Moderator: Moderafo's
Er is niks mis mee als Douma, Frinsel, Lont en anderen hun mening verkondigen. Die respecteer ik. Maar dit koppelen aan de dreiging om op te stappen vind in een onaanvaardbare druk op de partij leggen.
Maar daarbij werd er niet getornd aan belangrijke uitgangspunten en principes van de VVD. Iets dat volgens veel CU-leden nu wel het geval is bij de CU.The Engineer schreef:Wat dat betreft kan men een voorbeeld nemen aan Wiegel. Hij was het hartgrondig niet mee eens dat Verkonk eruit werd gekegeld maar hij heeft het gerespecteerd.
schelpje3 schreef:Die mensen op zich zullen best aardig zijn
ContrariO schreef:ContrariO: Gedragscode Representatie CU dreigt holle constructie te worden
Voor het eerst heeft de ChristenUnie een kandidaat op haar landelijke kieslijst die homoseksueel is. Jonathan van der Geer staat op nummer 41 en is sinds 2008 als PersVoorlichter werkzaam voor de partij. Gisteren meldde demissionair vice-premier en lijsttrekker van de ChristenUnie André Rouvoet het “moedig” te vinden dat Van der Geer zich kandidaat stelt. In het zelfde gesprek meldde Rouvoet ook dat Van der Geer geen kandidaat kon zijn wanneer hij een homoseksuele relatie zou hebben.
ContrariO, gereformeerde vereniging voor homo’s en lesbiënnes, is in basis blij met de kandidaatstelling van Van der Geer. “Het geeft aan dat er meer openheid binnen de partij is en er daarmee ruimte komt voor de daadwerkelijke ontmoeting”, stelt voorzitter Robert Daverschot.
In 2007 lanceerde de Commissie Representatie van de ChristenUnie de gedragscode die met name stilstond bij de positie van homoseksuelen binnen de partij. Toen heeft de partij de verantwoordelijkheid voor het wel of niet verkiesbaar stellen van homoseksuelen bij de regionale kiescommissies neergelegd. In theorie kan er daarmee ook ruimte worden gegeven aan een kandidaat met een homoseksuele relatie.
Echter, volgens Daverschot “blijkt dat de gedragscode in de praktijk tot nu toe eenzijdig benaderd is”. “Met het nog eens benoemen van Rouvoet dat Van der Geer enkel kandidaat kan zijn op diens alleenstaande status, is er sprake van voorwaardelijkheid en daarmee beperkte ruimte voor christelijke homoseksuelen met politieke ambities”.
Daverschot maakt zich zorgen over dit expliciete statement van Rouvoet. “In de lijn van Monique Heger, voormalig raadslid in Wageningen die vorig jaar niet opnieuw door de ChristenUnie verkiesbaar werd gesteld omreden haar lesbische relatie, dreigt de “gedragscode representatie” zich tot een holle constructie uit te kristalliseren” stelt Daverschot. “ContrariO, die dit jaar in het partijprogramma van de ChristenUnie wordt genoemd, hoopt dat het klimaat van openheid en ruimte voor verschil blijvend de aandacht van de ChristenUnie krijgt die het verdient”.
schelpje3 schreef:Homofilie wordt niet meer zo spastisch over gedacht als pakweg 20/30 jaar geleden.
Marnix schreef:Precies, handig politiek opgelost. Beide kampen zijn weer tevreden. Als je hard gaat roepen dat praktiserende homo's niet op je lijst mogen kost je dat een hoop stemmen terwijl het uitdragen van zo'n standpunt verder niks bijdraagt. Dus los je het correct op door te zeggen: Ik liep op de zaken vooruit, ik ga daar uberhaupt niet over, dat beslist de selectiecommissie.
JeeWee schreef:Even voor alle duidelijkheid: Rouvoet draait niet, hij was slechts voorbarig en had dingen gezegd die binnen de partij anders zijn besloten.
Helderheid verschaft het persbericht van gisteren van ContrariO, de gereformeerde vereniging voor homo’s en lesbiënnes:ContrariO schreef:ContrariO: Gedragscode Representatie CU dreigt holle constructie te worden
Voor het eerst heeft de ChristenUnie een kandidaat op haar landelijke kieslijst die homoseksueel is. Jonathan van der Geer staat op nummer 41 en is sinds 2008 als PersVoorlichter werkzaam voor de partij. Gisteren meldde demissionair vice-premier en lijsttrekker van de ChristenUnie André Rouvoet het “moedig” te vinden dat Van der Geer zich kandidaat stelt. In het zelfde gesprek meldde Rouvoet ook dat Van der Geer geen kandidaat kon zijn wanneer hij een homoseksuele relatie zou hebben.
ContrariO, gereformeerde vereniging voor homo’s en lesbiënnes, is in basis blij met de kandidaatstelling van Van der Geer. “Het geeft aan dat er meer openheid binnen de partij is en er daarmee ruimte komt voor de daadwerkelijke ontmoeting”, stelt voorzitter Robert Daverschot.
In 2007 lanceerde de Commissie Representatie van de ChristenUnie de gedragscode die met name stilstond bij de positie van homoseksuelen binnen de partij. Toen heeft de partij de verantwoordelijkheid voor het wel of niet verkiesbaar stellen van homoseksuelen bij de regionale kiescommissies neergelegd. In theorie kan er daarmee ook ruimte worden gegeven aan een kandidaat met een homoseksuele relatie.
Echter, volgens Daverschot “blijkt dat de gedragscode in de praktijk tot nu toe eenzijdig benaderd is”. “Met het nog eens benoemen van Rouvoet dat Van der Geer enkel kandidaat kan zijn op diens alleenstaande status, is er sprake van voorwaardelijkheid en daarmee beperkte ruimte voor christelijke homoseksuelen met politieke ambities”.
Daverschot maakt zich zorgen over dit expliciete statement van Rouvoet. “In de lijn van Monique Heger, voormalig raadslid in Wageningen die vorig jaar niet opnieuw door de ChristenUnie verkiesbaar werd gesteld omreden haar lesbische relatie, dreigt de “gedragscode representatie” zich tot een holle constructie uit te kristalliseren” stelt Daverschot. “ContrariO, die dit jaar in het partijprogramma van de ChristenUnie wordt genoemd, hoopt dat het klimaat van openheid en ruimte voor verschil blijvend de aandacht van de ChristenUnie krijgt die het verdient”.
Jo'tje schreef:Mag ik even een kanttekening maken:
Het spijt Rouvoet dat hij op de zaken vooruit liep en hij geeft aan dat hij niet degene is die daarover gaat.
Dat heet politiek correct en zegt niets over het wel en wee van zijn ruggegraat.
Maar ja, het is nou eenmaal wel een lekker onderwerp om zo'n man mee onderuit te halen he?
Boekenlezer schreef:Dit programma dus: Jong.
Ik heb het even gekeken, hoewel de tijd erg krap was. Ik vind de argumentatie van degenen die de homoseksualiteit afwijzen sterker, dan van degene die het als geen probleem ziet. Vooral die theologiestudent komt ook met een concrete bijbeltekst aan, iets wat mij belangrijk lijkt.
Als christen hoor je immers de Bijbel te kennen. De argumentatie van diegene, die de combinatie christen-zijn en praktizerend homo-zijn niet als probleem ziet, vind ik weinig concreet, en ik kan daar eigenlijk niets mee.
Ik vind het wel erg algemeen blijven, en weinig diepgang krijgen. Daarom bereikt die argumentatie mij niet, temeer omdat ik juist heel goed weet - op grond van welke schriftgegevens - waarom ik praktizerende homoseksualiteit en christen-zijn als onmogelijke combinatie zie. Tot zover even mijn commentaar.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten