Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Lichtzwaard » 09 feb 2013 11:38

Ik verbaas mij er altijd over hoe 'spastisch'er gedaan wordt over seksuele voorlichting op scholen en thuis. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je dat thuis al doet en het liefst op zo'n jong mogelijke leeftijd. Kinderen hebben juist als ze zo jong zijn genoeg aan anatomische informatie. Kan je als ouder oefenen om daarover te praten :wink: En als ze iets ouder zijn, komen gevoelens van liefde ter sprake. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat dan homoseksualiteit ook benoemd wordt. En dan niet in de sfeer dat het iets verderfelijks is.
Toch merk ik nu al dat ik het lastig vindt. Mijn zoon en dochter ( 3 en 4 jaar) vroegen pas ook of mannen en vrouwen samen konden trouwen. Mijn antwoord was dat dat volgens de wet wel mocht. In hoeverre ik ze nu al moet opzadelen met alle morele kwesties die daarmee samenhangen, wist ik eigenlijk ook niet----.CITAAT,

De mens als homo is niet verderfelijk maar wel zijn haat en homopraxis.

En een goede sexvoorlichting kan niet te laat beginnen liefst zo snel mogelijk en dat boodschap zal dan altijd moeten zijn mannen en vrouwen vrijen met elkaar maar niet twee kerels ;is men echt een gelovig mens zal dat niet anders kunnen want een gelovig mensen gaat niet tegen Gods scheppingsorde in.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor meribel » 09 feb 2013 11:52

Lichtzwaard schreef:en dat boodschap zal dan altijd moeten zijn mannen en vrouwen vrijen met elkaar


..en dan gewoon gezellig met zijn allen á la jaren '70 ?


nee dat is een lekkere boodschap om je kinderen mee te geven.
Mag het alsjeblieft een beetje exclusiever. :-& :-& :-& :-& :-& :-& :-&

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor JeeWee » 09 feb 2013 12:13

Als er eerst maar eens begonnen werd om, als er aanleiding voor is, of als er een ingang is, gewoon aan je kinderen te vertellen, dat niet alle mannen met vrouwen trouwen en niet alle vrouwen met mannen.

En dat, net zoals mensen soms linkshandig geboren worden, ook mannen geboren worden dien meer van mannen houden en vrouwen die van vrouwen houden. Daar kunnen ze niks aan doen. Zo zijn ze geboren. En dat ze zo geboren zijn, is niets extra zondigs aan, want na het gebeuren in het Paradijs is er aan ons allemaal best veel verkeerd. vertel ook dat het in de natuur ook bij dieren gebeurt en dat het geen eigen keuze is.

Dan kun je zelfs vertellen dat je als ouders gelooft dat het niet de bedoeling van God is dat homo's met elkaar trouwen. Maar dat er ook andere mensen zijn, ook christenen, die geloven dat dat niet verkeerd is. En daarom zijn er ook mannen met mannen getrouwd en vrouwen met vrouwen.

Maak het eens luchtiger. Vertel dat het allerbelangrijkste is dat Jeeen nieuw hart hebt en dat je heel erg veel van de Heere Jezus houdt.
Want aan het einde van je leven word je niet gevraagd of je homo of hetero was, maar of je Jezus lief hebt gekregen.

Dát zijn homo- én heterolessen!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor gravo » 09 feb 2013 13:53

Waarom kiezen christenen die een homoseksuele praxis afwijzen er zo vaak voor om hun overtuiging op een onvriendelijke, soms botweg botte wijze voor het voetlicht te brengen? Vaak wordt schijnbaar niet op de persoon gespeeld, door pro forma te vermelden dat men niet de homo, maar zijn praxis haat, maar de kraak en smaak die overblijft uit het vervolg van de inbreng is toch die van minachting op grond van die praxis.
Hoe veel letters van de wet er ook in de juiste volgorde gezet worden door dit soort christenen, toch kan het ergste het geval zijn, namelijk dat zij met hun bijbel-citaten, regels en wetten de christelijke hoofdwet overtreden: er is geen liefde, geen compassie, geen mededogen.
We zouden ons, zeker wanneer we hetero zijn, eens wat beter bewust moeten zijn van de wel heel comfortabele positie die we hebben, als we anderen hun vermeende zonden inwrijven op het moment dat wijzelf denken dat we van precies die zonde nooit beschuldigd kunnen worden. We vervallen dan al snel in de hoogmoed van de Farizeeër die zo in-en-in gelukkig is dat hij niet is als al die andere zondaars......en daarom zo'n grote mond opzet!
Eén van de christelijke waarden is bescheidenheid, die wij vooral leren door de fouten en zonden die we zelf begaan. De balk en de splinter, zeg maar. Hoe makkelijk weten we het voor een ander, als we zelf buiten schot kunnen blijven.

Zelf heb ik een genuanceerde overtuiging als het gaat over homoseksualiteit. Ik vind dat seksuele geaardheid zo'n onomstotelijk gegeven is, dat de praxis daar niet eenvoudig van te scheiden is. Ik heb dus geen bezwaar tegen homoseksuele praxis. Wel blijft de christelijke hoofdwet altijd in het geding: wij worden opgeroepen tot liefde en trouw, ook in een relatie van mensen van hetzelfde geslacht.
Ik heb wel bezwaar tegen de extravagantie die getoond wordt alsof het tot het gewone repertoire van homo's zou moeten behoren. Veel te vaak vind ik trouwens ook dat christenen dit soort homo-presentatie maar al te graag als een iconisch etiket voor de homo in het algemeen gebruiken. Zo ook Feike ter Velde. Ook hij gebruikt de Gay Pride weer als graadmeter voor alle homo's. Misschien is het wel zo, dat door de eeuwenlange afwijzing en vervolging van homo's deze mensen bijna noodgedwongen een subcultuur hebben moeten vormen, waarin geheimzinnigheid, vreemdheid en extravagantie hun enige speelveld was.
Mijn tweede zorg rond homofilie is een oprecht spijt-gevoel dat ik heb rond dit soort relaties, omdat ze verstoken blijft van diepliggende geneugten van het leven, zoals de verwondering over het andere geslacht (het echte anders zijn van een partner is ook iets moois) en de wat kunstmatige gezinsvorming. Altijd blijft er toch een gemis, ook al is er sprake van liefde. Ik giet deze zorg echter niet in de vorm van een verwijt, maar ik vind het eerder een tragisch aspect van dit soort relaties. Daar past eerder meedenken en meeleven bij, dan veroordeling.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor JeeWee » 09 feb 2013 13:57

Bedankt Gravvo, het doet me oprecht goed om zoveel genuanceerdheid te lezen!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor hubert » 11 feb 2013 14:49

Want aan het einde van je leven word je niet gevraagd of je homo of hetero was, maar of je Jezus lief hebt gekregen.


En je (homo)medemens mag ik hopen?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor hubert » 11 feb 2013 14:57

Mijn tweede zorg rond homofilie is een oprecht spijt-gevoel dat ik heb rond dit soort relaties, omdat ze verstoken blijft van diepliggende geneugten van het leven, zoals de verwondering over het andere geslacht (het echte anders zijn van een partner is ook iets moois) en de wat kunstmatige gezinsvorming. Altijd blijft er toch een gemis, ook al is er sprake van liefde. Ik giet deze zorg echter niet in de vorm van een verwijt, maar ik vind het eerder een tragisch aspect van dit soort relaties. Daar past eerder meedenken en meeleven bij, dan veroordeling.


Ik kan mij er goed in vinden Gravo! Ik heb het laatste er even uitgepikt omdat dit aspect weinig genoemd wordt. Aan de andere kant hoor ik van (hetero)mannen dat de homomannen het niet zo gek bekeken hebben. En dan doelen ze erop dat zij hun vrouw soms echt niet begrijpen. Het vrouwelijk aspect is ook moeilijk te volgen maak ik op uit de humor daarover. Alhoewel ik het ook van mijn zwagers wel hoor en die hebben toch een heel goed huwelijk. Eigenlijk zou iedereen (dus ook de vrouwen) eens naar dat nieuwe cabaret moeten gaan dat de naam draagt van het mannelijk lid. En dan opletten wanneer wie lacht.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor boer » 11 feb 2013 15:00

JeeWee schreef:Bedankt Gravvo, het doet me oprecht goed om zoveel genuanceerdheid te lezen!
is het wiord niet ''nuance'' ?

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor 1a2b3c » 11 feb 2013 16:02

gravo schreef:Waarom kiezen christenen die een homoseksuele praxis afwijzen er zo vaak voor om hun overtuiging op een onvriendelijke, soms botweg botte wijze voor het voetlicht te brengen? Vaak wordt schijnbaar niet op de persoon gespeeld, door pro forma te vermelden dat men niet de homo, maar zijn praxis haat, maar de kraak en smaak die overblijft uit het vervolg van de inbreng is toch die van minachting op grond van die praxis.
Hoe veel letters van de wet er ook in de juiste volgorde gezet worden door dit soort christenen, toch kan het ergste het geval zijn, namelijk dat zij met hun bijbel-citaten, regels en wetten de christelijke hoofdwet overtreden: er is geen liefde, geen compassie, geen mededogen.

Over het algemeen nogal generaliserend. Ik heb zo nu en dan eens wat meegelezen (zelfs een keer mee gediscussieerd) en ongetwijfeld heb je meer of minder gelijk, maar anderzijds: hoe voorzichtig de meningen (soms) verwoord worden, het wordt als onvriendelijk en veroordelend opgevat.
En neem me niet kwalijk, maar de tegenreacties zijn soms/vaak ook erg veroordelend en bot.
Voor geen van beide een excuus natuurlijk, maar men voelt zich al snel veroordeeld als een ander het niet met hem/haar eens is, ook al gaat het alleen om de praxis.
gravo schreef:We zouden ons, zeker wanneer we hetero zijn, eens wat beter bewust moeten zijn van de wel heel comfortabele positie die we hebben, als we anderen hun vermeende zonden inwrijven op het moment dat wijzelf denken dat we van precies die zonde nooit beschuldigd kunnen worden. We vervallen dan al snel in de hoogmoed van de Farizeeër die zo in-en-in gelukkig is dat hij niet is als al die andere zondaars......en daarom zo'n grote mond opzet!

Heb je er wel eens aan gedacht dat er mensen kunnen zijn in de 'comfortabele positie van hetero' en die er naar snakken de huwelijksband te ontbinden (kunnen meerdere redenen voor zijn), maar daar geen ruimte voor kunnen ontdekken in de Bijbel. Oké, het is niet precies hetzelfde maar het ligt wel op hetzelfde vlak. Iets ontberen of door de strot geduwd krijgen is allebei heftig! (ik heb het overigens niet over mezelf)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor hubert » 12 feb 2013 16:25

Kann die Liebe Sünde sein? Er wordt nodeloos geleden. De Bijbel staat veel meer toe dan wij voor mogelijk houden. De gevoelens die bij homo- en heteroseks een rol spelen zijn van gelijke aard. Liefde, genegenheid, geborgenheid, het maatjes zijn, lust, geestelijke trouw etc.
Het is precies hetzelfde. Het samen kinderen verwekken uitgezonderd.
Maar goed, de zelfmoord in Wassenaar bevestigd opnieuw dat homolessen broodnodig zijn.

maaarten

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor maaarten » 12 feb 2013 17:39

hubert schreef:Maar goed, de zelfmoord in Wassenaar bevestigd opnieuw dat homolessen broodnodig zijn.


Was deze jongen homoseksueel? Dat had ik nog niet gelezen in het nieuws. Het laatste wat ik gehoord heb is dat de politie sterke aanwijzingen heeft dat het een zelfmoord is, maar zelfs dat stond dus nog niet helemaal vast....

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor boer » 12 feb 2013 17:41

maaarten schreef:
Was deze jongen homoseksueel? Dat had ik nog niet gelezen in het nieuws. Het laatste wat ik gehoord heb is dat de politie sterke aanwijzingen heeft dat het een zelfmoord is, maar zelfs dat stond dus nog niet helemaal vast....


het was naar het schijnt, een erg zachtaardige jongen, die dan gelijk door al die anderen kinderen voor homo wordt uitgemaakt, natuurlijk.
13 jaar, alsof je dan al homo bent?!
Pfff...

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Wim2600 » 12 feb 2013 18:04

boer schreef:13 jaar, alsof je dan al homo bent?!
Pfff...


Euhm... hoezo, "alsof"? Ik was me er al van bewust dat ik homo was toen ik nog op de kleuterschool zat... mijn eerste bewuste herinneringen daaromtrent dateren van toen ik een jaar of vijf, zes was. Heb het nooit anders geweten. Alleen kende ik toen de woorden nog niet om één en ander te benoemen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor boer » 12 feb 2013 18:08

Wim2600 schreef:Euhm... hoezo, "alsof"? Ik was me er al van bewust dat ik homo was toen ik nog op de kleuterschool zat... mijn eerste bewuste herinneringen daaromtrent dateren van toen ik een jaar of vijf, zes was. Heb het nooit anders geweten. Alleen kende ik toen de woorden nog niet om één en ander te benoemen.



De meeste hetero's gaan ook door een experimentele fase, die niets zegt over de eindstand.
Het lijkt me sterk dat jij of die jongen uit Wassenaar het op die leeftijd al ''in de groep'' gooit en uit de kast komt.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2013 09:08

boer schreef:De meeste hetero's gaan ook door een experimentele fase, die niets zegt over de eindstand.
Het lijkt me sterk dat jij of die jongen uit Wassenaar het op die leeftijd al ''in de groep'' gooit en uit de kast komt.

Mijn moeder had al op mijn twaalfde door dat ik homo ben. Als ik terug kijk zijn er inderdaad voldoende aanwijzingen. :mrgreen:
Zelf wist ik niet eens wat het was, volgens mij. :) Maar ik weet wel van jongens die 13 of 14 zijn en uit de kast komen. Kan dus wel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten