Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jun 2005 04:01

jas schreef:
caprice schreef:
SDG schreef:Mensen als Caprice blijven immers roepen dat je bij langzaam zingen beter kunt nadenken over de inhoud. Jij hebt 't over een "eerbiedige invulling": misschien bedoel je wel hetzelfde als Caprice, hopelijk zonder alle negatieve waardeoordelen over mensen die anders zingen dan hij...

Maar je stelt nu ook (m.i. terecht) dat het 'm niet zit in snel of langzaam, in ritmisch of niet-ritmisch. Ik zou graag willen dat je dàt nog eens herhaalde tegen Caprice en alle anderen die (relatief) snel en ritmisch zingen zo gemakkelijk bestempelen als symptomen van schijngeloof, als kenmerk van mensen die het niet te doen is om de Gunst maar om de kunst, van mensen die de verkeerde dingen belangrijk vinden - enzovoort....

Of je begrijpt mij niet, of je wilt het niet begrijpen. Het is een zaak van het hart, en daar heeft niemand bij een ander over te oordelen. Ik geef slechts aan hoe mijn beleving is van de Psalmen. Dit ís geen meetlat om rechtzinnigheid te toetsen. Een mens kan heel rechtzinnig en godsdienstig zijn, maar zonder de vreze Gods bewandelt hij de korste weg naar de hel.
De godsdienst zonder God zingt om de kunst, voor mijn part de bovenstem in de Psalmen van de ber. van Datheen, en zo kan er ook volk van God zijn dat ritmisch zingt om de gunst. En zo kan het ook andersom.
Is het nu recht duidelijk?

Wat mij betreft niet. Want het zinnetje 'de godsdienst zonder God zingt om de kunst' impliceert dat degenen die muzikaal verantwoord religieuse muziek willen maken, maar mensen zonder God zijn. Het is trouwens een misvatting van de eerste orde, dat muzikaal verantwoord bezig zijn, hetzelfde is als kunst maken. Kunst maak je niet, iets blijkt op een gegeven moment gewoon kunst te zijn. Zo heeft Bach nooit de intentie gehad om kunst af te leveren, maar om vakwerk in de dienst van God en tot eer van God te maken.

Ook voor Bach geldt mijn uiteenzetting.
Je moet niet uitgaan van kunst = godsdienst zonder God, maar omgekeerd. Dient iemand de Heere niet met zijn hart, dan zingt hij niet echt, hij meent het niet. Waar zou zo iemand anders voor moeten zingen dan voor de kunst?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jun 2005 06:29

caprice schreef:Je moet niet uitgaan van kunst = godsdienst zonder God, maar omgekeerd. Dient iemand de Heere niet met zijn hart, dan zingt hij niet echt, hij meent het niet. Waar zou zo iemand anders voor moeten zingen dan voor de kunst?

Veel van de opmerkingen die je in deze discussie hebt gemaakt, gingen dus helemaal niet over snel of langzaam, ritmisch of niet-ritmisch zingen - en hadden dus beter niet gemaakt kunnen worden, want ze schiepen wel verwarring.
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2005 09:28

Het grote nadeel van niet-ritmisch, langzaam zingen is dat het een kadans wordt waarin je automatisch gaat zingen zonder dat je nog doorhebt wat je zingt. Als je dan ook nog beperkt wordt tot 40 psalmen, wordt het zangrepertorium dermate eentonig dat elke bezieling eruit vliegt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jun 2005 09:37

Optimatus schreef:Het grote nadeel van niet-ritmisch, langzaam zingen is dat het een kadans wordt waarin je automatisch gaat zingen zonder dat je nog doorhebt wat je zingt. Als je dan ook nog beperkt wordt tot 40 psalmen, wordt het zangrepertorium dermate eentonig dat elke bezieling eruit vliegt.

O o Optimatussie, jij snapt er nog steeds niets van. Nou hebben onze vrienden Caprice en Johannes1 ons al zo vaak voorgehouden dat je bij langzaam en niet-ritmisch zingen juist béter kunt nadenken en dat het dàn pas uit het hart komt. Snap je 't nou nog steeds niet :?: :roll: :lol: :mrgreen:
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2005 09:57

Als ik in een grote wolk van langzaam uitgebraakte hele noten zit, vraag ik me maar een ding af: waar is hier de nootuitgang?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 11:21

jas schreef:
Dreamster schreef:
jas schreef:
Dreamster schreef:
Marnix schreef:Begin maar es bij baptisten dan :D. Je vindt piano toch wel cool? :)

Whaa, wat ben je zelf? Piano is heel cool, trouwens, ik vind het onzin dat je daarmee niet kunt begeleiden, overal zijn foefjes voor dus:p

Het begeleiden van een gemeentezang heeft niets met foefjes te maken maar met vakkundigheid. De kerkmusicus moet geen kunstje opvoeren maar vakbekwaamheid tonen.

Hehe, er is toch ook een foefje voor om het orgel heel hard te laten klinken, en de dominee te laten horen...die voeren dus toch ook geen kunstje op....tjonge, het is moeilijker om een gemeente met piano te begeleiden hoor, daar is meer vakkundigheid voor nodig. (trouwens...voor een gemeente GOED begeleiden met een kerkorgel ook)

Een orgel hard laten klinken is geen foefje, dat is een kwestie van registreren. En als ik het heb over begeleiden van gemeentezang, dan ga ik er automatisch vanuit dat dit goed gebeurt. Anders is het geen begeleiden, maar lijden. En wat die piano betreft, prachtig instrument, maar te beperkt voor begeleiding van gemeentezang. Jammer dat je net als zovelen persé iets wilt doordrammen wat niet werkt. Je stelt je dan niet dienstbaar op. Ik zit hier niet om het orgel te promoten want als er geen behoefte meer is aan orgels in de kerk vind ik het ook best. Dan speel ik gewoon lekker thuis en zingt de gemeente maar bij welk instrument ze maar willen. Het gaat me hier slechts om goede argumenten aan te voeren m.b.t. de instrumentkeuze. En ik kan toch echt niet anders constateren dan dat het orgel het meest geschikte instrument is om de kerkzang te begeleiden en, laat dat duidelijk zijn, de muziek in de eredienst die plaats te geven die ze verdient. Elk ander instrument heeft t.o.v. het orgel meer nadelen dan voordelen, dus moet je het gewoon niet doen, tenzij je gewoon je eigen zin wilt doordrijven en je aan gezond redeneren niets gelegen laat liggen.

Ik wil helemaal mijn zin niet doordrammen, dat is een verkeerde conclusie. En, ik vind dat sommige organisten helemaal niet kunnen spelen, zegge en schrijve de meesten zelfs niet! Ik speel trouwens zelf ook orgel, daar gaat het me helemaal niet om, maar het gaat erom dat als je een grote gemeente hebt, en je speelt slecht, het dan bar lastig is om met je hart te zingen. En ik mag een piano toch wel mooi vinden
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 11:25

Marnix schreef:
Dreamster schreef:
Marnix schreef:Begin maar es bij baptisten dan :D. Je vindt piano toch wel cool? :)

Whaa, wat ben je zelf? Piano is heel cool, trouwens, ik vind het onzin dat je daarmee niet kunt begeleiden, overal zijn foefjes voor dus:p

En...die triangel, nee, dat is professioneel, ik heb niets tegen triangels maar volgens mij kan je dan beter een piano nemen :?

Ik ben gereformeerd vrijgemaakt. Maar heb meer kerken van binnen gezien hoor :)

En met piano kan je prima begeleiden. Wel is het een voorwaarde dat de gemeente dan niet te groot is, anders hoor je de piano niet meer.

Haha, ik weet echt wel dat dat niet kan, in onze gemeente is dat echt on-mo-ge-lijk, aldus jas, maar op de eo-jongerendag hoort toch ook iedereen de muziek...of niet soms?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2005 12:21

Klopt. Het kan ook wel. Maar dan moet je wel een electrische piano hebben en dan met een versterker flink het geluid versterken.

Zo gaat dat op de EO-jongerendag ook ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 12:41

Marnix schreef:Klopt. Het kan ook wel. Maar dan moet je wel een electrische piano hebben en dan met een versterker flink het geluid versterken.

Zo gaat dat op de EO-jongerendag ook ;)

Gewoon een kwestie van volume opentrekken:p Geen foefje dus:p

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jun 2005 12:48

Dreamster schreef:Gewoon een kwestie van volume opentrekken:p Geen foefje dus:p

Nee, jij had 't erover dat je op een piano de gemeente ook wel kon begeleiden. En een piano heeft nu eenmaal geen volumeknop :P

De pianotoon ebt na de aanslag geleidelijk weg. Tonen hebben maar een beperkte duur. Voor het begeleiden van langzame niet-ritmische psalmen is de piano dus bij voorbaat niet geschikt :D

De melodieën van de psalmen dateren uit de tijd toen er nog geen piano's bestonden. Tegen die achtergrond verdient een orgel toch de voorkeur. Heb je ook geen volumeknop nodig :mrgreen:
~~Soli Deo Gloria~~

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 13:00

SDG schreef:

Nee, jij had 't erover dat je op een piano de gemeente ook wel kon begeleiden. En een piano heeft nu eenmaal geen volumeknop :P

De pianotoon ebt na de aanslag geleidelijk weg. Tonen hebben maar een beperkte duur. Voor het begeleiden van langzame niet-ritmische psalmen is de piano dus bij voorbaat niet geschikt :D

De melodieën van de psalmen dateren uit de tijd toen er nog geen piano's bestonden. Tegen die achtergrond verdient een orgel toch de voorkeur. Heb je ook geen volumeknop nodig :mrgreen:

Hehe, we hadden het nu over een elektrische, en dat niet-ritmisch...dat is nou juist de bedoeling. Op onze camping kan trouwens een piano ook een ontiegelijke groep mense begelijden...heel mooi:D

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jun 2005 13:27

Dreamster schreef:Hehe, we hadden het nu over een elektrische, en dat niet-ritmisch...dat is nou juist de bedoeling. Op onze camping kan trouwens een piano ook een ontiegelijke groep mense begelijden...heel mooi:D

Leuke verschrijving: begelijden. Is soms erg waar! :lol: 8)
~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2005 13:33

SDG schreef:

Hehe. Electrische piano's hebben wel een volumeknop :) En je kan de toon "uitrekken" zodat hele noten geen probleem zijn :P Hoewel hele noten en piano misschien idd niet zo goed samengaan :D

Maar op hele note
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 13:40

SDG schreef:
Dreamster schreef:Hehe, we hadden het nu over een elektrische, en dat niet-ritmisch...dat is nou juist de bedoeling. Op onze camping kan trouwens een piano ook een ontiegelijke groep mense begelijden...heel mooi:D

Leuke verschrijving: begelijden. Is soms erg waar! :lol: 8)

Srry...dat bedoelde ik nou net niet :oops: HERSTEL

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 13:41

Marnix schreef:
SDG schreef:

Hehe. Electrische piano's hebben wel een volumeknop :) En je kan de toon "uitrekken" zodat hele noten geen probleem zijn :P Hoewel hele noten en piano misschien idd niet zo goed samengaan :D

Maar op hele note

Hehe, waar hadden we het nou over, ik wilde ritmisch, en dat gaat wel samen met een piano, heb je meteen 2 vliegen in een klap :D :P

Terug naar “Archief”