Moderator: Moderafo's
Rene Z schreef:Aad schreef:Rene Z schreef:En al je als volwassen gedoopt bent (na bekering waar bijna in het gehel NT over gesproken wordt) wordt daarna heel je "huis" gedoopt. En er is nog niemand die mij heeft kunnen aantonen dat daar geen kinderen bijhoren. En ik ga er van uit dat gezien de kinderrijke tijd in de tijd van Jezus dat wel het geval was.
In vers 32 staat dat ze het geloof uitleggen aan iedereen die in het huis is. Als daar baby's, kleuters, kinderen bij geweest waren hadden die het menselijkerwijs niet begrepen. Daarna wordt iedereen gedoopt. Dus ook die kinderen, en is de stokbewaarder blij dat hij met zijn hele huis tot geloof is gekomen. (vers 34) Daar zouden dus ook kinderen bijhoren. Dus een kind hoort (midden in de nacht) het evangelie, snapt het gelijk, gelooft gelijk, en wordt gedoopt. Ik geef toe, bij God is alles mogelijk, maar het klinkt mij nogal onwaarschijnlijk in de oren. Maar als het dan waar is dat er kinderen bij waren, staat er in vers 34 dat ze tot geloof zijn gekomen. Dan is het dus een geloofsdoop geweest, en geen kinderdoop.
Waarvoor wordt er dan niet vermeld dat de kinderen NIET mee mochten doen? En wat is in jouw optiek dan wel een goede leeftijd? Lees de link een die verderop wordt gegeven, dat is een stuk van Martie Dieperink. Daar wordt goed uitgelegd wat het gedachten goed in die tijd was.
wat is het verbondsteken als je de kinderdoop afwijst en toch gelooft dat God belooft om je kind tot de Zijne te maken?
Aad schreef:Rene Z schreef:Aad schreef:Rene Z schreef:En al je als volwassen gedoopt bent (na bekering waar bijna in het gehel NT over gesproken wordt) wordt daarna heel je "huis" gedoopt. En er is nog niemand die mij heeft kunnen aantonen dat daar geen kinderen bijhoren. En ik ga er van uit dat gezien de kinderrijke tijd in de tijd van Jezus dat wel het geval was.
In vers 32 staat dat ze het geloof uitleggen aan iedereen die in het huis is. Als daar baby's, kleuters, kinderen bij geweest waren hadden die het menselijkerwijs niet begrepen. Daarna wordt iedereen gedoopt. Dus ook die kinderen, en is de stokbewaarder blij dat hij met zijn hele huis tot geloof is gekomen. (vers 34) Daar zouden dus ook kinderen bijhoren. Dus een kind hoort (midden in de nacht) het evangelie, snapt het gelijk, gelooft gelijk, en wordt gedoopt. Ik geef toe, bij God is alles mogelijk, maar het klinkt mij nogal onwaarschijnlijk in de oren. Maar als het dan waar is dat er kinderen bij waren, staat er in vers 34 dat ze tot geloof zijn gekomen. Dan is het dus een geloofsdoop geweest, en geen kinderdoop.
Waarvoor wordt er dan niet vermeld dat de kinderen NIET mee mochten doen? En wat is in jouw optiek dan wel een goede leeftijd? Lees de link een die verderop wordt gegeven, dat is een stuk van Martie Dieperink. Daar wordt goed uitgelegd wat het gedachten goed in die tijd was.
Weet ik niet. Misschien waren ze er wel, en deden ze gewoon mee. Als dat zo was kwamen ze tot geloof en lieten ze zich dopen. (Vers 34) En dan was het dus een eigen beslissing: Dat noemt men ook wel geloofsdoop. (Hoe jong ze ook waren) En geen kinderdoop.
Klaas schreef:Elbert schreef:wat is het verbondsteken als je de kinderdoop afwijst en toch gelooft dat God belooft om je kind tot de Zijne te maken?
Avondmaal? "Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij [dien] zult drinken, tot Mijn gedachtenis." 1 Kor.11:25
Klaas
Immers, niet laten dopen is dan juist een teken dat je er niet zeker van bent, dat wat je gelooft met betrekking tot je kind ook echt werkelijkheid zal worden. M.a.w. ongeloof dus (tja, en in dat geval zou ik misschien ook moeten wachten met het laten dopen van m'n kind).
Klaas schreef:In ieder geval is het een teken en wordt het in verband gebracht met het verbond. Voor de (kinder)doop moet je dat nog maar aantonen
En was de besnijdenis het teken van opgenomen worden in het verbond? Werden meisjes niet opgenomen in het verbond? Volgens mij kun je ook van de besnijdenis zeggen dat het een teken is dat bij het onderhouden van het verbond hoort.
Klaas
De doop is het teken en zegel dat bij de inlijving in het verbond hoort. Daar zijn de nodige redenen voor aan te voeren (is eigenlijk al gebeurd in dit topic, maar ik wil het nog wel een keer doen).
frekje schreef:Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar wat refo's vaak doen is te zeggen dat de kinderdoop geen enkele waarde heeft. (Tja, verbond enzo, maar verder niet)
frekje schreef:De kinderdoop is er ook een teken van dat je erfSCHULD wordt verzoend. Dat wordt vaak vergeten.
caprice schreef:frekje schreef:Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar wat refo's vaak doen is te zeggen dat de kinderdoop geen enkele waarde heeft. (Tja, verbond enzo, maar verder niet)
Het is van grote waarde. Het is een pleitgrond in de gebeden. Lees ook het formulier nog maar eens.frekje schreef:De kinderdoop is er ook een teken van dat je erfSCHULD wordt verzoend. Dat wordt vaak vergeten.
Is dat zo?
Ben je in staat dit te verduidelijken (event. aan de hand van het doopformulier)?
Een sacrament wérkt in elk geval de genade niet. Erfzonde wordt toch niet door de doop vergeven? En erfzonde wordt toch onderverdeeld in erfsmet en erfschuld?
Hoe zat het ook al weer.
De doop is het teken en zegel dat bij de inlijving in het verbond hoort.
elbert schreef:Een teken is wel de regel bij verbondssluitingen in de Bijbel.
Als het teken van het nieuwe verbond de kruisdood van Jezus Christus zou zijn, dan zou de doop (of het nou volwassen- of kinderdoop is maakt dan niet uit) waarschijnlijk niet gegeven zijn (je zou dan nl. 2 tekenen hebben). Bovendien is volgens mij de kruisdood van Christus niet het teken, maar de zaak waar het om draait, nl. waar een teken naar zou verwijzen (en dat doet de doop).
Een andere tegenwerping is waarom je je kind dan op moet dragen. Daar staat helemaal niets over in de Bijbel.
De derde tegenwerping die ik wil noemen, is dat je, als je gelooft dat God je kind genadig zal zijn, niets je kan tegenhouden om je kind te laten dopen. Je neemt dan in het geloof een voorschot op wat God zal werken of zelfs misschien al gewerkt heeft (Ps. 71:6, Luk. 1:15, twee teksten die in dit verband bijna nooit worden genoemd, maar het kan!).
Immers, niet laten dopen is dan juist een teken dat je er niet zeker van bent, dat wat je gelooft met betrekking tot je kind ook echt werkelijkheid zal worden. M.a.w. ongeloof dus (tja, en in dat geval zou ik misschien ook moeten wachten met het laten dopen van m'n kind).
Een van de grote vragen die ik t.a.v. de kinderdoop heb is wat het betekent als je zegt dat de doop het teken van de inlijving in het verbond is. Als je kijkt naar de teksten die ingaan op de betekenis van de doop dan kom je lichtelijk verschillende (nuance)verschillen tegen. In grote lijnen zou je echter wel kunnen stellen dat de doop het sterven en de opstanding van de gelovige met Christus verbeeldt. Als de apostelen hierover schrijven dan gaat het altijd om iets dat realiteit is: een gedoopt persoon IS met Christus gestorven en opgestaan. Of, om het met Dato te zeggen: "Je zonden zijn vergeven; je schuld is weg!" Als je dus stelt dat de doop het teken is van de inlijving in het verbond dan houdt dat deelhebben van het verbond deelhebben aan Christus in in die zin dat je zonden vergeven ZIJN.
Daar stuit ik op een probleem t.a.v. de kinderdoop. Het moet gezegd, het formulier voor de kinderdoop houdt dit uitgangspunt grotendeels overeind. Er wordt bv gesteld dat onze kinderen tot kinderen van God ZIJN aangenomen. In de praktijk ken ik echter niemand die dit zo duidelijk durft te stellen. Zijn de gedoopte kinderen daadwerkelijk met Christus gestorven en opgestaan? Zijn hun zonden vergeven en is hun schuld weg? Ik moet de mensen die dat belijden volgens mij nog tegenkomen. Nee, wordt er dan meestal gezegd: het gaat om de belofte. God WIL hen tot kinderen aannemen en WIL hun zonden vergeven (hoe dat zich verhoudt tot de DL is weer een heel ander verhaal). Als dat zo is moet ik echter concluderen dat de doop 2 verschillende betekenissen heeft. Hoe dat zich verhoudt tot de ene doop waar Paulus het over heeft is me niet duidelijk. Ook kun je dus blijkbaar op verschillende manieren ingelijfd zijn in het verbond. Is dat bijbels gezien vol te houden? Is dat terug te vinden in de gedeelten die over de doop handelen? Ik betwijfel het ten zeerste....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten