Satanisme... geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 apr 2004 12:27

Ja, begin maar zou ik zeggen....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 apr 2004 12:30

Uhm ... ik ben het met Kurtyo eens ... en Met VJ (het zelfde nest waarschijnlijk). Ik vind het moeilijk te verkroppen dat jullie zeggen, onze God is de enigste en al het andere is fout! nee ik zeg niet dat God niet de enigste is, maar Satanisme is echt niet alleen op je knietjes voor Satan... er is veel meer daarin, echt en soms best intersant
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:31

God is de enige God, maar het satanisme is wel een geloof. Satan is een gevallen engel.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 apr 2004 10:28

Als je niet kunt zeggen dat God de enige God is, dan geloof je niet
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 apr 2004 10:29

tenminste, dan geloof je niet echt in Hem, vast wel in een heleboel andere dingen.
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 apr 2004 10:33

ligt er aan hoe je het bekijkt... God is de enigste God klopt, er zijn niet meer goden. Dat wil niet zeggen dat ik een beetje naar het pantheïsme neig, ik denk dat God zo overalomtegenwoordig is dat hij in alles en door alles is.

Ik geloof ook dat het Christendom het dichts bij de waarheid zit, ik heb nu een spirituele speurtocht achtermijn rug en kom toch weer bij het oude geloof uit, wat me eigenlijk wel verwonderd... ik heb die liefde nodig, die ik nooit gezien heb.

Wat ik nog steeds moeilijk vind is dit.

Veel goeroes geven je een zichtbare weg van goede werken en andere zaken zodat het goed komt.

Goeroe Jezus is daarin anders en zegt dat Hij de weg is naar het leven, dit is misschien makkelijk maar voor mij moeilijk omdat je eerst moet geloven dat die weg er is, voordat je er op kunt lopen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 apr 2004 10:40

dat is dus ook precies de kern van het christelijk geloven...
een goeroe geeft je meteen een pasklaar antwoord of een oplossing (ze weten dat mensen in deze tijd eerst willen zien en dan pas geloven).
maar Jezus zoekt het vertrouwen van de mensen. het vertrouwen om alles in Zijn handen over te geven ,wanneer dat nodig is. vaak zie je pas in moeilijk tijden welke mensen een rotsvast vertrouwen hebben en welke mensen daar nog aan moeten werken. of het gewoon helemaal niet blijken te hebben.
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 apr 2004 10:47

nou ik denk wel dat er veel goeroes en rabbies zijn die wel gelijk hebben. Maar waarom goeroe Jezus zich zelf als weg heeft uitgeroepen is mij nog niet helemaal duidelijk. Misschien omdat hij daardoor de mensen/gelovigen totaal afhankelijk van Hem maakt. Ik denk dat zijn weg de beste is; maar niet de enigste.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 apr 2004 10:54

welke andere weg tot zaligheid zou je dan kunnen nemen Raido? als je echt gelooft en vertrouwt op God dan zie je ook geen andere weg. dat blijft voor iedere christen in moeilijke tijden moeilijk denk ik. voor mij wel iig
Engaged @ 07-01-2005

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 apr 2004 22:16

Het Weermannetje schreef:God is de enige God, maar het satanisme is wel een geloof. Satan is een gevallen engel.

Kijk, en dit bedoel ik nu. Typisch voorbeeld van over postings heen lezen. Het satanisme is veel breder dan 'Satan'. Een hele stroming (modern satanisme) gelooft namelijk NIET in Satan of God. Beter lezen.

Verder neigt deze discussie te vervormen (lees: het gaat offtopic :))

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 apr 2004 20:11

hoe kun je iets nu satanisme en niet eens in satan geloven?
Engaged @ 07-01-2005

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 apr 2004 22:13

Omdat jij ouderwets en nieuw satanisme door elkaar haalt. En omdat de naam niet helemaal klopt, daarom zeg ik: verdiep je voordat je oordeelt.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 apr 2004 10:21

kan best zijn dat ik dingen door elkaar haal hor, ik heb er weinig verstand van...eerlijk gezegd wil ik er ook geen verstand van hebben, omdat ik het gevaar erin tenminste nog zie. zelfs al zou ik me er alleen een btje in verdiepen zou het je nog aan kunnen trekken etc. daarover heb ik al meer gezegd in deze topic...dus ronduit stom om je als christen in zo´n onderwerp te verdiepen...
en met verdieping bedoel ik dan niet kort opzoeken wat het woord aanduidt en alles. ik bedoel dan
meer dingen als: sites bezoeken etc.

zal je vast ouderwets vinden, maar dat boeit niet...
Engaged @ 07-01-2005

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 apr 2004 16:38

M@rije schreef:kan best zijn dat ik dingen door elkaar haal hor, ik heb er weinig verstand van...eerlijk gezegd wil ik er ook geen verstand van hebben, omdat ik het gevaar erin tenminste nog zie. zelfs al zou ik me er alleen een btje in verdiepen zou het je nog aan kunnen trekken etc. daarover heb ik al meer gezegd in deze topic...dus ronduit stom om je als christen in zo´n onderwerp te verdiepen...
en met verdieping bedoel ik dan niet kort opzoeken wat het woord aanduidt en alles. ik bedoel dan
meer dingen als: sites bezoeken etc.

zal je vast ouderwets vinden, maar dat boeit niet...

Dat ik het ouderwets vind zijn jouw woorden, niet de mijne. Maar als je er te weinig van afweet en je wilt je er niet in verdiepen, dan heb je geen recht om te oordelen, sowieso heb je dat recht nooit. Ik denk dat het niet onverstandig is om je in andere religies te verdiepen, ook niet als christen (wie zegt overigens dat ik volledig christen ben o.i.d.?) Maar dat er gevaar in zit, dat zal ik zeker niet ontkennen. Dat heb ik ook nooit ontkent.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2004 17:06

Nieuw satanisme doet z´n naam ook niet echt eer aan, behalve als je ervan uitgaat dat de duivel in ons allen zit. (Dat is misschien ook wel zo, maar dat is dan eerder een ouderwetse dan een moderne gedachte.. :lol: )

Terug naar “Archief”