Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jan 2015 12:03

Mortlach schreef:Het is voorbij, tja, voor de media misschien wel...

In hoeverre is het echt voorbij? Het zou me niet verbazen als ik vanmorgen in een wat andere wereld wakker geworden ben. Dus dat dit zijn gevolgen krijgt voor hoe mensen denken en doen. Dat dit bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen tot gevolg heeft.

Mortlach schreef:Tja, ik heb toch een aantal goede vrienden die toevallig moslim zijn, die diep gekwetst zouden zijn door wat je hier schrijft. Of ze vinden je een egocentrische idioot zonder enige kennis van zaken, dat kan ook.

Tsja, logisch. Met andere referenties van waarheid beoordeel je alles anders.
Zij zullen denken vanuit dit: 'de islam is goed, er zit een goede en zuivere bron achter. Het is de dienst aan God van goedbedoelende mensen. Wij doen ons best.'
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2015 12:30

Ik heb geleerd dat het meestal beter is niet zelf te verzinnen wat anderen wel niet zullen denken, want meestal is dat verkeerd. Je zou het moslims ook gewoon kunnen vrágen, natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 jan 2015 13:17

Tante Pollewop schreef:Dat noemde Rutte gisteren ook in zijn toespraak.
Dat waar het vrije woord niet meer is, een totalitaire staat dreigt.

Er is maar 1 vrij Woord. Het is het Woord dat vrij maakt.
Als dat verworpen wordt binnen een (zgn. democratische) samenleving, dan dreigt er geen totalitaire staat; die is er al.

h.g.
Learsi

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jan 2015 14:22

Tot zover de heldere kijk op de realiteit in dit topic.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jan 2015 14:29

@Jan

Begin citaat"In de tijd van Jezus op aarde stond er de doodstraf op Godslastering. Dat was ook de aanklacht tegen Jezus. Maar Jezus/God heeft die regel zelf ingesteld. En als Rechter heeft Hij ook de strafmaat bepaald. Wat denk je dat Hij vind dat er met mensen moet gebeuren die voor hun beroep Hem aan het bespotten zijn? Raakt God ook weleens gekwetst daardoor denk je? Of kent Hij geen gevoelens? Staat Hij daarboven?"Einde citaat.

Ik ga er vanuit ,dat God gekwetst word, als mensen spotten over Zijn Zoon, die Hij stuurde, om mensen juist te redden!

En om terug te komen op je vraag, of ik de cartoons, in de aangegeven links, kwetsend vind? Ja, en ik had dat ook al in een reactie hiervoor aangegeven.
Laatst gewijzigd door xsidd op 10 jan 2015 17:32, 5 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 jan 2015 16:10

learsi schreef:Er is maar 1 vrij Woord. Het is het Woord dat vrij maakt.
Tante Pollewop schreef:Tot zover de heldere kijk op de realiteit in dit topic.
Ook de reactie van Learsi valt onder de vrijheid van meningsuiting. Dat jij die reactie niet helder vindt, is dan weer jouw mening/interpretatie. Alleen vertel je dan niet wat de onderbouwing is.
Aangezien dit een christelijk forum is, is het helemaal niet raar wat Learsi zegt.

Mortlach schreef:Tja, ik heb toch een aantal goede vrienden die toevallig moslim zijn, die diep gekwetst zouden zijn door wat je hier schrijft. Of ze vinden je een egocentrische idioot zonder enige kennis van zaken, dat kan ook. Maar goed, het punt is dat je dit wel mag zeggen zonder dat je bang hoeft te zijn voor geweldadige gevolgen. En dat anderen dus voor jouw pijnlijke plaatjes mogen publiceren, want voor wat, hoort wat.
Tuurlijk, voor wat, hoort wat. Als de één iets rottigs zegt, dan mag de ander dat ook doen. En als de rottigheid van de die ene, nou net ietsiepietsie meer is dan van die ander, dan moet dat natuurlijk wel geëvenaard of vergolden worden. En zo is het me toch gezellig.

Mortlach schreef:En weet je, de mensen die zich het meest gekwetst voelen, hebben vaak wat conservatieve ideeën
En conservatieve mensen hebben dan weer minder recht op hun ideeen, dan mensen die liberaal denken.... :mrgreen:

Mortlach schreef:Het had misschien meer indruk gemaakt als de redactie van Charlie Hebdo was verscheurd door 2 wilde berinnen....
Ik begrijp niet goed waarom je dit zegt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2015 16:44

mona schreef:Ook de reactie van Learsi valt onder de vrijheid van meningsuiting. Dat jij die reactie niet helder vindt, is dan weer jouw mening/interpretatie. Alleen vertel je dan niet wat de onderbouwing is.
Aangezien dit een christelijk forum is, is het helemaal niet raar wat Learsi zegt.

O, Learsi mag het gerust zeggen, waarna ik weer mag zeggen dat ik het volledig met TP eens ben dat het een uitspraak is die volslagen debielelk contact met de realiteit mist. Ga voor de grap eens in een echte totalitaire staat kijken - Noord Korea, of lees een boek over het bewind van Mao, en kom dan nog eens klagen dat het hier in Nederland zo slecht gaat.

Tuurlijk, voor wat, hoort wat. Als de één iets rottigs zegt, dan mag de ander dat ook doen. En als de rottigheid van de die ene, nou net ietsiepietsie meer is dan van die ander, dan moet dat natuurlijk wel geëvenaard of vergolden worden. En zo is het me toch gezellig.

Als je naar de maatschappij kijkt, zie je echter dat dat in de praktijk reuze meevalt. Er zijn een paar vervelio's die zo nu en dan wat roepen en die vervolgens door de rest worden genegeerd.

En conservatieve mensen hebben dan weer minder recht op hun ideeen, dan mensen die liberaal denken.... :mrgreen:

Dan heb je mijn standpunt totaal niet begrepen. Het ging er me nou net om dat die conservatieven evenveel recht op het uiten van hun mening hebben, hoe kwetsend die ook is voor bijvoorbeeld homo's.

Ik begrijp niet goed waarom je dit zegt.

Vroeger greep God nog direct in als er met Hem werd gespot, of met een van zijn profeten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jan 2015 16:49

@Mortlach

Begin citaat"Het lijkt een wat ingewikkelde houding, maar ik zal het proberen uit te leggen. Zou het prettig zijn als niemand het meer nodig vond om anderen te shockeren? Misschien, maar dat is een utopie. We leven in een maatschappij waar ruimte moet zijn voor alle meningen, ook de kwetsende. Die wet waar je naar hint mag er nooit komen, hoe 'nodig' sommigen het ook vinden."Einde citaat.

Ik denk dat ik persoonlijk, het inderdaad prettig vind, als niemand elkaar meer bewust zou shockeren. Het is een heel verschil mijns inziens, hoe er word gekwetst.. Ja, men kan door een ongezouten mening een ander kwetsen. Maar dat is totaal anders, dan doelbewust jaar in jaar uit cartoons publiceren, waarvan je weet dat ze anderen mensen diep kwetsen.

Begin citaat"Het hek zou van de dam zijn. Want denk eens na wat het zou betekenen. Er komt een wet die zegt dat bijvoorbeeld religies en goden niet meer bespot mogen worden. Die wet geldt dan algemeen, voor iedereen. Wat Boekenlezer eerder zei dat Islam een verlengstuk van de duivel is, mag dan niet meer worden gezegd. Koeien mogen niet meer worden afgebeeld, want dat is kwetsend voor een hindoe. Je mag het niet meer over piraten hebben, want dat is kwetsend voor de volgelingen van het Vliegende Spaghettimonster. Dat laatste klinkt bizar, maar wie gaat er oordelen welk geloof 'echt genoeg' is om te worden beschermd? Op basis van welke criteria?

En wat als seculiere belangengroepen bepaalde bescherming opeisen. PETA wil het afbeelden van consumptievlees verbieden, feminsten, gehandicaptenverenigingen, je kunt het zo gek niet bedenken. Het zou een enorme juridische puinhoop worden waarin uiteindelijk niets meer mag worden gezegd.

Zou het prettig zijn als zo'n wet niet nodig was? Ja, maar moet die wet er komen? Nooit! "Einde citaat.

Een nieuwe wet lijkt me inderdaad geen goed idee . Is een nieuwe sociale, maatschappelijke regel, dan wel toegestaan? Bijvoorbeeld 1 regel, dat men elkaar niet bewust kwetst in religie? Dan zou al veel rust geven denk ik, en dan hoeft er misschien ook geen wet te komen.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 jan 2015 17:43

Niemand hoeft bewust een ander te beledigen, met persvrijheid is het anders, gewoon iets anders, het is een hoog goed dat iedereen zijn mening mag zeggen, ook verpakt in een cartoon, en als je het ergelijk vind kijk je niet, het is zo verschrikkelijk eenvoudig,

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jan 2015 18:11

@Antoon

Mag persvrijheid, als excuus worden gebruikt, om anderen moedwillig te kwetsen?

antoon

Berichtdoor antoon » 10 jan 2015 18:55

Of het werkelijk moedwillig kwetsten is niet altijd hard te maken, het lijkt er weleens sterk op, aan de andere kant worden zere plekken in religie blootgelegd, als dat nu met humor en originaliteit gepaard gaat kan het mensen
aan het denken zetten.
Ik of wie dan ook mag de bijbelse waarheid bekend maken, jij mag je mening geven op het forum, jan ook... als je je daar aanhoudt en de bijbelse richtlijnen opvolgt hoe om te gaan met met ongelovigen of mensen die je bespotten is er werkelijk niets aan de hand, zucht..... waren alle problemen maar zo eenvoudig

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jan 2015 19:10

@Antoon

Begin citaat"Of het werkelijk moedwillig kwetsten is niet altijd hard te maken, het lijkt er weleens sterk op, aan de andere kant worden zere plekken in religie blootgelegd, als dat nu met humor en originaliteit gepaard gaat kan het mensen
aan het denken zetten.
Ik of wie dan ook mag de bijbelse waarheid bekend maken, jij mag je mening geven op het forum, jan ook... als je je daar aanhoudt en de bijbelse richtlijnen opvolgt hoe om te gaan met met ongelovigen of mensen die je bespotten is er werkelijk niets aan de hand, zucht..... waren alle problemen maar zo eenvoudig"Einde citaat.

Nee het is misschien niet altijd hard te maken, dat men moedwillig kwetst. Maar als men jarenlang moedwillig anderen bewust kwetst, met cartoons, dat zelfs de redactie van dat blad, rekening houd met een aanslag, is de situatie wel anders toch? In wat voor vaarwater begeef je jezelf dan?
Laatst gewijzigd door xsidd op 10 jan 2015 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2015 19:12

Voor de ongelovigen is de Heere Jezus net als Mohamed, een verzinsel van mensen.
Zij bespotten met hun prenten niet Jezus of Mohamed, maar ons geloof erin.
Zij beseffen niet met wie ze daadwerkelijk spotten, want zij geloven daar niet in.
Als iemand zegt dat kaboutertjes hem helpen, spotten jullie daar ook mee en lachen jullie daar ook met anderen over, omdat je er niet in gelooft.
Als die iemand dan zegt dat je gedood zou moeten worden, omdat je er mee spot, dan wordt die persoon in jullie ogen nog gekker en lach je niet alleen nog harder, maar twijfel je nog meer aan zijn verstand.
En zo kijken ongelovigen ook naar Christenen en moslims.

De Heere Jezus werd ook bespot door mensen, toen Hij aan het kruis hing.
Want als Hij de zoon van God was, waarom liet Hij zich dan kruisigen en deed Hij er niks aan om Zich te bevrijden?
Hij werd gekruisigd, omdat Hij Zichzelf de zoon van God noemde en nu ging Hij als een gewoon mens aan het kruis.
Voor de mensen die geleerd hadden dat God Godslastering straft met de dood, was dat een gewone gang van zaken.
En dat ze Hem aan het kruis nagelden en gewoon als mens dood ging, was dus volgens God's wil.
Dus wilden ze wel bewijzen dat Hij God was, want dan zou Hij zichzelf wel bevrijden, of door God bevrijdt worden.
Dat dat niet gebeurde, was volgens hen weer het bewijs dat Hij God niet was.
Maar ze hadden niet door, dat het ook God's wil was dat Hij gekruisigd werd, maar met een heel andere reden dan zij dachten.
nl. dat Hij als mens aan het kruis hing, om ook voor hun gespot de straf te ontvangen.
Ook niet nadat het duister werd na Zijn dood en het voorhangsel scheurde.
Ook niet nadat de graven opengingen en de doden opstonden.
Ook niet toen de soldaten kwamen vertellen, dat een engel het graf geopend had en Hij opgestaan was.
Dus zelfs al die bewijzen overtuigden hen niet en zo zal het verbod op Godslastering ook niemand overtuigen.
Want tegenwoordig hebben mensen de raarste geloven, die voor ons onzin zijn en voor die mensen een heilig waarheid.

En mogen we dan mensen die met Jezus spotten ombrengen?
Nee, we moeten het dragen, net als Hij en voor hen bidden: "Vader vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen."
Want daar is Hij voor aan het kruis gegaan, om de straf voor zondaars te dragen.
En dat is het verschil met het O-T, toen werden Godslasteraars gelijk zelf gestraft.
Maar in het N-T is de Heere Jezus gestorven ook voor spotters die God's naam lasteren.
Mogen we er niks van zeggen?
Natuurlijk, je mag mensen waarschuwen dat het je pijn doet en vragen om rekening te houden met je gevoelens.
Je mag hen ook vertellen dat de Heere Jezus juist ook voor hun zonden aan het kruis ging en dat die vergeven zijn, als ze maar in Hem geloven.
En in je gedrag mag je die liefde van Jezus laten zien.
En voor hen bidden of God hun de ogen wil openen.
En doet het God pijn al dat gespot?
Natuurlijk doet het Hem pijn.
Maar het doet Hem meer pijn als wij die mensen haten, want Hij heeft ons geleerd om onze vijanden lief te hebben en wij hebben die boodschap gehoord, terwijl we geloven in de Heere Jezus.
Die spotters geloven niet, dus is het minder pijnlijk dan onze haat tegen die spotters.
Want wij horen in ons handelen en wandelen Jezus aan die mensen te laten zien, zodat ze nieuwsgierig en jaloers worden en door ons voorbeeld gaan geloven.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jan 2015 19:17

xsidd schreef:@Antoon

Mag persvrijheid, als excuus worden gebruikt, om anderen moedwillig te kwetsen?

Maar wie gaat bepalen wat kwetsen is ? Sommigen mensen zijn wel heel snel op hun teentjes getrapt.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 jan 2015 19:33

Ik denk dat het kwetsend wordt in verhouding hoe de persoon het opvat, het zijn inderdaad ongelovigen die de tekeningen maken, zij kijken over het bos en zien weleens dingen die aan de kaak gesteld kunnen worden, wij daarentegen kijken niet over het bos maar lopen er binnenin, ons gezichtsveld is weleens beperkt als het om misstanden in religie gaat, let goed op ik heb het niet overde bijbelse boodschap gegeven door God.
De bijbelse boodschap is goed, daar valt niet aan te tornen
De cartonisten zien misstandenn inde religie en projecteren dat helaas naar God
Laatst gewijzigd door antoon op 10 jan 2015 19:37, 4 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”