belangrijkste in een relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 nov 2007 10:52

Nu kom je uit bij een van de moeilijkste theologische vraagstukken: ligt alles van tevoren vast of is er variatie mogelijk? Ik weet het antwoord niet, maar vanuit ons mensen gezien is er variatie mogelijk. Wij moeten toch keuzes maken en die kunnen vergaande consequenties hebben. Het blijft daarom belangrijk om goed na te denken voor je trouwt: wil ik dit echt?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 27 nov 2007 17:18

God heeft een plan. Maar dat mogen wij niet geheel inzien. Het is te groot voor ons (Psalm 139 : 6).
In dat plan passen onze activiteiten.
De natuur kunnen, en moeten, wij voor zorgen. Hoe betere methoden, hoe beter het groeit en bloeit.
En we hebben gevoel, een hart, en ook verstand, om het te gebruiken toch?

Hoe meer we in Zijn spoor wandelen, hoe beter (Psalm 23 : 3 en 84 : 6).
Laatst gewijzigd door Rolf op 27 nov 2007 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 nov 2007 17:28

Rolf schreef:
Lalage schreef:Nu kom je uit bij een van de moeilijkste theologische vraagstukken: ligt alles van tevoren vast of is er variatie mogelijk? Ik weet het antwoord niet, maar vanuit ons mensen gezien is er variatie mogelijk.

God heeft een plan. Maar dat mogen wij niet inzien. Het is te groot voor ons (Psalm 139 : 6).
Maar in dat plan passen onze activiteiten, ook al zijn ze niet volmaakt.
De natuur kunnen, en moeten, wij voor zorgen. Hoe betere methoden, hoe beter het groeit en bloeit. Maar ook al is het veel verkeerde dingen besmet, waaraan wel grenzen zijn, toch is er groei en bloei.

Hoe meer we in Zijn spoor wandelen, hoe beter (Psalm 23 : 3 en 84 : 6).

Tuurlijk, ben ik met je eens. Maar het is zo totaal onconcreet. Het ging hier over de ware. Als je met iemand verder wilt, zul je toch moeten en willen weten of dat degene is die God voor je bestemd heeft(voor mij is dat dan de ware). En het is lang niet altijd makkelijk om Zijn plan met ons te ontdekken. Dan kun je er nog zoveel bijbelteksten bijhalen, je weet het soms gewoon niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 nov 2007 17:31

MissF schreef:Ik geloof wel dat degene die God voor mij bestemd heeft de ware is. Waarom zou God anders 1 persoon voor mij hebben uitgezocht? Omdat ik ooit nog een ander tegen zou komen? Ik geloof het niet.
Mischien zijn wij de uitzonering, maar mijn man en ik zijn allebei helemaal ten volste overtuigd dat wij door God bij elkaar gebracht zijn en met elkaar verder mogen van God.
En er is maar 1 persoon die God aan mij heeft gegeven, en dat is hij. Daar geloof ik heel sterk in. Dus is dat voor mij de ware.

En wat als je vriend gescheiden is, zoals in mijn geval. Zou hij destijds een fout gemaakt hebben om te trouwen? Volgens mij lag dat ook in Gods plan. Of zou Hij het toegelaten hebben en niet bestuurd..

Neuh, ik geloof niet zo in het begrip 'de ware'. Volgens mij zijn er meer deksels die op hetzelfde potje passen. (Daar zijn ze bij tupperware steengoed in :roll: )

Rolf

Berichtdoor Rolf » 27 nov 2007 18:21

T.a.v MissF:
Je hebt gelijk, het is niet concreet.
Nu dan iets uit de praktijk.
Als je 18/19 bent, en je hebt een relatie, kun je soms twijfelelen hoe het voor de toekomst worden zal.
Nu vind ik het iets minder moeilijk.
Doordat er meer levenservaring is, maar vooral omdat ik geleerd heb, ik zeg het voorzichtig, uit handen te geven.
Op een of andere manier ontdek je dan, al gaande en al pratende, of het geluk kan brengen, en of je samen in geloof verder kunt.
Laatst gewijzigd door Rolf op 27 nov 2007 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 nov 2007 18:34

Met scheiden weet ik het niet zo. Ik ga van mijn eigen situtie uit. Ik wist op mijn 16e al zo vast en zeker dat mijn man degene was die bij mij hoorde. Waarom vind ik altijd lastig te benoemen. Dat had meerdere factoren.
Mijn man heeft dat achteraf ook bij mij gehad. WIj gaan er niet vanuit dat we scheiden (zoals elk stel dat trouwt). En ik kan nu ook zeggen dat we dat nooit zullen doen. En dan kan iedereen wel roepen:' Dat kun je nooit zeggen'. Ik vind het dwaas om van tevoren te zeggen dat het wel kan gebeuren.
Ik vind het onderwerp scheiden sowieso moeilijk, omdat het snel overkomt als oordelen. Ik weet wel dat ik enorm respect heb voor een man die ik ken, die gescheiden is, en bewust geen relatie meer aangaat, omdat hij gelooft dat God zijn ex-vrouw voor hem had bestemd. En al waren ze waarschijnlijk nog zo ongelukkig samen, hij houdt eraan vast dat God 1 iemand voor hem heeft gedacht.
En daardoor is hij nu enorm gelukkig met hoe het nu is, al is het soms ook super moeilijk
Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat andere mensen het fout doen, die gescheiden zijn. Ik gun iedereen het geluk. Maar ik denk wel dat het een hele grote stap is als je gescheiden bent of verder wilt met iemand die gescheiden is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 nov 2007 21:41

Tsja, en wat met mensen die jong weduwe of weduwnaar worden en daarna iemand anders tegenkomen waar ze gelukkig mee worden?
pobody's nerfect

paulio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor paulio » 10 dec 2007 18:52

dat het echte liefde is.
en dat je over echt alles kan praten.
en dat ze rookt
neem geen voorbeeld aan mij rook dus niet!!!

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 10 dec 2007 22:42

Mijn vriend heeft na bijna 2 jaar onze verkering uitgemaakt omdat hij het allemaal niet meer wist.
Hij weet niet wat nou de ware liefde is en is zeer onzeker over onze toekomst, terwijl die voor mij toch al zo duidelijk is... Ik heb urenlang met hem gepraat over deze zaken, maar heb hem niet kunnen helpen :cry:
Nu kwam hij helemaal overstuur bij me aan dat hij het allemaal niet meer wist. Heel de buitenwereld zegt dat hij stapelgek op me is, maar zelf ziet hij het niet.. :?
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2007 22:46

Ik denk dat jij het alleen maar de tijd kan geven.
Aan hem trekken is gene optie want dan kan je dingen forseren. Wees bereid tot gesprek.

heel veel sterkte!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 10 dec 2007 22:52

Gerdien B. schreef:Ik denk dat jij het alleen maar de tijd kan geven.
Aan hem trekken is gene optie want dan kan je dingen forseren. Wees bereid tot gesprek.

heel veel sterkte!

Ik geef hem absoluut de tijd.. Maar hij moet nu zelf terug komen. Ik heb gezegd dat hij altijd terug mag komen, en dat ik op hem zal wachten! Hij heeft ondertussen gelukkig al wel hulp gezocht.. Ik voorzie een positief uiteinde!

We krijgen allebei gelukkig veel steun van beide families!!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 dec 2007 22:55

precies!

*sterkte Jans1*

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2007 23:03

Fijn dat jullie steun krijgen van beide kanten!

Houdt moed!! en nog maals heel veel sterkte
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 dec 2007 15:00

MissF schreef:Met scheiden weet ik het niet zo. Ik ga van mijn eigen situtie uit. Ik wist op mijn 16e al zo vast en zeker dat mijn man degene was die bij mij hoorde. Waarom vind ik altijd lastig te benoemen. Dat had meerdere factoren.
Mijn man heeft dat achteraf ook bij mij gehad. WIj gaan er niet vanuit dat we scheiden (zoals elk stel dat trouwt). En ik kan nu ook zeggen dat we dat nooit zullen doen. En dan kan iedereen wel roepen:' Dat kun je nooit zeggen'. Ik vind het dwaas om van tevoren te zeggen dat het wel kan gebeuren.
Ik vind het onderwerp scheiden sowieso moeilijk, omdat het snel overkomt als oordelen. Ik weet wel dat ik enorm respect heb voor een man die ik ken, die gescheiden is, en bewust geen relatie meer aangaat, omdat hij gelooft dat God zijn ex-vrouw voor hem had bestemd. En al waren ze waarschijnlijk nog zo ongelukkig samen, hij houdt eraan vast dat God 1 iemand voor hem heeft gedacht.
En daardoor is hij nu enorm gelukkig met hoe het nu is, al is het soms ook super moeilijk
Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat andere mensen het fout doen, die gescheiden zijn. Ik gun iedereen het geluk. Maar ik denk wel dat het een hele grote stap is als je gescheiden bent of verder wilt met iemand die gescheiden is.
Nou dat heb ik precies zoals jij het omschrijft :) toen mijn man en ik nog chatten (niet eens verkering) had ik al een goed gevoel. Toen we elkaar voor het eerst ontmoetten werd het gevoel steeds sterker. Ik heb gewoon mijn fiets laten staan en ben bij hem ingestapt :) ze verklaarden mij voor gek maar zie maar tot nu toe :) gelukkig getrouwd :wink:
Wij hadden sterk het gevoel dat wij voor elkaar bestemd waren/zijn. Nu nog steeds. Ik zei laatst tegen mijn collega: "Ik ga echt niet scheiden!" Zegt hij gewoon leuk: "Dat weet je niet, dat kan altijd gebeuren." :?
1. Lekker enthousiast over het huwelijk van je collega! :?
2. Kan hij de toekomst voorspellen? :?
3. Als twee mensen voor elkaar bestemd zijn, WEET je ook wat je aan elkaar hebt! Je kan elkaar opvullen, aanvullen, praten, enz..

:P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 dec 2007 19:56

Natuurlijk ga je er niet van uit dat je gaat scheiden als je gaat trouwen....dat doet denk ik ook niemand. Je weet alleen niet wat er nog in de rest van je leven gebeurt. Het is best mogelijk dat je door bepaalde gebeurtenissen totaal uit elkaar groeit en elkaar niet meer kunt vinden!

Daarbij zie ik ook regelmatig relaties waarbij ik mijzelf echt afvraag waarom ze bij elkaar blijven. Als je ( behalve het bed) niets meer met elkaar deelt, dan denk ik inderdaad dat je beter uit elkaar kunt gaan.

Terug naar “Archief”