Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 10 feb 2005 08:55

TheKeimpe schreef:Bidden de kandidaten niet het gebed: Uw wil geschiede?

Als ze bidden: "Wilt U zorgen dat ik dominee wordt?" dan ontbreekt er mijns inziens iets.

Uw wil geschiede is geen synoniem voor lijdelijkheid. Je vraagt of Gods wil ten uitvoer mag worden gebracht. En je mag geloven dat het Gods wil is dat je predikant wordt, anders heb je bij het Curatorium niets te zoeken....

Het is niet zonder meer een argument dat het 'goed gaat' in R'dam, omdat Curatoren biddend hun werk doen. Al het werk in Gods Koninkrijk mag en moet blijvend getoetst worden aan Gods Woord.

Ik denk dat we wel met voorzichtigheid mogen stellen dat na de publicaties van deze en gene men de laatste jaren heel voorzichtig is geworden iemand 'binnen de gelederen te halen', die niet direct in de lijn staat van standenleer, etc. Het gaat dus waarschijnlijk over: bekering, roeping en ligging.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 feb 2005 09:16

The_Pim schreef:En je mag geloven dat het Gods wil is dat je predikant wordt, anders heb je bij het Curatorium niets te zoeken....

Dus stel, je staat op tweetal voor ouderling/diaken, dan ben je automatisch verplicht het aan te nemen? Immers anders sta je niet op tweetal? Is dat de redenatie die je volgt?

Iets verder nog. Iedereen uit de kerk wordt bekeerd, anders heb je in de kerk niets te zoeken....

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 10 feb 2005 09:32

PeterD schreef:
The_Pim schreef:En je mag geloven dat het Gods wil is dat je predikant wordt, anders heb je bij het Curatorium niets te zoeken....

Dus stel, je staat op tweetal voor ouderling/diaken, dan ben je automatisch verplicht het aan te nemen? Immers anders sta je niet op tweetal? Is dat de redenatie die je volgt?

Iets verder nog. Iedereen uit de kerk wordt bekeerd, anders heb je in de kerk niets te zoeken....

Volgens mij zeg je allemaal dingen die ik niet gezegd heb. Iedereen die zich aanmeldt bij het Curatorium zal geloven dat God hem roept tot het predikambt, toch? Niets meer en minder heb ik bedoeld te zeggen. Ik zeg niet dat iedereen predikant wordt of moet worden, maar dat hij van harte gelooft dat hij geroepen is.
Hartelijke groeten,

Pim.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2005 10:04

Op de Ananiassen na zal iedereen inderdaad denken dat hij van God geroepen is om predikant te worden. Maar, en dat bedoelde ik te zeggen, dan nog kan die oprechte overtuiging niet de juiste zijn. Daarom zullen ze ook moeten leren dat het "Uw wil geschiede" bovenaan moet staan.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 10 feb 2005 10:16

TheKeimpe schreef:Op de Ananiassen na zal iedereen inderdaad denken dat hij van God geroepen is om predikant te worden. Maar, en dat bedoelde ik te zeggen, dan nog kan die oprechte overtuiging niet de juiste zijn. Daarom zullen ze ook moeten leren dat het "Uw wil geschiede" bovenaan moet staan.

En als dan blijkt dat tientallen daarna predikant worden in de Hervormde Kerk. Zou het dan Gods wil zijn dat de GG geen predikanten krijgt, maar dat de Hervormde Kerk 'onze' predikanten krijgt?
Hartelijke groeten,

Pim.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 feb 2005 10:22

The_Pim schreef:
TheKeimpe schreef:Op de Ananiassen na zal iedereen inderdaad denken dat hij van God geroepen is om predikant te worden. Maar, en dat bedoelde ik te zeggen, dan nog kan die oprechte overtuiging niet de juiste zijn. Daarom zullen ze ook moeten leren dat het "Uw wil geschiede" bovenaan moet staan.

En als dan blijkt dat tientallen daarna predikant worden in de Hervormde Kerk. Zou het dan Gods wil zijn dat de GG geen predikanten krijgt, maar dat de Hervormde Kerk 'onze' predikanten krijgt?

Zou dan het "Uw wil geschiedde" nog voorop staan? Als we bij de HK makkelijk binnen kunnen komen, zonder drempel? Willen wij het dan zo graag, of geven we God ook nog ruimte?

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 10 feb 2005 11:19

PeterD schreef:
The_Pim schreef:

Zou dan het "Uw wil geschiedde" nog voorop staan? Als we bij de HK makkelijk binnen kunnen komen, zonder drempel? Willen wij het dan zo graag, of geven we God ook nog ruimte?

Hoho vriend. Je stelt nu weer de beslissing van het Curatorium gelijk aan Gods wil.

Wij (GG) nemen ook predikanten (CGK) en studenten (OGG) die uit andere kerkverbanden komen aan. Als ze naar de GG komen is het wel Gods weg? En als ze uit de GG gaan niet?

Open je ogen. We zien dat vele predikanten die bij ons zijn afgewezen in de HK met vrucht mogen arbeiden. Is dat Gods wil? Gaat God de GG voorbij? Dat zou een zeer ingrijpende constatering zijn. Kapernaüm, Kapernaüm......
Hartelijke groeten,

Pim.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 feb 2005 11:37

Beste Pim,

Als ik, ook vanuit mijn zeer nabije omgeving, verhalen hoor over het curatorium, ben ik telkens zeer verwonderd. Zonder namen te noemen:

Een man meld zich bij kerkenraad. Gaat door naar curatorium. Wordt daar afgewezen. Is diep teleurgesteld, maar moet 3 jaar later toegeven dat het zo beter is...

Een andere man, meld zich bij kerkenraad en gaat door naar de Boezemsingel. Wordt daar afgewezen. Vindt het onbegrijpelijk. Jaar erop zelfde verhaal. Jaar er op opnieuw. Gaat voor de 4e keer "op", en wordt aangenomen. Volgt de studie met succes. Geeft achteraf (zo'n 7 jaar) later aan dat hij er de eerste keren niet klaar voor was. God was nog niet klaar met hem, en hij ziet nu in dat het beter is zo.

Wat ik ermee wil zeggen, laten we de mening van het curatorium respecteren. Biddend mee bezig zijn.

Daarnaast kan het best zijn dat iemand die later in een ander kerkverband predikant wordt, toch vrucht op zijn prediking heeft. Maar dat doet er m.i. totaal niet toe. Ook een ouderling kan door een persoonlijk gesprek op huisbezoek het middel zijn tot geloof en bekering. En dan kan het best zijn dat die ouderling al eens eerder is afgewezen door het curatorium...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 feb 2005 11:38

Pierro schreef:
Cathy schreef:
caprice schreef:Wie zijn wij om de Heere iets op te leggen? Wij hebben nergens recht op. Wij hebben misdreven tegen God. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens. Als het aan ons moest liggen was het verloren, dan is het gedaan met de kerk.
Maar nu die vrije soevereine genade van de Heere. Hij wil nog arbeiders uitstoten in Zijn wijngaard. Het afgelopen jaar mocht er weer een student toegelaten worden tot de theologische school.
En dan komt de ondankbaarheid van de mens wel op een opstandige manier openbaar. 'Eentje maar? Hadden 'ze' er niet meer kunnen toelaten?'.

Er mócht er nog een worden toegelaten. De Heere heeft nog om willen zien naar een alles verbeurde kerk. Is dat geen genade? Dan mogen we de Heere nog dankbaar zijn dát Hij nog een bemoeienis deed met zo'n murmurerend volk.

Oink hé......dat klinkt vroom. :roll: Maar is het dat ook?
Krijgen jullie misschien zo weinig omdat je te weinig van Hem verwacht?

Misschien zou jij daar een voorbeeld aan kunnen nemen.... Wat triest zeg, dat je een reactie van iemand afdoet als 'wat vroom zeg'. Heel erg jammer!

Mijn vraag was slechts of het net zo vroom was als het klonk, dear.
En daar heb ik m'n twijfels over.
Daarbij komt dat ik van mening ben dat het zelf beslissingen nemen onder het mom van "de HEERE verwachte" ook niet echt de bedoeling kan zijn.

Daar denk ik anders over, ik neem zelf beslissingen, ja, maar in afhankelijkheid aan Hem.
Hoe doe jij dat dan?
Durf jij in twijfel te trekken dat de mensen die op het curatorium zitten de HEERE niet verwachten??!!! Zulke reactie's vind ik om te huilen!

Ik zou het niet durven; familie van me (de zware tak :wink: )heeft er jarenlang zitting in gehad.
Tevens zou het ook best eens kunnen zijn dat dit zo moet gaan van God.... Zou het misschien een straf zijn voor onze lauwheid? Voor onze lijdelijkheid? Ons ongeloof? Wie zal het zeggen......

Hier ben ik het weer wèl mee eens, maar dan moet er toch wel wat gaan veranderen, lijkt mij. :roll:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 feb 2005 17:43

The_Pim schreef:

Waarschijnlijk wel want toeval bestaat niet
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 feb 2005 21:14

Kun je stellen dat alles wat gebeurt blijkbaar God's wil is, omdat het anders niet zou gebeuren?
Laatst gewijzigd door Aragorn op 17 feb 2005 03:50, 1 keer totaal gewijzigd.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 feb 2005 21:20

Aragorn schreef:

Kun je stellen dat alles wat gebeurd blijkbaar God's wil is, omdat het anders niet zou gebeuren?

Dacht het niet .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2005 22:42

Lalage schreef:Heej wat is een curatorium?

Cura is het latijnse woord voor 'zorg'.
Curare is het werkwoord daarvan: zorgen.
Curator is het zelfstandig naamwoord van dat werkwoord: verzorger, hij die zorg draagt.

Curatorium, dat zal dan wel de groep mensen zijn die zorg draagt voor...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jean

Berichtdoor jean » 14 feb 2005 21:00

Wie zijn wij om de Heere iets op te leggen? Wij hebben nergens recht op. Wij hebben misdreven tegen God. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens. Als het aan ons moest liggen was het verloren, dan is het gedaan met de kerk.
Maar nu die vrije soevereine genade van de Heere. Hij wil nog arbeiders uitstoten in Zijn wijngaard. Het afgelopen jaar mocht er weer een student toegelaten worden tot de theologische school.
En dan komt de ondankbaarheid van de mens wel op een opstandige manier openbaar. 'Eentje maar? Hadden 'ze' er niet meer kunnen toelaten?'.

Er mócht er nog een worden toegelaten. De Heere heeft nog om willen zien naar een alles verbeurde kerk. Is dat geen genade? Dan mogen we de Heere nog dankbaar zijn dát Hij nog een bemoeienis deed met zo'n murmurerend volk.

Natuurlijk is dit allemaal waar wat je zegt, we hebben het ook helemaal niet verdiend. Maar dat betekent nog niet dat het allemaal begrijpelijk is wat er gebeurt hoor! Ik geloof echt dat de mannen die in de 'jury' zitten, alles van de Heere verwachten, en met hun beste bedoelingen(klinkt misschien gek op dit gebied, maar zo bedoel ik het niet), mensen aannemen of afwijzen, maar dat betekent nog niet dat ze geen fouten kunnen maken omdat ze het biddend doen. Ik doe zoveel oprecht biddend. En als het dan fout gaat, dan zoek ik weer de Heere op, en verwacht ik alles van Hem, maar toch gaat het een volgende keer weer niet goed.

Kun jij dit begrijpen??
Mijn oom is jaren zendeling geweest voor de Gereformeerde gemeenten. En dan komt hij terug, en gaat enkele malen naar het curetorium, maar daar wordt hij afgewezen. kun je dat begrijpen?
En ja, dan kun je zeggen, de Heere heeft vast andere bedoelingen met hem, en hij mag nu ook weer bijzonder dienstbaar zijn, maar toch, je snapt het niet hoor! Zelfde geldt voor een andere man die ik ken. Is jaren en jaren op geweest. Telkens afgewezen. Voor alle andere dingen is hij goed, schrijft artikelen, heeft wijsheid om over allerlei bijbelse dingen wat te zeggen, gaf belijdeniscatechisatie, maar dominee kon hij niet worden. Ik ben wel eens bang dat er te eenzijdig gekeken wordt op het curatorium. En natuurlijk wil ik niet zeggen dat die mannen het daar uit hun duim zuigen als ze iemand afwijzen. Maar je ziet de laatste jaren echt wel een verandering in de mannen die worden toegelaten! Ik ben zelf gergem, en onze gemeente is momenteel vacant, dus dan krijg je ook alle studenten een keer. En ik weet het allemaal, het zijn nog maar studenten, dus ze kunnen fouten maken, en ja, het is zeker een gebedszaak bij me, maar de studenten die momenteel afkomen, als ze al afkomen, zijn geen studenten die in de lijn liggen van: Meeuwse, Harinck, Harinck, van der Heiden, Paul, Rietdijk, Kattenberg, Clements. En dat vind ik wel heel erg zorgelijk!
Nogmaals, ik bid ervoor, en ik probeer positief te staan tegenover het landelijk kerkverband, maar deze dingen roepen wel vraagtekens op! De kerkenraad geeft toch ook niet zomaar een attest? En van die mannen hebben toch niet 16 van de 17 een schijnroeping?

august
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor august » 16 feb 2005 22:23

helemaal met je eens Jean, ditzelfde gevoel heb ik ook de laatste jaren.
Jou woorden vertolken geheel mijn gevoelens voor het kerkverband van de Ger. Gem, waar ik overigens ook lid van ben.

Terug naar “Archief”