Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 16:55

caprice schreef:
Ichtus schreef:
Kaw schreef:
Ichtus schreef:IK WEET NIET MEER WAT DE DOMINEWE GEZEGD HEEFT, DUS IK WEET OOK NIET MEER WAT DE BOODSCAP WAS.

Sorry... Maar probeer de volgende keer eens te kijken of ie ook een boodschap heeft. Je mag hem trouwens ook aanspreken op zijn preekgedrag. Wat doet ie fout dan? Monotoon praten? Absolute onderwerpchaoot, een kras op de plaat?

Hij praat elke keer hetzelfde, zegt nx nieuws.

Probeer je dan toch maar een keer open te stellen, gebed voor de dienst afgaande. Vraag het Hem maar of je toch wat nieuws mag ontdekken.
Stel je tijdens de dienst maar helemaal open, en denk: 'vandaag bidt en preekt de dominee alleen voor en tegen mij.'

[ONTOPIC]

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 16 jan 2004 08:32

Misschien vind Ichtus dat de dominee te langdradig en moeilijk preekt. Ik heb daar ook wel eens moeite mee.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 09:25

tkf schreef:Misschien vind Ichtus dat de dominee te langdradig en moeilijk preekt. Ik heb daar ook wel eens moeite mee.

Ik ook wel een enkele keer, maar ligt het ook niet aan jezelf? Heb je gebeden of de dominee opening van het Woord mocht krijgen, en of je een aandachtig oor en een opmerkzaam hart mocht hebben?

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 09:48

caprice schreef:
tkf schreef:Misschien vind Ichtus dat de dominee te langdradig en moeilijk preekt. Ik heb daar ook wel eens moeite mee.

Ik ook wel een enkele keer, maar ligt het ook niet aan jezelf? Heb je gebeden of de dominee opening van het Woord mocht krijgen, en of je een aandachtig oor en een opmerkzaam hart mocht hebben?
Als ie nou gewoon nederlands zou praten, zou een stuk schelen. Mag ik daar voor bidden?

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 09:55

Vin schreef:
caprice schreef:

Als ie nou gewoon nederlands zou praten, zou een stuk schelen. Mag ik daar voor bidden?

Een dominee in een Nederlandse kerk praat toch Nederlands?

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 10:40

ik zou bidden dat Hij aangeraakt mag worden door het Levende Woord, zodat Hij het woord van God brengt wat voro iedereen te begrijpen is, en dus niet zijn eigen ingewikkelde maaksel.

verder zal ik gewoon op hem afstappen en vertellen dat je moeite hebt met zijn taalgebruik. Hij wil neem ik aan ook goed begrepen worden?

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 11:04

joris schreef:ik zou bidden dat Hij aangeraakt mag worden door het Levende Woord, zodat Hij het woord van God brengt wat voro iedereen te begrijpen is, en dus niet zijn eigen ingewikkelde maaksel.

verder zal ik gewoon op hem afstappen en vertellen dat je moeite hebt met zijn taalgebruik. Hij wil neem ik aan ook goed begrepen worden?

Het hoeft niet te zijn omdat die dominee onbekeerd is hoor!
Heeft hij nog wel Aarons' en Hurs' in de gemeente die voor hem bidden en hem ondersteunen?
De dominee kan het niet alleen af hoor. De gemeente moet hem dragen.
Bovendien heeft niet elke dominee een grote gave om te preken. Dat hoeft niet in de weg te staan. Ik heb wel eens gehoord dat een dominee die saai preekte veel vrucht op zijn werk mocht hebben. De naam weet ik niet meer. Deze dominee leeft ook niet meer.
Ook las ik eens dat een jonge dominee tijdens 1 van de eerste keren dat hij preekte vaak de tekst herhaalde, omdat het ook niet zo fijn ging, maar dat die tekst iemand tot zegen is geworden. Steeds als de dominee de tekst noemde kwam die neer als een hamerslag op het hart van die man.

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 22 jan 2004 16:34

caprice schreef:
joris schreef:ik zou bidden dat Hij aangeraakt mag worden door het Levende Woord, zodat Hij het woord van God brengt wat voro iedereen te begrijpen is, en dus niet zijn eigen ingewikkelde maaksel.

Heeft hij nog wel Aarons' en Hurs' in de gemeente die voor hem bidden en hem ondersteunen?
Bovendien heeft niet elke dominee een grote gave om te preken. Dat hoeft niet in de weg te staan. Ik heb wel eens gehoord dat een dominee die saai preekte veel vrucht op zijn werk mocht hebben. De naam weet ik niet meer. Deze dominee leeft ook niet meer.
Ook las ik eens dat een jonge dominee tijdens 1 van de eerste keren dat hij preekte vaak de tekst herhaalde, omdat het ook niet zo fijn ging, maar dat die tekst iemand tot zegen is geworden. Steeds als de dominee de tekst noemde kwam die neer als een hamerslag op het hart van die man.

Maar voor de andere gemmeteleden was het elke keer als hij die tekst weer herhaalde een ergernis waarschijnlijk

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 22 jan 2004 17:01

Afgelopen zondag een goeie preek gehoord over de bruilof in Kana (begin van het Johannes evangelie). De dominee legde een link met Pasen. De beste wijn komt en in overvloed, net als Gods genade. En de bruiloft was niet voor niets drie dagen na de doop van Jezus.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 21:49

Ichtus schreef:
caprice schreef:

Maar voor de andere gemmeteleden was het elke keer als hij die tekst weer herhaalde een ergernis waarschijnlijk

Als er 1 ziel gered wordt daardoor is dat wel de moeite waard.

1 Korinthe 1:
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

wat heb je deze week

Berichtdoor tanteoranje » 27 jan 2004 14:38

Was een mooie uitleg over de enge poort en de smalle weg...
We moeten ons niet focussen op "eng" en "smal", maar op de poort die er is...

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 01 feb 2004 20:30

vanmorgen: ging over geld. goed om na te denken bij wat je uitgeeft... waar geef je t aan uit enzo...
vanmiddag: preek over blijdschap. 1) geboden blijdschap, 2) gegronde blijdschap, 3) eeuwige blijdschap.
erg fijne preek, veel aan gehad. ik mag blij zijn in Hem... :D
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 feb 2004 06:01

(s' ochtends een cathechismus preek (zondag 46). Ging over het gebed.)

s'avonds werd er gepredikt uit johannes 6: 22-40. Vers 37 was de tekst. Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen: en die tot Mij komt, zal Ik niet uit werpen.

s'avonds ging het over komen tot Christus. Ook over het Brood des Levens. (Ik ben het brood des Levens).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2004 06:44

Ichtus schreef:
caprice schreef:

mooi juist carpice, altijd eerst de fout bij jezelf zoeken!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 feb 2004 20:36

Vanmorgen was het een zeer mooie leesdienst.

De preek begon zo: bidden wij niet alleen om genezing? troost? en laten we het bidden van blijde dingen liggen.... (zo ongeveer in het kort).

Het was een cathechismus preek over de Eerste bede (Uw naam worde geheiligd).

S'middags preekte de dominee uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 34: Heilige Doop. Zo mooi hoe hij preekte over de afwassing der zonden. Dat God het Levende Water is die onze zonden afwast. Hij maakte naar de kleine kinderen het volgende duidelijk als voorbeeld: Een kind speelt op een mooie voorjaarsdag buiten en ze gaan bijna eten. Moeder zegt tegen dat kind dat die zich eerst moet gaan wassen voordat het kind aan tafel mag komen want het kind is zo vies/vuil dat het niet zo aan tafel kan gaan zitten. Het moet eerst schoon zijn. Prachtig was het.

Terug naar “Archief”