Omega,
Nu geloof ik dat je abuis bent. Jij kunt rustig een Ger. Gem dominee vragen om zondags bij jullie te preken, ik denk dat zij dat niet willen. Waarop baseer je dat er van de classis of synode van de PKN sancties komen? Ik geloof daar helemaal niets van.
U vraagt; wij draaien

1:
Oecumene verankerd in kerkorde PKN
SoW-voorman prof. dr. L. Koffeman heeft benadrukt dat de toekomstige PKN 'als gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk' in een brede katholieke traditie wil staan. Dat meldt het SoW-magazine Kerkbulletin.
De zorg voor de eenheid is volgens Koffeman stevig verankerd in de kerkorde. Daarin wordt vermeld dat: "de gemeente deelneemt aan de oecumenische arbeid ter plaatse, onder meer door mee te werken aan de organisaties waarin plaatselijke kerkelijke gemeenschappen samenwerken zoals de plaatselijke raad van kerken".
Koffeman roept de katholieke pastores op om de gemeenten van de PKN zo nodig hierop aan te spreken.
2:
Uit de kerkorde van de PKN (Artikel 2 Bijzonder bepalingen, lid 3)
De kerkenraad kan besluiten tot het houden van een oecumenische kerkdienst met andere kerkelijke gemeenschappen ter plaatse. In deze diensten kan worden afgeweken van het in artikel 1-3 en 4 bepaalde. In deze kerkdiensten kunnen voorgaan zij die in de eigen kerkge-meenschap bevoegdheid tot voorgaan in de eredienst hebben ontvangen.
Let op wat er staat: Een kerkelijke gemeenschap TER PLAATSE. Dat betekent in onze gemeente (en in diverse andere gemeenten) dat wij wel een pastoor op de kansel mogen toelaten, maar geen dominee van de ger. gem. (aangezien die er bij ons -en in veel andere plaatsen- niet is).
Daarnaast: Wat bedoelt de PKN precies met oecumene? Daarvoor moeten we terug naar mijn voorbeeld onder punt 1: De woorden van Koffeman.