Troonsafstand Koningin Beatrix

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Troonsafstand Koningin Beatrix

Berichtdoor hubert » 26 mar 2013 10:45

Optimatus schreef:Die gekozen Duitse staatshoofden waren ook niet allemaal leuke jongens: een mislukte Linzer straatschilder werd bij toeval vanwege zijn grote muil gekozen tot rijkskanselier en stortte vervolgens heel Europa in het verderf, gesteund door allerlei vulgus dat ook niet bepaald edel was (Göring, Himmler, Goebbels en ander low-life) en de presidenten Köhler en Wulff zijn voortijdig afgetreden wegens gebleken incompetentie.

Wat kon de keizer hiertegen doen? Niets toch!
Ik kan ook nog wel wat fouten vinden bij vroegere koningen, maar hou het liever principieel.
Daar hoor ik weinig over.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 10:50

Wat heeft de keizer met de Linzer straatschilder te maken? Gar nichts. De keizer is in 1918 tot aftreden gedwongen, terwijl die straatschilder pas in 1933 aan de macht kwam in de toenmalige Weimarrepubliek. De constitutie van deze republiek was dermate democratisch dat het heel eenvoudig bleek om democratisch de democratie de das om te doen.

Geef mij maar de Nederlandse monarchie, die op wat kansloze republikeinse sukkels na (zoals de "befaamde" Nederlandse "wetenschapper" (en meesterpliagaatpleger) Diederik Stapel, breed gedragen wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 mar 2013 10:51

Veel romantische ideeën bespeur ik bij Schelpje.
Als ik door mijn stad loop is het net of ik in het buitenland ben. Ik zie het verbindende van een koningshuis niet zo. Wat is dat dan precies?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 10:53

Hubert, de democratie-index van 2011 laat zien dat van de tien meest democratische landen er twee republiek zijn: IJsland en Finland.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie_Index

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2013 10:58

hubert schreef:Veel romantische ideeën bespeur ik bij Schelpje.
Als ik door mijn stad loop is het net of ik in het buitenland ben. Ik zie het verbindende van een koningshuis niet zo. Wat is dat dan precies?

Kijk maar eens om je heen op koninginnedag.
Of de 3e dinsdag in september.
Als er geen behoefte meer aan zou zijn, zouden de geluiden echt wel sterker doorklinken. Ik hoorde gisteren op de radio dat er een megagrote vraag is naar zitplaatsen in de kerk, op 30 april.
Er kunnen maar een aantal mensen naar toe.
Die lui die op die pleintjes gaan demonstreren straks, zijn sterk in de minderheid. De helft daarvan is misschien overtuigd republikein, de rest host gezellig mee, dat zijn meestal de oproerkraaiers die meedoen om het meedoen.

Een Bijbels argument zou kunnen zijn, dat we onze vorsten moeten eren. Gehoorzaamheid. In de Bijbel wordt men daartoe ook opgeroepen. Kijk maar wat er gebeurt met de volkstelling. Doordat Jozef en Maria gehoorzaamden aan de oproep, werd de Heere Jezus in Bethlehem geboren. MOEST daar geboren worden.
Alles gebeurt onder toelating Gods. Ook de verschrikkelijke regimes, waar miljoenen mensen onder moeten lijden.
Het is een gevolg van de zonde.
Het is nog een voorrecht dat de Heere ons niet overlaat aan slechts de mens, het zou hier onverdraaglijk worden.
Hoe vrijzinnig ons koningshuis helaas is geworden, de naam van God wordt gelukkig nog gehoord.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mar 2013 10:59

De argumenten die ik tegen het koningshuis heb gelezen, overtuigen me niet.

- Het koningshuis zou duur zijn, maar presidentsverkiezingen zijn ook duur en veel van de kosten die het koningshuis heeft, zou een president ook maken (zo niet meer), al kan het wel wat minder. In Zweden is het koningshuis al een stuk goedkoper.

- Het koningshuis zou niet democratisch zijn. Dat is natuurlijk deels waar, al zit het koningshuis er wel met goedkeuring van het parlement en functioneren veel Europese monarchieen democratischer dan veel republieken. Verder is natuurlijk de vraag of "hoe democratischer, hoe beter" wel opgaat.

- Het huidige koningshuis zou vuile handen hebben, maar dit is amper onderbouwd en gaat nog voornamelijk door associatie. De vader van de toekomstige koningin etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 10:59

Ik vind het geloof van Beatrix - voor zover ik daar iets van meegekregen heb - wel inspirerend, moet ik zeggen.

Verder getuigt het van een volslagen achterlijkheid om Máxima af te rekenen of zelfs maar aan te kijken omwille van haar vader die in de Republiek Argentinië wellicht vuile handen heeft gemaakt.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 26 mar 2013 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 mar 2013 11:00

Geef mij maar de Nederlandse monarchie, die op wat kansloze republikeinse sukkels na (zoals de "befaamde" Nederlandse "wetenschapper" (en meesterpliagaatpleger) Diederik Stapel, breed gedragen wordt.

Ik heb heel veel republikeinen in mijn kennissen- en werkkring, en dat zijn echt geen sukkels. Alleen spreken zij zich daar nauwelijks over uit, omdat de meerderheid het blijkbaar zo wil.
Maar ik zie geen argumenten (zeker niet vanuit de Bijbel) om voor een koningshuis te zijn.
Koning Jezus is mooi genoeg.
Laatst gewijzigd door hubert op 26 mar 2013 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 11:01

De enige drie republikeinen waar ik enig intellect in kan ontdekken zijn Youp van 't Hek, Maarten van Rossum en Eberhart van der Laan.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 mar 2013 11:07

Optimatus schreef:De enige drie republikeinen waar ik enig intellect in kan ontdekken zijn Youp van 't Hek, Maarten van Rossum en Eberhart van der Laan.

Kijk aan! misschien kun je er iets van leren!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 11:09

Ik heb veel geleerd van de link die ik je eerder liet zien (de democratie-index).

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mar 2013 11:10

Optimatus schreef:De enige drie republikeinen waar ik enig intellect in kan ontdekken zijn Youp van 't Hek, Maarten van Rossum en Eberhart van der Laan.

Dit zegt natuurlijk wel wat over jou. http://www.republikeinsgenootschap.nl/
hier staan aardig wat mensen met een goed verstand (hoewel ze soms wat minder goede ideeen hebben).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2013 11:12

Kijk, zo'n fijn land hebben we nou, dat de 3 genoemde personen gewoon in vrijheid hun mening mogen verkondigen, zelfs burgemeester van Amsterdam mogen zijn.
Kom daar maar eens om in veel landen waar zo'n "(zelf)gekozen" leader aan het hoofd staat.
Je kop gaat er binnen de kortste keren af. Letterlijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 11:13

Van dat obscure clubje kun je alleen lid worden op uitnodiging. Dat is blijkbaar de democratie die dit clubje voor ogen heeft.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 mar 2013 11:27

Uit de reacties krijg ik het idee dat ons land in elkaar zou storten zonder koningshuis.
Ik krijg trouwens geen goede info over het verbindende effect.
Ook zie ik geen Bijbelteksten, zoals bv bij de discussie over abortus, euthanasie, homo's etc. Schelpje doet een poging (hulde!) , maar het overtuigt niet echt.
Toch vreemd dat zoiets als een koningshuis zo zonder Bijbelse legitimatie zoveel bijval krijgt van (ref) christenen. Zijn er ook bekende christenen bekend die (net als ik) tegen zijn? En zijn dat dan sukkels?
Of verkeer ik blijkbaar in zulke verlichte kringen dat ik iets over het hoofd zie?
Zouden wij echt onze boontjes niet kunnen doppen zonder WA en Maxima?
Kijk dan eens naar Zwitserland.
Laatst gewijzigd door hubert op 26 mar 2013 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”