Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Re: Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

Berichtdoor elvira (gast) » 25 mar 2009 08:10

Mijn schoonouders maken daar überhaupt geen punt van (die zijn katholiek), maar mijn ouders soms wel. Bij ons thuis gold: op zondag hoe dan ook een rok en doordeweeks naar school ook. Thuis mochten we dan wel in een slobberbroek oid rondlopen. (Maar o wee, als plotseling een oom, die ouderling was, op bezoek kwam! Dan stonden we ons weer snel om te kleden... :roll: Toch eigenlijk behoorlijk hypocriet van mijn ouders, bedenk ik me nu.... Maar het had ook wel wat gezelligs/spannends; mijn moeder deed er dan ook vrolijk aan mee :mrgreen: )

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2009 08:18

Ik houd er geen rekening mee. Misschien heel egoïstisch, maar ik vind dat ze mij moeten nemen zoals ik ben. Als ik naar een kerkdienst ga, pas ik mij wel aan. Als ik dan een hoed opmoet, doe ik een hoed op. In het dagelijks leven doe ik het niet. Als ik naar mensen toe ga die liever hebben dat ik een rok aan en ik heb een broek aan, dan kleed ik mij niet om. Heb ik die dag een rok aan, hebben ze geluk, die houd ik dan ook aan.

Als wij huisbezoek krijgen, houd ik ook de kleding aan die ik die dag al draag.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2009 10:19

kwebbel schreef:Wat doen jullie trouwens aan met huisbezoek ? Ook gewoon een rok of je eigen ding zeg maar?

Gewoon mijn broek, maar over het algemeen vinden bijna alle mensen in onze gemeente een broek niet verkeerd, en loopt de meerderheid zeker in vakanties ook in een broek. Ik weet maar van 1 ouderling van wie zijn dochter nooit een broek aan mocht, maar die is nu volwassen, woont nog wel thuis, maar loopt gewoon in haar broek. Hij heeft zich er bij neergelegd.
Het is eigenlijk een onderwerp in onze kerk waar door de kerkenraad totaal geen ophef over gemaakt wordt, ze vinden dat punt het niet waard om ruzie over te krijgen of over te discussieren. Gelukkig :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 mar 2009 10:56

[quote="ajl"]Als ik naar een kerkdienst ga, pas ik mij wel aan. Als ik dan een hoed op moet, doe ik een hoed op. /quote]

De (nu ex) vriendin van mijn mans beste vriend is niet bij de doop geweest van Boudin omdat ze dan een hoed op 'moest'. Niets is verplicht natuurlijk, bij onze trouwdienst waren er ook vriendinnen in broek en zonder hoed, maar ze waren er. En welkom!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 25 mar 2009 11:32

Bij ons is het ook de gewoonte om in de kerk een rok aan te doen. Wel of geen hoed op verschilt hier ook enorm. Als wij gaan trouwen heb ik liever er mensen bij met een broek aan dan dat ze niet komen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 mar 2009 13:03

Hier hebben we geen hoed op, maar we gaan (misschien) over naar een kerkverband en daar moet je met dopen en avondmaal een hoed op, nog nooit gehoord trouwens?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 mar 2009 13:11

pol schreef:Hier hebben we geen hoed op, maar we gaan (misschien) over naar een kerkverband en daar moet je met dopen en avondmaal een hoed op, nog nooit gehoord trouwens?
Heb je nog nooit gehoord dat je bij avondmaal en dopen een hoed op moet? Of bedoel je de vraag anders... Zo nee, bij ons moet dat ook hoor! Tenminste ze hebben het liever van wel. Nu zijn er wat jongeren bijgekomen die het dus niet doen. Ik geloof wel dat ze van te voren een gesprek krijgen met de Kerkenraad, want dat heb ik ook gehad. Ze hebben toen aangegeven dat ze liever wel met een hoed zien. Dus dat heb ik ook gedaan.

kirsten schreef:Bij ons is het ook de gewoonte om in de kerk een rok aan te doen. Wel of geen hoed op verschilt hier ook enorm. Als wij gaan trouwen heb ik liever er mensen bij met een broek aan dan dat ze niet komen.
Helemaal gelijk! Het gaat om JULLIE dag en niet die van de Kerk :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 mar 2009 13:52

kwebbel schreef:
pol schreef:Hier hebben we geen hoed op, maar we gaan (misschien) over naar een kerkverband en daar moet je met dopen en avondmaal een hoed op, nog nooit gehoord trouwens?
Heb je nog nooit gehoord dat je bij avondmaal en dopen een hoed op moet? Of bedoel je de vraag anders... Zo nee, bij ons moet dat ook hoor! Tenminste ze hebben het liever van wel. Nu zijn er wat jongeren bijgekomen die het dus niet doen. Ik geloof wel dat ze van te voren een gesprek krijgen met de Kerkenraad, want dat heb ik ook gehad. Ze hebben toen aangegeven dat ze liever wel met een hoed zien. Dus dat heb ik ook gedaan.

Wel kerken waar vrouwen altijd (ook bij gewone diensten dan) een hoed op hebben, maar daar hebben ze dat niet allen. Maar als het avondmaal is zie je ineens allerlei soorten hoeden (best grappig, midden in de winter zie je ze gaan met een zomerhoed :). Maar waar we gingen had dus werkelijk niemand iets op het hoofd op 1 oud vrouwtje na dan.

[

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 25 mar 2009 14:03

Bij ons hebben de meeste vrouwen ook een hoed op in de kerk, en er is ons gevraagd als we belijdenis doen ook als vrouw een hoed op te doen. Heb er totaal geen moeite mee. Vind het wel netjes en ik vind hoeden erg leuk! ;)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 mar 2009 14:06

Mijn man begint dan altijd te zingen over Cowgirls enzo.... :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2009 15:05

Bij ons wordt het ook vriendelijk gevraagd, of vrouwen bij Avondmaal en dopen een pet ofzo op doen. Het is geen verplichting, en is 1 vrouw die het niet doet. Ik doe het wel, ze vragen het immers heel vriendelijk, en ik heb geen zin in discussies erover.
Ik vind het een beetje flauw. maar in onze gemeente is het sowieso (te) vaak zo dat de meest 'rechtse' mensen winnen, en dus oude tradities bewaard blijven, terwijl 90 % van de gemeente vindt dat het wel wat losser mag.
Als het over een paar jaar nog zo is, dan weet ik niet of ik hier blijf. Al zal het moeilijk zijn wat we dan moeten, want er is voor mij geen goede andere keus.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 26 mar 2009 10:14

Mijn schoonouders zijn van de gergem. Ik ging er daarom maar vanuit dat ze het wel prettig zouden vinden dat ik als ik daar was op zondag een rok aan had. Op andere dagen wist ik wel dat ze geen moeite met een broek hebben. Maar toe ik daar een keer een weekend was en mijn rok vergeten was, liep ik dus op zondag gewoon in mijn broek. Totaal geen commentaar op gehad! Ik heb dus geleerd om ook niet te vul in te vullen voor anderen.

Ik heb belijdenis gedaan in een ger. bond gemeente. Toen hebben we ook een toestand gehad met die hoedjes, heel vervelend. Ik wilde het wel gewoon doen, maar voor 1 meisje was het om persoonlijke redenen echt heel moeilijk om een hoed op te zetten. Uiteindelijk belde de dominee me zaterdag voordat ik belijdenis ging doen op dat de hoed toch niet hoefde. Met avondmaal was het toen ook gelijk niet meer nodig. Ik was daar wel erg blij om. Als ik een hoed op zet naar de kerk, voelt het (omdat ik het helemaal niet gewend ben) echt als een verkleedfeestje.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 mar 2009 10:53

Ik snap dat ook niet zo: bij 'speciale gelegenheden' wel een hoed op maar anders hoeft het niet. Wees dan consequent en zo of altijd wel of niet...Anyway, mijn schoonouders maakt het niet uit wat ik aanheb :)

Terug naar “Archief”