In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2006 22:09

De Bijbel leert dat het Hemelleven hier op aarde reeds een aanvang neemt.

Nog een reden om te geloven dat het daar niet zo abstract zal zijn..... maar best "aards" waarbij alle slechte dingen er niet meer zullen zijn. Zo was het in het paradijs toch ook? De mens is niet voor een of andere vage ruimte geschapen maar voor een aarde ;) Als koning van de schepping en tot eer van God.

Het tuinieren ontleende ik aan het paradijs,Adam.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2006 07:54

Marnix schreef:
De Bijbel leert dat het Hemelleven hier op aarde reeds een aanvang neemt.

Nog een reden om te geloven dat het daar niet zo abstract zal zijn..... maar best "aards" waarbij alle slechte dingen er niet meer zullen zijn. Zo was het in het paradijs toch ook? De mens is niet voor een of andere vage ruimte geschapen maar voor een aarde ;) Als koning van de schepping en tot eer van God.

Het tuinieren ontleende ik aan het paradijs,Adam.

Volstrekt mee eens, Marnix!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 mei 2006 10:16

Joh 18:36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2006 13:03

niet VAN deze wereld. Dat klopt. Er komt een nieuwe hemel en aarde. Maar dat wil niet zeggen dat die aarde geen dingen meer heeft die er hier op aarde ook zijn.

Daarnaast moet je de context van Joh 18 maar even lezen, Jezus doelt hier toch wel op iets andere dingen, dus dit is niet echt een juiste exegese van dit Bijbelvers ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 mei 2006 13:10

Weet je, als je mensen vraagt of ze een voorstelling van de hemel kunnen maken, dan beginnen ze al snel over goud, zilver e.d.

Wat ik me dan afvraag; Is dat wel zo? Ik bedoel, goud en zilver..het zijn maar aardse materialen, ook al zijn ze hier van grote waarde.

Volgens mij kun je dus nooit echt een voorstelling maken van de hemel..
En wat betreft de nieuwe aarde heb ik eigenlijk ook geen idee hoe ik me dat voor moet stellen.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 mei 2006 14:58

Ik denk dat "wat" de hemel tot een hemel maakt omdat Jezus er is. Verders kan het best van goud zijn die straten, waarom niet. Wel een heel bijzonder soort goud want het gelijkt ook op glas. Maar Jezus zegt zelf: dat wat geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen...
We zullen zien. Maar een ding is zeker! Jezus zal er zijn en dat maakt het tot de hemel. Zou de afwezigheid van Zijn Wezen de hel niet tot "hel" maken kunnen? :?:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 mei 2006 15:25

Ja, Peter77,
Daar heb je weer dat spreken in ‘verheven taal’ en in poëzie c.q. schoonheidsstijl. Goud in glasvorm kan natuurlijk niet. Daarom moet wij de hemel niet aards voorstellen en in de Bijbel laten staan wat er staat en niets aan toevoeg, zoals jij gedaan heb op je eigen weblog. Vergeef mij deze harden worden even, maar ik vind het oneerbiedig (dat kan je toch wel even van mij hebben zeker).
Je geeft een mooi onderscheid tussen hemel en hel. Ik zou liever zeg dat God daar in al zijn pracht en praal aanwezig zal zijn en die al zijn volk zal dienen! en dat is Christus in zijn verhoogde staat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2006 16:13

Hoho... je zegt dat we ons de hemel niet aards moeten voorstellen. Daar ben ik het mee eens. De hemel is niet aards. Maar we komen niet in de hemel te leven na de wederkomst. Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde die samen komen... (zie de beschrijving van Openbaring 21, van de stad die tegen een berg opgebouwd ligt, het nieuwe Jeruzalem... en bovenop die berg zal de troon van God staan. (Berg.... ook al zoiets aards :)). Wij komen op de nieuwe aarde te leven. En sinds wanneer mag je van een aarde niet meer "aards denken". Het heet toch niet voor niets nieuwe aarde. Aarde is een leefomgeving... met zand, grond (aarde noemen we dat ook wel)... net zoals het in het paradijs ook was. Waarom vind je dit bijbelse beeld zo moeilijk te accepteren en ga je dingen opeens allemaal abstract en vaag maken?

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 mei 2006 17:03

Volkomen met Marnix eens. :!:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 mei 2006 18:29

Marnix en Peter77,
Wordt niet boos als ik dit zegt en dat is overeenkomstig de Bijbel
1 Corinthiërs 15

Er zijn hemelse en aardse wezens; en de schoonheid van de hemelse is anders dan die van de aardse.
Zon, maan en sterren hebben een verschillende helderheid; en ook de sterren onderling verschillen in lichtsterkte.
Zo is het ook bij het levend worden van de doden. Het lichaam dat in de aarde wordt gelegd, zal vergaan. Maar het lichaam dat levend wordt gemaakt, kan niet vergaan.
Wat in de aarde wordt gelegd, is het aanzien niet waard. Maar wat levend wordt gemaakt, is schitterend. Wat in de aarde wordt gelegd, is tot niets in staat. Maar wat levend wordt gemaakt, heeft grote kracht.
Wat in de aarde wordt gelegd, is een natuurlijk lichaam. Maar wat levend wordt, is een geestelijk lichaam. Want als er een natuurlijk lichaam is, moet er ook een geestelijk lichaam zijn.
Er staat immers in de Boeken: "De eerste mens, Adam, kreeg een natuurlijk leven." (a) Maar Christus, de laatste Adam, geeft geestelijk leven.
Het natuurlijke lichaam komt eerst en daarna pas het geestelijke.
Adam, de eerste mens, werd uit stof van de aarde gemaakt. Christus, de tweede mens, kwam uit de hemel.
Alle mensen stammen af van Adam en hebben dus een aards lichaam, net als hij. Maar de mensen die uit Christus voortkomen, zullen een hemels lichaam krijgen, net als Hij.
Dus, zoals wij op de aardse Adam lijken, zullen wij ook op de hemelse Christus lijken.
Laat ik heel duidelijk zijn, broeders: Lichamen van vlees en bloed kunnen geen deel hebben aan het Koninkrijk van God. Onze vergankelijke lichamen kunnen niet altijd blijven leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2006 10:34

Deze tekst zegt dat we onstefelijke lichamen zullen hebben, niet van vlees en bloed, zoals we dat nu hebben. Maar daarom hebben we nog wel een lichaam.... onstefelijk, gaaf.. en anders. Ook wat dat betreft ben ik het met je eens.

Technico

Berichtdoor Technico » 08 mei 2006 09:20

Hoi Jantjes,

Als ik het goed begrepen heb zie jij het hiernamaals als een volledig breken met onze huidige schepping. Achter deze opvatting moet wel de visie liggen dat deze aarde totaal verdorven is als gevolg van de zondeval. Het is hier zo'n zooitje dat álles weggevaagd zal worden omdat het niets kan bijdragen aan het nieuwe.
Calvijn distancieert zich van deze visie. Berkhouwer vind dat het hele evangelie tegen dit misverstand inroept.
Denk aan Romeinen 8:21 waar Paulus spreekt over de bevrijding van de schepping, psalm 102 waarin de hemel en aarde zullen verslijten en worden verwisseld als een gewaad. En er zijn in dit topic wel meer bijbelteksten aangehaald.
Als er verminking is opgetreden in alle samenhangen in het werk van God, wat doet Gods schepping er dan toe? Wat zijn de waarde van de natuurpsalmen? Het zal toch allemaal maar afgesneden worden, niets zal behouden blijven. Hoe kan het dan kloppen dat de natuur vaak als 'Godsbewijs' wordt aangedragen?
Echter, we moeten niet doorschieten. Al ons doen en laten is dan in de altijd durende aanwezigheid van het Lam. Wij zullen in Christus zijn, en Hij in ons. Er is een oordeel, dus is er een discontinuïteit. De aarde zal echt herschapen worden, niet geleidelijk ten goede veranderen ofzo.
Berhouwer: "Wij zijn bestemd voor de verheerlijking, dat wil zeggen voor de deelname aan een geheel vernieuwde en oneindig verheven gestalte van mens-zijn, zoals in de opgestane Jezus een ogenblik onder ons is opgelicht. Daarmee is de richting van onze verwachting aangegeven, maar ook de grens. Want ik kijk in de richting van een verblindend licht." Met dit in gedachte moeten we niet over nadere details na gaan denken. We weten alleen in welke richting het ligt, niet wat de exacte koers is.

NB. Voor deze pleidooi heb ik gedeeltes geciteerd uit de Open Kaart nummer 9 jaargang 2005-2006 C.S.F.R. Delft

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 mei 2006 10:03

We zullen wel zien, toch?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 mei 2006 10:10

rafaell schreef:We zullen wel zien, toch?

Dit is één van de keren dat ik het met je eens ben Rafaell. Wat we ook speculeren, weten doen het toch niet, en bevatten zullen we het zeker niet.
Eén ding staat vast, God zal er zijn, en daar gaat het om, Hij zal eeuwig groot gemaakt worden!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mei 2006 10:13

Raido voegt zich ook bij de schare van PeterD en Raffie :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”