Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LennartvdB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LennartvdB » 17 feb 2005 12:40

Jean heeft gelijk als hij de opmerking maakt: de kerkenraad geeft toch niet zo maar een attest?

Ik weet echter niet hoeveel mensen een attest krijgen in verhouding tot degenen die aangenomen worden. Ik denk wel dat de kerkenraad makkelijker een attest geeft dan dat het curatorium iemand toelaat.

maar de studenten die momenteel afkomen, als ze al afkomen, zijn geen studenten die in de lijn liggen van: Meeuwse, Harinck, Harinck, van der Heiden, Paul, Rietdijk, Kattenberg, Clements. En dat vind ik wel heel erg zorgelijk!

wat bedoel je hiermee??
Zijn de andere dominees minder zuiver ofzo??

en ja, het is zeker een gebedszaak bij me

dit is vaak het probleem te weinig gebed terwijl dat de opdracht van God is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2005 17:13

Hm.... misschien is het een beetje vreemd om tegaan bidden of er voroal geschikte studenten komen. Is het niet beter om te gaan bidden voor die mensen die bepalen wie wel en niet worden toegelaten?

Als er namelijk zo weinig mensen worden toegelaten kan het niet anders of de toelatingseisen zijn veel te hoog.

Ik ben benieuwd waarom er zoveel predikanten zijn afgewezen.

Is hun roeping niet bijzonder genoeg? Is het verlangen in hen om predikant te worden dan geen vorm van roeping van God? Als je nu God gaat bidden om predikanten leg je de schuld makkelijk bij God neer.... maar misschien geeft Hij voldoende mensen maar worden ze om verkeerde redenen afgewezen.

Mijn advies is om niet alleen te bidden om predikanten, maar ook om wijsheid en inzicht voor de mensen die bepalen wie toe te laten en wie niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2005 17:52

Als ik dit hele proces vanaf de zijlijn volg, kom ik tot de conclusie dat het curatorium onder hetzelfde euvel als de curie (het college van kardinalen) in Rome gebukt KAN GAAN: willekeur en machtspolitiek. Ik zal niet beweren dat dit ook daadwerkelijk gebeurt, maar deze gevaren liggen wel op de loer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 mar 2005 16:27

Ik denk eerder dat het angst is.

Overigens is dat een slechte raadgever...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 mar 2005 20:31

't lijkt me goed dit topic even een schop te geven zodat het even de aandacht krijgt.

De oproep is uitgegaan of zij die zich geroepen voelen zich willen melden... Laten we er in ons gebed aan denken!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 15 mar 2005 11:32

PeterD schreef:'t lijkt me goed dit topic even een schop te geven zodat het even de aandacht krijgt.

De oproep is uitgegaan of zij die zich geroepen voelen zich willen melden... Laten we er in ons gebed aan denken!

helemaal mee eens. laten we eens wat minder afgeven op dominees of kerkenraden maar bidden of zij met al hun tekortkomingen ook hun arbeid goed kunnen verrichten

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 31 mei 2005 20:13

Dit keer zijn er 3 aangenomen...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 31 mei 2005 20:20

tinos schreef:
PeterD schreef:'t lijkt me goed dit topic even een schop te geven zodat het even de aandacht krijgt.

helemaal mee eens. laten we eens wat minder afgeven op dominees of kerkenraden maar bidden of zij met al hun tekortkomingen ook hun arbeid goed kunnen verrichten

Daar is ook a een soort initiatief van http://www.biddenvoordegg.nl/

Ken je vast al wel maar anders bij deze :wink:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

PeterD

Berichtdoor PeterD » 31 mei 2005 21:39

Ansje schreef:Dit keer zijn er 3 aangenomen...

Reden tot dankbaarheid!
Hebben we daar ook bij stilgestaan?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jun 2005 08:40

maar de studenten die momenteel afkomen, als ze al afkomen, zijn geen studenten die in de lijn liggen van: Meeuwse, Harinck, Harinck, van der Heiden, Paul, Rietdijk, Kattenberg, Clements. En dat vind ik wel heel erg zorgelijk!

Uhm... Als ik denk aan ds. Tuinier en ds. Brugge, die zijn beiden nog niet lang predikant, maar ik geloof dat zij ook in deze rij passen...

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 01 jun 2005 11:11

En als ze niet in die rij passen, wat dan nog? en wat is er zo bijzonder aan de dominees uit het rijtje? net of die beter zijn dan de anderen..
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

try

Berichtdoor try » 01 jun 2005 11:16

De enige doorbraak die gemaakt kan worden om de frustratie over de zeer rechtse en dogmatische koers van de GG op dit moment te boven te komen is om zich niet te veel bezig te houden met de procedurele kanten van de GG, zoals het curatorium. Dat zijn allemaal welomschreven en onbeinvloedbare instrumenten in handen van de top van de GG. Die machtsmiddeln worden nooit en te nimmer uit handen gegeven en het zijn juist deze instrumenten die zo zorgvuldig van een schijn van vroomheid en zogenaamde bijbelse onderbouwing worden voorzien. Hier ligt de kern van de greep, die een selecte groep predikanten van de GG op de GG houdt.

De echte en onstuitbare verandering komt niet van een fixatie op het curatorium, maar op een zorgvuldige en onophoudelijke studie naar datgene, dat in eerdere jaren wel een plaats kon krijgen in de GG, maar nu beslist niet meer. Ik zou dus graag zien, dat de verrechtsing en aanscherping van leer en leven zou worden aangetoond, om daarmee de beweging van de top te identificeren en de zgn. orthodoxie ook in het juiste (tijdelijke) perspectief te plaatsen van een reactie-beweging en kerkpolitiek.

De goede start lijkt mij een diepgaande bestudering van de preken van ds. Huisman. Deze man staat aan de uiterst ' linker' zijde van de GG en heeft op de cruciale wrijfpunten een heel ander geluid laten horen, dan wat nu aan de hogeschool ' in' is.

Niet voor niets is deze predikant uitgekozen voor een eigen website met kernachtige preken, die juist over de hete hangijzers binnen de GG gaan.

(www.dshuisman.nl)

Wie zelf wil onderzoeken, wie een nieuwe ontdekking wil doen, wie zich niet wil neerleggen bij het heilloze doolhof waarin de GG-top haar leden leidt, zou eens grondig deze prediking moeten bestuderen en nagaan of een keuze voor zo'n verkondiging van het Evangelie de perikelen van het curatorium niet veel daadkrachtiger zou kunnen bestrijden.

En dan te bedenken, dat deze prediking ooit mogelijk was in de GG!

Ik spreek uit ervaring. Mensen, wat een bevrijding was dat toen!!

try

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 01 jun 2005 11:20

Dan zou ik wel eens willen weten try wat jij zo verkeerd vindt aan de prediking in de huidige gereformeerde gemeenten.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2005 11:53

Daarnaast try, kan jij aangeven

- wát er fout is aan het curatorium?
- welke concrete zaken jij op doelt?
- waar de huidige GG volgens jou fout gaat?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jun 2005 13:11

Doortje schreef:En als ze niet in die rij passen, wat dan nog? en wat is er zo bijzonder aan de dominees uit het rijtje? net of die beter zijn dan de anderen..

Ik moet zeggen dat ik het wel een leuke verzameling vond. Ik had ze zelf niet bij elkaar gezocht...

En try, in het verleden was het beter, dat is waar. Ach, waar zijn toch de oude tijden gebleven. Eertijds was het altegaar beter.

En om nog even op je ds. Huisman voorbeeld in te gaan: "zelfs" ds. C. Harinck vond hem eenzijdig...

Terug naar “Archief”