Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 17:44

Loonatick schreef:Wederom het oude testament is nooit voor ons Christenen geschreven maar voor de Joden (Het volk van God) wij zijn dat niet.

Interresante uitspraak!

Dus wij hebben eigenlijk alleen een nieuw testament? En alles uit het oude testament kunnen we overboord zetten?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 17:45

Loonatick schreef:Nee, wij hoeven geen rustdag te houden, omdat wij geen Joden, maar heidenen zijn. En de tien geboden dus ook niet voor ons bedoeld zijn.

Oeps, mn vorige post even iets te snel, dit had er nog bij gekunt...

Dus we kunnen naar hartelust moorden, overspel plegen, stelen, etc zonder zonden te doen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 17:49

loonatick schreef:Wederom het oude testament is nooit voor ons Christenen geschreven maar voor de Joden (Het volk van God) wij zijn dat niet.

dus de 10 geboden zijn ook niet voor ons. en de schepping ook niet. mag ik vragen wat je bent. de jood erkent het NT niet en jij het OT niet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 18:30

Het is helemaal niet raar wat Loona zegt. In eerste instantie is natuurlijk de Tenach aan het Joodse volk gegeven.

Dat wij daar later als christenen ook gebruik van kunnen maken, neemt natuurlijk niet weg dat veel zaken die specifiek voor Joden zijn bedoeld. Wij kunnen deze zaken overnemen, maar dat is niet noodzakelijk.

Zoals ik ook al in een ander topic heb aangegeven is de zondag niet meer dan een dag waarop wij onze samenkomsten plegen te houden. De zondag is echter niet in plaats van de sabbath gekomen, of dat het dezelfde waarde als de sabbath heeft.

Wie dat zegt volgt de RK-dwaalleer.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 18:37

Sabra schreef:Het is helemaal niet raar wat Loona zegt. In eerste instantie is natuurlijk de Tenach aan het Joodse volk gegeven.

Dat wij daar later als christenen ook gebruik van kunnen maken, neemt natuurlijk niet weg dat veel zaken die specifiek voor Joden zijn bedoeld. Wij kunnen deze zaken overnemen, maar dat is niet noodzakelijk.

Dus kunnen we even zelf ons OT samenstellen?

"Schrap dit maar, ow nee, laat die passage maar even staan, die bevalt me wel. En dat daar? Nee, schrappen!! Dat komt te dichtbij!"

Zoiets?

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 04 okt 2004 18:41

PeterD schreef:
Sabra schreef:Het is helemaal niet raar wat Loona zegt. In eerste instantie is natuurlijk de Tenach aan het Joodse volk gegeven.

"Schrap dit maar, ow nee, laat die passage maar even staan, die bevalt me wel. En dat daar? Nee, schrappen!! Dat komt te dichtbij!"

Zoiets?

Jij begrijpt het echt helemaal verkeerd.
Sabra heeft het helemaal niet over weglaten. Dus je gaat weer verder op iets wat helemaal niet zo gezegd wordt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 18:47

Loonatick schreef:
PeterD schreef:

Zoiets?

Sabra heeft het helemaal niet over weglaten. Dus je gaat weer verder op iets wat helemaal niet zo gezegd wordt.

Mijn reactie gaat over de zin:

Sabra schreef:Wij kunnen deze zaken overnemen, maar dat is niet noodzakelijk.

Oftewel zijn we volgens Sabra vrij zaken over te nemen of niet.

Toch?

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 04 okt 2004 18:59

PeterD schreef:
Loonatick schreef:
PeterD schreef:

Zoiets?

Mijn reactie gaat over de zin:

Sabra schreef:Wij kunnen deze zaken overnemen, maar dat is niet noodzakelijk.

Oftewel zijn we volgens Sabra vrij zaken over te nemen of niet.

Toch?

Nee, absoluut niet. het gaat om de dingen die voor de joden bedoeld zijn. En niet voor christenen.
Het topic gaat over of je mag werken op zondag, ik persoonlijk heb daar absoluut geen moeite mee, omdat wij als "heidenen" nooit een "zondag" gehad hebben en die volgens de bijbel ook niet hoeven te houden.
Omdat deze nou eenmaal aan de Joden gegeven is. Wij
als christenen hebben daar al de zondag van gemaakt. Waarom???
Waar staat in de bijbel dat WIJ een rustdag als joden moeten houden, of dat de wetten en geboden voor ons bedoeld zijn. (heb hier hier niet over de algemene wetten die in ieder land van toepassing zijn (moord, liegen enz.)
Waar staat dat?? Nergens dus....

Wij als christenen hebben ons naast of boven de Joden geplaatst terwijl die absoluut niet zo mag zijn. Ze zijn nog steeds het volk van G'd.
En wij kunnen alleen door Christus zalig worden....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 19:02

waarom staat dan na de schepping dat God de 7de dag geheiligd heeft, terwijl het niet voor ons is?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 okt 2004 19:04

Matteüs 22
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Als dit niet duidelijk is dan weet ik het niet meer.

Groet Rene

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 19:16

Rene,

Allereest dit. De Heere Jezus heeft dit gezegt tegen de farizeën, die Hem verzochten.
De vraag van hen was welke het grote gebod in de wet was.
Daarop heeft de Heere Jezus als antwoord gegeven wat jij al hebt genoemd.

Om Hem te vangen dat Hij het éne gebod boven het andere zou stellen heeft Hij alle geboden vervat in die éne zin, God liefhebben boven alles, en uw naaste als uzelf.

Ik denk dat je in deze context de geschiedenis nog eens moet lezen, en dat het niet bedoeld is om de wet en de profeten overboord te gooien.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 okt 2004 21:37

Sabra, ik ben het nog al eens met je eens, maar nu toch echt niet.
Als hoofd van het werkverbond is Adam gevallen en daarmee hebben allen (dus ook wij) in hem gezondigd. In die zin, geldt de gerechtigheid die uit de wet is, nl. "doe dat en gij zult leven" ook voor ons, zoals ook de toegerekende gerechtigheid van Christus die het Hoofd is van het genadevoerbond, geldt voor al Zijn uitverkorenen. Daarom blijft, zolang wij niet in Christus zijn, de wet voor ons in al haar geleden overeind staan. In Rom. 6:18 zegt Paulus; "En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid". Als de christen dus vrijgemaakt moest worden van de zonde, betekent dit dat hij er eerst een gevangene van was. Maar in Rom. 7:8 staat; "want zonder de wet is de zonde dood". Hieruit kunnen we opmaken, dat de wet universeel was, want als wij onder de zonde waren, betekent dat tevens dat de wet over ons heerste, hoe zouden wij anders hebben kunnen zondigen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 okt 2004 11:25

PeterD schreef:

Zoiets?

Dus jij houdt je nog steeds aan alle wetten die worden gegeven in de Thorah?

Ik heb het niet over schrappen, dat heb ik niet gezegd. Ik zeg enkel dat gedeeltes voor ons niet van belang zijn. Dat zijn ze alleen voor de Joden.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 05 okt 2004 11:42

PeterD schreef:Rene,

Allereest dit. De Heere Jezus heeft dit gezegt tegen de farizeën, die Hem verzochten.
De vraag van hen was welke het grote gebod in de wet was.
Daarop heeft de Heere Jezus als antwoord gegeven wat jij al hebt genoemd.

Om Hem te vangen dat Hij het éne gebod boven het andere zou stellen heeft Hij alle geboden vervat in die éne zin, God liefhebben boven alles, en uw naaste als uzelf.

Ik denk dat je in deze context de geschiedenis nog eens moet lezen, en dat het niet bedoeld is om de wet en de profeten overboord te gooien.

Als je verder gaat lezen in het NT zul je zien dat dit wel zo is,

78. Rom 7,6
maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Romeinen 11:
6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Galaten 2:16:
16 Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.

Gal 3,13
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Gal 5,14
Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Efeziërs 2
Alles is genade
2
1 Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, 2 waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, 3 – trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns –, 4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, 6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, 7 om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus. 8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Efeziërs 2
15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

Groet Rene

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 05 okt 2004 15:41

Waarschijnlijk weet niemand raad met de bijbeltext die ik 'n tijdje trug heb gepost... :?
Verblijd je in de Here!

Terug naar “Archief”