hettys schreef:Stel dat we zouden aannemen dat alles een projectie is, dan meen ik op te kunnen merken dat geen enkele creationistische christen er een echt bijbelse projectie op na houdt. anno 2015 heeft vrijwel elke christen een ander wereldbeeld en een ander Godsbeeld dan de schrijvers van het Oude testament.
Ik zie wel dat creationisten hun eigen godsbeeld op de bijbel projecteren.
Het gaat er uiteindelijk om welke projectie het verst weg staat van de tekst van de Bijbel. Daar kies ik niet voor. Verder vind ik het belangrijk om in de gaten te houden welke achtergrond aanwezig is. Ik mag van jou geen theologie mengen in de discussie over een oude aarde. Volgens mij is dat nu net de kern van de discussie. Mijn vraag is dus waarom wetenschap volgens jou boven de theologie verheven is?
hettys schreef:
Heb je ooit horen zeggen dat alles verklaarbaar moet zijn? Je projecteert er een beetje op los, zou ik zeggen. Wat voor mij van waarde is, dat we geen dingen gaan ontkennen die gewoon wél verklaard worden. We hebben het wel over de schepping, zou ik zeggen.
En ik vecht dus het waarheidsgehalte van die verklaring aan door onder andere theologie in de discussie in te brengen. Ik vind een wetenschappelijke verklaring niet van voldoende niveau om aan de theologie te gaan sleutelen. Jij wel. De wetenschap doet haar best om zoveel mogelijk te verklaren, ik ging er niet vanuit dat alles verklaarbaar moet zijn. Iets is meer waarheidsgetrouw als het wetenschappelijk logischer is. En daar ageer ik tegen, omdat dat de vraag is. Dat is een projectie waarmee je begint die zorgt voor een veranderende projectie op Gods Woord. Ik projecteer er dus niet op los, dat gebeurt juist door degenen die de Bijbel aanpassen aan de wetenschap.
hettys schreef:Verder. Stel: Jij hebt een mooie kavel, en je bouwt een prachtig koloniaal huis van 4 verdiepingen en je bent er jaren mee bezig. Komt een vriend langs die zegt. prachtig hoor, maar dat van die vier verdiepingen verzin je gewoon. Ik heb hier een boek en daarin staat dat er geen gebouwen kunnen bestaan van meer dan 2 verdiepingen. Jouw huis kan nooit zo hoog zijn. Zegt de bouwer: Ja maar, je ziet hier toch vier verdiepingen?
Nee hoor. zegt de vriend. Het kan nooit.
Die 'vriend' is bepaald niet betrokken bij de creatie jou, ontkent je vermogen tot bouwen, en maakt je tot een soort leugenaar. Het is blijkbaar niet eens een vriend.
en stel dat je vriend zegt: Nou. ik weet het niet hoor, of dat wel vier verdiepingen zijn. Ik heb toevallig een boekje waarin staat dat 2 verdiepingen echt de max zijn. Dat nog ben je teleurgesteld in die zogenaamde vriend. Je verklaart hem ter plekke voor gek, zou ik zeggen. Geen vier verdiepingen?
Wie de schepping ontkent, ontkent God.
hettys schreef:Nee. het voorbeeld zegt ook iets over alle jaren dat de man aan het huis, zijn creatie, werkte, de constructie van het hele huis wordt ontkent en de manier waarom het in de omgeving staat. Ik zou niet weten waarom je een gebouw niet kunt vergelijken de Schepping.
Omdat in dit geval de persoon in kwestie er continue bij geweest is. Dat is bij de schepping niet het geval. Daar gaat de vergelijking dus volledig mank.
hettys schreef:Bovennatuurlijk ingrijpen heeft er op dit moment niet zoveel mee te maken. We hebben het over waarneembare dingen, zoals we die nu kunnen zien. net zoals we een instrument hebben om bacteriën te zien, hebben we instrumenten om in de ruimte te kijken.
Wij mensen moeten het daarmee doen.
Scheppen kan een mens nog steeds niet. Een mens kan wel iets maken. Daar zit al een groot verschil in. Wat we waarnemen is niet wat jij betoogt. Door middel van bovennatuurlijk ingrijpen kan er in het verleden iets totaal anders hebben plaatsgevonden. Je moet echt een laboratoriumidee van jewelste opbouwen om dit vol te houden. Gods werk invoegen in een wetenschappelijk model. Dan begin je al met een joekel van een aanname.
hettys schreef:Wel toevallig dat je dat noemt: we weten ook niet precies wie de bijbel heeft geschreven. In elk geval waren er vrij veel mensen bij betrokken.. Dus is de vergelijking nog beter dan ik dacht. En vergeet even niet dat het vergelijking is.
De Bijbel is het geopenbaarde Woord van God. Dat Hij dat door mensen als Zijn werktuigen heeft laten doen, is wat anders dan het boek dat gewoon geschreven is door een mens.
Een grapje ter ontwijking?
Nee. De zon beweegt niet ten opzichte van bepaalde ijkpunten. Betekent dat dat de zon niet beweegt?
Ten tweede: Wil het zeggen dat als de zon dus niet stil stond, maar de aarde, dat dus gelijk alles multi-interpretabel is geworden?
hettys schreef:Natuurlijk. Maar als het gaat om het universum kijken we toch echt in het verleden.
Stel je zou wonen op een planeet in de Goldilocks zone, op 20 lichtjaar afstand van ons, en je zet er een sterke telescoop op, dan kun je zien wat hier zo ongeveer 20 jaar geleden gebeurde.
http://science.nasa.gov/science-news/sc ... oldilocks/
In zoverre we weten dat daar in die 20 jaar niets bijzonders gebeurd is.
hettys schreef:Omdat wetenschap gaat over meetbare dingen.
Ik vind dat een wonderlijke reden om dingen te scheiden.
Wetenschap en andere gebieden voegen we zo vaak samen in het dagelijks leven.