Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 sep 2004 19:46

Omega,
Nu geloof ik dat je abuis bent. Jij kunt rustig een Ger. Gem dominee vragen om zondags bij jullie te preken, ik denk dat zij dat niet willen. Waarop baseer je dat er van de classis of synode van de PKN sancties komen? Ik geloof daar helemaal niets van.

U vraagt; wij draaien ;-)

1:

Oecumene verankerd in kerkorde PKN
SoW-voorman prof. dr. L. Koffeman heeft benadrukt dat de toekomstige PKN 'als gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk' in een brede katholieke traditie wil staan. Dat meldt het SoW-magazine Kerkbulletin.

De zorg voor de eenheid is volgens Koffeman stevig verankerd in de kerkorde. Daarin wordt vermeld dat: "de gemeente deelneemt aan de oecumenische arbeid ter plaatse, onder meer door mee te werken aan de organisaties waarin plaatselijke kerkelijke gemeenschappen samenwerken zoals de plaatselijke raad van kerken".

Koffeman roept de katholieke pastores op om de gemeenten van de PKN zo nodig hierop aan te spreken.

2:

Uit de kerkorde van de PKN (Artikel 2 Bijzonder bepalingen, lid 3)

De kerkenraad kan besluiten tot het houden van een oecumenische kerkdienst met andere kerkelijke gemeenschappen ter plaatse. In deze diensten kan worden afgeweken van het in artikel 1-3 en 4 bepaalde. In deze kerkdiensten kunnen voorgaan zij die in de eigen kerkge-meenschap bevoegdheid tot voorgaan in de eredienst hebben ontvangen.

Let op wat er staat: Een kerkelijke gemeenschap TER PLAATSE. Dat betekent in onze gemeente (en in diverse andere gemeenten) dat wij wel een pastoor op de kansel mogen toelaten, maar geen dominee van de ger. gem. (aangezien die er bij ons -en in veel andere plaatsen- niet is).

Daarnaast: Wat bedoelt de PKN precies met oecumene? Daarvoor moeten we terug naar mijn voorbeeld onder punt 1: De woorden van Koffeman.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Riska

Berichtdoor Riska » 25 sep 2004 19:58

Omega schreef:Let op wat er staat: Een kerkelijke gemeenschap TER PLAATSE. Dat betekent in onze gemeente (en in diverse andere gemeenten) dat wij wel een pastoor op de kansel mogen toelaten, maar geen dominee van de ger. gem. (aangezien die er bij ons -en in veel andere plaatsen- niet is).

Het MAG dus wel, alleen denk ik dat voorgangers uit een Gereformeerde Gemeente - en in mijn woonplaats zijn er enkele - er zelf geen enkele behoefte aan hebben. (Andersom denk ik overigens ook).

Riska

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 sep 2004 06:46

Het MAG dus wel,

Wat de PKN onder oecumene verstaat wordt duidelijk uitgelegd door Koffeman. En dat is een gemeenschappelijke dienst met (rooms)katholieken.

Overigens valt het me op dat vooral ouderen enorm hechten aan een kerkorde, met het argument dat God een God van orde is. Dat laatste is waar. God is ook een God van kerkelijke orde, maar niet van kerkorde. Immers, dan zou Hij Zich achter nogal wat kerkorden moeten scharen. Ieder kerkgenootschap heeft immers zijn eigen kerkorde en regels. Het wordt tijd dat we teruggrijpen op die ene ware kerkorde:de bijbel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 sep 2004 08:10

Maar ook over de Bijbel is men het niet eens. Ik vind het prima dat er een nieuwe Bijbelvertaling komt, maar ik wil wel het idee krijgen dat dit ook daadwerkelijk een getrouw overgezette Bijbel is en niet een zoveelste editie van een VlotNederlandsBijbel zoals de Groot Nieuws Bijbel en Het Boek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 27 sep 2004 14:10

Even een vraagje... ik had begrepen dat in de kerkorde van PKN geen ruimte meer was om dominees uit de HHK uit te nodigen voor een preekbeurt, tenminst dat stond wel in ons kerkblad.

Echter nu kijk ik op de site van de hervormde gemeente van Wilnis (http://hervormdegemeente.nl/wilnis/) onder preken en zie ik daar ds van Vlastuin en ds. Kleiberg staan...

Dus ik even verder geinformeerd, en nu hoor ik dat het in principe verboden is binnen de PKN, maar dat sommige gemeenten het toch toelaten...

Okay, klopt dit? Weet iemand hier meer van?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Riska

Berichtdoor Riska » 27 sep 2004 14:22

In principe is het verboden ja. In Kerkinformatie hebben alle predikanten gestaan die niet meer aan de PKN verbonden zijn, maar over zijn gegaan naar de HHK.
Maar ik zou niet graag kerken de kost geven die toch iemand uuitnodigen om te komen preken terwijl er geen preekconsent is.
Er wordt telkens weer binnen de classes gevraagd om het niet te doen, maar het gebeurt toch.
Zo was er binnen de gereformeerde classis iemand die zijn consent bewust heeft laten verlopen. Desalniettemin stond hij regelmatig ergens op de kansel.

Wat oecumene betreft: strikte oecumene is inderdaad een dienst van RK en PKN-zijde. Maar er zal niemand over vallen als in een PKN dienst twee voorgangers zijn een van PKN-zijde en een (ik noem maar wat) van Chr.Gerf. zijde... Er volgen geen sancties in ieder geval.
En wanneer bv. een gemeente vacant is moet je toch ook maar zien dat je zondag aan zondag mensen krijgt die de dienst willen leiden.

Wat de nieuwe Bijbelvertaling betreft: Bij deze aankomende vertaling is gepoogd, om zo dicht mogelijk bij de grondtekst te blijven en er toch enigszins 'verstaanbaar' Nederlands van te maken.
Hij wordt straks door veel kerken gebruikt (zoals de NBG van 1951), maar voor sommige kerken zal de Statenvertaling toch uiteindelijk DE vertaling blijven en als zodanig gebruikt worden.

Riska

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 sep 2004 19:11

Dus ik even verder geinformeerd, en nu hoor ik dat het in principe verboden is binnen de PKN, maar dat sommige gemeenten het toch toelaten...

Klopt, officieel mag het niet. Gelukkig zijn er echter veel gemeenten synodaal ongehoorzaam in dit opzicht. In de HHK wordt overigens ook geadviseerd om niet buiten het eigen verband te preken omdat men zelf te weinig predikanten heeft. Gelukkig houden ook daar veel dominees zich niet aan dat advies. Een betere oecumene kan ik me niet voorstellen.

Wat oecumene betreft: strikte oecumene is inderdaad een dienst van RK en PKN-zijde. Maar er zal niemand over vallen als in een PKN dienst twee voorgangers zijn een van PKN-zijde en een (ik noem maar wat) van Chr.Gerf. zijde... Er volgen geen sancties in ieder geval.

Als jij gelijk hebt, mag er dus ook een HHK-dominee op een PKN kansel. Of wordt er misschien toch onderscheid gemaakt tussen een oecumenische dienst ter rechter- en ter linkerzijde ;-)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 20:31

Omega schreef:
Gelukkig houden ook daar veel dominees zich niet aan dat advies. Een betere oecumene kan ik me niet voorstellen.

Waarom zeg je zoiets? Is het Bijbels om synodaal ongehoorzaam te zijn? Tenslotte sluiten dominees zichzelf bij een kerkverband aan die dit van hen verwacht. En oecumene is alleen goed wanneer ze ook echt samen KUNNEN gaan. Je moet nooit maar dan ook nooit de leugen aannemen in ruil voor vrede, beter een heilige oorlog dan een valse vrede.

PS: Ik vind trouwens dat je toon helemaal niet vreedzaam klinkt, wat wil jij dan met oecumene??? :?:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 sep 2004 09:01

Waarom zeg je zoiets? Is het Bijbels om synodaal ongehoorzaam te zijn?

Absoluut. Christus Zelf gaf daarin het voorbeeld door de onbijbelse regels van de Farizeeën met voeten te treden. Zo zitten de meeste kerkorden ook in elkaar: menselijke regelgeving om het eigen groepje bij elkaar te houden. Het is toch geweldig om te zien dat tijdens jongerenavonden (.com of .nl) de jeugd van alle kerkgenootschappen eendrachtig bij elkaar vergaderd wordt? Het begin van een reformatorische oecumene!

Je moet nooit maar dan ook nooit de leugen aannemen in ruil voor vrede, beter een heilige oorlog dan een valse vrede.

Ik ben bewust geen lid van de PKN geworden. Desondanks durf ik best te beweren dat er geen enkel verschil in prediking is ontstaan tussen de hervormde broeders (GB) binnen en buiten de PKN na 1 mei.

PS: Ik vind trouwens dat je toon helemaal niet vreedzaam klinkt, wat wil jij dan met oecumene???

Een roep om eenheid is niet vreedzaam en een pleidooi voor een heilige oorlog wel? Hmm. Ik vrees dat onze visies dan enigszins uit elkaar lopen.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 sep 2004 09:18

Omega schreef:Absoluut. Christus Zelf gaf daarin het voorbeeld door de onbijbelse regels van de Farizeeën met voeten te treden. Zo zitten de meeste kerkorden ook in elkaar: menselijke regelgeving om het eigen groepje bij elkaar te houden. Het is toch geweldig om te zien dat tijdens jongerenavonden (.com of .nl) de jeugd van alle kerkgenootschappen eendrachtig bij elkaar vergaderd wordt? Het begin van een reformatorische oecumene!
Als die reformatorische oecumene nu nog eens een christelijke oecumene zou worden... :D Maar goed, heb begin is er...

Op de jongerenavonden in driebergen komen bijvoorbeeld ook evangelische mensen en sprekers. Daar zit echt alles bij elkaar van OGG tot Vol evangelisch... over onenigheid hoor je weinig, maar over het evangelie destemeer... :D

Omega schreef:Ik ben bewust geen lid van de PKN geworden. Desondanks durf ik best te beweren dat er geen enkel verschil in prediking is ontstaan tussen de hervormde broeders (GB) binnen en buiten de PKN na 1 mei.
Volgens mij is al die scheuring een duidelijk signaal van God dat wij zelf geen kerk kunnen neer kunnen zetten of vast kunnen houden. Al die pogingen om eenheid te creeeren door verschillen te negeren en alle kerkleer vast te leggen in geschriften buiten de bijbel om... het brengt alleen maar meer scheuring. Het is beschamend om te zien hoe onze God op onze puinhopen nog iets moois bouwt... dat hebben we niet verdiend :cry:

joop
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joop » 29 sep 2004 19:17

Klopt, officieel mag het niet. Gelukkig zijn er echter veel gemeenten synodaal ongehoorzaam in dit opzicht. In de HHK wordt overigens ook geadviseerd om niet buiten het eigen verband te preken omdat men zelf te weinig predikanten heeft. Gelukkig houden ook daar veel dominees zich niet aan dat advies. Een betere oecumene kan ik me niet voorstellen.

[quote]

Zo gelukkig is dat niet als de HHk niet veel Dominees heeft en er een paar ook bij PKN preken...

Het is wel goed als ze dan weer naar elkaar toegroeien.

maar...
ze hebben een andere Kerkorde ze denken anders.

Als een HHKer op de kansel bij de PKN zijn eigen mening zegt bijv: Het is niet goed dat dat je een nieuwe vertaling hebt of een vrouw in het ambt zit.

Dan vind hij en ik dat hij gelijk heeft maar de PKN......
die niet dus dan vertelt hij dingen in een ander verband waar hun niet mee eens zijn..

is dat handig.......

nee toch :?:

Groetjes Joop Houweling

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 09:44

Dat vertellen hervormde pkn predikanten ook en dat vind de pkn helemaal niet zo erg, dus dat lijkt me geen argument...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 sep 2004 09:44

Zo gelukkig is dat niet als de HHk niet veel Dominees heeft en er een paar ook bij PKN preken...

Het is wel goed als ze dan weer naar elkaar toegroeien.

maar...
ze hebben een andere Kerkorde ze denken anders.
Als een HHKer op de kansel bij de PKN zijn eigen mening zegt bijv: Het is niet goed dat dat je een nieuwe vertaling hebt of een vrouw in het ambt zit.
Dan vind hij en ik dat hij gelijk heeft maar de PKN......
die niet dus dan vertelt hij dingen in een ander verband waar hun niet mee eens zijn..
is dat handig.......
nee toch

Laten we eerlijk zijn. Na in 1 mei is in plaatselijke PKN-gemeenten in de praktijk NIETS veranderd. De PKN-gemeenten hebben alleen een nieuwe kerkorde gekregen. De hervormde bondsgemeenten lappen die echter gewoon aan hun laars en spreken -veelal in een convenant- uit dat de gereformeerde belijdenisgeschriften door hen exclusief gehanteerd worden. Dat is in feite tegen de kerkorde, hoewel de synode dat knarsetandend heeft toegestaan. Met andere woorden: een HHK-dominee kan op een PKN-kansel zonder problemen zeggen dat hij b.v. tegen de vrouw in het ambt is. Een hervormde PKN-(bonds)gemeente zal het daar van harte mee eens zijn. Ik spreek als HHK-diaken in een PKN-gemeente uit ervaring.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2004 09:56

Met alle respect, maar dan hoop ik dat onze gemeente in de morgendienst van HHK-predikanten gevrijwaard blijft. Bij ons is de vrouw in het ambt sedert tientallen jaren al gemeengoed en als daar iemand tegen begint te preken, denk ik dat de teller "preekbeurt in Berkenwoude" op één blijft steken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 sep 2004 15:52

Met alle respect, maar dan hoop ik dat onze gemeente in de morgendienst van HHK-predikanten gevrijwaard blijft.

We zullen jullie tot neo-zendingsterrein verklaren. ;-)

Terug naar “Archief”