Wie zijn wij om de Heere iets op te leggen? Wij hebben nergens recht op. Wij hebben misdreven tegen God. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens. Als het aan ons moest liggen was het verloren, dan is het gedaan met de kerk.
Maar nu die vrije soevereine genade van de Heere. Hij wil nog arbeiders uitstoten in Zijn wijngaard. Het afgelopen jaar mocht er weer een student toegelaten worden tot de theologische school.
En dan komt de ondankbaarheid van de mens wel op een opstandige manier openbaar. 'Eentje maar? Hadden 'ze' er niet meer kunnen toelaten?'.
Er mócht er nog een worden toegelaten. De Heere heeft nog om willen zien naar een alles verbeurde kerk. Is dat geen genade? Dan mogen we de Heere nog dankbaar zijn dát Hij nog een bemoeienis deed met zo'n murmurerend volk.
Natuurlijk is dit allemaal waar wat je zegt, we hebben het ook helemaal niet verdiend. Maar dat betekent nog niet dat het allemaal begrijpelijk is wat er gebeurt hoor! Ik geloof echt dat de mannen die in de 'jury' zitten, alles van de Heere verwachten, en met hun beste bedoelingen(klinkt misschien gek op dit gebied, maar zo bedoel ik het niet), mensen aannemen of afwijzen, maar dat betekent nog niet dat ze geen fouten kunnen maken omdat ze het biddend doen. Ik doe zoveel oprecht biddend. En als het dan fout gaat, dan zoek ik weer de Heere op, en verwacht ik alles van Hem, maar toch gaat het een volgende keer weer niet goed.
Kun jij dit begrijpen??
Mijn oom is jaren zendeling geweest voor de Gereformeerde gemeenten. En dan komt hij terug, en gaat enkele malen naar het curetorium, maar daar wordt hij afgewezen. kun je dat begrijpen?
En ja, dan kun je zeggen, de Heere heeft vast andere bedoelingen met hem, en hij mag nu ook weer bijzonder dienstbaar zijn, maar toch, je snapt het niet hoor! Zelfde geldt voor een andere man die ik ken. Is jaren en jaren op geweest. Telkens afgewezen. Voor alle andere dingen is hij goed, schrijft artikelen, heeft wijsheid om over allerlei bijbelse dingen wat te zeggen, gaf belijdeniscatechisatie, maar dominee kon hij niet worden. Ik ben wel eens bang dat er te eenzijdig gekeken wordt op het curatorium. En natuurlijk wil ik niet zeggen dat die mannen het daar uit hun duim zuigen als ze iemand afwijzen. Maar je ziet de laatste jaren echt wel een verandering in de mannen die worden toegelaten! Ik ben zelf gergem, en onze gemeente is momenteel vacant, dus dan krijg je ook alle studenten een keer. En ik weet het allemaal, het zijn nog maar studenten, dus ze kunnen fouten maken, en ja, het is zeker een gebedszaak bij me, maar de studenten die momenteel afkomen, als ze al afkomen, zijn geen studenten die in de lijn liggen van: Meeuwse, Harinck, Harinck, van der Heiden, Paul, Rietdijk, Kattenberg, Clements. En dat vind ik wel heel erg zorgelijk!
Nogmaals, ik bid ervoor, en ik probeer positief te staan tegenover het landelijk kerkverband, maar deze dingen roepen wel vraagtekens op! De kerkenraad geeft toch ook niet zomaar een attest? En van die mannen hebben toch niet 16 van de 17 een schijnroeping?