Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 05 mar 2004 05:40

Vrouwe Justitia schreef:Romeinen 8:
1. Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Is zelfmoord van de Geest?

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 05 mar 2004 07:53

Bij Simson wel zegt men...
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2004 11:23

caprice schreef:
1. Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Zijn zonden van de Geest? Of van het vlees?

Van het vlees.

Worden we dan verdoemd?

Nee, door geloof in Jezus worden al onze zonden vergeven.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 05 mar 2004 11:32

Zo is het dus ook met zelfmoord. Ik denk niet dat je dan mag zeggen dat degene die zelfmoord gepleegd heeft, verdoemd is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 11:39

caprice schreef:

Is materialisme naar de Geest, is geesteloosheid naar de Geest, is seks voor het huwelijk naar de Geest, is vroegtijdig en onwetend oordelen over anderen naar de Geest? Nee, nee, nee! Is dit alles onze verdoemenis? Ja, mits... wij geloven dat Christus voor ons gestorven is!
en zo dus ook met zelfmoord...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2004 11:44

Christa schreef:Zo is het dus ook met zelfmoord. Ik denk niet dat je dan mag zeggen dat degene die zelfmoord gepleegd heeft, verdoemd is.

Ik denk dat ook.
Ook denk ik dat we voorzichtig moeten zijn om ons oordeel hierover uit te spreken, omdat er mensen zijn die een van hun ouders of hun kind door zelfmoord zijn verloren, en dan is het zo pijnlijk om ook nog eens te moeten aanhoren dat de persoon waar jij zo van hield niet naar de hemel is. Deze mensen zitten al met een verschrikkelijk trauma en vragen.

Maar desalniet te min zou ik voor mezelf zeggen, dat ikzelf geen zelfmoord of eurhanasie mag plegen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 05 mar 2004 11:53

Maria Magdalena schreef:
Christa schreef:
Zo is het dus ook met zelfmoord. Ik denk niet dat je dan mag zeggen dat degene die zelfmoord gepleegd heeft, verdoemd is.

Ik denk dat ook.
Ook denk ik dat we voorzichtig moeten zijn om ons oordeel hierover uit te spreken, omdat er mensen zijn die een van hun ouders of hun kind door zelfmoord zijn verloren, en dan is het zo pijnlijk om ook nog eens te moeten aanhoren dat de persoon waar jij zo van hield niet naar de hemel is. Deze mensen zitten al met een verschrikkelijk trauma en vragen.

Maar desalniet te min zou ik voor mezelf zeggen, dat ikzelf geen zelfmoord of eurhanasie mag plegen.

Dat laatste zeg ik ook. Maar je kan wel zo depressief worden dat je het niet eens meer door hebt. Als je in zo'n 'waan' zit, dan is het gewoon goed mogelijk dat je zelfmoord gaat plegen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 mar 2004 14:16

De enige van de mensen die '(in)direct' gezegd hebben dat je in de hel komt als je zelfmoord pleegt die gereageerd heeft op mijn vraag is babbeltje (gedeeltelijk via pb)... Ik vraag mij af of de rest dat ook durft?

Vin

Berichtdoor Vin » 05 mar 2004 14:24

kurtyo schreef:Ik vraag mij af of de rest dat ook durft?

Vind je dat ook niet vreemd? Dat een oordeel uitspreken kennelijk makkelijker is dan dat oordeel proberen te beargumenteren of verantwoorden? Jammer dat 't zo werkt. :|

joris

Berichtdoor joris » 05 mar 2004 14:28

Je komt in de hel als je zonder God hebt geleefd.

God houdt van mensen mét hun shit en problemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2004 16:09

Klopt. En voor zonde is vergeving, zelfs voor de zonde van zelfmoord.

Kurtyo, dat is toch voldoende antwoord op je vraag? Argumentatie hiervoor kun je in mijn reakties in dit topic terugvinden.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 05 mar 2004 20:28

Hhhmm ik heb al een stuk(je) geen mensen meer gehoort die beweren dat zelfmoord verdoemenins is. :D :D :D

Waarom oordelen mensen zo vaak alleen op hun gevoel? zonder dat ze het werkelijk kunnen beargumenteren. :( :cry:
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 mar 2004 23:47

Hoe staat het dan bijvoorbeeld met roken, ook zelfmoord?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 00:32

caprice schreef:Hoe staat het dan bijvoorbeeld met roken, ook zelfmoord?

:roll: Jha en dat is een keuze die je maakt niet omdat je in wanhoop ben, maar een bewuste keuze. Een bewuste keuze om je leven in te korten. Je zou zeggen....... dat het nog erger is dan je leven verkorten door wanhoop.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 06 mar 2004 05:37

hijwel schreef:
caprice schreef:Hoe staat het dan bijvoorbeeld met roken, ook zelfmoord?

:roll: Jha en dat is een keuze die je maakt niet omdat je in wanhoop ben, maar een bewuste keuze. Een bewuste keuze om je leven in te korten. Je zou zeggen....... dat het nog erger is dan je leven verkorten door wanhoop.

Ik denk dat het alleen de mensen kwalijk te nemen is die begonnen zijn in de tijd dat de slechte effecten van het roken bekend raakten.

Vroeger dacht men zelfs dat roken gezond was.

Terug naar “Archief”