Dordtse leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 mar 2004 16:37

Gershwin schreef:Huh??? Hebr.6 suggereert toch juist wel afval der heiligen, of ben ik nou gek?

De uitleg die ik er over hoorde was deze:
Het deelachtig zijn ààn de Heilige Geest is niet hetzelfde als de inwoning van de HG.
Je zou het kunnen vergelijken met kinderen die in een chr. gezin opgroeien, deel hebben aan de chr. opvoeding maar zelf niet tot de overgave komen.
Dus als mensen afvallen zijn ze nooit echt bekeerd geweest.

Zou dit niet alles te maken hebben met de zonde tegen de Heilige Geest?

Ga ik eens over denken :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 apr 2004 17:01

k'Heb afgelopen woensdag de vraag nog eens gesteld aan WJO, n.a.v. Op 22.
Maar hij blijft erbij dat er geen afval der heiligen is. Als iemand wedergeboren is en de HG heeft ontvangen, wordt dat niet teruggedraaid.
Degenen die uit het boek des levens worden verwijderd zijn nooit wedergeboren geweest.

En nee, de situatie was er niet naar om een discussie te beginnen.

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 10 mei 2004 16:08

Solus schreef:Ik ben het van harte eens met alle Dordtse leerregels, en wie dat niet is, begeeft zich simpelweg buiten het gereformeerde spoor.
Lijkt me gevaarlijk, als je miskent dat God in Nederland gewerkt heeft door de planting van een kerk, en door het werk van gezaghebbende en godzalige mannen zoals de predikanten en professoren die betrokken waren bij het opstellen van de Dordtse leerregels.

Sorry??

Ik denk dat hier van veel verschillende dingen sprake is.
Als iemand het niet eens is begeeft hij zich buiten het geref. spoor.
Betekent dat hij zich dan buiten God begeeft? (beetje apart gezegd zo misschien maar ik weet niet hoe ik dat anders moet zeggen)
Is ger. het enige juiste geloof?
En nog een punt, God werkt absoluut door de planting van een kerk.
Ook geref. ook evangelisch ook, enige kerk die de bijbel als hoogst gezag ziet.
Maar dat wil niet zeggen dat die kerken alles perfect doen.
Dat wil ook niet zeggen dat alles wat gepredikt wordt juist en recht is in Gods ogen!
In al het menselijk werk zitten fouten, die je zonden noemt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 09:19

Gereformeerd is idd het enige ware geloof ja! :mrgreen:
Trouwens, dat heeft solus niet gezegd! Solus zegt dat als je je niet houdt aan de Dordtse Leerregels je buiten het gereformeerde spoor gaat lopen!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 11 mei 2004 13:43

Het Weermannetje schreef:Gereformeerd is idd het enige ware geloof ja! :mrgreen:
Trouwens, dat heeft solus niet gezegd! Solus zegt dat als je je niet houdt aan de Dordtse Leerregels je buiten het gereformeerde spoor gaat lopen!

Mag ik vragen: wat is dan de norm? Volgens mij niet meer de Bijbel. De Bijbel is mijn norm. De leer is samengevat in de formuleren om andere godsdiensten en/of sekten te bestrijden. Dat is niet iets waar je op kunt bouwen. De Schrift heeft alleen onfeilbaar gezag volgens mij.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:45

Ben ik wel bijna helemaal met je eens, alleen ik wilde even aangeven dat Solus het iets anders bedoelde.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 mei 2004 13:59

Wat Solus precies bedoelt weet hij alleen, maar hij suggereert in ieder geval dat als je het gereformeerde spoor verlaat je Gods werk in Nederland ontkent. Dat lijkt me nogal ver gaan.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 mei 2004 14:00

Het Weermannetje schreef:Gereformeerd is idd het enige ware geloof ja! :mrgreen:
ja, das nogal wiedes, als gereformeerd staat voor het onderschrijven van de drie formulieren.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 14:03

Klaas schreef:Wat Solus precies bedoelt weet hij alleen, maar hij suggereert in ieder geval dat als je het gereformeerde spoor verlaat je Gods werk in Nederland ontkent. Dat lijkt me nogal ver gaan.

Klaas

Ik denk dat jij nou bepaalde dingen door elkaar haalt. Hij zegt dat je niet mag ontkennen dat God gewerkt heeft op het gereformeerde spoor!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 mei 2004 14:04

Het Weermannetje schreef:
Klaas schreef:Wat Solus precies bedoelt weet hij alleen, maar hij suggereert in ieder geval dat als je het gereformeerde spoor verlaat je Gods werk in Nederland ontkent. Dat lijkt me nogal ver gaan.

Klaas

Ik denk dat jij nou bepaalde dingen door elkaar haalt. Hij zegt dat je niet mag ontkennen dat God gewerkt heeft op het gereformeerde spoor!
Nee oké, maar dat is een redelijk loze opmerking.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 14:06

Daar heb ik het niet over. :wink: Ik wil alleen sommigen laten zien dat ze Solus volgens mij verkeerd interpreteren. Maar goed, on-topic.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 aug 2004 10:53

Klaas schreef:HOOFDSTUK 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

Volledig mee eens. Het gaat hier trouwens niet om het hoe en waarom God deze wel en andere niet heeft uitverkoren. Het recht Gods, de rechtvaardig Gods staat in dit artikel centraal. Wie zou God van onrecht durven beschuldigen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 29 aug 2004 18:58

Is het niet mogelijk om met dit onderwerp (de DL) verder te gaan?

Het moeilijkste punt van de DL (namelijk de dubbele predestinatie dwz naast een verkiezing van eeuwigheid ook een verwerping van eeuwigheid) hebben we nog niet gehad.

Het is denk ik goed om er met elkaar verder over na te denken.

Een voorzet (alhoewel ik hoop dat iemand anders het weer over neemt, Klaas misschien?) met het artikel waar we in de discussie gebeleven zijn.

ARTIKEL 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig doorzoeken. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God, droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 30 aug 2004 19:01

Durft niemand meer? :)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 30 aug 2004 20:55

Cathy schreef:Durft niemand meer? :)

Jammer toch, vind je ook niet?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Terug naar “Archief”