The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 10:53

Aragorn schreef:Ja, de nous, die zie ik bij filosofie ook regelmatig langsvliegen.. :mrgreen: daar wordt het meestal vertaald als ziel

En decadent zou ook wel verval kunnen betekenen, in de zin van moreel verval. Maar in ons taalgebruik wordt dat dan meestal toch toegespitst op overbodige luxe.

(Maar goed, dit gaat dus weer helemaal nergens over, iig niet over het topic)

Ah, dus jij ziet ze af en toe vliegen! :mrgreen:

Ik heb nogal flink uitgeweid gisteravond. (En wat heb ik het laat gemaakt! :x ) Maar waar het natuurlijk om gaat: puur verstandelijk redeneren over moraal, en daarmee tot een sluitende conclusie komen, kan natuurlijk niet. Kennis van goed en kwaad is nu eenmaal niet alleen maar rationeel. Vandaar dat ik ook niet mijn energie stak in het rationeel bewijzen van mijn visie, want dat kan een knap moeizame bezigheid worden. (Neemt uiteraard niet weg dat er met elkaar over door te praten valt... :| ook al gaat dat veel met rationele argumenten.)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 11:00

Klaas schreef:Jacobh:
we hebben hier al uitvoerig over gediscuseerd, het zou een herhaling van zetten worden.

Wat betreft dit aspect is dit gewoon niet waar. Je hebt aardig wat aandacht besteed aan de vraag of Jezus afgebeeld kan worden, maar waarom Hij niet nagespeeld zou kunnen worden is nooit verder gekomen dan een vaststelling van jouw kant dat dat onmogelijk is. Als zondig mens kunnen de rol van Jezus niet spelen stel je. Blijkbaar is dat voor jou voldoende. Voor mij niet, ik zie de logica ervan niet in...

Klaas

Jezus was natuurlijk niet maar een gewoon mens, maar God èn mens. En dat vind ik zo huiveringwekkend in het naspelen van hem. Volgens mij kun je dat als zondig mens nooit goed doen.
En naspelen vind ik nog wat anders dan een afbeeldinkje maken. Een afbeelding beweegt niet, maar laat een statisch beeld zien. Maar het zien van een nagespeelde rol in een film doet veel meer. Dat beeldt niet maar een gestalte uit, maar laat ook onnoemelijk veel bewegingen zien, is dus dynamisch. Dat schrikt mij erg terug als het gaat over het naspelen van Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 12:13

Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Ja, de nous, die zie ik bij filosofie ook regelmatig langsvliegen.. :mrgreen: daar wordt het meestal vertaald als ziel

En decadent zou ook wel verval kunnen betekenen, in de zin van moreel verval. Maar in ons taalgebruik wordt dat dan meestal toch toegespitst op overbodige luxe.

Ik heb nogal flink uitgeweid gisteravond. (En wat heb ik het laat gemaakt! :x ) Maar waar het natuurlijk om gaat: puur verstandelijk redeneren over moraal, en daarmee tot een sluitende conclusie komen, kan natuurlijk niet. Kennis van goed en kwaad is nu eenmaal niet alleen maar rationeel. Vandaar dat ik ook niet mijn energie stak in het rationeel bewijzen van mijn visie, want dat kan een knap moeizame bezigheid worden. (Neemt uiteraard niet weg dat er met elkaar over door te praten valt... :| ook al gaat dat veel met rationele argumenten.)

Enerzijds waar, anderzijds ook niet. Onze argumenten om iets te veroordelen halen wij meestal uit de bijbel, ook tegenstanders van deze film. Dan valt er heel goed op rationele gronden te discussieren of die argumenten juist zijn of niet.
En als je visie rationeel heel moeilijk te bewijzen is, zou je er ook eens over kunnen denken of die wel reeel is.. :wink:
Laat ik eens een stelling poneren: voor je individuele keuzes mag je terugvallen op je gevoel, maar wil je een morele uitspraak doen in het algemeen dan zal deze rationeel beargumenteerd moeten zijn.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 13:05

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:

Enerzijds waar, anderzijds ook niet. Onze argumenten om iets te veroordelen halen wij meestal uit de bijbel, ook tegenstanders van deze film. Dan valt er heel goed op rationele gronden te discussieren of die argumenten juist zijn of niet.
En als je visie rationeel heel moeilijk te bewijzen is, zou je er ook eens over kunnen denken of die wel reeel is.. :wink:
Laat ik eens een stelling poneren: voor je individuele keuzes mag je terugvallen op je gevoel, maar wil je een morele uitspraak doen in het algemeen dan zal deze rationeel beargumenteerd moeten zijn.

Het ging er mij meer om dat moraal in de grond van de zaak niet rationeel is. Het berust op iets anders. Natuurlijk kun je er wel rationeel over redeneren.
Iedereen kun je aan het verstand krijgen: 2+2=4. (Erg simpel voorbeeld. Je mag ook aan een ingewikkelde wiskundige som denken.) Dat is namelijk keihard te bewijzen. Maar met moraal heb je te maken met dat waar je in de wiskunde niet te maken mee hebt: een niet-rationele basis. Natuurkundig gezien is het mogelijk om zo maar iemand dood te steken. De rede spreekt dan dus uit: dat kan. Het mag zeg maar van de natuurwetten. Of het daarmee echter ook moreel verantwoord is, is een totaal andere zaak. Probeer maar eens iemand aan het verstand te brengen dat dat niet mag, als hij er van overtuigd is dat dat wel mag. Dan zul je toch langs de rationele weg naar niet-rationele zaken verwijzen, zoals: wat richt het emotioneel aan en zo.
Iemand die het met je eens is, zou kunnen antwoorden: "Maar natuurlijk, dat voel je toch aan!"

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 13:19

Oke, ik snap wel wat je bedoelt. Maar wij hebben toch niet alleen ons eigen innerlijk om over moraal te oordelen?

Tegen iemand die een ander wil doodsteken kun je ook zeggen: dat mag niet, want dat staat in de wet. Als je het wel doet, moet je de gevangenis in.

En op die basis kunnen wij ook deze discussie voeren. Die is namelijk vooral ook gebaseerd op e wet van God. Er worden argumenten tegen de film aangedragen rechtstreeks vanuit de 10 geboden en ook vanuit de bijbel zelf. Die wordt dus als maatstaf gebruikt om het af te keuren, en er kan mi. best over gediscussieerd worden of die argumenten berusten op een juiste interpretatie van God's woord.

(En of je uiteindelijk wel of niet gaat kijken zal toch een kwestie van gevoel blijven misschien, maar door deze discussie heb ik mijn gevoel door rationele argumenten toch een meer ondergeschikte plaats kunnen geven)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 20:16

Dat Jezus God en mens was, en dat je Hem daarom niet kan naspelen, vind ik een goed argument.
God en mens... enig idee hoe heilig God is? Ik kan natuurlijk weer naar krachtige bijbelteksten gaan verwijzen (die veel indruk op mij hebben gemaakt), maar heb je er zelf wel eens indrukken van gekregen? Misschien weet je dan waar ik het over heb. Hij is echt om van te huiveren!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 mar 2004 21:01

God als God kunnen we niet naspelen, wel de mensen kant. DAarom vermenselijken we God over het algemeen ook om een duidelijker beeld te krijgen. Als we steleln dat God als een VAder voor z'n kinderen zorgt, dat Jezus de Bruidegom is en wij de bruid, dat zijn allemaal menselijke metaforen om uit te beeldne wie God is. Dus het gebruik van een menselijke beeld (speler) om uit te beelden wie God is is totaal niet vreemd. Verder neemt een dominee ook de woorden die Jezus sprak in z'n mond. Dus waarom is het nu ineens fout dat er van audiomiddelen naar audiovisuele middelen overgestapt wordt?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 mar 2004 21:14

Dat Jezus God en mens was, en dat je Hem daarom niet kan naspelen, vind ik een goed argument.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap gewoon het hele argument niet. Jezus is God en mens, akkoord. Jezus is erg heilig, akkoord. Wij zijn erg zondig, akkoord. Allemaal mee eens, maar ik begrijp niet hoe daaruit volgt dat we Hem niet zouden mogen naspelen. Waar zit hem dat dan in?

Als zondige mensen mogen we Hem wel afbeelden en ook mogen we, als zondige mensen, van Hem vertellen, maar naspelen kan niet. Blijkbaar zit het hem niet zozeer in dat verschil zondig <--> heilig maar in dat 'naspelen'. Ik zie het alleen niet. Zou je dit kunnen toelichten?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kees Droog

Berichtdoor Kees Droog » 26 mar 2004 21:54

Klaas schreef:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap gewoon het hele argument niet. Jezus is God en mens, akkoord. Jezus is erg heilig, akkoord. Wij zijn erg zondig, akkoord. Allemaal mee eens, maar ik begrijp niet hoe daaruit volgt dat we Hem niet zouden mogen naspelen. Waar zit hem dat dan in?

Als zondige mensen mogen we Hem wel afbeelden en ook mogen we, als zondige mensen, van Hem vertellen, maar naspelen kan niet. Blijkbaar zit het hem niet zozeer in dat verschil zondig <--> heilig maar in dat 'naspelen'. Ik zie het alleen niet. Zou je dit kunnen toelichten?

Klaas

Kees Droog

ACTEREN

Berichtdoor Kees Droog » 26 mar 2004 22:16

ACTEREN
Hi klaas,
bedankt voor je reactie.
Life is coming to grips with what you're worth when God says one thing but your flesh says something else.
De mensen die van de wereld zijn acteren, en zijn de Schepper van Hemel en aarde ongehoorzaam. Maar degenen die Jezus gevolgd zijn in de wedergeboorte die acteren niet, zij zijn hun Vader gehoorzaam.
En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels. Mattheus 19:28
Psalm1:1 Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters.
In Zijn greep, kees droog

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 mar 2004 22:21

Hoi Kees,

Bedankt voor de info.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 11:34

@mic schreef:God als God kunnen we niet naspelen, wel de mensen kant. DAarom vermenselijken we God over het algemeen ook om een duidelijker beeld te krijgen. Als we steleln dat God als een VAder voor z'n kinderen zorgt, dat Jezus de Bruidegom is en wij de bruid, dat zijn allemaal menselijke metaforen om uit te beeldne wie God is. Dus het gebruik van een menselijke beeld (speler) om uit te beelden wie God is is totaal niet vreemd. Verder neemt een dominee ook de woorden die Jezus sprak in z'n mond. Dus waarom is het nu ineens fout dat er van audiomiddelen naar audiovisuele middelen overgestapt wordt?

Jij brengt allerlei dingen bij elkaar die ik helemaal niet bij elkaar krijg.
Jij noemt de volgende dingen: het spreken in beelden over God, het citeren van Jezus' woorden door een dominee.
Vervolgens spring jij dan gelijk over naar het uitspelen van Jezus in een filmrol.
Ik vind dat nog een enorm verschil, het een en het ander.
Ten eerste, dat spreken in beelden over God doet de Bijbel zelf. We kunnen dus concluderen dat dat geoorloofd is. (Daarmee is nog niet gezegd dat wij dan ook zomaar al ónze beelden op God los mogen laten.) Maar dat is natuurlijk nog wel wat anders dan totale identificatie. Er blijft altijd een bepaalde afstand tussen beeld en werkelijkheid. Wij zeggen altijd: iedere vergelijking gaat mank.
En de dominee citeert Jezus' woorden, maar die woorden staan dan ook opgeschreven in de Bijbel. Als het verboden was om zijn woorden te citeren, dan had het er niet in gestaan. Dan was dat een geheim gebleven. Zie bijvoorbeeld II Cor. 12:4: "...en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken." Die woorden worden dan ook niet weergegeven. Maar die dominee zal nooit zeggen: "En nou ga ik Jezus naspelen! Kijk goed, ik ben Jezus, en ik zeg: ..." Zo gaat dat niet. Het blijven Jezus' woorden.
Jezus was een volmaakt mens. Die kunnen wij niet naspelen, en dat moeten we ook niet proberen. Laten we toch eerbied houden voor dat volstrekt unieke lijden van Hem, en niet denken dat wij dat wel even kunnen uitbeelden!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 11:44

Klaas schreef:

In het feit dat hij niet een zondig mens was zoals wij, maar een volmaakt mens. Daarmee samenhangend dat Hij Eén was met de Vader, dat Hij God was.
Verder denk ik dat het in een besef van eerbied zit. Het beseffen van de afstand tussen een mens zoals wij, en de goddelijkheid van Christus. Ik heb het idee dat velen dat hele verschil niet voelen. Helaas..., moet ik erbij zeggen!! Want ik vind dat een alarmerend teken.
Klaas schreef:Als zondige mensen mogen we Hem wel afbeelden en ook mogen we, als zondige mensen, van Hem vertellen, maar naspelen kan niet. Blijkbaar zit het hem niet zozeer in dat verschil zondig <--> heilig maar in dat 'naspelen'. Ik zie het alleen niet. Zou je dit kunnen toelichten?

Klaas

Als je Hem naspeelt, doe je veel méér dan Hem afbeelden of van Hem vertellen. Als je Hem naspeelt beeldt je niet slechts zijn uiterlijk uit, maar imiteer je zijn hele gedrag. Dat is nog wel heel wat meer. En als je over Hem vertelt, omschrijf je wat Hij doet, en dat is heel wat anders dan dat uitbeelden. Vertellen over is heel indirect en bewaart afstand, maar naspelen bewaart geen afstand meer doordat het zo direct is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2004 12:54

In het feit dat hij niet een zondig mens was zoals wij, maar een volmaakt mens. Daarmee samenhangend dat Hij Eén was met de Vader, dat Hij God was.
Verder denk ik dat het in een besef van eerbied zit. Het beseffen van de afstand tussen een mens zoals wij, en de goddelijkheid van Christus. Ik heb het idee dat velen dat hele verschil niet voelen. Helaas..., moet ik erbij zeggen!! Want ik vind dat een alarmerend teken.

Ehm en ik heb het idee dat mensen juist die afstand creeeren, terwijl Jezus je grote broer is.... en met zijn Geest in je wil wonen...

Tuurlijk is dat verschil er. Denk je dat ik als ik die acteur zie denk: Dat is Jezus, precies zoals Hij was? Tuurlijk niet! Die acteur is iemand die Jezus leven uitbeeld... En nee, ik denk niet dat die acteur dat helemaal waarheidsgetrouw doet... dat kan die acteur niet. En toch kan door zo'n film wel iets duidelijk worden gemaakt, iets worden uitgebeeld...

Ik zag laatst weer eens The Longest Day, over de invasie in Normandie. Ik dacht toen ik die film zag niet: Zo is het precies gegaan.... Als ik iemand neergeschoten zag worden dag ik niet: Die man is in toen neergeschoten.... Nee tuurlijk niet... ik wist dat het gespeeld was... en dat het niet precies zo was gegaan als in de film. En toch heb ik door die film een beter beeld gekregen van wat er gebeurde, en van wat mensen er voor over hebben gehad om ons te bevrijden. Zo hoop ik door The Passion, een film waarin een acteur wordt gekruisigd.. en niet Jezus, een film waarin niet alles precies zo is gegaan als in het echt... toch een beter beeld te krijgen van wat Hij er voor over had om Mij te bevrijden. Ik weet de film het geestelijk lijden niet kan uitbeelden. Maar ik weet dat dat lijden nog veel zwaarder was dan het lichamelijke lijden. Als ik dan zie hoe zwaar dat al was.... kan ik beseffen dat het geestelijk lijden wel heel zwaar, bijna ondragelijk geweest moet zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 mar 2004 16:27

Boekenlezer schreef:
@mic schreef:God als God kunnen we niet naspelen, wel de mensen kant. DAarom vermenselijken we God over het algemeen ook om een duidelijker beeld te krijgen. Als we steleln dat God als een VAder voor z'n kinderen zorgt, dat Jezus de Bruidegom is en wij de bruid, dat zijn allemaal menselijke metaforen om uit te beeldne wie God is. Dus het gebruik van een menselijke beeld (speler) om uit te beelden wie God is is totaal niet vreemd. Verder neemt een dominee ook de woorden die Jezus sprak in z'n mond. Dus waarom is het nu ineens fout dat er van audiomiddelen naar audiovisuele middelen overgestapt wordt?

Jij brengt allerlei dingen bij elkaar die ik helemaal niet bij elkaar krijg.
Jij noemt de volgende dingen: het spreken in beelden over God, het citeren van Jezus' woorden door een dominee.
Vervolgens spring jij dan gelijk over naar het uitspelen van Jezus in een filmrol.
Ik vind dat nog een enorm verschil, het een en het ander.
Het verschil is ook groot, maar het principe is het zelfde. De middelen zijn anders, de dominee gebruikt audiele middelen, de film audiovisuele.
Ten eerste, dat spreken in beelden over God doet de Bijbel zelf. We kunnen dus concluderen dat dat geoorloofd is. (Daarmee is nog niet gezegd dat wij dan ook zomaar al ónze beelden op God los mogen laten.) Maar dat is natuurlijk nog wel wat anders dan totale identificatie. Er blijft altijd een bepaalde afstand tussen beeld en werkelijkheid. Wij zeggen altijd: iedere vergelijking gaat mank
En de dominee citeert Jezus' woorden, maar die woorden staan dan ook opgeschreven in de Bijbel.
The Passion is ook niet precies gebasseerd op een sprookje van de gebroeders grimm :wink:
Als het verboden was om zijn woorden te citeren, dan had het er niet in gestaan. Dan was dat een geheim gebleven. Zie bijvoorbeeld II Cor. 12:4: "...en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken." Die woorden worden dan ook niet weergegeven. Maar die dominee zal nooit zeggen: "En nou ga ik Jezus naspelen! Kijk goed, ik ben Jezus, en ik zeg: ..." Zo gaat dat niet. Het blijven Jezus' woorden.
Ligt het in een film anders, beweert Jim Caviezel daar dat het zijn woorden zijn? Dat het zijn wijsheid is die hij uitbeeld, nee de dominee brengt de wijsheid van God over aan mensen, en Jim Caviezel doet dat ook. Het enige verschil is dat handelingen die een dominee verteld door een acteur niet verteld maar uitgebeeld worden. Ik hoor dominee's regelmatig zeggen 'ik kan me ze voorstellen dat de mensen dit en dat dachten', het enige wat een film doet is die gedachte uitbeelden.
Jezus was een volmaakt mens. Die kunnen wij niet naspelen, en dat moeten we ook niet proberen.
Waarom kunnen we hem wel 'napraten' en niet naspelen? Waar zit hem dat verschil dan in? Het is een ander persoon die het speelt dat die Het werklijk was, netzoals de stem van de dominee ook niet dezelfde is als die van Jezus.
Laten we toch eerbied houden voor dat volstrekt unieke lijden van Hem, en niet denken dat wij dat wel even kunnen uitbeelden!
Met de 1e helft ben ik het helemaal eens, maar ik zou juist daaruit de conclusie trekken dat wij het veel te snel vergeten en dat het daarom goed is er aan herinnerd te worden.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”