op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2009 13:16

elvira (gast) schreef:De scheidingstatistieken zijn in gereformeerde kring volgens mij wel duidelijk lager dan in de rest van Nederland... dus blijkbaar doen we wel iets goed/blijven we langer bij elkaar! :P

Bij elkaar blijven is anders niet altijd goed natuurlijk.

Vanuit ervaringen in mijn jeugd heb ik sterk het idee dat er nogal hypocriet over wordt gedaan: er werd vooral over gezwegen en iedereen zei braaf dat ze hebben gewacht, maar ondertussen werd er heus wel het een en ander verkend en gedaan. (Voor de duidelijkheid: ik veronderstel NIET dat mensen die op dit forum, gezegd hebben dat ze hebben gewacht, allang de koffer in waren gedoken!!! Ik heb alleen in mijn eigen jeugd heel andere verhalen gehoord/gezien... )

Het imago van een onhaalbare moraal stellen en vervolgens wél de katjes in het donker knijpen komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 jan 2009 16:11

@Mortlach: nee, daar heb je gelijk in, maar ik vond dat het wel een keer gezegd mocht worden... :wink:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 jan 2009 16:37

elvira (gast) schreef:ik zie juist in de reformatorische kring ook wel veel mensen die heel snel trouwen... niet dat dat persé slecht is ofzo (als het blijkbaar goed voelt dan heeft zich daar niemand mee te bemoeien), maar daar zie ik echt wel een groot verschil met niet-refo's. De scheidingstatistieken zijn in gereformeerde kring volgens mij wel duidelijk lager dan in de rest van Nederland... dus blijkbaar doen we wel iets goed/blijven we langer bij elkaar! :P

Over het wel of niet seks voor het huwelijk: daar zijn volgens mij al aardig wat topics over gevoerd (blijft blijkbaar een interessant onderwerp :wink:) en elke keer valt mij weer op, hoe belangrijk het is dat daar eens open en eerlijk over wordt gesproken.
Vanuit ervaringen in mijn jeugd heb ik sterk het idee dat er nogal hypocriet over wordt gedaan: er werd vooral over gezwegen en iedereen zei braaf dat ze hebben gewacht, maar ondertussen werd er heus wel het een en ander verkend en gedaan. (Voor de duidelijkheid: ik veronderstel NIET dat mensen die op dit forum, gezegd hebben dat ze hebben gewacht, allang de koffer in waren gedoken!!! Ik heb alleen in mijn eigen jeugd heel andere verhalen gehoord/gezien... )
Ikzelf heb dan ook met het thema 'seks voor het huwelijk' niet zoveel problemen, zolang het bij die ene partner blijft in wie je een rotsvast vertrouwen, een jarenlange relatie en al heel serieuze toekomstplannen hebt... (Zeg maar de mensen die al jaren verloofd zijn, maar door geld/opleiding nog niet kunnen trouwen) ... en seks op jonge leeftijd hoort daar dus niet bij!

Dus omdat mensen het moeilijk hebben om te wachten moet het maar gewoon gebeuren? Omdat we iets moeilijk kunnen volbrengen gaan we maar gewoon de wil van God aanpassen aan ons kunnen.
Lijkt me de omgekeerde wereld.
Ik lees dat hier in wel meer topic.
Er wordt niet eerst gekeken wat nu de wil van God de Vader is, maar gekeken naar wat de praktijk is en dan de wil van God daaraan aanpassen.
Ook als je al een jarenlange rerieuze relatie hebt en niet meer kunt wachten dan moet je gewoon trouwen. Want trouwen is net zo duur als dat jij het wilt maken, dus ook als je geen geld hebt kun je gewoon trouwen.
Kijk maar eens naar stelletjes die in de fout gaan en zwanger raken, daarbij is het geld ineens ook niet belangrijk meer, maar gewoon dat er getrouwd wordt.
Dan hadden ze dat beter eerder kunnen doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2009 16:52

Hm ja maar ik zie ook een hoop relaties die na 2,5 jaar uit gaan. Dan is het misschien maar goed dat ze niet binnen 2 jaar getrouwd waren.

Met die stelletjes, dan wordt er vaak wel door familie bijgesprongen. Als die dat nou altijd doen :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 21 jan 2009 17:21

Ik vind het een beetje zwart-wit hoe je het benaderd tante-tortel. Natuurlijk is trouwen zo duur als je het zelf maakt, maar goed, na je trouwen kan je niet zo maar bij je papie en mamie blijven wonen. Ook na je trouwen kost het geld.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 jan 2009 18:08

kirsten schreef:Ik vind het een beetje zwart-wit hoe je het benaderd tante-tortel. Natuurlijk is trouwen zo duur als je het zelf maakt, maar goed, na je trouwen kan je niet zo maar bij je papie en mamie blijven wonen. Ook na je trouwen kost het geld.

Inderdaad en die verantwoording moet je aan kennen wil je met elkaar een seksuele relatie beginnen.
En dan nog, het is maar zo duur als je het wilt maken.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 jan 2009 18:20

@TanteTortel: zo duidelijk is de Bijbel daarover niet! We lopen weliswaar al eeuwen tegen elkaar te roepen dat seks alleen in het huwelijk mag en dat samenwonen niet mag, maar zo duidelijk zie ik dat daar niet staan...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 21 jan 2009 18:34

tante-tortel schreef:En dan nog, het is maar zo duur als je het wilt maken.

Nee, daar ben ik het niet met je eens! Mijn man en ik zijn jong en snel getrouwd, niet omdat het 'moest' maar omdat we dat wilden. We hadden beiden geen cent te makken. Ik kon niet werken omdat ik een 'buitenlander' was/ben en moest wachten op een SoFi-nr. Mijn man had zich pas aangemeld bij de luchtmacht en verdiende een schijntje. En hoe goedkoop we ook probeerden te leven....het was iedere maand weer vechten met de centen. En niet omdat we luxe wilden hoor, maar omdat dingen gewoon geld kosten en daar kun je niets aan veranderen. Dat is ook geen leuke start van je getrouwde leven hoor!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 21 jan 2009 19:38

Misschien weer van een heel andere punt: Vinden jullie niet dat seks voor het huwelijk overgewaardeerd wordt als zonden? Met andere woorden: is seks voor het huwelijk 'erger' dan iemand bedriegen of iets dergelijks?

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 jan 2009 19:42

kirsten schreef:Misschien weer van een heel andere punt: Vinden jullie niet dat seks voor het huwelijk overgewaardeerd wordt als zonden? Met andere woorden: is seks voor het huwelijk 'erger' dan iemand bedriegen of iets dergelijks?

Iemand bedriegen vind ik veel erger, daar doe je iemand kwaad mee. Met sex voor het huwelijk niet (mits het natuurlijk gewoon vrijwillige sex is). Je kan er iemand zelfs een groot plezier mee doen :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 jan 2009 23:03

haring schreef:Je kan er iemand zelfs een groot plezier mee doen :)
Bovenstaande zin snap ik niet helemaal. Hoe kan je iemand een groot plezier doen als jij sex heb voor het huwelijk ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 21 jan 2009 23:17

kwebbel schreef:
haring schreef:Je kan er iemand zelfs een groot plezier mee doen :)
Bovenstaande zin snap ik niet helemaal. Hoe kan je iemand een groot plezier doen als jij sex heb voor het huwelijk ?

Je partner misschien...? :wink:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jan 2009 23:19

kirsten schreef:Misschien weer van een heel andere punt: Vinden jullie niet dat seks voor het huwelijk overgewaardeerd wordt als zonden? Met andere woorden: is seks voor het huwelijk 'erger' dan iemand bedriegen of iets dergelijks?

Dat idee heb ik ook altijd ja...
Afbeelding

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 jan 2009 09:09

Precies. Het is lekker makkelijk wijzen met het vingertje, maar uiteindelijk is de ene zonde niet erger dan de ander.
Daar is volgens mij al vaker discussie over geweest, n.a.v. het schuldbelijdenis doen voor de gemeente of de kerkeraad. Ik vind dat belachelijk. Als je daar aan begint moet je het ook consequent doorvoeren...
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 jan 2009 09:55

Dat vind ik onzin. Het gaat in dit topic toch over dat onderwerp.
Dan is het toch logisch dat er hier over gesproken wordt.
De ene zonde is niet erger dan de andere zonde. Maar zonde geen zonde meer noemen omdat de ene niet erger is dan de andere is je kop in het zand steken.
Maar je kunt wel degelijk iemand beschadigen door seks voor het huwelijk en nog wel de belangrijkste persoon: Jezelf.

Terug naar “Archief”