Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

OriginalCreation
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor OriginalCreation » 02 jul 2008 11:04

Hoe komt het dat je het gevoel hebt dat ze jóu treiteren?
Als je alleen maar kennis over God verzamelt, blijf je ook een kennis van Hem!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 jul 2008 11:15

De serie schatjes van de EO begint weer, en ik kan me nog herinneren dat in het verleden ook programmas over dit soort dingen zijn.
Het valt me bij mij ook dat als jezelf negatief doet, de kinderen negatief doen, en zo allemaal raken we in een beroerde spiraal waar je moeilijk uit komt.
Wij hebben dat vorig jaar gehad met bep. vrije dagen. Pa moe, ik wilde rust, kinderen willen extra aandacht en gaan dan aan je hoofd zeuren, jij wilde rust dus dat komt niet uit en zeg je dat manlief naar ze moet kijken, die is moe dus die heeft ook geen zin, kortom heel de familie saggerijnig en niet te genieten.
Hoe los je dat op? Ga iets leuks doen, zeg bijv. als jullie even lekker spelen dan ruim ik dit en dat op en daarna heb ik een verrassing. Ga lekker puzzelen/koekjes bakken/ wandelen of weet ik wat.
Kinderen raken dan ook uit hun negatieve spiraal en fleuren op en jijzelf ook.
Waar ik van baal, als ik even achter de pc zit, is het hier mis. Hier is het ook weer brullen! En dat na dit berichtje!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 02 jul 2008 14:28

Dat word kijken dan naar de nieuwe serie Schatjes, vind dat het echt wel werkt de manier waarop zij het doen en als je dat dan nadoet.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 02 jul 2008 15:43

Ik ben toch altijd blij te lezen dat het overal hetzelfde is 8)

Dan denk ik, vanavond als het rustig is weer lekker lezen hoe mn lieverefowebmama's zich vandaag erdoorheen geslagen hebben.

Zeker met die warmte is het lekker, dan ineens moeten ze allebei op schoot en om je nek hangen, pffffff :?

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 02 jul 2008 16:47

Jess schreef:Help!!!

Wat doe je toch aan kinderen die om het minste of geringste ruzie maken? Ze verknallen het moeder zijn voor mij. Nu kan ik sommige gezinsdrama's begrijpen, helaas. Ik krijg het gevoel dat ze mij treiteren. Praten, al zo vaak geprobeerd. Heb zelfs geen zin meer om wat leuks met ze te ondernemen, zover is het al heen. Morgen geven ze mooi weer op, maar ik heb zelfs geen moed om zwemwater met ze op te zoeken omdat er van te voren al gezanik is.

Kinderen maken nu gewoon ruzie, ze zien het in hun omgeving en als je als ouder negatief bent dan nemen kinderen dat over.

Wanneer kinderen ruzie hebben, heeft het géén zin om een dader aan te wijzen en dus te vragen wie het heeft gedaan. Laat de kinderen hun ruzie lekker zelf oplossen! Zet de ruziemakers bij elkaar, vertel wat je ziet gebeuren en wat de gevolgen zijn. (ruzie, pijn) Vertel de kinderen wat hun behoeften zijn, vraag het desnoods. Misschien willen ze allebei met hetzelfde speelgoed spelen. En vraag hen uiteindelijk hoe ze hun probleem gaan oplossen.

Wanneer de kinderen hun probleem oplossen en leuk spelen, reageer enthousiast en geef hen complimenten! Doe dat elke keer als ze goed spelen, want kinderen mogen dat best weten!

Ik hoop dat ik je hiermee help! Ik ben zelf geen moeder en weet het ook niet beter, maar op school helpt dit wel! :D
Dus, dat.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 02 jul 2008 19:29

Ik heb een enkele keer een opvoedprogramma gezien en werd er gewoon verdrietig van. Een moeder die gewoon nooit met haar kind knuffelde. Wat erg, vreselijk. Het deed me gewoon pijn.

De paar keer dat ik zoiets zag, hield ik dubbel zo veel van mijn kinderen maar dacht ook: hoe kan het nu toch ontsporen, waar gaat het verkeerd? Zijn het toch de ouders die het verkeerd aanpakken, komt het door de kinderen? Via uitzendig gemist kan ik wel kijken geloof ik, maar ik hou niet van tv of films kijken.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 02 jul 2008 20:49

*Annet* schreef: Zijn het toch de ouders die het verkeerd aanpakken, komt het door de kinderen?

Ik denk dat het door de ouders komt. Natuurlijk kan een kind een moeilijk karakter hebben. Maar als ouders zich negatief gedragen, nemen kinderen dit over. Overal, waar dan ook, wordt er eerder gestraft dan beloond. Het is die spiraal waar je in komt, waar pol al eerder over schreef.

Terwijl belonen en complimenten geven heel goed werkt! Als je bij een aantal kinderen bent en je geeft een compliment, zie je blije gezichten en kinderen die hun best doen. Kinderen willen "erbij horen" dus als één kind wordt beloond, wil de rest ook beloond worden en zal z'n best daarvoor doen. En het hoeven echt geen grote dingen te zijn waarvoor je een kind beloond.

Soms ligt het ook niet aan de ouders als kinderen vervelend zijn, maar aan de combinatie van kinderen. Sommige kinderen kunnen individueel heel lief zijn, maar samen echt vreselijk. Ik ken zulke kinderen en die worden nu sociale vaardigheden bijgebracht omdat ze niet meer normaal met elkaar om kunnen gaan :|
Dus, dat.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 03 jul 2008 11:19

Vaak komt het toch wel door de ouders, vind ik. Ik merk het zelf al bij mijn eigen meiden: als ik 'verkeerd' ergens op reageer, dan gaat het gewoon mis. Worden ze chagrijnig, boos, brutaal enz. Als ik dan verkeerd blíjf reageren, gewoon omdat ik even helemaal geen zin heb in gezeur enzo, dan weet ik gewoon dat het oorlog wordt. Ze zijn dan echt onhandelbaar. Terwijl als ik het goed oppak er niks meer aan de hand is. Maar je moet daar soms best wat energie in stoppen.

Wat ik wel een soort van lekker gevoel vind geven: ik kijk ook vaak naar Schatjes en dan geeft Tischa adviezen aan de ouders en dan blijkt dat wij het, eigenlijk ongemerkt, al lang op die manier doen, die zij aangeeft. Dus eigenlijk doen we het dan 'goed'. Geeft me soms toch wel een goed gevoel. Hebben jullie dat ook?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 03 jul 2008 12:03

Merisja schreef:Vaak komt het toch wel door de ouders, vind ik. Ik merk het zelf al bij mijn eigen meiden: als ik 'verkeerd' ergens op reageer, dan gaat het gewoon mis. Worden ze chagrijnig, boos, brutaal enz. Als ik dan verkeerd blíjf reageren, gewoon omdat ik even helemaal geen zin heb in gezeur enzo, dan weet ik gewoon dat het oorlog wordt. Ze zijn dan echt onhandelbaar. Terwijl als ik het goed oppak er niks meer aan de hand is. Maar je moet daar soms best wat energie in stoppen.

Wat ik wel een soort van lekker gevoel vind geven: ik kijk ook vaak naar Schatjes en dan geeft Tischa adviezen aan de ouders en dan blijkt dat wij het, eigenlijk ongemerkt, al lang op die manier doen, die zij aangeeft. Dus eigenlijk doen we het dan 'goed'. Geeft me soms toch wel een goed gevoel. Hebben jullie dat ook?

Soms wel en af en toe wijst ze je wel op dingen dat je denkt oooo idd, zo heb ik het nooit bekeken. Zo was er ooit een aflevering over knoeien met zand naast de zandbak en daar had die moeder een hekel aan en zat konstant te vitten terwijl die kinderen lief aan het spelen waren. Ik zag er effe mezelf in, want ik had ook die instelling: zand in de zandbak en wat er naast valt, schep je terug.
Weer wat geleerd..... dat gaat nu eenmaal niet en af en toe de bezem erdoor gaat ook prima

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 03 jul 2008 14:58

Merisja schreef:Terwijl als ik het goed oppak er niks meer aan de hand is. Maar je moet daar soms best wat energie in stoppen.

Dat valt best wel mee. Je moet een omschakeling maken, van negatief naar positief en dat is even wennen. Maar op lange termijn kost dit veel minder energie omdat vervelend gedrag veel meer energie kost. Denk maar eens na hoe moe je wordt van gezeur en geklier en daarop reageren.
Dus, dat.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 03 jul 2008 14:58

Schatjes vind ik leuk om naar te kijken, wanneer komt het weer op tv?
Dus, dat.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 jul 2008 15:17

vanavond 21:50 nederland 1 :mrgreen:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 jul 2008 16:34

Ben tegen tv, dus ik kijk niet

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 03 jul 2008 16:44

Ik ga wel kijken, want ik vind het een leuk programma :D Tenminste, als ik de kans krijg omdat mijn vader dan even niet gaat zappen ofzo :|

Wat ik me afvraag, is hoe het verder gaat met die gezinnen uit schatjes. Zouden de oplossingen echt blijvend werken, of alleen voor korte duur? Daar zie ik anders nooit wat van.
Dus, dat.

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 03 jul 2008 16:55

dE bAdEeND schreef:Wat ik me afvraag, is hoe het verder gaat met die gezinnen uit schatjes. Zouden de oplossingen echt blijvend werken, of alleen voor korte duur? Daar zie ik anders nooit wat van.

Vraag ik me ook altijd af...

Terug naar “Archief”