Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Ruth2 » 07 okt 2013 11:28

Idd, Benjamin is hier vaak de jongste, maar soms per ongeluk ook weer niet :wink:

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 07 okt 2013 13:19

meribel schreef:En ik weet niet of de mannen ooit alleen nog genoeg verdienen zodat vrouwen thuis kunnen blijven. Het is een eenmalige luxe misschien geweest die onze ouders hebben meegemaakt en niet meer terug zal komen.

Misschien heeft het meer te maken met onze levensstandaard dan met hoeveel onze mannen verdienen...

Tegenwoordig moeten we elk jaar nieuwe kleding en/of nieuwe schoenen, heeft ong. iedereen een auto (die we zelfs in onze eigen woonplaats gebruiken), gaat bijna iedereen naar de kapper (mijn moeder knipte iedereen gewoon zelf), moeten we elk jaar op (een dure) vakantie, maken uitjes (eten, drinken, attracties en niet te vergeten bezinekosten), willen we vaak mooie huizen, spullen Ect. Enz. Etc. Enz. Enz.

Overigs werkt er in mijn familie/vriendenkring bijna geen 1 moeder. En die mannen zijn ook gewoon vrachtwagenchauffeur, verkoper, magazijnmedewerker. Heel vaak (niet altijd) heeft het ook met keuzes te maken.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 07 okt 2013 13:37

Helemaal eens met 654321.
Wat te denken van toetjes na het eten? Of elke dag vlees eten? Of een internet verbinding? Televisie? Wasdroger? en nog tientallen voorbeelden, allemaal luxe en secundaire levensbehoeften.
Als iemand die wil aanhouden, tja, dan is het soms nodig dat de vrouw ook gaat werken.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 okt 2013 13:42

janneke7337 schreef:Helemaal eens met 654321.
Wat te denken van toetjes na het eten? Of elke dag vlees eten? Of een internet verbinding? Televisie? Wasdroger? en nog tientallen voorbeelden, allemaal luxe en secundaire levensbehoeften.
Als iemand die wil aanhouden, tja, dan is het soms nodig dat de vrouw ook gaat werken.

Het is ook een kwestie van emancipatie. Van mijn vrouwelijke collega's hoor ik altijd dat ze er niet aan moeten denken altijd thuis te moeten zijn. Het is fijn ook een ander sociaal kader te hebben dan het gezinnetje en de kakelende buurvrouwen.
Bovendien is het huishouden tegenwoordig een fluitje van een cent en voor de kinderen is het ook leuk een een ander te zien en te ervaren in de crèche of bij oma c.q. oppasmoeder.

Marnix:
Inderdaad. Hubert, je was het eens met wat ik me afvroeg over de visie van Paulus op de positie van vrouwen. Maar hopelijk stel je vervolgens niet dat Paulus helemaal niet meer geloofwaardig is en je de rest van wat hij zegt ook niet meer serieus moet nemen ;)
Dominees blijven mensen, die met dingen zijn opgevoed, beinvloed zijn door cultuur enz.... en die maken ook fouten.

Wees maar niet bang, ik vind Paulus soms prachtig formuleren als hij universeel schrijft zoals bv zijn gedicht over de liefde (je weet wel over die rammelende retoriek). Alleen de zaken die volgens mij en veel theologen duidelijk tijd- en cultuurgebonden laat ik liggen. Daar doe ik niets mee. Die brengen m.i. teveel veroordeling van andersgeaarden en vrouwen met zich mee en dat kan niet de bedoeling zijn toch?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 07 okt 2013 13:58

654321 schreef:Misschien heeft het meer te maken met onze levensstandaard dan met hoeveel onze mannen verdienen...

Tegenwoordig moeten we elk jaar nieuwe kleding en/of nieuwe schoenen, heeft ong. iedereen een auto (die we zelfs in onze eigen woonplaats gebruiken), gaat bijna iedereen naar de kapper (mijn moeder knipte iedereen gewoon zelf), moeten we elk jaar op (een dure) vakantie, maken uitjes (eten, drinken, attracties en niet te vergeten bezinekosten), willen we vaak mooie huizen, spullen Ect. Enz. Etc. Enz. Enz.

Overigs werkt er in mijn familie/vriendenkring bijna geen 1 moeder. En die mannen zijn ook gewoon vrachtwagenchauffeur, verkoper, magazijnmedewerker. Heel vaak (niet altijd) heeft het ook met keuzes te maken.

Precies, helemaal mee eens! Wij aten 30 jaar geleden, max 3x p/wk vlees, als er een toetje was, dan was het of goedkope yoghurt maar meestal zelfgemaakte pappen met bij de boer gehaalde melk, zondags kregen we een grote koek, soms maar een halve en doordeweeks een kaakje of speculaasje.
Chocola en chips en frisdrank hadden wij nooit, hooguit op een verjaardag oid, op vakantie gingen wij nooit, kapperen deed mijn moeder bij alle 6, we hadden geen auto enz.
We zijn nooit iets tekort gekomen, kijk terug op een warm goed nest en gelukkig was mijn moeder altijd thuis!!!

Tegenwoordig is het huishouden echt een fluitje van een cent!!! :-oo
:shock: Iedere dag douchen, ipv 1x p/wk, iedere dag schone kleding ipv max 2x p/wk en zo zijn er nog wel meer zaken te noemen die veel frequenter gedaan moeten worden dan vroeger.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 07 okt 2013 14:04

@hubert:
Je bent in je eerste alinea (reactie op Janneke 7337) behoorlijk denigrerend en negatief over thuisblijfmoeders zeg! Zullen we elkaar in onze waarde laten? Dat lijkt me wel zo aardig eigenlijk ...

Inhoudelijk:
Bij het verschillende vrijwilligerswerk wat ik doe kom ik veel mensen tegen, binnen en buiten de kerk. Dat is verrijkend. Het huishouden is idd op sommige vlakken gemakkelijker geworden; daarom houd ik tijd over om creatief bezig te zijn (soms voor en met anderen). Onze kinderen spelen regelmatig bij vriendjes en familie en ervaren dus ook hoe het daar aan toe gaat. Kortom: ik heb niet het idee dat ik mezelf en onze kinderen tekort doe door thuis te blijven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 okt 2013 14:07

janneke7337 schreef:Helemaal eens met 654321.

Ik denk niet dat het hem daarin zit.

Er zijn genoeg vrouwen, zoals hubert het hier boven noemt, die liever willen werken.

Op dit moment ben ik ook een fulltime huismoeder, maar ik begin ook te snakken naar werk (al doe ik twee middagen vrijwilligerswerk). Dus dit heeft niks te maken met luxe.
Natuurlijk er zijn gevallen waar ze beiden (moeten) werken omdat ze anders niet rond kunnen komen. Niet iedereen verdiend veel (of krijgt per maand veel binnen om van 1 salaris rond te kunnen komen).

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 07 okt 2013 14:22

Evelien schreef:Niet iedereen verdiend veel (of krijgt per maand veel binnen om van 1 salaris rond te kunnen komen).

En niet iedereen heeft een lekker goedkoop huurhuisje. Die zijn schaars.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 okt 2013 14:58

@ hubert Hoeveel kinderen hebben jouw collega's gemiddeld? Over het algemeen hebben werkende vrouwen minder kinderen. Bij mij op het werk ( werk 3 dagen) ben ik met 4 kinderen echt een uitzondering. En ik kan mij voorstellen dat het straks weer echt druk is om met 4 kinderen alles te bolwerken.

Ik merk nu ook ik inmiddels 4 mnd thuis ben ivm zwangerschapsverlof dat mijn wereld wel behoorlijk kleiner wordt en mijn gesprekstof ook beduidend minder intellectueel. Terwijl ik toch echt het nieuws blijf volgens en de krant lees.

@ 654321 en Janneke
Ik denk zelf niet dat het alleen met levensstijl te maken heeft dat vrouwen blijven werken. De kosten zijn ook veel hoger dan pakweg 30 jaar geleden. Niet iedereen heeft namelijk een huurwoning met allerlei toeslagen.
Natuurlijk hoef je niet te kopen, maar als je als net werkende 150 km moet verhuizen, zit er vaak niets anders op dan kopen. Voor huurwoningen kom je niet in aanmerking of je betaald de hoofdprijs.

Dan nog het luxerijtje daar is ook behoorlijk op af te dingen: Internetverbinding is tegenwoordig geen luxe meer, maar noodzaak met werk en school. Alle info komt tegenwoordig via internet.
Speculaasje door de weeks bij de thee is hier ook gewoonte en in het weekends wat lekkers. Ook gewoon omdat dat gezonder is. Door de weeks is het hier ook gewoon yoghurt. Vlees eten wij ook niet elke dag, maar dat is vooral uit milieu oogpunt.
Ach en eens per 3 mnd naar de kapper is ook niet het duurste. Zelf geknipte kapsels vind ik gewoon niet zo mooi.
Auto is wel noodzaak ivm werk. Prive door wij zoveel mogelijk met de fiets. Ik merk dat met name de hoger opgeleide mensen ( vooral in de stad) bijna hun auto niet gebruiken. Met de fiets of ov gaat het gewoon veel sneller.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat is off topic van de gezinsplanning

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 07 okt 2013 15:24

Huurwoning is altijd mogelijk, als je werkt in de gemeente of daar werk krijgt heb je zelfs voorrang (nog steeds) en een huurwoning gaat naar inkomen dus best eerlijk.
Niet iedereen heeft behoefte aan intelectuele taal en praatjes, zoals ook niet iedereen behoefte heeft aan zinvolle praat en praatjes :wink:
Het is toch echt allemaal voortgekomen uit luxe en carrieredrang, al word dat nog zo ontkend.
Er komt waarschijnlijk nog eens een tijd dat de overheid nog eens waardering krijgt/heeft voor vrouwen en moeders die zelf hun kinderen en huishouden runnen, weet je hoeveel geld de simpele huisvrouwtjes het rijk bespaart heeft aan kinderopvang ed?

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 07 okt 2013 15:49

Ik geloof dat RUST en liefde in huis zo ontzettend belangrijk is. Echte aandacht en tijd voor de kinderen. Gewoon er zijn! Een moeder die niet druk/ gestresst is, geen gehaal en gebreng van hot naar her, een uitgeruste/ vrolijke moeder etc. is vaak moeilijker als de moeder werkt. En dat is zooo belangrijk. En voor een relatie is het m.i. vaak ook beter; RUST in huis. Het eten klaar, het huishouden op orde, geen vervelende/ onrustige kinderen of een vrouw die moe is. Enz. Enz.

En, vooral met meerdere kinderen in huis, heb je echt genoeg te doen hoor. Alleen al met eten/drinken, voeden, verschonen, opruimen, helpen, brengen en halen, vermaken, helpen met huiswerk, in bad, naar bed enz. enz. enz. Dan heb ik het nog niet eens over het hele huishouden. En heb je wat tijd over dan help je je oude oma eens, of je zieke moeder, of die vrouw in de gemeente die het gezin niet goed draaiende kan houden, die moeder van school die geopereerd is. En wat denk je van al het kerkenwerk/ verenigingswerk?

Ik vind alles prima: maar als moeder is je eerste roeping je gezin. Laat je kinderen niet de dupe worden van heel veel redenen om te kunnen/ moeten werken.

Maar, euhm, is hier niet een ander topic voor... ;-)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 okt 2013 16:03

Lange teentjes ruth :wink:

O, maar het huishouden runnen mijn man en ik ook zelf hoor. De ene week wat beter dan de andere week. Opvoeden van de kinderen doen wij ook zelf. Net zoals ieder ander. Als een kind naar school gaat wordt er toch ook niet gezegd dat de school de opvoeding heeft overgenomen?

Ruth2 schreef:Niet iedereen heeft behoefte aan intelectuele taal en praatjes, zoals ook niet iedereen behoefte heeft aan zinvolle praat en praatjes :wink:
Het is toch echt allemaal voortgekomen uit luxe en carrieredrang, al word dat nog zo ontkend.

Een studie volgen en zelf de kost kunnen verdienen als dat nodig is, heeft niets te maken met luxe en carrièredrang.

Ruth2 schreef:Er komt waarschijnlijk nog eens een tijd dat de overheid nog eens waardering krijgt/heeft voor vrouwen en moeders die zelf hun kinderen en huishouden runnen, weet je hoeveel geld de simpele huisvrouwtjes het rijk bespaart heeft aan kinderopvang ed?

Ik denk dat die simpele huisvrouwtjes ( het zijn jouw woorden, niet de mijne :wink: ) het rijk juist heel veel geld kost. Eerst wordt er over het algemeen eens studie gedaan en vervolgens wil men een heffingskorting, omdat men niet werkt. Ik denk juist dat de werkende vrouwen qua belastinginkomen veel meer opleveren dan die paar jaar kdv de overheid kost.

Maar goed daar gaat het in feite niet om. Ieder moet voor zich kiezen waar hij/zij zich fijn bij voelt. Ik denk alleen dat het werken de komende decennia steeds meer noodzaak zal worden nu de overheid zich steeds meer terug trekt. En ik denk dat dat ook van invloed is op de gezinsplanning, ook de de refo gezindte

@654321 ik kom nog op jouw post terug

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 okt 2013 18:25

654321 schreef:Ik geloof dat RUST en liefde in huis zo ontzettend belangrijk is. Echte aandacht en tijd voor de kinderen. Gewoon er zijn! Een moeder die niet druk/ gestresst is, geen gehaal en gebreng van hot naar her, een uitgeruste/ vrolijke moeder etc. is vaak moeilijker als de moeder werkt. En dat is zooo belangrijk. En voor een relatie is het m.i. vaak ook beter; RUST in huis. Het eten klaar, het huishouden op orde, geen vervelende/ onrustige kinderen of een vrouw die moe is. Enz. Enz.

En, vooral met meerdere kinderen in huis, heb je echt genoeg te doen hoor. Alleen al met eten/drinken, voeden, verschonen, opruimen, helpen, brengen en halen, vermaken, helpen met huiswerk, in bad, naar bed enz. enz. enz. Dan heb ik het nog niet eens over het hele huishouden. En heb je wat tijd over dan help je je oude oma eens, of je zieke moeder, of die vrouw in de gemeente die het gezin niet goed draaiende kan houden, die moeder van school die geopereerd is. En wat denk je van al het kerkenwerk/ verenigingswerk?

Ik vind alles prima: maar als moeder is je eerste roeping je gezin. Laat je kinderen niet de dupe worden van heel veel redenen om te kunnen/ moeten werken.

Ik ben het eens met het eerste gedeelte van je laatste alinea. Mijn gezin gaat voor alles. Als ik op mijn werk zit en er is iets met de kinderen, laat ik alles vallen en ga ik gewoon naar huis. Ik ben het alleen niet eens met het tweede gedeelte van deze alinea. Mijn kinderen zijn namelijk niet de dupe van mijn werk. Ik zie op geen enkele wijze waarop.

Ook het eerste gedeelte van je post dat een kind behoefte heeft aan rust ben ik het helemaal mee eens. Alleen kan je dat ook krijgen met een werkende moeder. Het vraagt wel wat van de ouders, maar rust en regelmaat is er zeker bij ons. Alles gaat op rolletjes en als een geoliede machine. De avond voor ik werk maak ik het eten grotendeels klaar, braad vlees en schil de aardappelen. Manlief brengt op zijn gemak met de bakfiets de kinderen naar school en kdv. Ik ben dan al op mijn werk. Ik ga rond 16 uur naar huis, haal alles op van kdv en bso en kan gelijk het eten aanzetten en ben er dan helemaal voor de kinderen. Rond 17.30 zitten wij aan tafel. Na het eten iedereen lekker badderen en voorlezen en naar bed. Dan rommel opruimen, was draaien/opvouwen/strijken en eten voor de dag erna bereiden. Loopt als een trein, zelfs met 4 kinderen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 okt 2013 18:45

En dat is de spijker op zijn kop, met 2 werkende ouders kan het goed zijn dat alles toch op rolletjes loopt en er rust is voor de kinderen. Dan is dat een hartstikke goede keus. Maar het kan ook anders zijn.
Hier blijkt dat niet zo te zijn. Of tenminste, voor ons als ouders en voor de jongste is de rust er genoeg, maar voor de oudste blijkt het niet voldoende te zijn. Die heeft zijn energie nodig voor school en heeft behoefte aan rust na school. Die krijgt hij thuis. Hoe leuk het ook is bij zijn neef waar hij tussen en na school speelt als ik werk, het is minder rustgevend dan thuis, zijn eigen veilige omgeving.
Daarom staan wij voor de keus: of blijven werken, maar 'ten koste' van ons kind, of toch stoppen met werken.
En dat laatste gaat er toch aan komen. Ook omdat mijn contract toch niet verlengd gaat worden, in de loop van volgend jaar, maar we hebben besloten dat ik ook niet actief een andere baan ga zoeken. Nu is het dan niet zo dat ik helemaal thuis kom te zitten, want mijn man heeft een eigen bedrijf, waar we volgend jaar bij wonen, dus dan ga ik dat gedeeltelijk overnemen. Maar als mijn zoon uit school komt, dan ben ik er voor hem. Het kan dan sporadisch voor komen dat alsnog zijn tante ingeschakeld wordt als er toevallig net klanten komen als hij uit school gehaald moet worden, maar dat is te overzien voor hem.

En we zijn dan gelijk het voorbeeld dat op 1 loon leven prima kan. Inclusief hypotheek die we op beide lonen hebben gekregen. Dus geen klein huurhuisje, maar een ruim huis is een aardig dure stad. En ja, we moeten keuzes maken. Maar ach, dat deden we altijd al. Ik koop zelden niet-afgeprijsde kleding voor de kinderen, we hebben geen abonnementen op kranten, tijdschriften, sportclubjes.
Onze hypotheek zullen we niet meer kunnen krijgen op 1 loon, maar door een beetje op te letten kunnen we prima rondkomen. En dan nog zit ik regelmatig voor een bakkie koffie bij de Hema :mrgreen:

Wat mij wel enorm tegenstaat nu ik wel werk zijn de kinderopvangkosten. Toen ik onregelmatig werkte hielden we veel meer over, omdat ik dan ook werkte als mijn man thuis was. Nu hebben we de volle 2,5 dagen opvang nodig voor de jongste (de oudste is gelukkig gratis, anders was ik al veel eerder gekapt met werken), en dat kost ons netto gewoon veel.

Gelukkig ben ik jong moeder geworden, mijn tijd komt menselijkerwijs gesproken nog wel. Want voor niks heb ik niet geleerd, ooit hoop ik toch echt wel verder te gaan met mijn carriere. Maar nu even niet. Nu staan onze kinderen op plek 1, en mijn oudste kind heeft nu eenmaal wat meer rust nodig dan een ander kind.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 okt 2013 19:10

MissF schreef:.
Wat mij wel enorm tegenstaat nu ik wel werk zijn de kinderopvangkosten. Toen ik onregelmatig werkte hielden we veel meer over, omdat ik dan ook werkte als mijn man thuis was. Nu hebben we de volle 2,5 dagen opvang nodig voor de jongste (de oudste is gelukkig gratis, anders was ik al veel eerder gekapt met werken), en dat kost ons netto gewoon veel.
.

Vertel mij wat. Wij hebben er straks 3 op het kdv en 1 bso. Vanaf januari 2 om 2. Eigenlijk houd ik praktisch niets over van mijn salaris. Als je het goed bekijkt doen wij ook alles van 1 salaris :mrgreen: Ach nog 3,5 jaar te gaan en dan kan ik schooltijden gaan werken.

Terug naar “Archief”