LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 04 nov 2006 01:40

L'être extraterrestre schreef:Jij ziet toch wat over het hoofd denk ik. Katholieken liggen wel aan de voeten van Maria, kussen haar voeten. etc.

Beelden. Vereering.
Ik doe mijn best, maar ik kan geen vraag ontdekken. Ik neem aan dat dit als een mening, een statement of een beledigende onwaarheid is bedoeld? Als er wel een vraag in zit, zou je die dan zo willen formuleren dat ik snap wat de vraag is? Als er geen vraag in zit, dan is toelichting niet nodig, en hoor ik je met liefde aan.

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 03 nov 2009 18:51

Ik merk dat er bij Joannah nogal wat vragen (het zijn eerder beledigende opmerkingen, maar dat negeer ik maar even) zijn voor wat betreft de katholieke Kerk.

Zo vraagt (lees telt 'stelt') Joannah of alle katholieke priesters;
a; schuldig zijn aan seksuele mishandeling, met name pedofilie?

b; worden gedwongen tot het celibaat?

Antwoord;
a; In de VS zijn de problemen het grootst. Het is zeker een probleem dat katholieke priesters kinderen seksueel hebben misbruikt. Onderzoek heeft uitgewezen dat 0,3% zich daaraan schuldig heeft gemaakt. (elders las ik dat er 0,3% aangeklaagd was) 0,3% is drie op de duizend. Natuurlijk is dit veel te veel, want 0% zou gewenst zijn, en elk slachtoffer is voor de rest van zijn/haar leven getekend. Maar indien vergeleken met de cijfers van pedofilie met betrekking tot de mannelijke populatie van de VS (of van Nederland, of een willekeurig ander land) zie je dat het percentage pedofielen buiten de groep van katholieke priesters groter is. Indien we de beweringen van Joannah dus zouden doortrekken kunnen we concluderen dat alle Nederlandse mannen pedofiel zijn. Verder kunnen we concluderen dat alle Nederlanders wel eens een diefstal heeft begaan enz enz. Het moge duidelijk zijn, als je 0,3% representatief vindt om daar een hele groep voor te veroordelen dan kun je alles en iedereen voor vrijwel alles veroordelen. http://www.nrc.nl/dossiers/misbruik_in_ ... isbruikten

b; De katholieke Kerk (geldt overigens in mindere mate met de geünieerde kerken) kiest haar priesters uit een groep mannen die a; volgens het celibaat leven, dus geen huwelijksroeping hebben. b; tot het priesterschap geroepen zijn door God.
Van enige verplichting is geen sprake. Men kiest er zelf voor om de roeping van God te verstaan en er naar te handelen. Vervolgens bied de Kerk je een zeer lang traject waarin je op elk gewenst moment kunt afhaken. En als je dan priester bent dan kun je alsnog op elk gewenst moment een relatie aangaan. Dat heeft echter wel consequenties met betrekking tot het uitoefenen van het priesterschap. Van enige dwang is echter geen sprake.
Verder wordt er nog geroepen dat elke christen volgens Joannah een huwelijk moet aangaan. Spijtig voor die vele duizenden en duizenden die aldus Joannah dus een huwelijk opgedrongen moeten krijgen. Want hoeveel mensen hebben geen huwelijksroeping ontvangen van God en gaan als vrijgezel door het leven? Ik denk dat Joannah zich iets te veel door deze tijd laat leiden, een tijd waarin je als minderwaardig wordt gezien als je op latere leeftijd nog geen relatie hebt.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 nov 2009 22:25

diak2b of dhr.Roderick Vonhögen,

Hoeveel titels heeft de Paus eigenlijk?

En wat vind u van deze titel? Hoe komt de Paus aan deze titel?

De hoogste titel der Pausen is: Vicarius Filii Del, d.i. Stedehouder van Gods Zoon. In deze Latijnse naam of titel ligt het getal 666 verborgen. In het Latijn hebben de volgende letters cijferwaarde. M = 1000; . D = 100; L = 50; X = 10; V = 5; en I = 1. In de Latijnse titel van alle Pausen komen nu 41e volgende letters met de volgende cijferwaarde voor:

V I C I V I L I I D I

5 1 100 1 5 1 50 1 1 500 1 = 666

Openbaring 13 : 18. Hier is de wijsheid, wie het verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal eens mensen en zijn getal is 666.

Kunt u ook ingaan op de verandering van sabbat/zondag? Het blijkt toch dat het pausdom de macht naar zich toegetrokken heeft om de sabbat te veranderen naar de zondag! In Daniel wordt dat al voorzegt.

Daniël 7 : 25 en hij zal menen tijden en wet te veranderen".

De tijden en de wet waarvan hier sprake is hebben betrekking, op de godsdienstige tijden en feestdagen en op de Wet van God, de Wet der tien geboden.Wanneer onze verklaring juist is moet dit dus ook te bewijzen zijn in de geschiedenis van het Pausdom. Er is in de tien geboden slechts in één gebod sprake van „tijd". Dit is het vierde gebod, het gebod van de rustdag. Ex. 20: 8-11. Heeft het Pausdom hierin een verandering gebracht? De Bijbel zegt dus dat God de zevende dag tot rustdag bestemde, terwijl de concilies daarin een verandering aanbrachten door de eerste dag van de week tot rustdag te verklaren.

Kunt u ook de protestantse / katholieke tien geboden naast elkaar zetten zodat men duidelijk kan erkennen welke veranderingen de katholieke kerk heeft aangebracht?

marin
Laatst gewijzigd door marin op 07 nov 2009 15:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2009 22:30

marin schreef:diak2b

Die is volgens mij al ergens in 2007 afgehaakt aan zijn profiel te zien.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 nov 2009 22:40

Faramir schreef:

Dank je wel Faramir!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 nov 2009 07:46

marin schreef:
Faramir schreef:

Dank je wel Faramir!

Graag gedaan. Als je je tekst even aanpast in normale vragen wil ik best kijken of ik er antwoord op kan geven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 nov 2009 18:02

marin schreef:diak2b of dhr.Roderick Vonhögen,

Ik ben beide niet, maar zal maar trachten te antwoorden aangezien je je post al drie keer hebt aangepast.
Hoeveel titels heeft de Paus eigenlijk?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus#Titulatuur

plaatsbekleder van Jezus
opvolger van Petrus
opperherder van de Universele Kerk
bisschop van Rome
patriarch van het Westen
primaat van Italië
Pontifex Maximus
soeverein van de staat Vaticaanstad.
dienaar van de dienaren Gods (Servus Servorum Dei)
Pater Patrum.

Paus Benedictus XVI besloot de titel Patriarch van het Westen vanaf 2006 niet meer te gebruiken, zijn voorgangers deden dat allemaal wel.

10 dus zoals je kan zien. Maar Benedictus XVI gebruikt er 9.
En wat vind u van deze titel? Hoe komt de Paus aan deze titel?

Vicarius Filii Del

Ik heb de daadwerkelijke vraag er maar even uitgefilterd aangezien dit een vragen topic is en niet een 'spuw je gal met een vraagteken' topic.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vicarius_Filii_Dei

Een broodje aap dus. De paus heeft dergelijke titel nooit gevoerd.
Kunt u ook ingaan op de verandering van sabbat/zondag?

Wederom de vraag eruit gefilterd. Ik weet niet hoe jij normaal vragen stelt, maar als je slechts je eigen mening wil verpakken in een vraag dan kun je beter een ander topic opzoeken of openen.
Hieronder een bijdrage van mijzelf uit een ander topic (viewtopic.php?f=2&t=23739&start=15);
Zoals ik reeds heb aangegeven is er een hele rits bronnen uit het vroege christendom al te halen dat zondag de rustdag was.

Hieronder nog een korte en niet volledige opsomming;
Didachè (70 na Christus)
De brief van Barnabas (74 na Christus)
Ignatius van Antiochië (110 na Christus)
Justinus de Martelaar (155 na Christus)
lemens van Alexandrië (202 na Christus)
Tertullianus (203 na Christus)
Didascalia (225 na Christus)
Cyrillus van Jeruzalem (350 na Christus)
Augustinus (412 na Christus)

Ook nog de tekst uit de catechismus van de katholieke Kerk. Zoals geplaatst op di okt 27, 2009 9:30 pm; viewtopic.php?f=33&t=23593&start=45 Het betreft alinea 2168 t/m 2176. Ondanks dat die alinea's doordrengt zijn met verwijzingen naar de Bijbel (en ook concilie teksten en teksten van kerkvaders) schijn het nog niet genoeg te zijn voor een enkeling om christenen te respecteren die hun rustdag op de zondag houden. Zij claimen dat de Bijbel een plat boek is wat slechts 1 laag heeft en dat is hoe toevallig de laag die zij erin lezen. Dat er onder de oppervlakte van de Bijbel nog enkele andere lagen te vinden zijn ontgaat ze schijnbaar compleet. Een dergelijke manier van omgaan met de Bijbel vind ik vrij schokkend.

Vandaar dat ik nog even voor een laatste maal de moeite heb genomen om uit te leggen hoe christenen op de zondag gekomen zijn. Laat duidelijk zijn, als je op de zaterdag je rustdag houd is dat prima, niemand die je tegenhoud. Val je christelijke broeders en zusters er echter niet op aan dat zij hun rustdag op zondag houden. Ook zij hebben daar gegronde redenen voor. Het dient geen enkel doel om het ene weg te zetten als dwaalleer en het andere te verheffen tot 'bijbels'.

Jesaja 1
13 Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.

God begint zijn ongenoegen te uiten.

Matteüs 28
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken.

Marcus 16
2 Op de eerste dag van de week gingen ze heel vroeg in de ochtend, vlak na zonsopgang, naar het graf. 3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie zal voor ons de steen voor de ingang van het graf wegrollen?’ 4 Maar toen ze opkeken, zagen ze dat de steen al was weggerold; het was een heel grote steen. 5 Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. 6 Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. U zoekt Jezus, de man uit Nazaret die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar hij was neergelegd. 7 Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’
8 Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven.

Johannes 20
1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald. 2 Ze liep snel terug naar Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: ‘Ze hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd hebben.’ 3 Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. 4 Ze liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf. 5 Hij boog zich voorover en zag de linnen doeken liggen, maar hij ging niet naar binnen. 6 Even later kwam Simon Petrus en hij ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken, 7 en hij zag dat de doek die Jezus’ gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar apart opgerold op een andere plek. 8 Toen ging ook de andere leerling, die het eerst bij het graf gekomen was, het graf in. Hij zag het en geloofde. 9 Want ze hadden uit de Schrift nog niet begrepen dat hij uit de dood moest opstaan. 10 De leerlingen gingen terug naar huis.
11 Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 12 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.) 17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 18 Maria uit Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat hij tegen haar gezegd had.
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’

De evangelie schrijvers geven nadrukkelijk aan dat Jezus Zijn opstanding op een zondag was. Dit omdat de zondag inmiddels de belangrijkste dag van de week was in het leven van de Kerk.

Handelingen 20
7 Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.

Deze tekst geeft de apostolische traditie van de eucharistie/avondmaal op zondag aan.

1 Korintiërs 16
2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

Hier wordt aangeven dat om de eerste dag van de week (de zondag) collectes te houden voor de Kerk. Dit omdat de primaire dag van christelijke verering de zondag is.

Kolossenzen 2
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

De sabbat staat slechts in de schaduw van wat geopenbaard is in Christus.

2 Tessalonicenzen 2
15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.

We moeten vasthouden aan de apostolische traditie, geschreven of ongeschreven. De apostolische traditie leert dat wij de zondag onderhouden (zie de teksten in de catechismus van de katholieke Kerk).

Hebreeën 4
8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust.

Ongeacht de dag van de rust, als Joshua rust was gegeven, zou God niet later van "een andere dag“ spreken, wat zondag is, de nieuwe sabbat. Zondag is de eerste dag van de week en de eerste dag van de nieuwe schepping verwezenlijk door de opstanding van Christus.

Hebreeën 7
12 Maar wanneer de aard van het priesterschap verandert, verandert onherroepelijk ook de wet.

Wanneer er een verandering is in het priesterschap, dan is er eveneens een verandering in de wet. Aangezien we een nieuwe Priester en een nieuw offer hebben hebben we ook een nieuwe dag van verering, de zondag.

Openbaring 1
10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin

Hier wordt gewezen op de hemelse eucharistie liturgie op zondag, de dag des Heren.

Matteüs 16
19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Matteüs 18
18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.

Wat de Kerk op aarde bind zal ook in de hemel bindend zijn. Sinds de verrijzenis is de eucharistie/avondmaal hoofdzakelijk op zondag gevierd.

Bovenstaande heb ik overigens niet zelf bedacht maar heb ik van een Engelstalige website. Mocht je het in het Engels na willen lezen; http://scripturecatholic.com/

Nogmaals, mij maakt het bijzonder weinig uit of iemand zijn rustdag op de zaterdag of zondag (of een andere dag van de week) houd. Ik vind het gescherm met dwaalleer en onbijbels echter vrij infantiel. Vandaar dat ik even vanuit de Bijbel aantoon dat een andere zienswijze ook prima met de Bijbel te onderbouwen is. De Bijbel is geen laagdrempelig boek wat zich laat lezen als een kookboek.

Kunt u ook de protestantse / katholieke tien geboden naast elkaar zetten zodat men duidelijk kan erkennen welke veranderingen de katholieke kerk heeft aangebracht?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden

Het is een kwestie van vertaling. De katholieke Kerk heeft niets weggelaten bij de tien geboden slechts een andere keuze gemaakt voor wat betreft nummering. Dit alles te zien in de duidelijke tabel op de Wikipedia pagina.

In vervolg wil ik best nog wel vragen beantwoorden. Maar enkel als het ook daadwerkelijk vragen zijn en geen meningen/beledigingen verpakt in vraagvorm.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 08:58

Vraagje,
Waarom laat de Paus het toe dat mensen hem Heilige Vader noemen, terwijl de bijbel zegt dat er maar 1 rabbi, vader is, die heilig is, Hijzelf!
Ook laat hij mensen voor hem knielen/buigen, wat ook in de bijbel wordt veroordeeld.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 10:03

Faramir schreef:In vervolg wil ik best nog wel vragen beantwoorden. Maar enkel als het ook daadwerkelijk vragen zijn en geen meningen/beledigingen verpakt in vraagvorm.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 11:22

Je wilt alleen vragen beantwoorden als de ander nog geen mening heeft dus, of wanneer die mening ondergeschikt is aan jouw mening.
Je hebt op deze vraag duidelijk geen antwoord.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 11:28

Joannah schreef:Je wilt alleen vragen beantwoorden als de ander nog geen mening heeft dus, of wanneer die mening ondergeschikt is aan jouw mening.

Ik wil het zoals in de openingspost staat. Ik wil op elke vraag die ik kan beantwoorden een antwoord geven. Maar dan moeten het wel oprechte vragen zijn. Dat je het vervolgens niet eens bent met het antwoord is prima. Bij jou bespeur ik geen oprechtheid voor wat betreft je vragen over het katholicisme. Waarom zou ik er dan tijd en moeite insteken om het zelf op te zoeken (indien nodig) en te beantwoorden?
Je hebt op deze vraag duidelijk geen antwoord.

Toevallig heb ik de vraag onlangs zelf ook gesteld aan een diaken. Ik heb daar antwoord op ontvangen. Maar ik bedankt ervoor om als uitschot behandeld te worden, zeker aangezien je iets van mij wil weten. Leer/toon eerst maar eens manieren.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 11:42

De katholieken hebben het gebod over beelden e.d. wel enigszins verzwakt, zie ik.
Hoe kan het ueberhaupt zo zijn dat de 10 geboden, die met God´s eigen vinger in het steen zijn gekerft ook maar een tittel of jota gewijzigd worden, of samengevat, of wat dan ook,
De mens gaat hier weer zichzelf boven God plaatsen.
de joodse 10 geboden zijn nooit veranderd.
En Faramir, het feit dat we alleen iets aan je mogen vragen als we heel voorzichtig ieder woordje moeten wegen, waar bij we geloof ik jou al als paus moeten vereren, wegens je gevoeligheid, nee dus, wat denk je wel.
Als jij je aangesproken voelt, als iemand een katholiek dogma aan de kaak stelt, is echt zwak.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 nov 2009 14:57

DE ANTI-CHRISTELIJKE MACHT IN DE GESCHIEDENIS

Daniël 7 : 8 en 25. „Een mond grote dingen sprekende". Zeer vele titels die de Pausen zich hebben toegeëigend.
Hier volgt nog een treffend voorbeeld:
Op een gedenkpenning van Paus Gregorius in het jaar 1843 lezen we „Quem creant adorant" d.w.z. „Die zij scheppen aanbidden zij". Dit had betrekking op de Pauskroning van die dagen.
In de Bull „Unam sanctam", één der belangrijkste,documenten der Roomse kerk, staat de zin: „Het is voor de zaligheid noodzakelijk te geloven, dat elk schepsel onderworpen is aan de Paus van Rome". „de Paus is niet een gewoon mens, zeker hij is alles wat mens is ... maar toch is hij meer ... Is het niet de Christus zelf.
De Paus is de wereld nabij getreden, meer dan ooit. Hij zoekt haar op. Hij alleen kan haar redden."

Daniël 7 : 25 en hij zal menen tijden en wet te veranderen".
De tijden en de wet waarvan hier sprake is hebben betrekking, op de godsdienstige tijden en feestdagen en op de Wet van God, de Wet der tien geboden. Wanneer onze verklaring juist is moet dit dus ook te bewijzen zijn in de geschiedenis van het Pausdom.
Er is in de tien geboden slechts in één gebod sprake van „tijd". Dit is het vierde gebod, het gebod van de rustdag. Ex. 20: 8-11.
Heeft het Pausdom hierin een verandering gebracht?
De Bijbel zegt dus dat God de zevende dag tot rustdag bestemde, terwijl de concilies daarin een verandering aanbrachten door de eerste dag van de week tot rustdag te verklaren.

Dr. Dillinger, een kerkgeschiedenisschrijver, zegt hierover:
De kerk heeft zich haar eigen wekelijkse feestdag geschapen. Er kan ook niet worden gezegd dat de Sabbat door de apostelen voor de zondag verwisseld is en het vooschrift aan het houden van de zevende dag op de eerste is overgedragen. Want er is nergens een spoor van een overdracht, daarom is de zondag van de christelijke kerk altijd zeer verschillend geweest van de Sabbat."Paus Sylvester beval in het jaar 325 n. Chr., dat de eerste dag der week, dag des Heren genoemd moest worden. Op het concilie van Laodicea in 364 n. Chr. werd afgekondigd dat de christenen niet op zaterdag zouden rusten, maar op zondag.

Er zijn een overvloed van bewijzen aan te voeren door alle eeuwen heen, hoe de Roomse kerk steeds weer er nadruk op legt dat zondagsviering een instelling is van de kerk zelf. Ook vele protestantse theologen en geleerden geven dit toe. Prof. Slotemaker de Bruïne: „Een goddelijk gebod tot viering van zondag is niet aanwijsbaar, het staat niet in Exodus 20, het staat ook nergens elders".

De zondag ontstaat uit "landsbelang en Jodenhaat"
De Rooms-Katholieke kerk en de opeenvolgende Pausen uit de tijd van Keizer Contantijn besloten uit anti-semitische redenen nog een schepje bovenop het besluit van Keizer Constantijn te doen.

Tot die tijd werd ook door 'de vroeg-christelijke-Rooms-Katholieken' de Sabbat als rustdag genomen, maar de 4e eeuw na Christus werd daar dus door hen een einde aan gemaakt.

Definitief afstand nemen van de Joden !
Louter en alleen om het verband met de Joden definitief weg te nemen, werd de zondag door de Rooms-Katholieke kerk aangenomen en de Sabbat van God afgeschaft. Natuurlijk was behoud van macht en het hebben van politieke ambities voor de RK-kerk eveneens hele belangrijke motieven… Dus: de Sabbat van God werd zeker niet vanwege "de opstanding" of "de liefde voor Jezus" afgeschaft !

Faramir, en dan nog dit:
Citaat: Jesaja 1
13 Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.

Je antwoordt: God begint zijn ongenoegen te uiten.

Je weet of niet dat God zijn ongenoegen uit over de eigen feesten en sabbatten de heidense invloeden die zij hadden ingevoerd, datzelfde was in Jezus dagen, de farizeen en schriftgeleerden hadden er eigen wetten en voorschriften bijgemaakt en opgelegd aan het volk, daar heeft de Here Jezus zich altijd tegen verzet, verwar dat niet wat God daar zelf over zegt:

Jes.56:3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, niet zeggen: De HERE zal mij zeker afzonderen van zijn volk.

Jes.56:6 En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond : 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken.

Hebr.4:9 Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God.

marin

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 15:09

Ik zie geen vraag.

Toch spijtig dat mensen niet doorhebben wat het doel is van dit topic. Dat terwijl in de openingspost toch een vrij heldere definitie is gegeven.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 15:27

Faramir schreef:Ik zie geen vraag.

Toch spijtig dat mensen niet doorhebben wat het doel is van dit topic. Dat terwijl in de openingspost toch een vrij heldere definitie is gegeven.

Sterke verdediging, Farimir.NOT, dus.
En Marin, je hebt alle antwoorden gegeven, die er te geven zijn over de RKK.
Proficiat!
Ben erg blij nog verfrissende antwoorden te mogen lezen hier.
:idea:

Terug naar “Archief”