De enige doorbraak die gemaakt kan worden om de frustratie over de zeer rechtse en dogmatische koers van de GG op dit moment te boven te komen is om zich niet te veel bezig te houden met de procedurele kanten van de GG, zoals het curatorium. Dat zijn allemaal welomschreven en onbeinvloedbare instrumenten in handen van de top van de GG. Die machtsmiddeln worden nooit en te nimmer uit handen gegeven en het zijn juist deze instrumenten die zo zorgvuldig van een schijn van vroomheid en zogenaamde bijbelse onderbouwing worden voorzien. Hier ligt de kern van de greep, die een selecte groep predikanten van de GG op de GG houdt.
De echte en onstuitbare verandering komt niet van een fixatie op het curatorium, maar op een zorgvuldige en onophoudelijke studie naar datgene, dat in eerdere jaren wel een plaats kon krijgen in de GG, maar nu beslist niet meer. Ik zou dus graag zien, dat de verrechtsing en aanscherping van leer en leven zou worden aangetoond, om daarmee de beweging van de top te identificeren en de zgn. orthodoxie ook in het juiste (tijdelijke) perspectief te plaatsen van een reactie-beweging en kerkpolitiek.
De goede start lijkt mij een diepgaande bestudering van de preken van ds. Huisman. Deze man staat aan de uiterst ' linker' zijde van de GG en heeft op de cruciale wrijfpunten een heel ander geluid laten horen, dan wat nu aan de hogeschool ' in' is.
Niet voor niets is deze predikant uitgekozen voor een eigen website met kernachtige preken, die juist over de hete hangijzers binnen de GG gaan.
(
www.dshuisman.nl)
Wie zelf wil onderzoeken, wie een nieuwe ontdekking wil doen, wie zich niet wil neerleggen bij het heilloze doolhof waarin de GG-top haar leden leidt, zou eens grondig deze prediking moeten bestuderen en nagaan of een keuze voor zo'n verkondiging van het Evangelie de perikelen van het curatorium niet veel daadkrachtiger zou kunnen bestrijden.
En dan te bedenken, dat deze prediking ooit mogelijk was in de GG!
Ik spreek uit ervaring. Mensen, wat een bevrijding was dat toen!!
try