Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mar 2004 08:28

Dat geld gewoon voor alle mensen die roken, want iedereen kan er mee stoppen! En ze weten al minstens 35 jaar dat roken slecht voor je is.
Dus geen excuus.
Maar dit is eigenlijk off Topic!
Als we daarover willen discusieren dan is daar volgens mij al een topic over.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 06 mar 2004 12:29

hijwel schreef:
caprice schreef:Hoe staat het dan bijvoorbeeld met roken, ook zelfmoord?

:roll: Jha en dat is een keuze die je maakt niet omdat je in wanhoop ben, maar een bewuste keuze. Een bewuste keuze om je leven in te korten. Je zou zeggen....... dat het nog erger is dan je leven verkorten door wanhoop.

Hoezo erger? bedoel je dat het een ernstigere misdaad is tegen God? Ik wist niet dat God in mate meet. Ik dacht dat het zonde is of het is geen zonde. En ben van mening dat er geen erge zonde of een kleine zonde voor God bestaan Behalve zonde tegen de Heilige Geest is een (erge) overgeeflijke zonde.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 12:44

caprice schreef:Ik denk dat het alleen de mensen kwalijk te nemen is die begonnen zijn in de tijd dat de slechte effecten van het roken bekend raakten.

Vroeger dacht men zelfs dat roken gezond was.

Ik denk het niet, iedereen kan stoppen. En als je niet stopt ga je door met deze daad. Want nu weet iedereen het. (maar laten we ontopic gaan)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 12:46

janneman83 schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:Hoe staat het dan bijvoorbeeld met roken, ook zelfmoord?

:roll: Jha en dat is een keuze die je maakt niet omdat je in wanhoop ben, maar een bewuste keuze. Een bewuste keuze om je leven in te korten. Je zou zeggen....... dat het nog erger is dan je leven verkorten door wanhoop.

Hoezo erger? bedoel je dat het een ernstigere misdaad is tegen God? Ik wist niet dat God in mate meet. Ik dacht dat het zonde is of het is geen zonde. En ben van mening dat er geen erge zonde of een kleine zonde voor God bestaan Behalve zonde tegen de Heilige Geest is een (erge) overgeeflijke zonde.

Ongeloof is de grootste zonde in mijn ogen. Maar ik ben het met je eens dat een zonde een zonde is. En dat voor God alle zonde gelijk zijn. Maar ik probeer mensenlijk te redeneneren zodat je kan zien dat zoveel mensen zeggen dat zelfmoord verdoemenis is. Terwijl roken dat niet is.. (hier nog niet gehoord hoor) En daar kun je even overna denken denk ik.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 06 mar 2004 13:12

helemaal met je eens

caprice

Berichtdoor caprice » 06 mar 2004 13:39

Alle zonden zijn toch te vergeven, behalve de zonde tegen de Heilige Geest?

Ik denk dat we dan nu een conclusie kunnen trekken...

Toiminto

Berichtdoor Toiminto » 06 mar 2004 14:33

Na het doorlezen van deze verhitte discussie kom ik persoonlijk tot de conclusie dat er geen conclusie is. We laten het God toe, hoe hij een zelfmoordenaar welkom heet daarboven...

En of bekeerde mensen dat nou wel of niet zouden doen... De satan is machtige en onder Gods toelating kan veel gebeuren, neem Jobm hij wenste niet geboren te zijn, hij was een kind van God, en hier in klonk toc heen suicidale gedachte in door.

Toiminto

joris

Berichtdoor joris » 06 mar 2004 14:39

De bedoeling van ieder leven is dat het ene leven met God is en volgens zijn idealen. En wie met God leeft zal het in principe goed gaan, staat in de bijbel. Hij geeft soms flinke uitdagingen maar in 1 corinthiers staat heel duidelijk dat hij niemand verzoekingen te dragen geeft die hij niet kan dragen. HEt mooie is namelijk dat we niet ons juk op ons moeten nemen, mar Gods juk. En dat juk is zacht.
tuurlijkg ebeuren er veel foute dingen in het leven waardoor we verpest worden en we depressief kunnen worden. Maar is dat Gods schuld? dacht het niet.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 06 mar 2004 15:43

caprice schreef:Alle zonden zijn toch te vergeven, behalve de zonde tegen de Heilige Geest?

Ik denk dat we dan nu een conclusie kunnen trekken...

Ben ik met je eens! Voor de rest: Gode bevolen ! :D

Eq.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 06 mar 2004 17:03

Tja of God het toe zou laten of bekeerde mensen zelfmoord plegen blijf ik liever af. Als het duidelijk in de bijbel staat dat God dat niet toe laat dan wil ik het geloven. Anders laat ik God die keuze toe en neem niet zelf het heft in eigen hand

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 17:09

Toiminto schreef:Na het doorlezen van deze verhitte discussie kom ik persoonlijk tot de conclusie dat er geen conclusie is. We laten het God toe, hoe hij een zelfmoordenaar welkom heet daarboven...

En of bekeerde mensen dat nou wel of niet zouden doen... De satan is machtige en onder Gods toelating kan veel gebeuren, neem Jobm hij wenste niet geboren te zijn, hij was een kind van God, en hier in klonk toc heen suicidale gedachte in door.

Toiminto

Jij zegt dit makkelijk....
Maar wat nu als iemand waar jij van houd zelfmoord zou plegen. Dan wil je toch weten of hij of zij bij God is? Daarom mogen wij daar wel overna denken, en ik denk dus dat het niet afhangt van deze daad, maar dat we beoordeeld worden op of wel of niet geloven.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 06 mar 2004 18:36

Ik hoop dat dit niet als ongepast gezien wordt, maar even in een notendop:

Afbeelding

Afbeelding

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 11:09

Marnix schreef:Klopt. En voor zonde is vergeving, zelfs voor de zonde van zelfmoord.

Kurtyo, dat is toch voldoende antwoord op je vraag? Argumentatie hiervoor kun je in mijn reakties in dit topic terugvinden.

Idd ja, voor zonde is vergeving.Maar als je niet meer leeft kán je ook niets meer vergeven worden hé.

En als je zelfmoord pleegt leef je direct na die zonde niet meer, dus leg mij is uit hóe die zonde dan vergeven zou kunnen worden?

Daar ben ik toch wel benieuwd naar!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 07 mar 2004 11:27

Markie schreef:En als je zelfmoord pleegt leef je direct na die zonde niet meer, dus leg mij is uit hóe die zonde dan vergeven zou kunnen worden?

Daar ben ik toch wel benieuwd naar!
[/quote]

Ok. Op die vraag staan ook al een aantal antwoorden hoor. Over mensen die vergeving krijgen van de Here Jezus voor de zonden die ze vroeger, nu en in de toekomst zullen doen.
Het is niet: hoe meer zonden wij kunnen onthouden en belijden, hoe meer vergeving we krijgen.
Je kunt niet al je zonden onthouden. En er gaan zo veel mensen dood zonder dat ze het van tevoren zien aankomen.
Ik geloof niet dat jij de hele dag je zonden aan het belijden bent, met de gedachte dat het wel eens verkeerd af zou kunnen lopen wanneer je één zonde vergeet.

Groetjes.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 mar 2004 11:32

Equilibrist schreef:Ik geloof niet dat jij de hele dag je zonden aan het belijden bent, met de gedachte dat het wel eens verkeerd af zou kunnen lopen wanneer je één zonde vergeet.

Ja maar zo bang worden we nou eenmaal gehouden, en houden we elkaar. Stel je voor dat we opeens zien dat de enige reden dat de weg smal is komt omdat we zelf obstakels inbouwen, omdat we liever de moeizame boodschap in plaats van de blijde boodschap verkondigen. [/sarcasme]

Terug naar “Archief”