ik hoef het zeker niet te proberen een trommel mee te nemen, maar is ook niet nodig. je hebt het over reidans dat heb je goed opgezocht in je woordenboek dat het een rondedans is. helaas spreekt de bijbel over: met trommelen en met reien. als je het nou zou zien zoals jij ziet staat er met trommelen en met rondedans. maar de statenvertaling verklaart het als met trommelen en met fluiten (of pijpen). sorry maar ik zie geen treurige gezichten in de kerk, misschien wel eens bij het HA, maar neit bij een gewone dienst. alleen het juichen dat zie ik ook niet bij ons. maar wel gewone mensen die bij een zijn gekomen om onder Gods Woord te zitten.
Hm dat heb ik niet in een woordenboek opgezocht

Maar dat terzijde, ik lees in de statenvertaling:
20 En Mirjam, de profetes, Aärons zuster, nam een trommel in haar hand; en al de vrouwen gingen uit, haar na, met trommelen en met reien.Alle vrouwen gingen uit, haar na.... met reien... oei... lijkt toch wel verdacht veel op een polonaise

Zouden ze dat wel voor God hebben gedaan?
En neem dan die David.... danst door Jeruzalem in zijn onderkleed... Ik vraag me toch echt af of Hij dat voor God deed of voor zijn eigen plezier. Hij zegt dan wel dan Hij voor God danste.... maar ja... ik denk dat het niet zo is, klaar. Wat een deugniet, die David... want voglens mij ging ie gewoon stiekum voor zijn eigen kick.
er zullen best mensen zijn die denken daar God te ontmoeten, maar ik zie een groot gedeelte alleen maar loven over die smith en consorten. moet ik daar bij denken ow ze doen het voor God. nee dat denk ik niet. je kan dit op mijn traditie van mijn kerk afschuiven, maar dat is wel erg makkelijk, want ik heb al gezegd dat traditie er niks mee te maken heeft.
Nee inderdaad. Altijd van het negatieve uitgaan. Dat jij denkt te zien dat mensen alleen maar voor de artiesten komen, komt volgens mij omdat je met oogkleppen oploopt.
ervaren ze God niet in de kerk? of is het leuker om uit je dak te gaan voor je eigen ik?
Jawel. Het verschil is dat ik in de kerk lastiger kan laten zien heo blij ik met hem ben, dat klopt niet helemaal met mijn gevoel, het is onnatuurlijk om die blijheid op te kroppen, in plaats van die te uiten.
je doet nu alsof ik jou veroordeel en met mij vele anderen, maar ik weet heel goed dat ik mijn menig mag geven en dat doe ik ook. en dat het niet in je straatje past weet ik ook, maar dat weerhoudt mij er niet van om dit te zeggen.
Tuurlijk mag je je mening geven. Maar als je je mening geeft over anderen en anderen herkennen zich daar helemaal niet in, blijf je dan stug aan je eigen mening vasthouden? Of luister je ook naar anderen die wel op een eo-jongerendag geweest zijn?
Voorbeeld: Ik kan nu zeggen: Het vriest buiten 20 graden. Vervolgens komt er iemand anders die zegt: Ik heb hier een thermometer en die geeft aan dat het 10 graden boven nul is. Dan kun je 2 dingen doen:
1. Stug volhouden dat het toch 20 graden vriest, dat de thermometer niet klopt en als anderen het niet met je eens zijn zeggen: Ik mag toch mijn mening geven.
2. Je afvragen of je mening misschien niet klopt.
Je mag je mening geven.... maar ben je ook bereid hem aan te passen als anderen die wel naar de eo-jongerendag zijn geweest aangeven dat die niet klopt?