Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 09 dec 2006 23:50

Hoe grote kans is er dan dat de rechter toestemt?
Hoe erg moet het dan al zijn?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 dec 2006 12:04

Iedereen die een gevaar is voor de omegving of voor zichzelf en de mogelijkheid is er, krijgt IBS. IBS=In Bewaring Stelling. Je krijgt dan een advocaat, en gesprekken met een rechter. Die rechter praat ook met 'jouw' psychiater. Op basis van die gesprekken word er belsoten tot vasthouden of laten gaan. Zodra er ook maar enig vermoeden is, laten ze je niet gaan. De IBS kan max 3 weken duren, daarna word het herbekeken.

Als je IBS krijgt mag je niets meer beslissen. Alle spullen worden je afgenomen, alle zaken die je moet regelen uit handen.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 11 dec 2006 20:01

Vanaf wanneer ben je dan een gevaar voor jezelf of de omgeving?

En als in die drie weken nog niks veranderd is kan het dus weer worden verlengd?
Hoe lang kan dat dan zo door gaan?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 dec 2006 20:51

Maara schreef:Vanaf wanneer ben je dan een gevaar voor jezelf of de omgeving?
Als je agressief bent, of suïcidaal.

En als in die drie weken nog niks veranderd is kan het dus weer worden verlengd?

Ja, dat kan, en hoe lang dat door kan gaan? Geen idee, naar ik meen jaren (als je agressief bent) en als je elke behandeling weigert, moeten ze je laten gaan.

Ik heb er nog wel wat over gelezen, maar juist de brochure waar de duur in staat hebben we hier niet.

De geneesheer-directeur van het psychiatrisch ziekenhuis is in bepaalde gevallen verplicht ontslag te verlenen. Hij moet dat doen:
1. Zodra u niet meer lijd aan een psychische stoornis;
2. Zodra u niet meer gevaarlijk bent of het gevaar ook buiten het ziekenhuis kan worden afgewend;
3. Zodra de rechter op uw verzoek bevel tot ontslag geeft (daar zitten de eerder genoemde maars aan verbonden);
4. Zodra het duidelijk is dat er geen voortzetting van een IBS wordt gevraagd;
5. Als er wel een voortzetting van de IBS is aangevraagd, maar niet toegewezen door de rechter;
6. Zodra een machtiging is afgelopen en er geen nieuwe is aangevraagd;
7. Als de machtiging wel is toegewezen maar de papieren opgestuurd zijn na de ontslagdatum.

Maar, voordat je een IBS krijgt, moet er heel wat gebeuren. Sommige mensen die agressief zijn worden opgenomen, maar ook mensen waarvan vermoedens zijn dat ze suïcidaal zijn. Die worden opgehaald door politie en soms ambulance. Dan naar de instelling gebracht. dan volgt gesprek op gesprek. Politie. Ambulancepersoneel. Psychiater. Maatschappelijk werk. Advocaat. Rechter. (gebeurd echt)

Is het iets duidelijker nu?

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 11 dec 2006 23:27

Al wel wat duidelijker jah.
Ik had mij er tot nu toe nooit echt in verdiept.

Toch nog een vraagje.
Als ik van iemand weet dat die persoon serieus suïcidaal is kan ik voor die persoon gewoon een IBS aanvragen? (of hoe zeg je dat?)
Ongeacht mij relatie tot die persoon?

Hmm, kbedenk me net, is moordlustig ook aggresief?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 dec 2006 14:41

Maara schreef:Al wel wat duidelijker jah.
Ik had mij er tot nu toe nooit echt in verdiept.

Toch nog een vraagje.
Als ik van iemand weet dat die persoon serieus suïcidaal is kan ik voor die persoon gewoon een IBS aanvragen? (of hoe zeg je dat?)
Ongeacht mij relatie tot die persoon?

Hmm, kbedenk me net, is moordlustig ook aggresief?
Jij kunt dan de politie (0900-8844) opbellen denk ik, die weten dat telefoonnummer wel van de rechter.

En moordlustig, in welke vorm bedoel je dat? Als iemand suïcidaal is, is diegene alleen agressief naar zichzelf, als iemand moordlustig is, dus een ander wil vermoorden, is hij agressief.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 12 dec 2006 16:31

L'être extraterrestre schreef:En moordlustig, in welke vorm bedoel je dat? Als iemand suïcidaal is, is diegene alleen agressief naar zichzelf, als iemand moordlustig is, dus een ander wil vermoorden, is hij agressief.
Ok, dat bedoelde ik dus.
Ik wilde ff weten wat precies aggresief is.
Maar als iemand die iedereen in huis slaat en met dingen gaat smijten is het toch meer een zaak voor de afdeling mishandeling en niet voor psygiatrisch ziekenhuis? Of komt dat er dan ook bij?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 13 dec 2006 21:21

Maara schreef:
L'être extraterrestre schreef:En moordlustig, in welke vorm bedoel je dat? Als iemand suïcidaal is, is diegene alleen agressief naar zichzelf, als iemand moordlustig is, dus een ander wil vermoorden, is hij agressief.
Ok, dat bedoelde ik dus.
Ik wilde ff weten wat precies aggresief is.
Maar als iemand die iedereen in huis slaat en met dingen gaat smijten is het toch meer een zaak voor de afdeling mishandeling en niet voor psygiatrisch ziekenhuis? Of komt dat er dan ook bij?
Hangt er vanaf hoe oud diegene is. Bij volwassenen is het denk ik heel verschillend. Maar ook een zaak voor én politie én psychiatrie. Maar wat moet je met iemand die behandeling weigert? Die sturen ze weg...

Het is best krom en onduidelijk allemaal.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 13 dec 2006 22:11

Naar mijn idee heeft iemand die hulp weigert juist het hardste hulp nodig.
Iemand die het zelf inziet dat hij/zij hulp nodig heeft erkent het zelf namelijk al en is dus eigenlijk al bezig met de "genezing".
Volgens mij zit de gezondheidszorg ook niet helemaal lekker in elkaar, maar het is ook een utopia om dat te verlangen....
Maar goed, beter iets dan niets zou ik zo zeggen.

Maar om nou te zeggen: "Goed, jij kan/wil niet vertellen wat er echt is. Dan weten wij het ook niet meer en zijn we uitgepraat. Doei.
En als er wat is kom je maar weer." Alsof de drempel dan niet al veelste hoog is.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 14 dec 2006 14:33

Maara schreef:Naar mijn idee heeft iemand die hulp weigert juist het hardste hulp nodig.
Iemand die het zelf inziet dat hij/zij hulp nodig heeft erkent het zelf namelijk al en is dus eigenlijk al bezig met de "genezing".
Volgens mij zit de gezondheidszorg ook niet helemaal lekker in elkaar, maar het is ook een utopia om dat te verlangen....
Maar goed, beter iets dan niets zou ik zo zeggen.

Maar om nou te zeggen: "Goed, jij kan/wil niet vertellen wat er echt is. Dan weten wij het ook niet meer en zijn we uitgepraat. Doei.
En als er wat is kom je maar weer." Alsof de drempel dan niet al veelste hoog is.
Zo simpel is het niet hoor. Ze zijn niet gek :wink:

Maar ze kunnen iemand niet vasthouden als diegene bij hoog en laag beweerd dat hij/zij zich in zal houden. Dat is bij de wet verboden.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 dec 2006 13:03

L'être extraterrestre schreef:
Maara schreef:En als in die drie weken nog niks veranderd is kan het dus weer worden verlengd?

Ja, dat kan, en hoe lang dat door kan gaan? Geen idee, naar ik meen jaren (als je agressief bent) en als je elke behandeling weigert, moeten ze je laten gaan.

Ik werk in Gouda in een beschermde woonvorm. Ik weet niet of het per regio verschillend is, maar ik ga er van uit dat landelijk dezefde methode wordt gehanteerd mbt IBS.
IBS wordt vaak verward met een RM.
Een IBS duurt drie weken. Deze hoeft niet door de rechter goedgekeurd te worden, maar door de burgemeester. Dit is eigenlijk alleen een formaliteit. De psychiater beoordeeld of je in aanmerking komt voor IBS.
Wanneer blijkt dat je na die drie weken nog steeds een gevaar voor jezelf of anderen bent, dan wordt een RM aangevraagd. Dit is een rechterlijke machtiging en zoals het woord al zegt, wordt dit door de rechter beslist. Een RM wordt meestal voor een half jaar of een jaar uitgegeven. Na deze periode dien je weer terug te komen bij de rechter en wordt bekeken of er een verlenging van de RM moet plaatsvinden. Deze verlenging kan steeds weer gegeven worden, zo lang als dit noodzakelijk is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 dec 2006 15:02

bloempie21 schreef:
L'être extraterrestre schreef:
Maara schreef:En als in die drie weken nog niks veranderd is kan het dus weer worden verlengd?

Ik werk in Gouda in een beschermde woonvorm. Ik weet niet of het per regio verschillend is, maar ik ga er van uit dat landelijk dezefde methode wordt gehanteerd mbt IBS.
IBS wordt vaak verward met een RM.
Een IBS duurt drie weken. Deze hoeft niet door de rechter goedgekeurd te worden, maar door de burgemeester. Dit is eigenlijk alleen een formaliteit. De psychiater beoordeeld of je in aanmerking komt voor IBS.
Wanneer blijkt dat je na die drie weken nog steeds een gevaar voor jezelf of anderen bent, dan wordt een RM aangevraagd. Dit is een rechterlijke machtiging en zoals het woord al zegt, wordt dit door de rechter beslist. Een RM wordt meestal voor een half jaar of een jaar uitgegeven. Na deze periode dien je weer terug te komen bij de rechter en wordt bekeken of er een verlenging van de RM moet plaatsvinden. Deze verlenging kan steeds weer gegeven worden, zo lang als dit noodzakelijk is.
Je hebt gelijk, er is inderdaad verschil. Maar ik ken iemand die 2 keer IBS heeft gehad.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 18 dec 2006 15:27

Ik moest het even twee keer lezen maar volgens mij snap ik het nog.
Alleen de link tussen een beschermde woonvorm en IBS en RM zie ik niet echt, maar dat terzijde.
Wat is het verschil in de opname procedures en behandelingen die je krijgt tussen IBS en RM?
Behalve dan dat bij de ene de rechter en bij de andere de burgemeester het goedkeurt.

(Dan ga ik direct weer denken: "Wat nou als de burgemeester IBS nodig heeft? Wie regelt dat dan?
Maar dan wordt hij vast eerst uit zijn ambt ontzet. Zo snugger acht ik de bedenkers van die wet wel.)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 dec 2006 19:04

Maara schreef:Ik moest het even twee keer lezen maar volgens mij snap ik het nog.
Alleen de link tussen een beschermde woonvorm en IBS en RM zie ik niet echt, maar dat terzijde.
Wat is het verschil in de opname procedures en behandelingen die je krijgt tussen IBS en RM?
Behalve dan dat bij de ene de rechter en bij de andere de burgemeester het goedkeurt.

(Dan ga ik direct weer denken: "Wat nou als de burgemeester IBS nodig heeft? Wie regelt dat dan?
Maar dan wordt hij vast eerst uit zijn ambt ontzet. Zo snugger acht ik de bedenkers van die wet wel.)

Met beschermde woonvorm wilde ik aangeven dat ik er in mijn werk mee te maken heb. Er wonen bij ons mensen die een RM hebben.
Het grootste verschil in opname en behandeling is, dat je bij een IBS een kortdurende opname hebt, en bij een RM een langdurige opname of verschillende opnames in korte tijd. Bij een RM wordt daarom vaak ook grootschaliger aan de behandeling gewerkt. De oorzaak hiervan is een ander hulpverleningsplan waarin langetermijndoelen gesteld kunnen worden. Dit is niet zozeer aan de orde als je voor drie weken IBS krijgt.

@ L'être extraterrestre: Het kan idd dat je nog een keer drie weken verlenging krijgt, maar dat heeft een andere inhoud dan een RM van een half jaar. Er is dus waarschijnlijk ingeschat dat dit niet nodig was of een RM kon op dat moment niet afgegeven worden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 dec 2006 21:19

bloempie21 schreef:
Maara schreef:Ik moest het even twee keer lezen maar volgens mij snap ik het nog.

Met beschermde woonvorm wilde ik aangeven dat ik er in mijn werk mee te maken heb. Er wonen bij ons mensen die een RM hebben.
Het grootste verschil in opname en behandeling is, dat je bij een IBS een kortdurende opname hebt, en bij een RM een langdurige opname of verschillende opnames in korte tijd. Bij een RM wordt daarom vaak ook grootschaliger aan de behandeling gewerkt. De oorzaak hiervan is een ander hulpverleningsplan waarin langetermijndoelen gesteld kunnen worden. Dit is niet zozeer aan de orde als je voor drie weken IBS krijgt.

@ L'être extraterrestre: Het kan idd dat je nog een keer drie weken verlenging krijgt, maar dat heeft een andere inhoud dan een RM van een half jaar. Er is dus waarschijnlijk ingeschat dat dit niet nodig was of een RM kon op dat moment niet afgegeven worden.
Een RM is vrij ingrijpend, zeker voor iemand van 14 die havo doet. Je mag dan namelijk echt helemaal niets. Toch?

Terug naar “Archief”