mealybug schreef:Kinderen wellicht wel, vanaf de jaren des onderscheids, maar zuigelingen?
Waarom niet? Krijgen ze vanaf het allereerste begin niet de liefde mee? Of is liefde niet van de Heilige Geest? Wanneer begint de christelijke opvoeding? Vanaf het allereerste begin, geen seconde uitgesloten. Of wacht de Heilige Geest eerst om te kijken of het Hem wel nodig heeft? Of weet Hij wel beter?
mealybug schreef:de kinderen zijn geheiligd in de gelovige ouder(s), zegt de Bijbel.
Er staat dat ze heilig zijn (1 Kor. 7:14). De gelovigen worden ook met "heiligen" aangesproken. Is er soms verschil tussen heiligen onderling? Of moet ik zeggen: "de heiligen die in bijv. 1 Kor. 1:2 zo worden aangesproken, die kunnen natuurlijk niet gedoopt zijn, anders had dat er wel gestaan i.p.v. heiligen"? Je kunt natuurlijk beide zijn: als je heilig bent, dan behoor je gedoopt te zijn.
mealybug schreef:Er staat niet bij:'' doop ze dus!''
Dat komt pas wanneer ze geheiligd zijn in Jezus Christus, mijns inziens.
(Op vrijwillige basis en niet door de wil van een ander)
Hier komt de leer van de vrije wil om de hoek kijken. Waarom is Paulus dan
door de wil van Christus een dienstknecht van Hem geworden? Want voor Damaskus was hij nog dreiging en moord aan het blazen en daar zou hij uit eigen beweging niet mee gestopt zijn.
Wat is er trouwens mis met de wil van een ander als die wil goed is? Mijn ouders hebben me ten doop laten houden. Later heb ik deze doop voor eigen rekening genomen (er dus amen op gezegd) door het doen van openbare geloofsbelijdenis. Daar hoefde dus gewoonweg geen water meer bij, omdat ik al gedoopt was. Nog meer water zou niet meer dan waterverspilling zijn geweest. Ik ben gedoopt, in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En als dat niet genoeg is voor je, dan kun je desnoods de hele Noordzee aan water erbij halen, ik word er echt niet meer door gedoopt dan ik al ben.
mealybug schreef:Denk je trouwens werkelijk, dat een kindje van gelovige ouders verloren zou gaan,(mocht het vroegtijdig overlijden) omdat het niet gedoopt zou zijn, na de geboorte,?
Denk je werkelijk dat ik dit geloof, terwijl ik meerdere keren heb aangegeven dat ik dat niet doe?
Daarom nog maar een keer: we dopen onze kinderen omdat we geloven dat ze bij Christus horen, Hem toebehoren. We dopen ze niet omdat ze anders verloren zouden gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)