch zingt om de gunst. En zo kan het ook andersom.
Is het nu recht duidelijk?
Wat mij betreft niet. Want het zinnetje 'de godsdienst zonder God zingt om de kunst' impliceert dat degenen die muzikaal verantwoord religieuse muziek willen maken, maar mensen zonder God zijn. Het is trouwens een misvatting van de eerste orde, dat muzikaal verantwoord bezig zijn, hetzelfde is als kunst maken. Kunst maak je niet, iets blijkt op een gegeven moment gewoon kunst te zijn. Zo heeft Bach nooit de intentie gehad om kunst af te leveren, maar om vakwerk in de dienst van God en tot eer van God te maken.
Ook voor Bach geldt mijn uiteenzetting.
Je moet niet uitgaan van kunst = godsdienst zonder God, maar omgekeerd. Dient iemand de Heere niet met zijn hart, dan zingt hij niet echt, hij meent het niet. Waar zou zo iemand anders voor moeten zingen dan voor de kunst?