
Moderator: Moderafo's
alex leusink schreef:Ik zie je als mijn meerdere in klassieke talen. Heb alleen een jaar Latijn gehad, wat ik overigens nooit heb geleerd, heb nu wel en klein beetje spijt...
David schreef:Hoi Elbert,
Jij stelt zomaar dat als je uit God voortkomt ook zonder meer God bent.
En dat ik daarmee een veelgodendom aanbidder ben.
Met dat uitgangspunt zijn we dus allemaal goden want we komen allemaal uit God voort!
David schreef:Maar laten we het eens om keren.
Het dogma van de drie-eenheid leert juist dat er 3 personen God zijn.
Dat zou betekenen dat de aanhangers van dit dogma veelgodendom aanhanger wat zoals je zegt in de bijbel verboden is.
David schreef:Eigenlijk iedereen, joden, moslims etc. zien dit ook als polytheïsme.
Om niet in strijd te komen met het de uitspraak uit Deuteronomium ""Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is één. " of zoals jij het noemt het "Sjema Israel" heeft men ervan gemaakt dat deze drie Goden (personen) dan één in wezen moesten zijn om toch tot één God terug te kunnen komen.
Let op dat men tijdens het concilie van Nicea 321 na Chr. het nog maar over twee Goden (personen) had!
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
David schreef:Misschien vind je het vervelend maar Brahma-Vishnou en Shiva worden ook als één God gesymboliseerd! De rest mag jezelf invullen.
David schreef:Verder haal je een hoop teksten aan maar ik zie geen uitspraken van Jezus waar Hij zichzelf God noemde.
Jezus is heel stellig in Zijn uitspraak dat er maar één waarachtige God de Vader is.
David schreef:Ondanks deze zeer duidelijke uitspraak probeer je toch bewijs te halen uit de woorden Ik ben of Ben ik.
Ik wil best ingaan op dit vermeende bewijs.
Citaat:
Exodus 3:14
Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.
Ik ben (hebreeuws hayah) wordt is in de Septuagint vertaald met:
Ego eimi ho on.
Ego= ik
Eimi= ben
Ho On = de bestaande of hij die is.
Ego eimi betekent gewoon “ Ik ben”
Ik zal de meest aangehaald tekst uit Johannes halen.
Citaat:
In Johannes 8:58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.
Hier staat dus ego eimi. Zonder de aanvulling van ho on
Jezus is de ego eimi van
“ Ik ben het brood des levens”
“ Ik ben het Licht van de wereld”
“ Ik ben het brood dat uit de hemel komt”
“ Ik ben de Weg , de Waarheid en het Leven”
De woorden ik ben zeggen op zich niets.
Uiteraard claimt Jezus hier niet God te zijn. In tegendeel Jezus zegt duidelijk in Johannes 17:3 dat er maar één waarachtige God is de Vader.
Elke uitspraak van Jezus die het tegndeel bevatten zou in strijd zijn met Zijn eigen woorden!
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele treffelijke werken getoond van Mijn Vader; om welk werk van die stenigt gij Mij?
33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over enig goed werk, maar over gods lastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt.
16 En wie den Naam des HEEREN gelasterd zal hebben, zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem zekerlijk stenigen; alzo zal de vreemdeling zijn, gelijk de inboorling, als hij den NAAM zal gelasterd hebben, hij zal gedood worden.
David schreef:Verder haal je weer 1 Joh. 5:20 aan.
Allereerst zijn dit geen woorden van Jezus maar van Johannes
Johannes haalt hier de uitspraak aan van Jezus hogepriesterlijke gebed van Joh 17:3. Als je hier wat anders leest dan Jezus geleerd heeft zou Johannes zich vergist hebben. Het zou kunnen maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Kijk nog maar eens naar mijn eerdere uitleg hierover.
David
Het zit toch iets anders, denk ik. Als Jezus geen God zou zijn, zou Hij ook de straf van God Zijn Vader tegen de zonde niet hebben kunnen dragen. En dat kunnen we dus wel weten, want dit staat in de Bijbel (Nah. 1:6, Ps. 130:3).
En dat Hij God is, kunnen we ook weten (Jes. 9:5, Jer. 23:6, Joh. 20:28, Hebr. 1:8-11, Rom. 9:5, Rom. 8:3, Gal. 4:4, 1 Joh. 5:20, enz.).
Ik heb het geprobeerd met Mattheüs 3, probleem.. ze accepteerden mijn SV niet, in hun 'Bijbel' stond het wel wat anders..Optimatus schreef:Even een vraagje tussendoor:
Kan iemand even een heleboel verwijzingen in de Schrift naar de Drieëenheid geven? Ik heb een stel Jehovahs Getuigen beloofd met een lijstje te komen, maar wat hulp kan op mijn grote dankbaarheid rekenen
gloria schreef:God the Holy Spirit is explained to be the personification of the perfect love and delight God the Son and God the Father have towards each other (primarily) and towards the world (secondarily). Hence the Spirit is often mentioned synonymously with God's love (it being the same), and God's love to His elect and the elect's holy love for each other as God's communion.
This at once explains the mutual dependency yet distinct identity of the three divine Persons in the Trinity. It explains why the Bible mentions the love of God and of the Son, but never that of the Holy Spirit. It explains why man can have communion with the Father and Son but not with the Spirit (though communion may be had in the Spirit, and indeed all communion is throught the Spirit).
Zoek het op in de Trinitate : http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf103.pdfelbert schreef:gloria schreef:God the Holy Spirit is explained to be the personification of the perfect love and delight God the Son and God the Father have towards each other (primarily) and towards the world (secondarily). Hence the Spirit is often mentioned synonymously with God's love (it being the same), and God's love to His elect and the elect's holy love for each other as God's communion.
This at once explains the mutual dependency yet distinct identity of the three divine Persons in the Trinity. It explains why the Bible mentions the love of God and of the Son, but never that of the Holy Spirit. It explains why man can have communion with the Father and Son but not with the Spirit (though communion may be had in the Spirit, and indeed all communion is throught the Spirit).
Was het Augustinus niet die de Drieeenheid als volgt omschreef: de Liefhebbende (de Vader), de Geliefde (de Zoon) en Hun Liefde (de Heilige Geest)?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten