De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 01 jun 2005 16:58

Goed, beter laat dan nooit, het wordt een vóór!! :)

Alwin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Alwin » 01 jun 2005 17:38

Ik heb tegen gestemt om precies de zelfde redenen die alle andere hier al hebben aangegeven.

Ik hoorde overigens van de mensen van het stembureau dat ze op 3 stemmen na al op 50% zatten. Dat vind ik om 18.00 best goed. Valt me erg mee. Ons stembureau staat bekent hier in de regio als lage opkomst. Dus dat zegt toch wel iets.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 01 jun 2005 17:48

Toch maar even wezen stemmen, tegen.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 01 jun 2005 19:57

Voor.
Bedshaped

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jun 2005 19:57

Ha, in Berkenwoude is 80% al op komen dagen en in Stolwijk stond de rij tot ver buiten het gemeentehuis. Echt fantastisch.

Meer referenda over dit soort zaken, het lokt debat uit. PRIMA!

Ik heb ook tegengestemd, maar de reden daarvoor heb ik al een keer of vijftien uitgelegd, geloof ik.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 01 jun 2005 20:08

Zo, het is Nee geworden, met 63 procent!
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jun 2005 21:17

Misschien dat er uit dat NEE toch nog iets goeds gaat komen...

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 01 jun 2005 21:38

ja, een nieuwe grondwet die nauwelijks anders is bijvoorbeeld 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2005 23:10

Riska schreef:Misschien dat er uit dat NEE toch nog iets goeds gaat komen...

Ik heb er best goede hoop op iig. De debatten zijn constructief en nu wordt er tenminste gedwongen nagedacht over 'hoe nu verder met Europa' en de kloof tussen burger en Europese politiek. Dat zouden we veel minder gehad hebben als alles maar soepeltjes doorgehobbeld zou zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jun 2005 23:58

Ik hoop dat er over dergelijke belangrijke beslissingen vaker referenda worden georganiseerd. Het wakkert het debat aan en dat is goed.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 02 jun 2005 00:23

Hoop dat dit de laatste keer was dat ze zo'n referendum hielden. De argumenten die je soms hoorde om 'tegen' te stemmen :shock: :shock: :shock: Het feit dat heel Urk tegenstemt zegt volgens mij al genoeg. :) Nederland laat zich weer van z'n slechtste kant zien. Niet normaal hoeveel mensen ik vandaag (!) nog heb horen zeggen; ik stem tegen want ik ben tegen de Islam, de euro is veel te duur enz. Gaap. (Nee ik heb geen 'ja' gestemd)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jun 2005 00:37

Tja, sommige mensen stemmen op Wilders omdat zijn haar goed zit...
Sukkels heb je overal, ook op Urk.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 02 jun 2005 02:13

Aragorn schreef:
Riska schreef:Misschien dat er uit dat NEE toch nog iets goeds gaat komen...

Ik heb er best goede hoop op iig. De debatten zijn constructief en nu wordt er tenminste gedwongen nagedacht over 'hoe nu verder met Europa' en de kloof tussen burger en Europese politiek. Dat zouden we veel minder gehad hebben als alles maar soepeltjes doorgehobbeld zou zijn.

Dat gedwongen nadenken over hoe nu verder is al lang gedaan en geresulteerd in een prima grondwet en een constructief debat heb ik eerlijk gezegd ook nog niet gezien.
O, jawel trouwens, met Balkenende. Bij Buitenhof, ik vond dat hij vrij eenvoudig overeind bleef en dat was voor het eerst....

Optimatus schreef:Ik hoop dat er over dergelijke belangrijke beslissingen vaker referenda worden georganiseerd. Het wakkert het debat aan en dat is goed.

Het wakkert vooral negatieve propaganda aan. Vanavond nog een of ander oud kereltje op tv gezien die dit referendum had aan gegrepen om te laten horen dat hij het niet eens was met de gang van zaken. Toen de journalist opmerkte dat het daar niet om ging maar over een grondwet haalde de beste man zijn schouders op en ging er vandoor..... en dat is tekenend voor de hele motivatie achter een tegenstem. Geen argumenten maar frustraties, jammer... In Frankrijk is hetzelfde gebeurd, ook jammer. Ik hoop dat Europa alsnog het besluit neemt om die grondwet in te voeren. Ze zouden een grondig onderzoek in moeten stellen naar de redenen van mensen om nee te stemmen en ik denk dat ze op basis daarvan die grondwet alsnog in kunnen voeren.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 jun 2005 06:47

Flex187 schreef:..... en dat is tekenend voor de hele motivatie achter een tegenstem. Geen argumenten maar frustraties, jammer... In Frankrijk is hetzelfde gebeurd, ook jammer. Ik hoop dat Europa alsnog het besluit neemt om die grondwet in te voeren. Ze zouden een grondig onderzoek in moeten stellen naar de redenen van mensen om nee te stemmen en ik denk dat ze op basis daarvan die grondwet alsnog in kunnen voeren.

Het is inderdaad jammer dat veel mensen puur uit onvrede of op basis van valse sentimenten gestemd hebben.
De definitieve bepaling is pas eind 2006. Het aantal landen dat al heeft ingestemd met de voorstellen is tot nu toe gelukkig nog steeds groter. Tot die tijd blijven alle bestaande verdragen, die in principe veel minder beïnvloedbaar zijn gewoon van kracht. Echter, in het nu eerst volgende overleg zullen er een aantal financiele beslissingen genomen moeten worden. De invloed van Nederland zal daar door de uitslag behoorlijk verminderd zijn. Of zoals Karel de Guchte, VLD minister van Buitenlandse zaken in Be, gisteravond zei: "Nederland wil wel profiteren van de club en meespelen, maar wil zich niet aan de spelregels houden. Balkenende zal het hierdoor behoorlijk moeilijk krijgen in het komende topoverleg."

Ik deel die mening. De geloofwaardigheid van een landje dat mee aan de basis heeft gestaan van de EU is behoorlijk gedaald. Ik ben benieuwd hoe het internationale bedrijfsleven hierop zal reageren.

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 02 jun 2005 08:08

Bij de eerste 6 redenen van de tegen stemmers om tegen te stemmen was er geen 1 die te maken had met het kabinet!

Dus er is echt tegen de grondwet gestemd!!!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Terug naar “Archief”