nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Het_Bureau » 14 aug 2010 09:23

Rabobank fietst op Giant. Ik mis nog Cube en Jan Janssen als goede merken, of natuurlijk een Italiaans raspaard: Pinarello. ER zijn nog zoveel goede merken...

Ik zou in de eerste plaats eens kijken wat je met je fiets wilt gaan doen. Voor pak em beet 1200 euro heb je een racefiets die prima volstaat voor tourtochten. Als je iedere dag op de fiets zit om te trainen enzo, zou ik pas naar meer gaan kijken.

De genoemde fiets van Bulls wordt trouwens al vanaf 1500 euro aangeboden op internet!
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 aug 2010 14:03

Marnix schreef:Hm ik mis nog een merk waar ik als ik zoveel geld voor een fiets zou uitgeven heel serieus naar zou kijken: Cannondale. In Amerika een stuk bekender dan hier, maar heel toonaangevend in de wielersport. Kan zo geen online dealer vinden maar ik zou zeggen, verdiep je daar ook in. Koga heeft trouwens ook goede fietsen, fietst Rabobank volgens mij ook op.

O, er zullen nog wel meer merken missen. Sterker nog, ik weet wel zeker dat er nog véél meer te noemen valt.
Voor Cannondale weet ik een dealer ongeveer 10 km bij mij vandaan. Dat is dus niet in mijn woonplaats. Vandaar dat die er niet bij staat.
Ik ken dat merk nog niet zo goed.

Dealers voor Cannondale zijn niet moeilijk te vinden. Op de website van Cannondale klik je op 'Dealer zoeken' rechts bovenin, en je klikt op 'Cannondale-dealers', en je krijgt een kaartje te zien waarop ze staan. De rest spreekt wel vanzelf...

Het is niet de Rabobankploeg, maar het Skil Shimano team dat met Koga rijdt. (Kun je ook kleding van kopen, zie ik nu. Perfecte combinatie voor bij een Koga in Team Edition-uitvoering.)

Het_Bureau schreef:Rabobank fietst op Giant. Ik mis nog Cube en Jan Janssen als goede merken, of natuurlijk een Italiaans raspaard: Pinarello. ER zijn nog zoveel goede merken...

Ik zou in de eerste plaats eens kijken wat je met je fiets wilt gaan doen. Voor pak em beet 1200 euro heb je een racefiets die prima volstaat voor tourtochten. Als je iedere dag op de fiets zit om te trainen enzo, zou ik pas naar meer gaan kijken.

De genoemde fiets van Bulls wordt trouwens al vanaf 1500 euro aangeboden op internet!

Cube, is dat een Duits merk? Toevallig heb ik vandaag voor het eerst op de website gekeken van dat merk.
De naam komt mij alleen bekend voor, omdat ik die wel eens op het frame van een fiets heb zien staan.
Jan Janssen komt mij wel bekend voor. Dan kun je je hele fiets naar wens samenstellen. Zul je wel moeten weten wat je moet kiezen.
Een handelaar voor dat merk zit niet in mijn woonplaats, maar zo'n 8 km bij mij vandaan.

Bij een racefiets gaat het mij om snelheid, om prestaties. Want voor rustig toeren is mijn Gudereit LC-R ook wel geschikt. Dan kan ik ook nog e.e.a. meenemen, zoals een paar liter water, brood, en een fototoestel.
Iedere dag op de racefiets vind ik lastig te combineren met het arbeider zijn. Dan ben je al aangewezen op de avonden, die inmiddels ook weer steeds korter worden. Maar nu ik vrij ben, omdat ik eindelijk vakantie heb, zal ik er vaker op uit gaan.
Fietsen is een hobby, die ik in allerlei vormen leuk vind. Ik heb verschillende hobbies, en daarvan steekt fietsen momenteel weer sterk de kop op. Toen ik in 1993 mijn racefiets nieuw had, was ik er ook laaiend enthousiast over.
Van wedstrijden rijden is het helaas nooit gekomen. Dat heb ik met hardlopen wel eens gedaan, twee keer in totaal.
Een wielerclub lijkt mij ook leuk, voor contacten in de hobby, en voor georganiseerde evenementen. Dan zul je ongetwijfeld in de gelegenheid komen om wedstrijden te rijden. Helaas ben ik al in de muziek actief, dus ik weet niet of dat er nog eens bij te doen is.
Dus ambitie genoeg eigenlijk. Daaraan ontbreekt het mij nooit als ik warm loop voor een hobby. Alleen kun je niet altijd alles wat leuk is...

Via internet handelen? Lijkt mij niks, eigenlijk.
Bulls is niet echt een merk waar ik nou een gevoel bij heb, eigenlijk. Dat mis ik een beetje. Dat heb ik bij Koga meer.

Marnix schreef:...fietst Rabobank volgens mij ook op.

Het_Bureau schreef:Rabobank fietst op Giant.

Dat is dan wel weer leuk met Rabobank en Giant: als je er zelf ook zo bij wil rijden, dan kan dat. Dan ga je naar een fietsenzaak die Rabobank-racefietskleding heeft, en als fiets kies een Rabobankversie van Giant. En dan ben je een echte Rabobankwielrenner!

Afbeelding
Rabobank fietskleding

Afbeelding
Giant Defy 1 Rabo voor € 1.300,-

Afbeelding
Giant TCR Advanced Rabo voor € 2.200,-

Afbeelding
Giant TCR Advanced SL Rabo ISP voor € 8.000,-
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 14 aug 2010 14:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 aug 2010 14:04

Tja, er zijn natuurlijk vele fietsmerken. Deze lijst zegt op zich al wel genoeg...
En dan zie ik dat het merk Bianchi er nog niet eens bij staat, dat beroemde italiaanse merk.
En hier nog een lijst met 357 italiaanse merken! Van diezelfde website kan deze lijst met links naar een veel overzichtelijker aantal merken ook van pas komen.

Verder heb ik ook van het merk Colnago gehoord.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 14 aug 2010 19:12

Met tourtochten rijden bedoel ik niet rustig touren. Op een racefiets kan je natuurlijk lekker met een kruissnelheid van 30 a 35 km/h rijden. Voor een racefiets is dat touren, maar voor een hybride is dat stevig doorfietsen.

Het is inderdaad leuk om een Jan Janssen zelf samen te stellen. De verschillende groepen zijn o.a. Shimano Sora, Tiagra, 105 Ultegra, Ultegra SL en Dura Ace.
De laatste zou ik niet aanbevelen, omdat dat een lichtere versie is van Ultegra SL, die gewoon minder lang mee gaat. Die paar gram verschil merk je als amateur toch niet. Vanaf Shimano Tiagra is het eigenlijk prima spul, zeker op vlak wegdek. Als je tijdens een klim wilt schakelen komen de duurdere groepen er wel beter af heb ik mij laten vertellen.
Zelf rijd ik een Jan Janssen met Shimano Tiagra afmontage. Eigenlijk ben ik daar heel tevreden over, maar ik kan mij voorstellen dat iemand voor Shimano 105 of Ultegra kiest.

N.B. Een refoweb tourtocht organiseren? =D>

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 aug 2010 20:30

Het_Bureau schreef:N.B. Een refoweb tourtocht organiseren? =D>

Lijkt me leuk. Al kan ik dan vanaf nu in augustus eigenlijk alleen op door-de-weekse dagen, plus dat ik nog een weekje op vakantie ga. In september begint het volle leven weer, dus dan zal het niet meevallen om nog te kunnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2010 09:55

O, er zullen nog wel meer merken missen. Sterker nog, ik weet wel zeker dat er nog véél meer te noemen valt.
Voor Cannondale weet ik een dealer ongeveer 10 km bij mij vandaan. Dat is dus niet in mijn woonplaats. Vandaar dat die er niet bij staat.
Ik ken dat merk nog niet zo goed.

Dealers voor Cannondale zijn niet moeilijk te vinden. Op de website van Cannondale klik je op 'Dealer zoeken' rechts bovenin, en je klikt op 'Cannondale-dealers', en je krijgt een kaartje te zien waarop ze staan. De rest spreekt wel vanzelf...

Klopt, alleen werkte die link niet op mijn telefoon. Cannondale is in europa niet zo bekend maar echt heel innovatief en vooruitstrevend, maken superframes... vandaar dat ik dit merk toch even wilde noemen, daar zou ik zeker ook naar kijken, vooral als er een dealer op 10 km bij je vandaan is. Ik zou daar dan toch even naar toe fietsen om je daar te laten informeren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 aug 2010 18:06

Een ding dat mij opviel bij huidige racefietsen, was dat de remkabel voor de achterrem, bij heel veel - zelfs dure - racefietsen niet binnendoor, door de bovenbuis van het frame loopt. Ja, dat de remkabel zelfs niet eens bedekt is op dat gedeelte!
Bij mijn racefiets, de Batavus Criterium uit 1993, loopt die wel binnendoor. Zelfs bij de huidige Batavus Criterium doen ze dat al niet meer!
Binnendoor vind ik een heel stuk mooier. Bovendien vraag ik mij af: als je dan eens met je been tegen de bovenbuis aankomt, zit je dan niet meteen tegen de remkabel te duwen, als die buitenlangs loopt?

Volgens de database (koopgids) van Fiets zou de Cannondale Synapse Carbon 105 Triple € 19.999,- kosten! Dure fiets! Zie hier.
Dat is natuurlijk een 9 te veel.

Afgelopen zaterdag heb ik eens het huidige nummer van Fiets gekocht. Dat deed ik altijd met mijn hobbies, daar tijdschriften van kopen. Maar gek genoeg heb ik dat m.b.t. fietsen nooit gedaan. Terwijl de fiets toch een zeer belangrijke rol speelt in mijn leven. (Mijn auto heb ik sinds 19 maart 2010, en mijn trekkingfiets sinds 17 april 2010, maar met die fiets heb ik al meer kilometers gemaakt dan met mijn auto.)
In het huidige nummer staan vijf racefietsen van 7 kg getest.
Daarbij komt de Cannondale SuperSix Ultegra Triple aan de orde, een fiets van € 3.500,-. (Ik zie in de afbeelding trouwens de kleur, die de SuperSix Ultegra Compact als White w/ Red and Black accents (gloss) heeft)
En ook een Koga Kimera. Maar dan niet de gewone Kimera Road, maar een duurdere uitvoering, die je alleen zelf zo samen kan stellen via de configurator.
Verder ook de Opera Super Leonardo, wat in feite een Pinarello is.
En nog drie anderen: de Moozes Mistral, de Red Bull Carbon X-Lite 4400 en de Specialized Tarmac Pro SL Compact.
Ik zag dat in eerdere nummers testen zijn geweest van racefietsen, die ik best wel zou willen lezen. Helaas was ik toen nog niet zo helder om zo'n blad te kopen.

Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2010 08:39

Hm ja, Cannondale heeft een hele dure lijn, maar ook wel betaalbare fietsen die erg goed zijn.

Wat die remkabels betreft, ik denk dat remkabels door een frame lastiger te repareren/vervangen is. Maar geloof me, je hebt er echt geen last van. Bij mijn mountainbikes lopen de kabels over mijn frame heen, bij sommige aan de onderkant.... maar die kan je echt niet raken met je been. Maak je daar geen zorgen om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 18 aug 2010 12:10

Ik heb vorige week nog even gesnuffeld in de speelgoedwinkel bij wat profploegen. Wat te denken van deze Pinarello met automatische versnelling (11.000 euri's)

Afbeelding

De witte Giants van de Rabobank zou ik ook wel als geschenk aannemen eventueel ;-)

Afbeelding

Wil je een goedkope topfiets dan is misschien Red Bull wat voor je, Boekenlezer. Die komen goed uit de tests en hebben een redelijke prijs.

Refoweb-tour? Lijkt me wel wat! Al is Reform in een ongenaakbare vorm ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2010 15:21

En kom jij de komende tijd wat minder aan fietsen toe :)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 21 aug 2010 23:09

Het is dat ik vorig jaar net een hybride gekocht heb.... Deze fiets heeft volgens mij een heel erg goede prijs/kwaliteit verhouding: http://www.gazelle.nl/nl/collectie/fietsen/hybride/ultimate-excellent.html?heren

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 aug 2010 10:21

In de vakantie heb ik een dagje op een Specialized Crosstrail Deluxe Elite gereden. Weer een heel andere fiets dan ik gewend ben.
De versnellingen vond ik wel een tikkie complex, zeker vergeleken met de 14 versnellingen van een Rohloff Speedhub. Je schakelt namelijk met vier commandeurs, die aan het stuur zitten. Links betreft de tandwielen vóór, waarvan de achterste commandeur opschakelt, en de voorste omlaag. Rechts is dat weer precies andersom, :? maar dan voor de achterste tandwielen. En dan zitten er nog van die indicatoren op het stuur, waaraan je kunt zien in welke versnelling de fiets staat. Maar die zitten omgekeerd ten opzichte van de stand van de ketting op de tandwielen. :?

Ik heb met die fiets een rondje rond het Lipnomeer gereden. Begonnen in Lipno nad Vltavou, bij Horni Planá overgestoken met de veerpont, en dan via de andere kant weer naar Lipno nad Vltavou. Onderweg ongeveer honderd foto's gemaakt, en ommetjes gemaakt.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 aug 2010 17:45

Je zou ook eens naar een Van Tuyl fiets kunnen kijken. Nederlands merk, wordt ook compleet voor je samengesteld, en je kunt hem in je eigen ontwerp laten spuiten.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnen erg goede fietsen te zijn. o.a. Marianne Vos heeft er al een paar successen op behaald :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 31 aug 2010 18:56

Boekenlezer schreef:De versnellingen vond ik wel een tikkie complex, zeker vergeleken met de 14 versnellingen van een Rohloff Speedhub. Je schakelt namelijk met vier commandeurs, die aan het stuur zitten. Links betreft de tandwielen vóór, waarvan de achterste commandeur opschakelt, en de voorste omlaag. Rechts is dat weer precies andersom, :? maar dan voor de achterste tandwielen. En dan zitten er nog van die indicatoren op het stuur, waaraan je kunt zien in welke versnelling de fiets staat. Maar die zitten omgekeerd ten opzichte van de stand van de ketting op de tandwielen. :?

Dat is een heel gebruikelijk systeem voor Shimano. Vrijwel alle sportieve derailleur fietsen zijn er mee uitgerust. Het je went er erg snel aan moet ik zeggen. Op een zeker moment ben je er mee vergroeid en gooi je de ketting van links naar rechts.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 02 feb 2011 23:21

Mijn Gazelle Medeo staat bij de fietsenmaker en zo'n beetje de hele fiets moet vernieuwd worden... Ketting, casette, remblokken, achterlicht, binnen- en buitenbanden etc.
De fiets is bijna 2 jaar oud, dus eigenlijk nog jong. Wel wordt hij ongeacht het weer, dagelijks gebruikt en staat hij in de regen buiten.

Wie heeft tips hoe de fiets in redelijke conditie te houden? Misschien een hoes er over in de fietsenstalling?

Terug naar “Archief”